Ajattelin avata tällaisen aiheen 1000km kokemuksella omasta autosta ja pyytää vastavuoroisesti muiden kokemuksia ja ratkaisuja auton pieniin puutteisiin talviajossa.
Omia havaintoja:
-Tuulilasi ei pysy aivan huurteettomana automaatilla, vaan keskikohdalle tahtoo muodostua huurretta/jäätä, samoin sivuikkunoihin. Puhallinnopeuden lisääminen manuaalisesti on osin poistanut ongelman. 3-sarjassa en törmännyt tähän ongelmaan.
-Pyyhkimet ovat vaikeasti puhdistettavia, koska eivät nouse ylös vakioasennosta ja jostain syystä niihin kerääntyy paljon jäätä. Ovat varmaan hieman liian alhaalla ja sisäpuolen lämmityssuuttimet eivät lämmitä niitä tarpeeksi sulattaakseen jään.
-Pakoputken päälle muodostuu jääpaukku, joka irrottuaan kolisee ilkeästi tyhjäkäynnillä. Ei näyttäisi poistuvan itsekseen, vaan täytyy tarjota jotain puukkoa/keppiä jolla sen saa rikottua pienemmäksi.Samaa ongelmaa oli myös 3-sarjassa.
-Parkkitutkan anturit tukkeutuvat pöllyävästä lumesta ja tutka huutaa kuin elävältä pistetty sika, joka kerta kun autoa parkkeeraa. Ei vain viitsisi joka lenkin jälkeen rapsutella niitä puhtaiksi, on varmaan keväällä kivat naarmut niillä kohdin. Ratkaisuna olen vain napannut tutkat parkkeeratessa heti pois päältä. Herää tietysti kysymys, mitä virkaa niillä sitten talvella on?
Samoja ongelmia muilla? Hyviä ratkaisuja?
F10 5-sarjan talven riesat
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 18
- Liittynyt: 20 Maalis 2011, 00:47
- Auto: F11 518dAT M-Sport
Nykyiset:, F11 518dat M-sport, 996 carrera 4 -01, F21 116dA -12, Exät: F10 520da -12, Hiace 4x4 117 -10, E90 318d -08, V50 2.0d -05
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 381
- Liittynyt: 29 Tammi 2011, 20:51
- Auto: F10 LCI 520da M-Sport 2014
- Paikkakunta: Tampere
Omat kokemukset tulevat E Mersusta:
kyllä siinäkin menee lasit välillä huuruun,ilmastointia pidän sekä automaatilla että manuaalilla.
Parkkitutkat myös usein lumen ja jään peitossa,eikä välttämättä pelitä pesun jälkeen.
Pakoputken ympärille sulaa likainen jäämötikkä jota sitten koputtelen jollain kepillä pois.
Samat ongelmat ne on muissakin bilikoissa...
kyllä siinäkin menee lasit välillä huuruun,ilmastointia pidän sekä automaatilla että manuaalilla.
Parkkitutkat myös usein lumen ja jään peitossa,eikä välttämättä pelitä pesun jälkeen.
Pakoputken ympärille sulaa likainen jäämötikkä jota sitten koputtelen jollain kepillä pois.
Samat ongelmat ne on muissakin bilikoissa...
- FullFrame
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 55
- Liittynyt: 15 Joulu 2011, 14:37
- Auto: BMW F10 520da Sport Business
Melko lailla yhteneviä havaintoja omasta f10:stä. Pakoputkea ei tosin ole ollut tarve rassailla vielä
Takatutkista kyllä ihmetyttää miten herkästi ne menee totaaliseen jumiin, edellisessä autossa (Skeida Superb combi) ei ollut edellisenä talvena ongelmia kuin muutaman kerran ja silloin olikin jo sen verran peitossa puskuri etten edes ihmetellyt asiaa.
Takatutkista kyllä ihmetyttää miten herkästi ne menee totaaliseen jumiin, edellisessä autossa (Skeida Superb combi) ei ollut edellisenä talvena ongelmia kuin muutaman kerran ja silloin olikin jo sen verran peitossa puskuri etten edes ihmetellyt asiaa.
- heimarkku
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 245
- Liittynyt: 03 Marras 2011, 20:03
- Auto: F10dA Business 2012
- Paikkakunta: Kanta-Häme
Hmm... Hyvä aihe. 700 km ajokokemus ei ole vielä tuonut moisia riesoja näkyviin. Ei niitä ollut E39:ssä eikä E60:ssäkään, joten olisi ikävää, jos pitäisi ryhtyä uudessa tuollaisiin koputteluihin.
- Tutkien jäätyminen lienee kai itsestään selvää näillä keleillä eli niitä joutuu kaivamaan välillä esiin. Tuskinpa on automallia, joissa niin ei kävisi, mutta onneksi hyvin vahatuista puskureista lähtee lumi ja jää helposti pois.
- Työmatkani on niin pitkä (yli 70 km suuntaansa), että kaikki huurtumiset ehtivät kyllä häipyä sen aikana. Toisaalta ne eivät ole olleet muutenkaan riesana, mutta johtunee vain siitä, että jalkatilan lumet ehtivät haihtua matkan aikana.
- Pyyhkimien kritiikistä olen samaa mieltä, eivät ole pohjolan oloihin suunnitellut. Selkeä miinus baijerilaisille!
Kerätäänpä lisää kokemuksia.
- Tutkien jäätyminen lienee kai itsestään selvää näillä keleillä eli niitä joutuu kaivamaan välillä esiin. Tuskinpa on automallia, joissa niin ei kävisi, mutta onneksi hyvin vahatuista puskureista lähtee lumi ja jää helposti pois.
- Työmatkani on niin pitkä (yli 70 km suuntaansa), että kaikki huurtumiset ehtivät kyllä häipyä sen aikana. Toisaalta ne eivät ole olleet muutenkaan riesana, mutta johtunee vain siitä, että jalkatilan lumet ehtivät haihtua matkan aikana.
- Pyyhkimien kritiikistä olen samaa mieltä, eivät ole pohjolan oloihin suunnitellut. Selkeä miinus baijerilaisille!
Kerätäänpä lisää kokemuksia.
Tähän mennessä suurin riesa on ollut takaluukun huulitiiviste ja siihen kertyvä jää. Takalasilta valuvat vedet jäätyy kontin kannen ja tiivisteen väliin aiheuttaen nipinää ja napinaa ajettaessa. Kysymyksessä siis sedan.
Onkos muilla samanlaisia havaintoja? Vai onko se vain tämän yksilön ominaisuus.
Onkos muilla samanlaisia havaintoja? Vai onko se vain tämän yksilön ominaisuus.
- JMV
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 305
- Liittynyt: 15 Loka 2011, 18:15
- Auto: G26 M440i xDrive Gran Coupe 2022
Samaa olen itsekin miettinyt. Parhaimmillaan tuo voisikin olla toimiva ratkaisu, mutta esimerkiksi viime päivien olosuhteissa ei ehkä auttaisi tarpeeksi: Kohtalainen pakkanen yhdistettynä pöllyävään irtolumeen, joka imeytyy kiinni perään koko ajan, saattaisi saada PDC:n tunnistimet silti olemaan koko ajan pienen jään ja/tai sulavan lumikerroksen peitossa. Tai sitten saisi olla todella tehokkaat lämmittimet.masiaro kirjoitti:Olis upeeta jos olis lämmitettävät parkkitutkat!
- JMV
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 305
- Liittynyt: 15 Loka 2011, 18:15
- Auto: G26 M440i xDrive Gran Coupe 2022
Kyllä, saman olen huomannut. Pienen jäisen nitinän kuulevat takapenkkiläiset. Mutta en koe tuota kovin suureksi ongelmaksi ja ihan samaa on monessa muussakin sedanissa.Ville kirjoitti:Tähän mennessä suurin riesa on ollut takaluukun huulitiiviste ja siihen kertyvä jää. Takalasilta valuvat vedet jäätyy kontin kannen ja tiivisteen väliin aiheuttaen nipinää ja napinaa ajettaessa. Kysymyksessä siis sedan.
Onkos muilla samanlaisia havaintoja? Vai onko se vain tämän yksilön ominaisuus.
- FullFrame
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 55
- Liittynyt: 15 Joulu 2011, 14:37
- Auto: BMW F10 520da Sport Business
Kyllä tuota myös itsellä esiintyy.Ville kirjoitti:Tähän mennessä suurin riesa on ollut takaluukun huulitiiviste ja siihen kertyvä jää. Takalasilta valuvat vedet jäätyy kontin kannen ja tiivisteen väliin aiheuttaen nipinää ja napinaa ajettaessa. Kysymyksessä siis sedan.
Onkos muilla samanlaisia havaintoja? Vai onko se vain tämän yksilön ominaisuus.
- JMV
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 305
- Liittynyt: 15 Loka 2011, 18:15
- Auto: G26 M440i xDrive Gran Coupe 2022
Pakoputken ulostulojen päälle/vierelle tosiaan kertyy ainakin pidemmällä ajomatkalla pöllyävän lumen johdosta lumipaakku, joka sitten lämmetessään sulaa jääksi ja kolisee siinä auton käydessä. Outoa, ettei moista ole huomattu valmistajan talvitesteissä. Varmaankin aika pienestä asiasta kiinni pohjan/takahelman aerodynamiikassa.Saneeraaja kirjoitti:-Pakoputken päälle muodostuu jääpaukku, joka irrottuaan kolisee ilkeästi tyhjäkäynnillä. Ei näyttäisi poistuvan itsekseen, vaan täytyy tarjota jotain puukkoa/keppiä jolla sen saa rikottua pienemmäksi.Samaa ongelmaa oli myös 3-sarjassa.
-Parkkitutkan anturit tukkeutuvat pöllyävästä lumesta ja tutka huutaa kuin elävältä pistetty sika, joka kerta kun autoa parkkeeraa. Ei vain viitsisi joka lenkin jälkeen rapsutella niitä puhtaiksi, on varmaan keväällä kivat naarmut niillä kohdin. Ratkaisuna olen vain napannut tutkat parkkeeratessa heti pois päältä.
PDC:n anturit menevät toki puuterilumesta tukkoon herkästi, mutta tuolle ei oikein voi mitään ja sama tapahtuu muillakin valmistajilla. Tutka ei ole silti huutanut, vaikka niin odotin, eikä ole tarvinut kytkeä pois päältä. Olisiko kiinni anturien päällä olevan lumikerroksen paksuudesta? Mielestäni tunnisti kiinteät esteet sen lumikerroksen läpikin. Maassa oleviin lumikinoksiinkaan PDC ei tunnu oikein reagoivan, taitaa mennä kaiut "läpi" höttölumikasoista?
Tuulilasin huurtumista en ole havainnut, mutta takasivulasit menevät osittain huuruun ala- ja takareunoistaan sekä B-pilarien juuresta. En usko, että lisävarusteinen 4-alueilmastointikaan tätä kokonaan poistaisi B-pilarien ilmasuuttimista huolimatta. Sitä paitsi nuo takasivulasien ilmasuuttimet ovat aivan liian alhaalla, lasin alareunan alapuolella (esimerkiksi Volvo on toteuttanut vastaavat takasuuttimet paremmin). Toki esimerkiksi monessa ranskalaisessa autossa näkee sitä, että suurin osa laseista on huurun/jään peitossa pitkänkin maantieajon jälkeen, joten asiat voisivat olla huonomminkin. Tosin silläkin on suuri merkitys, kuinka monta ihmistä autossa matkustaa ja miten paljon ovat tuoneet lunta mukana kengissään.
- heimarkku
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 245
- Liittynyt: 03 Marras 2011, 20:03
- Auto: F10dA Business 2012
- Paikkakunta: Kanta-Häme
Jäästä johtuvia nitinöitä on ollut oikeastaan kaikissa autoissani (n. 10 kpl) silloin tällöin, joten en panisi niille kovin paljon painoarvoa. Tämä meidän talvi kun on kaiken kaikkiaan suhteellisen poikkeuksellinen ilmiö maailman asukkaiden ja autonvalmistajien näkökulmasta ja niinpä on vain oltava tyytyväinen, ettei talvi ole tällä kertaa tämän pitempi. Parin kuukauden päästä on jo mukavan valoisaa. - Viime päivinä olen muuten ollut hyvin tyytyväinen nastarenkaisiin, niin jäinen on tienpinta ollut.
-
- Valvoja
- Viestit: 1240
- Liittynyt: 28 Maalis 2010, 12:41
- Auto: 330e G20 ja VW Polo
- Paikkakunta: Tuusula
Sama homma täällä renkaiden suhteen. Meidän 523iA etenee ihan mukavasti Nokian nastoilla. Viime päivät ovat olleet kääntämässä mieltäni nastojen suuntaan myös F30:een. Minulla on A5:ssä kitkat, ja aika liukkaita tilanteita on tullut vastaan työmatkaliikenteessä. Mutta sulien teiden tullessa se mieli taas ehtii muuttua....
ex bemarit: E60 520dA Business 2007, E92 335CiA 2008, E70 X5 30d xDrive 2009, F30 335iA Sport 2012, F10 523iA 2010, G30 530e 2017
- Ricracing
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 2954
- Liittynyt: 15 Kesä 2010, 20:02
- Auto: Jotain ihan muuta
- Paikkakunta: Helsinki
Just näin, tosin jo harvinainen kolmas runsasluminen talvi peräkkäin täällä Stadissa.heimarkku kirjoitti:Jäästä johtuvia nitinöitä on ollut oikeastaan kaikissa autoissani (n. 10 kpl) silloin tällöin, joten en panisi niille kovin paljon painoarvoa. Tämä meidän talvi kun on kaiken kaikkiaan suhteellisen poikkeuksellinen ilmiö maailman asukkaiden ja autonvalmistajien näkökulmasta ja niinpä on vain oltava tyytyväinen, ettei talvi ole tällä kertaa tämän pitempi. Parin kuukauden päästä on jo mukavan valoisaa. - Viime päivinä olen muuten ollut hyvin tyytyväinen nastarenkaisiin, niin jäinen on tienpinta ollut.
Tosin mulla on tänään ollut hauskaa autoni kanssa! Huvittelu päivä
Eilen ip pesetytin autoni hovipesijälläni ja laitoin sen tolppaan sekä tietenkin pyyhkijät "ylös". Mutta lunta tuli taas kuuroissa koko yön, noin 7 senttiä.
Tänä aamuna lähdin runsaaseen lumisateeseen ajoon, ilman mitään lumeen putsausta. Autossani on 2000 W Defa Termiini.
Pari napinpainallusta kojelaudasta (täys etuikkuna lämmitys ja takalasin lämmitin päälle) ja menoksi, sterot kovalle. Jopa Xenonit olivat päällä kun lähdin pimeään. Yleensä mennään "nolla-asennossa".
Koska sisälämppäri oli sulattanut lumikerroksen ikkunoista niin auto oli ns. kauttaaltaan jääpuikkojen valtaama, mutta ei väliä. Jokunen "parkkitutka" oli tietenkin myös jään peitossa.
Mutta nehän näkee iDrvestä. Joten putsis tai "ei väliä", onhan niitä muitakin.
Vähän etu-, taka- ja sivuikkunat narisivat (kun jää on korin ja ikkunalistojen välissä), joten Hi-Fi Prot vähän kovemmalle.
Pyyhykät jäätyivät välillä (pysähdys ja ikkunaan paukuttelu) mutta ikkunat eivät huurtuneet, kunhan ilmaistointi on päällä!
Loppu onkin tänään ajemmin kirjoittamani juttu:
Täällä Stadissa on taas omaa luokkaansa oleva "puuro keli" kaikilla teillä.
Parkkipaikan löytäminen esim. Töölössä oli hyvä show. Ilma oli noin -7 astetta ja lunta tuli ihan vitusti.
Noin 30 senttiä oli pohjilla.
245/45 18" Misukan kitkoilla mennään ja huomio on että 245 leveillä renkailla on hyvät ja huonot puolet.
Suolalumi mössössä aliohjaa ellei kaasulla tasoita perällä pikkasen, eli yliohjaukseen. Vaatii multa vielä treenii.
Liikennevaloista lähtee erittäin hyvin kunhan ei anna liikaa kaasua, antaa luistoneston ottaa muttei liikaa.
Mutta kun tilanne sallii, niin onhan se hauskaa ajella kunnon lumikelissä. Tänään kilpailin aika paljon Mersu taksejen kanssa.
Tippuivat kaikki lähdössä, kokeneemmat tietenkin käyttivät taksi/bussi kaistaa mitä en. Moni jäi siitä huolimatta!
Edellsimallin S500 4Matic yrittä päästä musta eroon mutta ei päässyt, ohitin sen about 8 korttelin jälkeen
Kyllähän ne kaistat/valot pitää tietää miten ne vetää.
Mutta sitten iltapäivällä rupes taas kiilarit vituttaa... Vanha rupes ottamaan iisisti.
Stadi ajoa
Ex. '68 1800 NK, '78 E12 518, '81 E12 520, '87 E30 316, '88 E30 LCI 320iA, '90 K1, '95 E36 316i Compact, '97 E36 LCI 320i, '99 E46 320Ci, '01 E46 325Ci, '01 E39 LCI 525iA, '04 E60 525iA, '05 E60 525iA, '08 E60 LCI 520dA, '10 F10 520dA ja '14 F21 116iA.
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 18
- Liittynyt: 20 Maalis 2011, 00:47
- Auto: F11 518dAT M-Sport
Jep. Tämä on klassinen sedanin riesa ja tämän kanssa saa painia. Farmarissa taas tulee tilalle aina likainen takalasi, hitaampi matkustamon lämpeäminen/viileneminen ja hieman suurempi melu.Ville kirjoitti:Tähän mennessä suurin riesa on ollut takaluukun huulitiiviste ja siihen kertyvä jää. Takalasilta valuvat vedet jäätyy kontin kannen ja tiivisteen väliin aiheuttaen nipinää ja napinaa ajettaessa. Kysymyksessä siis sedan.
Onkos muilla samanlaisia havaintoja? Vai onko se vain tämän yksilön ominaisuus.
Nykyiset:, F11 518dat M-sport, 996 carrera 4 -01, F21 116dA -12, Exät: F10 520da -12, Hiace 4x4 117 -10, E90 318d -08, V50 2.0d -05
- Ricracing
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 2954
- Liittynyt: 15 Kesä 2010, 20:02
- Auto: Jotain ihan muuta
- Paikkakunta: Helsinki
Hyvät ystävät.
Katsokaa tarkkaan etu- ja takalasien saumat ympäriinsä, sinne se vesi menee joka sitten jäätyy pakkasella.
Sama koskee sivuikkunoita, vesi valuu alas ikkunan alalaitaan ja jäätyy sinne.
Sitten natisee koska lämmittimet eivät oikein lämmitä näitä ikkunoiden oisioita ja kori hiukan elää.
Näin on ollut Bemareissa ulkoikkuna listojen poiston jälkeen...
Katsokaa tarkkaan etu- ja takalasien saumat ympäriinsä, sinne se vesi menee joka sitten jäätyy pakkasella.
Sama koskee sivuikkunoita, vesi valuu alas ikkunan alalaitaan ja jäätyy sinne.
Sitten natisee koska lämmittimet eivät oikein lämmitä näitä ikkunoiden oisioita ja kori hiukan elää.
Näin on ollut Bemareissa ulkoikkuna listojen poiston jälkeen...
Ex. '68 1800 NK, '78 E12 518, '81 E12 520, '87 E30 316, '88 E30 LCI 320iA, '90 K1, '95 E36 316i Compact, '97 E36 LCI 320i, '99 E46 320Ci, '01 E46 325Ci, '01 E39 LCI 525iA, '04 E60 525iA, '05 E60 525iA, '08 E60 LCI 520dA, '10 F10 520dA ja '14 F21 116iA.
- Jopemies
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 142
- Liittynyt: 07 Tammi 2011, 21:44
- Auto: Volvo V90 T8 TwE MY21
BMW i3 120Ah 2019
Itsellä ei noita ongelmia pyyhkimiä lukuun ottamatta ole ollut, pihalla seisovassa E39.ssä wiperit paljon paremmat. Lasit pysyy todella hienosti auki auto-ilmastoinnilla. Pakoputken päälle ei ole muodostunut jäätä, tosin ajelen n. 50-100 km suuntaan duunimatkoja. Parkkitutkat toimivat kuin unelma.Saneeraaja kirjoitti:Ajattelin avata tällaisen aiheen 1000km kokemuksella omasta autosta ja pyytää vastavuoroisesti muiden kokemuksia ja ratkaisuja auton pieniin puutteisiin talviajossa.
Omia havaintoja:
-Tuulilasi ei pysy aivan huurteettomana automaatilla, vaan keskikohdalle tahtoo muodostua huurretta/jäätä, samoin sivuikkunoihin. Puhallinnopeuden lisääminen manuaalisesti on osin poistanut ongelman. 3-sarjassa en törmännyt tähän ongelmaan.
-Pyyhkimet ovat vaikeasti puhdistettavia, koska eivät nouse ylös vakioasennosta ja jostain syystä niihin kerääntyy paljon jäätä. Ovat varmaan hieman liian alhaalla ja sisäpuolen lämmityssuuttimet eivät lämmitä niitä tarpeeksi sulattaakseen jään.
-Pakoputken päälle muodostuu jääpaukku, joka irrottuaan kolisee ilkeästi tyhjäkäynnillä. Ei näyttäisi poistuvan itsekseen, vaan täytyy tarjota jotain puukkoa/keppiä jolla sen saa rikottua pienemmäksi.Samaa ongelmaa oli myös 3-sarjassa.
-Parkkitutkan anturit tukkeutuvat pöllyävästä lumesta ja tutka huutaa kuin elävältä pistetty sika, joka kerta kun autoa parkkeeraa. Ei vain viitsisi joka lenkin jälkeen rapsutella niitä puhtaiksi, on varmaan keväällä kivat naarmut niillä kohdin. Ratkaisuna olen vain napannut tutkat parkkeeratessa heti pois päältä. Herää tietysti kysymys, mitä virkaa niillä sitten talvella on?
Samoja ongelmia muilla? Hyviä ratkaisuja?
Samat kitkat kuin Ricillä ja toimii motarilla hienosti. Kaupungissa välillä vähän huonommin
ex:
Volvo XC 60 D5 Summum -14
F11 520dA SB -11
E39 535i -99
E114 1502 -76
Volvo XC 60 D5 Summum -14
F11 520dA SB -11
E39 535i -99
E114 1502 -76