Sivu 1/1

Ruostuminen ja ruosteenesto

Lähetetty: 30 Joulu 2011, 18:00
Kirjoittaja heimarkku
Otsikon hakusanat eivät tuottaneet hakutuloksia, joten ajattelin ehdottaa tätä aiheeksi. Takavuosina autojen ruostuminen oli paljonkin tapetilla, mutta nyt on varsin hiljaista. Ajellessani ohi paikallisen Finikor-liikkeen tuli mieleeni, että tästä voisi vaihtaa muutaman sanan myös F1x-sarjan kulkuvälineen omistajien kanssa. Tuostumistakuuthan ovat nykyisin tältä osin varsin hyvät, mutta lueskelin taannoin suhteellisen uutta AutoBildiä huollossa käydessäni ja siinä oli vertailtu eri mallien tilannetta nykyisin ja joiden automerkkien hankintaa kyllä kannattaa yhä miettiä myös tästä näkökulmasta. Bemaria ei listalla kuitenkaan ollut.

Kysymyksiä:
- miten mahtaa BMW ylipäänsä suhtautua erikseen tehtyyn ruostesuojauskäsittelyyn?
- onko siihen ylipäänsä mitään tarvetta?
- millaisia kokemuksia bemujen ruostumisesta teillä on? Ainakaan vuosimallin 2002 E39 ei osoittanut juuri minkäänlaisia ruostumisen merkkejä kahdeksan vuoden käytön jälkeen.

Re: Ruostuminen ja ruosteenesto

Lähetetty: 30 Joulu 2011, 20:56
Kirjoittaja d_a_mage
http://www.vibilagare.se/test/rost/rost ... 2011-32934
Kehuvat että on paras nykyisten autojen suojauksista. Jos on asentanut roiskeläpät niin voi varmaan olla aika rauhallisin mielin.

Re: Ruostuminen ja ruosteenesto

Lähetetty: 31 Joulu 2011, 00:01
Kirjoittaja heimarkku
Kiitos linkistä "damage", pätevän tuntuinen artikkeli. Olen myös E60:ssä katsellut, että pitemmän päälle roiskeläppien puuttuminen edestä alkaa varmaan syödä takarenkaan edessä olevan "kanttauksen" maalipintaa. Toisaalta sääli on ryhtyä roiskeläppien reikiä auton ehjään pintaan tekemään. Täytyypä katsella, miten asia on F10:ssä ja voisiko pienet suojat jälkiasentaa. Pakoputkiremonttia on vanhemmissa F10:ssä kuitenkin odotettavissa, kun osa putkesta on jutun mukaan tehty nyt ruostumattoman sijaan tavallisesta teräksestä. Outoa ja tyhmää pikkusäästöä näinkin hintavassa autossa.

Re: Ruostuminen ja ruosteenesto

Lähetetty: 31 Joulu 2011, 00:44
Kirjoittaja d_a_mage
Jos alkuperäiset läpät asentaa, niin tuskin tarvitsee mitään reikiä peltiin tehdä. Ainakin E91 läpät laitettiin jo olemassa oleviin reikiin.

Re: Ruostuminen ja ruosteenesto

Lähetetty: 31 Joulu 2011, 00:53
Kirjoittaja Ricracing
F1x:ssä on paljon alumiini osia, konepelti, etulokkarit ja ovet.
Ala kyljet ovat muovia ja lähes koko alusta on suojattu muovilla.
Suurin osa alustan osia ja kone ovat alumiinia.

Eli, ei F1x ole kovin herkkä ole ruostumaan.

"BMW har också, till skillnad från Audi, kostat på en behandling med rostskyddsmedel innanför de plastsköldar som täcker stora delar av underredet."
På minussidan noteras egentligen bara två saker. Stänklappar saknas som standard och innerskärmarna, både fram och bak, är i ett filtliknande material som kan suga åt sig fukt. BMW har också bantat på avgassystemet som på den tidigare 5-serien var helt i rostfritt. På den nya modellen är främre ljuddämparen och mellanröret i vanligt stål, medan resten är rostfritt."

BMW:n on tehnyt paremman ruostesuojan alustaan. Sekä etu- että takasisälokarit ovat kosteutta imeviä.
Ennen koko pakoputkisto oli rosteria, mutta nyt vain loppupää.

"– Kul att för en gångs skull få dela ut dubbla toppbetyg i testduellen mellan 5-serien och Audi A6. Allra mest imponerar 5-serien, som är en av de absolut bäst rostskyddade bilarna just nu. Jämfört med Audin är BMW:s femma snäppet starkare, säger en nöjd Thomas Widström."

Paras ruostesuojaus on 5-sarjassa.

Re: Ruostuminen ja ruosteenesto

Lähetetty: 31 Joulu 2011, 21:52
Kirjoittaja altsu
^ aluminiako ne ovet lokasuojat ja nokkapelti on? Mulle on syntynyt mielikuva, että ne ovat muovia. Joka tapauksessa en ole kauhean huolestunut ruosteesta.

Re: Ruostuminen ja ruosteenesto

Lähetetty: 31 Joulu 2011, 23:37
Kirjoittaja JMV
altsu kirjoitti:^ aluminiako ne ovet lokasuojat ja nokkapelti on?
Juu, alumiinia hyvinkin. Optimaalista painonjakaumaa tavoiteltaessa etupäässä on käytetty enemmän kevytmetalleja kuin takana, tässä tarkempi kuvaus F10:n korin eri metallilaaduista:

Kuva

Takaluukun kansi on ilmeisesti terästä kuten kattokin?

Re: Ruostuminen ja ruosteenesto

Lähetetty: 01 Tammi 2012, 20:46
Kirjoittaja Ricracing
JMV kirjoitti: Takaluukun kansi on ilmeisesti terästä kuten kattokin?
Jep ja takalokarit. Ymmärrän sen sillä se tuo tarvittavaa painoa taakse mutta miksi myös katto?
Ilmeisesti siksi, että siihen saadaan tarvittava kestävyys saksalaisten rakastamiin kattoluukkuihin :conf:

PS. Hyvä kuva, olen tota etsinyt jo pitkään!

Re: Ruostuminen ja ruosteenesto

Lähetetty: 01 Tammi 2012, 21:11
Kirjoittaja JMV
Ricracing kirjoitti:Ymmärrän sen sillä se tuo tarvittavaa painoa taakse mutta miksi myös katto?
Ilmeisesti siksi, että siihen saadaan tarvittava kestävyys saksalaisten rakastamiin kattoluukkuihin :conf:
Tuota kattoa itsekin olen ihmetellyt, saattaa olla mainitsemasi syyn takia. Tosin voi ihmetellä myös, miten sitten Audi pystyy tehdä joissakin malleissaan korinsa kokonaan alumiinista ja silti saavuttaa tarvittavat kestävyydet joka puolella autoa.

Alkuperäisiin kysymyksiin tulikin jo hyvin vastauksia. Samansuuntaista olen itsekin kuullut eli ei ole mitään tarvetta ruostesuojata. Itse asiassa maahantuoja ja myyjäliikkeet eivät edes suosittele sitä, koska siitä saattaa olla jopa haittaa ja uskon valmistajan olevan samoilla linjoilla. Muovikoteloinnit ja suojat pohjassa ovat niin hyviä.

Pakoputken materiaalin osittainen vaihtuminen/huononnus kyllä oudoksuttaa. Tuo oli uusi asia minulle.

Re: Ruostuminen ja ruosteenesto

Lähetetty: 03 Tammi 2012, 22:55
Kirjoittaja Ricracing
JMV kirjoitti:Tosin voi ihmetellä myös, miten sitten Audi pystyy tehdä joissakin malleissaan korinsa kokonaan alumiinista ja silti saavuttaa tarvittavat kestävyydet joka puolella autoa.
Hyvä huomautus, tässä voi rahallakin olla merkityksensä.
Tosin katto ei ole se ensimmäinen kun ruostuu, mutta kevyt katto on kyllä tuttu BMW:llekin.
Esim. nykyisen M3:n katto on hiilikuidusta tehty.

Ruostetutkimus: Vi Bilägare 2014

Lähetetty: 29 Loka 2014, 19:03
Kirjoittaja Raimo Miettinen
http://www.hs.fi/autot/a1305892281354?r ... teltu-aihe" onclick="window.open(this.href);return false;

Helsingin Sanomien kooste ruotsalaisen Vi Bilägaren tuoreimmasta ruostetutkimuksesta. BMW menestyy hyvin!
5 = Erittäin hyvä ruostesuojaus tehtaalla. Rakenteet järkeviä ruostumisen välttämistä ajatellen. Suojaus 6 vuoden välein pitäisi riittää.
4 = Hyvä ruostesuojaus, mutta osa korirakenteista hieman epäilyttäviä ja saattavat aiheuttaa pitkän ajanjakson kuluessa ongelmia.

BMW 520d 2011 5
BMW 530d 2010 5
BMW X5 2002 5
BMW 116 2004 4
BMW 318 1998 4
BMW 320 2005 4
BMW 320 2003 4
BMW 520 2003 4
BMW 528 1998 4
BMW 1-sarja 2011 4
BMW 325 Compact 2001 4
BMW 520d 2006 4
BMW X1 xDrive 20d 2009 4
BMW 318 Touring 2011 4
BMW 1-sarja 2012 4
BMW 320d 2012 4
BMW 3-sarja 2013 4
BMW X1 2014 4
BMW 320i 2014 4
BMW 2-sarja Active Tourer 2014 4

Re: Ruostuminen ja ruosteenesto

Lähetetty: 30 Loka 2014, 07:59
Kirjoittaja Havis
Ricracing kirjoitti:...Sekä etu- että takasisälokarit ovat kosteutta imeviä.
Tuskinpa lokareiden pehmeän pinnan päätarkoitus on kosteuden poisto, vaan parempi äänieristys. Sinänsä jos nuo on imevää materiaalia ihmettelisin kovasti. Kas kun kyseinen rakenne on juuri se syy miksi esim Mazda 6 ruostuu lokareiden alta nopeammin kuin mikään muu nykyauto. Olisi äärettömän noloa jos BMW olisi sortunut samaan virheeseen.

Re: Ruostuminen ja ruosteenesto

Lähetetty: 01 Marras 2014, 00:39
Kirjoittaja Ricracing
Havis kirjoitti:
Ricracing kirjoitti:...Sekä etu- että takasisälokarit ovat kosteutta imeviä.
Tuskinpa lokareiden pehmeän pinnan päätarkoitus on kosteuden poisto, vaan parempi äänieristys. Sinänsä jos nuo on imevää materiaalia ihmettelisin kovasti. Kas kun kyseinen rakenne on juuri se syy miksi esim Mazda 6 ruostuu lokareiden alta nopeammin kuin mikään muu nykyauto. Olisi äärettömän noloa jos BMW olisi sortunut samaan virheeseen.
Älä vertaa Mazdaa ja Bemaria hyvä Havis. Ja puhe oli siis F10-mallista!

Mutta kyllä Bemarit (kaikki mallit) ovat pärjänneet ruostesuojauksen osalta erittäin hyvin jo viimeiset 10 vuotta!
Toisin kuin Mersu ja varsinkin Mazda.

Re: Ruostuminen ja ruosteenesto

Lähetetty: 01 Marras 2014, 09:04
Kirjoittaja Havis
Ricracing kirjoitti: Älä vertaa Mazdaa ja Bemaria.
Mikä sinä olet sitä kieltämään? Jos kerran molemmat on erehtyneet samaan tarkoitukseen väärän materiaalin valintaan ei kai sitä tarvitse sensuroida. Vai?
Ricracing kirjoitti: Ja puhe oli siis F10-mallista!
Niin, oliko tuo jotenkin sulle epäselvää että sitä pitää erikseen korostaa?
Ricracing kirjoitti: Mutta kyllä Bemarit (kaikki mallit) ovat pärjänneet ruostesuojauksen osalta erittäin hyvin jo viimeiset 10 vuotta!
Toisin kuin Mersu ja varsinkin Mazda.
Jos BMW on joskus ollut hyvä jossain ei se tarkoita sitä että sama taso pysyy uusissakin malleissa. Suojaus voi nykymalleissa muuten ollakin hyvä, mutta se ei paljon lohduta jos kosteutta imevät rakenteet muhivat pellin pilalle ennen aikojaan. Tämä kyllä selviää vuosikymmenen sisällä, joten katsellaan kuinka käy. Voihan olla että tuurillaan selviää ilman puhkiruostumisia, mutta väärinvalittu materiaali on siitä huolimatta.

Re: Ruostuminen ja ruosteenesto

Lähetetty: 08 Marras 2014, 00:10
Kirjoittaja Ricracing
Hyvä Havis ja altsu. Pärjäsitte taas melko hyvin... Koska otatte opista kopin?

Re: Ruostuminen ja ruosteenesto

Lähetetty: 12 Marras 2014, 07:11
Kirjoittaja altsu
Ricracing kirjoitti:Hyvä Havis ja altsu. Pärjäsitte taas melko hyvin... Koska otatte opista kopin?
Maltoitko Ricracing lainkaan katsoa päivämäärää, milloin olen tähän ketjuun viimeksi kirjoittanut?

Re: Ruostuminen ja ruosteenesto

Lähetetty: 06 Marras 2016, 01:38
Kirjoittaja jhuttunen
Aiheeseen liittyen tuli mieleen onko tietoa vaihteeleeko ruostesuojauksen tasot mihin maahan auto lähtee? Itellä pohjois saksaan suunnattu auto jossa talvi varusteet. Eli onko autossa samat ruostesuojaukset mitä suomeen ja ruotsiin toimitetuissa autoissa vai kannataisko teettä ruostesuojaus suomessa?