Aivan mielenkiinnosta kyselen, että paljonkos sitä F10:llä normaalisti ajellaan ensimmäiseen huoltoon asti ?
Tällä hetkellä mittarissa 34tkm ja auto väittää, että 1000km vielä ajeltais.
Olin kyllä odottanut hieman pidempää huoltoväliä.
Ainoastaan olen huomannut, että lasit menee huuruun helposti, liekkö sisäilman suodatin jo vaihtokunnossa...muutoinhan tällä pitäisi saada voida ajella vaikka sinne 50tkm asti.
Pissapojan nestettä ei juurikaan kulu, niin konepeltiä on turha availla.
Huoltoväli
Sama moottorinöljy koko 50tkm ajan? Ei kuulosta kovin hyvältä ajatukselta. 35tkm huoltoväli on ihan normaalia bemareissa, vaikka se kyllä vaihtelee ajon ja kuluneen ajan mukaan (esim.jarrunesteet täytyy vaihdattaa 2v välein vaikkei autolla ajettu edes paljon).
- - -
- Ricracing
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 2954
- Liittynyt: 15 Kesä 2010, 20:02
- Auto: Jotain ihan muuta
- Paikkakunta: Helsinki
Vanha BMW myyjä guru aikoinaan sanoi että kyllä ne öljyt kestävät vaikka kuinka pitkään mutta filtterit asettavat rajan.masiaro kirjoitti:Sama moottorinöljy koko 50tkm ajan? Ei kuulosta kovin hyvältä ajatukselta. 35tkm huoltoväli on ihan normaalia bemareissa, vaikka se kyllä vaihtelee ajon ja kuluneen ajan mukaan (esim.jarrunesteet täytyy vaihdattaa 2v välein vaikkei autolla ajettu edes paljon).
Jarrunesteiden ongelmat taas liittyvät kosteuteen, joka tunnetusti Suomessa vaihtelee.
Ex. '68 1800 NK, '78 E12 518, '81 E12 520, '87 E30 316, '88 E30 LCI 320iA, '90 K1, '95 E36 316i Compact, '97 E36 LCI 320i, '99 E46 320Ci, '01 E46 325Ci, '01 E39 LCI 525iA, '04 E60 525iA, '05 E60 525iA, '08 E60 LCI 520dA, '10 F10 520dA ja '14 F21 116iA.
- Ricracing
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 2954
- Liittynyt: 15 Kesä 2010, 20:02
- Auto: Jotain ihan muuta
- Paikkakunta: Helsinki
Hyvä kysymys! Mulla on autossani jo 5.700 km ja nyt on pakko puhdistaa tuulilasi sisältä jo toisen kerran!?Turbo kirjoitti: Ainoastaan olen huomannut, että lasit menee huuruun helposti, liekkö sisäilman suodatin jo vaihtokunnossa...
Ilmastointi päällä koko ajan.
Ex. '68 1800 NK, '78 E12 518, '81 E12 520, '87 E30 316, '88 E30 LCI 320iA, '90 K1, '95 E36 316i Compact, '97 E36 LCI 320i, '99 E46 320Ci, '01 E46 325Ci, '01 E39 LCI 525iA, '04 E60 525iA, '05 E60 525iA, '08 E60 LCI 520dA, '10 F10 520dA ja '14 F21 116iA.
Tuo olikin uusi ja mielenkiintoinen tieto. Eli jotta auton huoltoväliä saataisi pidennettyä entisestään (esim. 50tkm) pitäisi suodatin järjestelmään tehdä muutoksia. Miten olisi kaksi öljyn suodatinta sarjassa, toinen ottaa isommat roskat, toinen sitten pienemmät... teoriassa pitäisi pidentyä vaihtoväli.Ricracing kirjoitti:Vanha BMW myyjä guru aikoinaan sanoi että kyllä ne öljyt kestävät vaikka kuinka pitkään mutta filtterit asettavat rajan.
Ilmastointia en itse pidä kuin kesällä ja silloinkin vain oikeaan tarpeeseen, joten sitä ei liene tässä kysymys. Käsittääkseni kojelaudasta/matkustajista ynnä muusta höyrystyy likaa siihen tuulilasiin.Ricracing kirjoitti:Hyvä kysymys! Mulla on autossani jo 5.700 km ja nyt on pakko puhdistaa tuulilasi sisältä jo toisen kerran!?Ilmastointi päällä koko ajan.
Mutta miten tuulilasin sisäpinnan helpoiten saa puhtaaksi ?
Ostin jokin aika sitten nukkaamattomia kertakäyttöisiä puhdistuskosteusliinoja, mutta niinpä vain nistäkin tahtoo nukkaa jäädä lasiin, kun oikein tarkasti katsoo. Muutenkin ähkiminen epämukavassa asennossa ei oikein luonnistu.
Englannissa hiilivoimalan lähistöllä asuneena, voin sanoa että siellä lasien puhdistelu myös sisältä oli vähintäänkin joka kuukautinen toimenpide. Myös ulkopuolelta autoon sai mukavan tumman pölykerroksen jo muutamassa päivässä...Ricracing kirjoitti:Hyvä kysymys! Mulla on autossani jo 5.700 km ja nyt on pakko puhdistaa tuulilasi sisältä jo toisen kerran!?Turbo kirjoitti: Ainoastaan olen huomannut, että lasit menee huuruun helposti, liekkö sisäilman suodatin jo vaihtokunnossa...
Ilmastointi päällä koko ajan.
Suomessa lasit puhdistan auton sisältä ehkä kerran kesässä.
En tiedä olisiko tässä eroa jos on normaali ilmastointi vs. laajennettu ilmastointi. Ymmärtääkseni F10:ssä aktiivihiilisuodattimet tulevat ainoastaan paremmassa siis laajennetussa ilmastoinnissa. Voin toki olla väärässä...
- ///Marko
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 1723
- Liittynyt: 01 Huhti 2010, 11:43
- Auto: X3 35d M-sport
530iA E39 M-sport
Pesu kankaalla lämmintä saippuavettä käyttäen ja kuivaus sanomalehdellä. Ei jää lasin sisäpintaan raitoja eikä muutakaan ylimääräistä.Turbo kirjoitti: Mutta miten tuulilasin sisäpinnan helpoiten saa puhtaaksi ?
- Ricracing
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 2954
- Liittynyt: 15 Kesä 2010, 20:02
- Auto: Jotain ihan muuta
- Paikkakunta: Helsinki
Nythän musta vasta frendi tulee kun tyrmään kaikki:
Turbo: Mutta miten tuulilasin sisäpinnan helpoiten saa puhtaaksi?
Ville En tiedä olisiko tässä eroa jos on normaali ilmastointi vs. laajennettu ilmastointi. Ymmärtääkseni F10:ssä aktiivihiilisuodattimet tulevat ainoastaan paremmassa siis laajennetussa ilmastoinnissa.
///Marko Pesu kankaalla lämmintä saippuavettä käyttäen ja kuivaus sanomalehdellä. Ei jää lasin sisäpintaan raitoja eikä muutakaan ylimääräistä.
Vastaukset:
Turbo. Hyvällä ikkunanpuhdistusaineella, esim. AutoGlym.
Ville. Ei taida olla eroa, mutta jos on niin laajennetulla ilmastoinnilla on parempi, kuten ainakin Turbolla ja mulla on.
///Marko. Toi on kun mummoni ohjeet koti ikkunanpesuun ja melko läheellä romaani Mersu varkaiden tapaa vetää koko sisusta puhtaaksi painepesurilla.
Turbo: Mutta miten tuulilasin sisäpinnan helpoiten saa puhtaaksi?
Ville En tiedä olisiko tässä eroa jos on normaali ilmastointi vs. laajennettu ilmastointi. Ymmärtääkseni F10:ssä aktiivihiilisuodattimet tulevat ainoastaan paremmassa siis laajennetussa ilmastoinnissa.
///Marko Pesu kankaalla lämmintä saippuavettä käyttäen ja kuivaus sanomalehdellä. Ei jää lasin sisäpintaan raitoja eikä muutakaan ylimääräistä.
Vastaukset:
Turbo. Hyvällä ikkunanpuhdistusaineella, esim. AutoGlym.
Ville. Ei taida olla eroa, mutta jos on niin laajennetulla ilmastoinnilla on parempi, kuten ainakin Turbolla ja mulla on.
///Marko. Toi on kun mummoni ohjeet koti ikkunanpesuun ja melko läheellä romaani Mersu varkaiden tapaa vetää koko sisusta puhtaaksi painepesurilla.
Ex. '68 1800 NK, '78 E12 518, '81 E12 520, '87 E30 316, '88 E30 LCI 320iA, '90 K1, '95 E36 316i Compact, '97 E36 LCI 320i, '99 E46 320Ci, '01 E46 325Ci, '01 E39 LCI 525iA, '04 E60 525iA, '05 E60 525iA, '08 E60 LCI 520dA, '10 F10 520dA ja '14 F21 116iA.
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 2776
- Liittynyt: 28 Maalis 2010, 09:45
- Auto: F34 320iA xDrive
ex F30 320iA xDrive vm. 2013
Itse oon pessy mm. tuulilasin Wurthin ikkunanpuhdistusspraylla eli sillä valkoisella vaahdolla. Olen levittänyt sen joko talouspaperilla tai pehmeällä liinalla ja kuivannut sitten lopuksi puhtaalla paperilla tai liinalla. Tökötti on nimeltään joku glass cleaner tjs.
Jos Skodissakin on aktiivihiilisuodatin perus automaatti-ilmastoinnin yhteydessä niin luulis olevan sitä paljon kalliimmassa bemarissakin sellainen. Se on kuitenkin nykyaikaa.
Jos Skodissakin on aktiivihiilisuodatin perus automaatti-ilmastoinnin yhteydessä niin luulis olevan sitä paljon kalliimmassa bemarissakin sellainen. Se on kuitenkin nykyaikaa.
Viimeksi muokannut J1978, 26 Loka 2011, 22:58. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 2776
- Liittynyt: 28 Maalis 2010, 09:45
- Auto: F34 320iA xDrive
ex F30 320iA xDrive vm. 2013
No tuo on kyllä jo ihan kunnioitettava huoltoväli. Edelleen on paljon uusia autoja joissa on tehtävä huollot 15-20.000 kilsan välein ja lopuissa on sit max 2v tai max 30.000km.Turbo kirjoitti:Aivan mielenkiinnosta kyselen, että paljonkos sitä F10:llä normaalisti ajellaan ensimmäiseen huoltoon asti ?
Tällä hetkellä mittarissa 34tkm ja auto väittää, että 1000km vielä ajeltais.
Olin kyllä odottanut hieman pidempää huoltoväliä.
Ainoastaan olen huomannut, että lasit menee huuruun helposti, liekkö sisäilman suodatin jo vaihtokunnossa...muutoinhan tällä pitäisi saada voida ajella vaikka sinne 50tkm asti.
Pissapojan nestettä ei juurikaan kulu, niin konepeltiä on turha availla.
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 894
- Liittynyt: 02 Huhti 2010, 14:47
- Auto: bmw X6 40d
- Paikkakunta: Luxembourg
Miten niin pitäisi saada voida?? Mihin (tietoon) perustat lauseesi?Turbo kirjoitti:.muutoinhan tällä pitäisi saada voida ajella vaikka sinne 50tkm asti.
I agree.J1978 kirjoitti:No tuo on kyllä jo ihan kunnioitettava huoltoväli.
Tämä toimii kyllä ihan oikeasti - ei ole mummo ollut väärässä Hyvällä ikkunanpuhdistusaineella ja liinalla/kankaalla pesu ja lopuksi kuivaus/pyyhintä sanomalehdellä. Ei ole tällä menetelmällä jäänyt pyyhkimisrantuja lasiin, mitä ainakin minulla aiemmin jäi paperilla tai liinalla kuivatessa. Eihän paperilla tai liinallakaan niitä rantuja siinä pestessä näe, mutta tietyssä vasta-auringossa niitä sitten paljastui.Ricracing kirjoitti:///Marko. Toi on kun mummoni ohjeet koti ikkunanpesuun ja melko läheellä romaani Mersu varkaiden tapaa vetää koko sisusta puhtaaksi painepesurilla.
- Raimo Miettinen
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 753
- Liittynyt: 04 Marras 2010, 20:03
- Auto: BMW 525dA F10 ex. 320dA M-Sport E91, 120da
Piti ihan itsekin katsoa mitä auto sanoo huoltovälistä. 15tkm ajettu sitten viime huollon ja ajotietokone meinaa jäljellä olevan vielä 20tkm. Vuodeksi kone laskee 2013, joka on kyllä vuosi liikaa 45tkm vuosiajoille. Minkälainen logiikka tuon sitten oikein laskee?
edit: Tuli mieleen, että edellinen omistaja ei kuulemma ajanut 2010 juuri yhtään autolla. Se varmaan "sotkee" ajotietokoneen laskuja.
edit: Tuli mieleen, että edellinen omistaja ei kuulemma ajanut 2010 juuri yhtään autolla. Se varmaan "sotkee" ajotietokoneen laskuja.
Auto on vietävä huoltoon kun jompikumpi täyttää ensin.Raimo Miettinen kirjoitti:Piti ihan itsekin katsoa mitä auto sanoo huoltovälistä. 15tkm ajettu sitten viime huollon ja ajotietokone meinaa jäljellä olevan vielä 20tkm. Vuodeksi kone laskee 2013, joka on kyllä vuosi liikaa 45tkm vuosiajoille. Minkälainen logiikka tuon sitten oikein laskee?
edit: Tuli mieleen, että edellinen omistaja ei kuulemma ajanut 2010 juuri yhtään autolla. Se varmaan "sotkee" ajotietokoneen laskuja.
- - -
No monissa muissakin halvemmissa kärryissä paremmat varusteet kuin Bemareissa, esim. Webastot..J1978 kirjoitti:
Jos Skodissakin on aktiivihiilisuodatin perus automaatti-ilmastoinnin yhteydessä niin luulis olevan sitä paljon kalliimmassa bemarissakin sellainen. Se on kuitenkin nykyaikaa.
Siihen perustan, että nykytekniikalla luulisi olevan mahdollista saavuttaa pitempiäkin huoltovälejä kuin tuo 35tkm. Lisätään sinne vaikka kaksi suodatinta (harva+tiheä) sarjaan, kerta suodatin kuului olevan se huoltovälin pidennyksen este. Mitä harvemmin autoa tarvitsee määräaikaishuollossa käyttää, sen parempi. Tosin hyvinhän se on tähän asti mennyt, kun öljyäkään ei ole tarvinnut lisäillä. Tosin eipä ole mihinkään edelliseenkään autooni öljyä koskaan tarvinnut lisäillä.fifty kirjoitti:Miten niin pitäisi saada voida?? Mihin (tietoon) perustat lauseesi?Turbo kirjoitti:.muutoinhan tällä pitäisi saada voida ajella vaikka sinne 50tkm asti.
I agree.J1978 kirjoitti:No tuo on kyllä jo ihan kunnioitettava huoltoväli.
Millaisia huoltovälejä muilla on, kun kerran 35tkm on olevinaan "pitkä" ?
- ///Marko
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 1723
- Liittynyt: 01 Huhti 2010, 11:43
- Auto: X3 35d M-sport
530iA E39 M-sport
Pesu kankaalla lämmintä saippuavettä käyttäen ja kuivaus sanomalehdellä. Ei jää lasin sisäpintaan raitoja eikä muutakaan ylimääräistä.
Luulisi sinunkin vanhempana miehenä tietävän että monesti vanha konsti on parempi kuin pussillinen uusia. Voithan sinä käyttää pesemiseen ihan mitä aineita/mikrokuituliinoja haluat, mutta täällä kysyttiin sitä että mikä on oikeasti toimiva konsti. Joskus harvoin voi saada halvallakin hyvän lopputuloksen.Ricracing kirjoitti:Toi on kun mummoni ohjeet koti ikkunanpesuun ja melko läheellä romaani Mersu varkaiden tapaa vetää koko sisusta puhtaaksi painepesurilla.
Viimeksi oli tasan 30 tkm.Turbo kirjoitti: Millaisia huoltovälejä muilla on, kun kerran 35tkm on olevinaan "pitkä" ?
Joo tuon sanomalehden olen kyllä kuullut monesti ja kuullut muutaman sitä käyttävänkin tuulilasin puhdistukseen. Itse en tosin vielä ole kokeillut, mutta ehkäpä nyt sitten tästä rohkaistuneena sitä kokeilenkin...täytyy vaan etsiä jostain kunnon hanskat, muutoin tullee mustat kädet...///Marko kirjoitti:Pesu kankaalla lämmintä saippuavettä käyttäen ja kuivaus sanomalehdellä. Ei jää lasin sisäpintaan raitoja eikä muutakaan ylimääräistä.
okei, ilmeisesti 35tkm ylittää niukasti keskimääräisen huoltoväli pituuden ja tähän on nyt tyytyminen.///Marko kirjoitti:Viimeksi oli tasan 30 tkm.Turbo kirjoitti: Millaisia huoltovälejä muilla on, kun kerran 35tkm on olevinaan "pitkä" ?
No toivotaan näin.J1978 kirjoitti:Jos Skodissakin on aktiivihiilisuodatin perus automaatti-ilmastoinnin yhteydessä niin luulis olevan sitä paljon kalliimmassa bemarissakin sellainen. Se on kuitenkin nykyaikaa.
Käsitykseni perustan saksan configuraattoriin, jossa perusilmastoinnin yhteydessä puhutaan ainoastaan mikrofiltteristä ja laajennetun ilmastoinnin yhteydessä "etuina" puhutaan mikro- ja aktiivihiilifilttereistä.
Osaakos joku kertoa kuuluuko raitisilmasuodatin 1.huoltoon? Vai vasta ~60tkm huoltoon...
Tällä hetkellä 8tkm huoltoon ja 24tkm mittarissa. Tosin 03/12 taitaa toteutua ennemmin.Turbo kirjoitti:Millaisia huoltovälejä muilla on, kun kerran 35tkm on olevinaan "pitkä" ?
[/quote]Turbo kirjoitti:Tuo olikin uusi ja mielenkiintoinen tieto. Eli jotta auton huoltoväliä saataisi pidennettyä entisestään (esim. 50tkm) pitäisi suodatin järjestelmään tehdä muutoksia. Miten olisi kaksi öljyn suodatinta sarjassa, toinen ottaa isommat roskat, toinen sitten pienemmät... teoriassa pitäisi pidentyä vaihtoväli.Ricracing kirjoitti:Vanha BMW myyjä guru aikoinaan sanoi että kyllä ne öljyt kestävät vaikka kuinka pitkään mutta filtterit asettavat rajan.
Triviaalimpi ratkaisu on/olisi laittaa toinen samanlainen suodatin nykyisen rinnalle. Pinta-ala tuplaantuu, vuo suodatinmateriaalin läpi pienenee ja elinikä voi hyvinkin olla yli kaksinkertainen yhteen suodattimeen verrattuna.
Sarjaan laittamalla pitäisi mielellään käyttää suodattimia, joilla on eri suodatusaste tai muutoin jälkimmäinen toimii vain "poliisina", ettei ensimmäisen suodattimen tärveltyessä suodatusjärjestelmä pääse pettämään.