Tuli laitettua sitten ihan basic kamaa talvivanteiksi, kun rohkeus loppui laittaa mm. AEZ Valenciaa alle sen vaikean puhdistamisen vuoksi. Tilasin Alutec E 8x17"/ ET30 ja melkein tuli oikeat. Kaikki muut täsmää paitsi on ET34.
Kysymys kuuluukin, että onko kellään kokemusta kyseisistä vanteistä ja millä ET luvuilla olette ne saaneet? Rengasliike kokeili niitä alla ja ne kyllä mahtu pyörimään, mutta hieman epäilyttää tuo orggis koon muuttaminen.
Renkaiksi valitsin Bridgen Noranza evo2:sen (ei RFT) ja toivoisinkin tänne kommentteja pohjoisen ihmisiltä, jos löytyy samanlaisia pitohifistejä, että mikä rengas toimii kyseisen auton alla.
Mulla on ollut aikaisemmin Nokian renkaita talvella alla Volvoissa ja hakkapeliitta5 toimi niissä mainiosti. Bridgen rengas pitäisi olla kopio kyseisestä ja olen saanut palautetta Hakka7 pidon katoamisesta, kun kilometrejä on kertynyt yli 5tkm.
Eli pliis, laittakaa kommenttia jos löytyy kokemuksia kyseisistä seteistä.
Autona mulla on F11 520d M-sport alustalla - mielenkiinnolla odottelen talvikelejä
F11 17" talvitossut
- -V-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 981
- Liittynyt: 28 Maalis 2010, 18:41
- Auto: F20 LCI 118iA Sport + F30 LCI 320dA xDrive M sport
- Paikkakunta: Kauniainen
Ei vaikuta 4 millin ero offsetissä mihinkään, jos ei pyöriessään kiinni ota. Ja vanteen sisäpuolen mallista kiinni ottaako vai ei. Rauhallisin mielin vaan...
Ex: F10 520dA, F11LCI 520xdA, F20 116i, F30 318dA, E90LCI 320xdA, E92LCI 320Cd, E60LCI 530dA, E84 X1 20xdA, E90 335dA MSport, E60LCI 525i, E90 320d MSport, E81LCI 118d, E91LCI 320i, E92 325CdA, E46LCI 330Ci Cabrio MSport, E90 325iA, E82 120dA, E30 320iA
- Ricracing
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 2954
- Liittynyt: 15 Kesä 2010, 20:02
- Auto: Jotain ihan muuta
- Paikkakunta: Helsinki
Orkkis BMW 17" vanne on ET 30 (225/55R17) eli ET 34 on hiukan pielessä.
Itse en omassa autossa suostu ollenkaan vääriin RT:hin.
Pohjoisessa (siellä päin testattu) paras nastarengas on TM 17/11 testin mukaan Continental Conti-IceContact tai Noksun Hakkapeilliitta 7. Bridgestone Noranza 2 Evo oli hyvä kolmonen.
Itse en omassa autossa suostu ollenkaan vääriin RT:hin.
Pohjoisessa (siellä päin testattu) paras nastarengas on TM 17/11 testin mukaan Continental Conti-IceContact tai Noksun Hakkapeilliitta 7. Bridgestone Noranza 2 Evo oli hyvä kolmonen.
Viimeksi muokannut Ricracing, 01 Loka 2011, 22:42. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Ex. '68 1800 NK, '78 E12 518, '81 E12 520, '87 E30 316, '88 E30 LCI 320iA, '90 K1, '95 E36 316i Compact, '97 E36 LCI 320i, '99 E46 320Ci, '01 E46 325Ci, '01 E39 LCI 525iA, '04 E60 525iA, '05 E60 525iA, '08 E60 LCI 520dA, '10 F10 520dA ja '14 F21 116iA.
- -V-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 981
- Liittynyt: 28 Maalis 2010, 18:41
- Auto: F20 LCI 118iA Sport + F30 LCI 320dA xDrive M sport
- Paikkakunta: Kauniainen
Style 328:n ET on 30, ei 38. Siihen nähden ET34 on 4 milliä sisempänä kun vanteen leveys on sama.Ricracing kirjoitti:Mun 18" orkkis Style 328:t 8x18 ET on 38 ja renkaina Michelin X-Ice 245/45R18 ei-RF kitkat.
Toimivat etelässä ja voittivat TM 17/11 testissä.
ET 34 tuo renkaan ulospäin, joten noin kapealla renkaalla ei voi ongelmia olla.
Pohjoisessa (siellä testattu) paras nastarengas olisi saman TM testin mukaan Continental Conti-IceContact tai Hakkapeilliitta 7.
Ex: F10 520dA, F11LCI 520xdA, F20 116i, F30 318dA, E90LCI 320xdA, E92LCI 320Cd, E60LCI 530dA, E84 X1 20xdA, E90 335dA MSport, E60LCI 525i, E90 320d MSport, E81LCI 118d, E91LCI 320i, E92 325CdA, E46LCI 330Ci Cabrio MSport, E90 325iA, E82 120dA, E30 320iA
- Ricracing
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 2954
- Liittynyt: 15 Kesä 2010, 20:02
- Auto: Jotain ihan muuta
- Paikkakunta: Helsinki
Ehdit väliin hiukan liian nopeasti, tässä vanne ja rengas faktaa:
BMW Style 327 17" 8x17 225/55R17 ET 30
BMW Style 328 18" 8x18 245/45R18 ET 30
Ja isompi ET vie vannetta sisäänpäin.
BMW Style 327 17" 8x17 225/55R17 ET 30
BMW Style 328 18" 8x18 245/45R18 ET 30
Ja isompi ET vie vannetta sisäänpäin.
Ex. '68 1800 NK, '78 E12 518, '81 E12 520, '87 E30 316, '88 E30 LCI 320iA, '90 K1, '95 E36 316i Compact, '97 E36 LCI 320i, '99 E46 320Ci, '01 E46 325Ci, '01 E39 LCI 525iA, '04 E60 525iA, '05 E60 525iA, '08 E60 LCI 520dA, '10 F10 520dA ja '14 F21 116iA.
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 25
- Liittynyt: 14 Huhti 2011, 15:56
- Auto: BMW
F11 520d M-sport
F48 X1 18d M-sport
Ricracing: se on ihan sama mitä TM testaa - se on vain hyvä ja maksettu suunta. Todellisuus on ihan jotain muuta, kun ruvetaan puhuun pidosta. TM testit on tehty Fordin etuveto paskeella, joten jo sinällään mennään mettään. Tämä on se syy miksi kaipaisin todellista kokemusta F11 auton rengaspolitiikasta foorumin ihmisiltä. Ja kyllä, vanteitten ET kaventaa auton orgis leveyttä, mutta tähän kaipaisinkin kommentteja. Mun kesä orgis M-vanteet on aika ulkona auton kyljestä, joten kivisuihkun puolesta kaventuminen on ok. Mut miten käy muiden juttujen. Tiedän, että eri rengasvalmistajien ulkokehät vaihtelevat hyvinkin tuon 4mm, mutta jos ruvetaan viilaan pilkkua niin miten käy pohjoisen pojan
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 749
- Liittynyt: 08 Elo 2010, 09:34
- Auto: G30 520dA xDrive luxuryline
Itselläni on conti ice contactit koossa 245/40-18, toimineet erittäin hyvin täällä Oulun korkeuksilla autona mulla tosin tuo Jeesuksen vanaha e60:n. Pitoa renkaissa riittää, erittäin hiljaiset ja mukavat. Kokemusta ko. renkaista vasta yhden talven verran kun viime talvena tuli ne ostettua. Uskallan silti suositella.
-
- Valvoja
- Viestit: 1240
- Liittynyt: 28 Maalis 2010, 12:41
- Auto: 330e G20 ja VW Polo
- Paikkakunta: Tuusula
Minulla on F10:ssä Hkpl 7. Aluksi ne olivat todella äänekkäät (ehkä ekat 1 tkm), mutta nyt varsin hiljaiset. Pito on erinomainen, ja noilla lienee nyt ajettu jotain 7 tkm.
ex bemarit: E60 520dA Business 2007, E92 335CiA 2008, E70 X5 30d xDrive 2009, F30 335iA Sport 2012, F10 523iA 2010, G30 530e 2017
Mistä donJyrki vanteet tilasit/ostit? Olen itsekin noita Alutecin E-vanteita koossa 8Jx17" katsellut. Vanteita saa molemmilla ET:llä sekä 30 että 34. Itse arvon vielä vannevalintaa F10:iin. OEM 328 vs tarvikevanteet. Samoin vielä on hakusessa nastat vai kitkat. Siis ihan perussettiä ennen talvea
Ex: E60/F10
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 1119
- Liittynyt: 19 Heinä 2010, 09:58
- Auto: BMW 220d Xdrive F46 ja BMW 120Da Xdrive F20lci.
- Paikkakunta: Tuusula
Eikö kukaan aja kitkoilla, nehän ne vasta hiljaiset ovat pitoakin löytyy jos vain valitseen nokian ärrät tai misukat tai good yearit. Painava auto kun on kyseessä ni kitkat toimii varsin hienosti!
Kyllä kitkoilla ajetaan, ja Misukan X-Ice XI2 renkailla....ja 17 tuumaset.japi2010 kirjoitti:Eikö kukaan aja kitkoilla, nehän ne vasta hiljaiset ovat pitoakin löytyy jos vain valitseen nokian ärrät tai misukat tai good yearit. Painava auto kun on kyseessä ni kitkat toimii varsin hienosti!
Kyllä pitää ja on hiljaiset.
BMW F10 523i Autom
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 749
- Liittynyt: 08 Elo 2010, 09:34
- Auto: G30 520dA xDrive luxuryline
Jepjep, ja jäälläkin pitää kun tauti ?E60fun kirjoitti:Kyllä kitkoilla ajetaan, ja Misukan X-Ice XI2 renkailla....ja 17 tuumaset.japi2010 kirjoitti:Eikö kukaan aja kitkoilla, nehän ne vasta hiljaiset ovat pitoakin löytyy jos vain valitseen nokian ärrät tai misukat tai good yearit. Painava auto kun on kyseessä ni kitkat toimii varsin hienosti!
Kyllä pitää ja on hiljaiset.
- Ricracing
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 2954
- Liittynyt: 15 Kesä 2010, 20:02
- Auto: Jotain ihan muuta
- Paikkakunta: Helsinki
Kun puhutaan vanteiden ET:stä, niin orkkis, eli ET 30 on kyllä se suositeltava koko. Joku tossa jo kirjoitti että haluaamaasi vannetta saa myös ET30:senä, eli vaihda tilaus.donJyrki kirjoitti:Ricracing: se on ihan sama mitä TM testaa - se on vain hyvä ja maksettu suunta. Todellisuus on ihan jotain muuta, kun ruvetaan puhuun pidosta. TM testit on tehty Fordin etuveto paskeella, joten jo sinällään mennään mettään. Tämä on se syy miksi kaipaisin todellista kokemusta F11 auton rengaspolitiikasta foorumin ihmisiltä. Ja kyllä, vanteitten ET kaventaa auton orgis leveyttä, mutta tähän kaipaisinkin kommentteja. Mun kesä orgis M-vanteet on aika ulkona auton kyljestä, joten kivisuihkun puolesta kaventuminen on ok. Mut miten käy muiden juttujen. Tiedän, että eri rengasvalmistajien ulkokehät vaihtelevat hyvinkin tuon 4mm, mutta jos ruvetaan viilaan pilkkua niin miten käy pohjoisen pojan
ET 30 on jo niin sisällä lokkareissa ettei kivisuihkuista ole pelkoa.
Eri rengasmerkkejen ulkomitta on juuri se mitä ilmoitetaan, mutta on ns. vannesuoja renkaita (jotka mulla on kesällä) joiden ulkokehä suojaa vanteen ulkoreunaa.
Uskon kyllä TM:n testeihin, ei ne koskaan pahasti pielessä ole.
Viimeksi muokannut Ricracing, 02 Loka 2011, 21:43. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Ex. '68 1800 NK, '78 E12 518, '81 E12 520, '87 E30 316, '88 E30 LCI 320iA, '90 K1, '95 E36 316i Compact, '97 E36 LCI 320i, '99 E46 320Ci, '01 E46 325Ci, '01 E39 LCI 525iA, '04 E60 525iA, '05 E60 525iA, '08 E60 LCI 520dA, '10 F10 520dA ja '14 F21 116iA.
- Ricracing
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 2954
- Liittynyt: 15 Kesä 2010, 20:02
- Auto: Jotain ihan muuta
- Paikkakunta: Helsinki
Lukisit vähän tarkemmin kirjoitukset, kitkoilla on menty jo yli 10 vuotta.japi2010 kirjoitti:Eikö kukaan aja kitkoilla, nehän ne vasta hiljaiset ovat pitoakin löytyy jos vain valitseen nokian ärrät tai misukat tai good yearit. Painava auto kun on kyseessä ni kitkat toimii varsin hienosti!
Mutta on niissäkin rajoituksensa, esim. jääolosuhteissa ja varsinkin -jarrutuksissa.
Yhden Bemarin (E46 325Ci) rysäytin muuan upouuden Voyagerin perään Tehtaankadulla, kun toisen puolen pyörät olivat sporakiskoilla ja toisen jäisellä, lumenpeittämällä kivikadulla.
Ex. '68 1800 NK, '78 E12 518, '81 E12 520, '87 E30 316, '88 E30 LCI 320iA, '90 K1, '95 E36 316i Compact, '97 E36 LCI 320i, '99 E46 320Ci, '01 E46 325Ci, '01 E39 LCI 525iA, '04 E60 525iA, '05 E60 525iA, '08 E60 LCI 520dA, '10 F10 520dA ja '14 F21 116iA.
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 749
- Liittynyt: 08 Elo 2010, 09:34
- Auto: G30 520dA xDrive luxuryline
Juuri tuon huonon jääpidon vuoksi nakkasin yhdet kitkat hevonvittuun. Oli ne sen verran paskat. Talven vissiin kerkesin niillä ajamaan. Oppirahoina maksoin yli tonnin, mutta elämä on. Näillä Oulun korkeuksilla kuitenkin kun talvella yhtenä päivänä voi olla +5C ja vesisadetta ja toisena päivänä se -20C pakkasta niin tiet on mitä on. Mulle ainakin on nastat ehdottomat kun mökillekin pitäisi päästä koillismaan korkeuksien suuntaan jossa tiet ovat kaikkea muuta kuin kuivat ja sulat. Oulun noppakivikadut on myös aika kivasti kiillotellut talvisaikaan.Ricracing kirjoitti:Mutta on niissäkin rajoituksensa, esim. jääolosuhteissa ja varsinkin -jarrutuksissa.
Jos kitkoista nyt jotakin positiivista pitäisi löytää, niin ehkä se että ne on hiljaiset kuivilla/sulilla teillä, joita etelässä on enemmän runsaan suolauksenkin vuoksi. Mun nastarenkaista ei kuulu ropinaa eikä ulinaa sillä contin renkaissa nastat on "perinteisiin" nastoihin verrattuna eri malliset, näin ollen paljon hiljaisemmat kuin muut. Kannattaa tutkia asiaa. Kuulossa mulla ei ole vikaa ja autonkin äänieristys on hyvä, tuskin F1x:ssä on sentään menty huonompaan suuntaan äänieristyksen osalta.
Puolensa molemmissa ja Kukin tyylillään.
Täältä ääni Nokian 17" kitkoille! Viime talvi meni niillä vallan mainiosti! Ja ovat vielä RunFlatit.japi2010 kirjoitti:Eikö kukaan aja kitkoilla, nehän ne vasta hiljaiset ovat pitoakin löytyy jos vain valitseen nokian ärrät tai misukat tai good yearit. Painava auto kun on kyseessä ni kitkat toimii varsin hienosti!
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 25
- Liittynyt: 14 Huhti 2011, 15:56
- Auto: BMW
F11 520d M-sport
F48 X1 18d M-sport
Suomen Rengas-Heikki oli firman nimi. Samasta paikasta tuli myös renkaat. Hinnat tuolla tuntuu olevan ihan kohdillaan.pumafi kirjoitti:Mistä donJyrki vanteet tilasit/ostit? Olen itsekin noita Alutecin E-vanteita koossa 8Jx17" katsellut. Vanteita saa molemmilla ET:llä sekä 30 että 34. Itse arvon vielä vannevalintaa F10:iin. OEM 328 vs tarvikevanteet. Samoin vielä on hakusessa nastat vai kitkat. Siis ihan perussettiä ennen talvea
Nokian Hakkapeliitoilla ja nastoilla mentiin viime talvi. Onneksi Conti ei ehtinyt toimittaa omiaan, sillä luminen talvi todellakin vaati parasta mahdollista pitoa. Ja sitähän Nokialaiset tarjosivat. Meteli voi olla ehkä hieman kovempi, mutta turvallisuus menee reippaasti tuon asian edelle.
Suosittelen.
Suosittelen.
Hei onkos porukalla kokemuksia 19'' talvirenkaista F10/F11. Meneeks pito jo huonommaks ku 18tuumasilla? renkaan koko olis 245/40. Automyyjä suositteli 18'' isoimmiks talvinakeiks, meinas et 19'' on liian liukkaat . Auto siis 525xd F11. hommasin jo 19'' vanteet mille oli tarkotus laittaa Nokian HKPL 7 nastat päälle, mut nyt mietinkin pitäskö vaa laittaa 17'':lle orkkisvanteille nastat..