M sport alusta vs standardi alusta

F10, F11, F07
man82
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 14
Liittynyt: 30 Huhti 2011, 10:07
Auto: F10 520da aw M-sport 2011

M sport alusta madaltaa autoa 10 mm ja tuo hivenen sporttista ulkonäköä.
Entä muut erot? Tuleeko alustasta turhan kova Suomen huonokuntoisille teille? Arvostan mukavaa ajoa hyvillä ajo-ominaisuuksilla, joten jonkunlainen kompromissi pitäisi tehdä näiden kahden välillä. Katselin myynnissä olevia autoja ja yllättävän harvassa tuo m sport alusta oli mainittu, vaikka hinnaltaan se ei ole kovin kallis (n. 500€) .
F10 520d menossa tilaukseen, joten kiitos avusta etukäteen.
Avatar
Ricracing
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 2954
Liittynyt: 15 Kesä 2010, 20:02
Auto: Jotain ihan muuta
Paikkakunta: Helsinki

M Sport alusta madaltaa F10/11 malleja n. 15 mm. Ei tee autosta kivirekeä.

Varuste 223 hoitaa alustan ja sitten vaan vähintään 19" vanteet alle.

Ks. bmw.fi hinnasto
Ex. '68 1800 NK, '78 E12 518, '81 E12 520, '87 E30 316, '88 E30 LCI 320iA, '90 K1, '95 E36 316i Compact, '97 E36 LCI 320i, '99 E46 320Ci, '01 E46 325Ci, '01 E39 LCI 525iA, '04 E60 525iA, '05 E60 525iA, '08 E60 LCI 520dA, '10 F10 520dA ja '14 F21 116iA.
man82
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 14
Liittynyt: 30 Huhti 2011, 10:07
Auto: F10 520da aw M-sport 2011

Hinnastosta juuri katsoin tuon 10mm madallusta. Tarkennuksena aiempaan, että budjetti syistä 223 jää ottamatta.
18" vanteet ja runflatit on tulossa, kompromissi sekin.
Liitteet
ScreenHunter_01 Jun. 02 07.50.gif
ScreenHunter_01 Jun. 02 07.50.gif (24.43 KiB) Katsottu 25489 kertaa
donJyrki
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 25
Liittynyt: 14 Huhti 2011, 15:56
Auto: BMW
F11 520d M-sport
F48 X1 18d M-sport

Viikon olen nyt ajanut M-sport alustalla(F11) ja täytyy kehua sitä näin julkisesti :thup:
10mm lasku olisi kärsinyt olla tuplat, mutta muutapa tuosta ei voikaan kyseenalaistaa. Itsekkin odotin hieman jännityksellä Bemarin kyseisestä alustaa, kun aikaisemmat kokemukseni sport alustoista ovat Volvon puolelta. Bemarin M-sport ei ole ainakaan minun makuuni yhtään liian kova. Kyyti on normiajossa erittäin miellyttävä ja tarvittaessa esim. reippaammalla ajolla mutkissa auto käyttäytyy tosi rauhallisesti ja jämäkästi. Toinen millä vertaan eri autojen alustoja on asuinpaikkani lähellä oleva hidastetöyssy, jonka ajan yli määrätyllä reippaammalla nopeudella. Tässäkin testissä Bemari saa M-sportilla parhaan arvosanan, se suorastaan kävelee sen yli ja auto pysyy tosi vakaana. Jos vertaan tätä kakkosautoni(volvo c30) sport alustaan niin bemari on huomasti mielyttävämpi. Ero tulee tietenkin myös autojen kokoerosta.
Tämä avautumisen halusin lähinnä kirjoittaa siksi, kun olen kerran erehtynyt ottamaan uuden auton normialustalla ja se kyllä jäi harmittamaan jälkeenpäin pahasti. No nyt sekin asia on juuri saatu korjattua :)

Vesikielellä jään odottamaan tulevaa talvea ja ajamista M-sportin alustalla. Odotukset ovat ainakin kovat.
fifty
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 894
Liittynyt: 02 Huhti 2010, 14:47
Auto: bmw X6 40d
Paikkakunta: Luxembourg

Miten tuo M sport alusta mielestäsi parantaa talviajo ominaisuuksia?
nk_user
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 59
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 16:04
Auto: 4-sarjan Coupé

Itsellänikin oli tuo sport-alusta ja olin siihen todella pettynyt. Alusta oli omaan makuuni aivan liian pehmeä ja ajotuntuma etäinen eli tuntui kuin auton ja tien välissä olisi ylimääräinen kerros. Eli alkuperäisen kysyjän ei tarvitse pelätä että autosta tulisi kivireki. Kokeilin myös sitä kalliimpaa alustansäätöjärjestelmää (nimeä en nyt muista) ja siinäkin sport-asetus oli melkoisen pehmeä. Mutta kuten sanoin, kyse on omista mieltymyksistä. Onneksi BMW tarjoaa myös malleja, joissa tuntuma tiehen vielä löytyy...
Avatar
Jopemies
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 142
Liittynyt: 07 Tammi 2011, 21:44
Auto: Volvo V90 T8 TwE MY21
BMW i3 120Ah 2019

F1X sarjan ohjaustuntuma ei ole mielestäni yhtä hyvä kuin edellisessä E6X.ssä. nk_user sanoo mielestäni sen hyvin, kuin auton ja tien välissä olisi ylimääräinen kerros. Mutta itsekin voin suositella M-Sport alustaa. Ei ole todellakaan liian kova, ainakaan omaan makuuni ja oma ajoni on pääsääntöisesti moottoritietä, ei pikku mutkateillä räppäämistä.
ex:
Volvo XC 60 D5 Summum -14
F11 520dA SB -11
E39 535i -99
E114 1502 -76
Avatar
-V-
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 981
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 18:41
Auto: F20 LCI 118iA Sport + F30 LCI 320dA xDrive M sport
Paikkakunta: Kauniainen

Miten eri alustavaihtoehdot käyttäytyy mm. siltojen poikittaissaumoissa ja ratikkakiskoissa? Kolahteleeko, paukkuuko, meneeko pehmeästi vai minkälaisia havaintoja F1x-käyttäjillä on?
Ex: F10 520dA, F11LCI 520xdA, F20 116i, F30 318dA, E90LCI 320xdA, E92LCI 320Cd, E60LCI 530dA, E84 X1 20xdA, E90 335dA MSport, E60LCI 525i, E90 320d MSport, E81LCI 118d, E91LCI 320i, E92 325CdA, E46LCI 330Ci Cabrio MSport, E90 325iA, E82 120dA, E30 320iA
donJyrki
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 25
Liittynyt: 14 Huhti 2011, 15:56
Auto: BMW
F11 520d M-sport
F48 X1 18d M-sport

fifty: lähinnä tarkoitin tuolla talviajolla sitä, että miten alusta vaikuttaa pitopuoleen. Hyvä alusta=hyvä pito. Tämä yhtälö on toiminut Volvolla ainakin suoraan ja koska perusalustalla F11(koeajo auto) viime talven testiajolla tuntui toimivan niin odotukset ovat M-sportin suhteen kovat. Onhan kuitenkin selvää, että liian kova asfaltti -alusta ei toimi talvella, mutta tässä tapauksessa tuskin ylilyöntiä kovuuden suhteen ei tule. No siitäpä voin antaa palautetta ensitalvena, kun saan auton todelliseen testiin ja toivottavasti vielä ihan kunnon jääradalla :drool:
-V-: en ole ajanut mukulakivellä keskustassa vielä, mutta normi "tiesaumoissa" auto ei ole kolahdellut vaikka olen kokeillut välillä ajaa kolojen päältä. Mulla on kyllä alla papparenkaat(245/45, 18" RSC), kylläkin kovilla paineilla, että sekin vaikuttaa asiaan.
Avatar
-V-
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 981
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 18:41
Auto: F20 LCI 118iA Sport + F30 LCI 320dA xDrive M sport
Paikkakunta: Kauniainen

Kiinnostaa tosiaan F1x:n alustoista miten ne toimii esimerkiksikin juuri Hgin keskustassa mukulakivillä ja ratikkakiskojen ylityksissä, kuten myös maantiellä siltojen poikittaissaumoissa. Itse käyn keskustasa duunissa ja mielummin sinne nyt suuntaan E60:llä vakioalustan kanssa kuin E90:llä M Sportin kanssa... Jälkimmäinen on tuskaa itselle, sekä käy sääliksi autoakin, joten vältän sitä. Mutta tiedän että eri malleissa M Sport-alustoillakin on eroa. En esim muista että 320 M Sportilla olisi erityisen kova ollut, mutta 335d on... F1x jossakin muodossa kuitenkin kuuluu "tulevaisuuden autoihini", niin kokemuksia mielellään luen.
Ex: F10 520dA, F11LCI 520xdA, F20 116i, F30 318dA, E90LCI 320xdA, E92LCI 320Cd, E60LCI 530dA, E84 X1 20xdA, E90 335dA MSport, E60LCI 525i, E90 320d MSport, E81LCI 118d, E91LCI 320i, E92 325CdA, E46LCI 330Ci Cabrio MSport, E90 325iA, E82 120dA, E30 320iA
Avatar
Hydrophyte
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 286
Liittynyt: 06 Heinä 2010, 20:07
Auto: G31 520dA xDrive M-Sport
Paikkakunta: Klaukkala
Viesti:

Olen ajellut hkin keskustassa useita kertoja mukulakivillä, raiteiden yli jne. M-Sport alusta ja 20" vanteet toimii hyvin. Ei tee pahaa yhtään ajella mukulakivillä. Pari kaveriakin on testannut ja yllättynyt positiivisesti 20" vanteiden ja melko matalien renkaiden toimivuudesta. Olen myös itsekkin todella tyytyväinen kuinka mukava ajettava tuo on. Olin varautunut myymään rengas/vanne setin pois, jos ei ole mukava ajettava.

Muutama kuva autotallissa -> http://www.bmwforum.fi/viewtopic.php?f=32&t=1476" onclick="window.open(this.href);return false;
Liitteet
bmwf11.jpg
bmwf11.jpg (69.47 KiB) Katsottu 25146 kertaa
Avatar
altsu
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 405
Liittynyt: 18 Marras 2010, 22:00
Auto: BMW G12 745Le xDrive
Porsche Cayenne
Paikkakunta: Hki

Itse ajan pääsääntöisesti Helsingin keskustassa. F11 vakioalustalla pärjää loistavasti mukulakivellä, ratikkakiskojen ylityksissä ja siltasaumoissa. Ei pauku, eikä kolise. Vakio RFT renkailla pitkittäiset kiskot tosin tuottavat hienoista vetelyä.

Tosin huomioitavaa on, että aiemmat autoni ovat olleet melko pehmoillä alustoilla ja pidinkin jopa E61 alustaa liian kovana. Omaan makuun F11 on siis "riittävän pehmeä"
Ex BMW: F11 520d -11, F10 525dx -14
Moguli
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 102
Liittynyt: 12 Elo 2010, 08:01
Auto: Numero 43
Paikkakunta: Hki

fifty kirjoitti:Miten tuo M sport alusta mielestäsi parantaa talviajo ominaisuuksia?
No ei mitenkään! Kaksi m-sportia omistaneena voin todeta että tämä normaalialustaan siirtyminen oli järki ratkaisu. Aiemmat olivat siis e91 ja e60 m-sport alustat ja niillä varsinkin talvet Helsingin keskustassa olivat helvettiä.

Viime talvi taas oli lumesta huolimatta mukavaa, koska auto ei kokoajan kerännyt alustaa ja pyöräkoteloita täyteen lunta eikä tarvinnut olla kaapimassa kontallaan lumia sieltä pois.

Tiedän että täällä on matala alusta ja 22" pyörät fanaatikkoja, mutta jos se auto on päivittäiseen käyttöön ja siirtymiseen paikasta a paikkaan b, niin ei nämä tällaiset varusteet oikeasti mitään paranna milloinkaan. Jokainen tyylillään, minä nykyään tällä tavalla tylsästi ja ilman että "katsokaa minua"...sitten kun tarvitsen sellaisen auton jolla saa ajaa rataa ja lujaa, niin en kyllä ala sitä tästä nelisylinterisestä diesel bemarista tekemään.
Tähän viestiin olisi varmaan kuulunut liittää erilaisia söpöjä hymiöitä, mutta en nyt vaan pysty niitä käyttämään...
J1978
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 2776
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 09:45
Auto: F34 320iA xDrive
ex F30 320iA xDrive vm. 2013

Moguli kirjoitti:
fifty kirjoitti:Miten tuo M sport alusta mielestäsi parantaa talviajo ominaisuuksia?
No ei mitenkään! Kaksi m-sportia omistaneena voin todeta että tämä normaalialustaan siirtyminen oli järki ratkaisu. Aiemmat olivat siis e91 ja e60 m-sport alustat ja niillä varsinkin talvet Helsingin keskustassa olivat helvettiä.

Viime talvi taas oli lumesta huolimatta mukavaa, koska auto ei kokoajan kerännyt alustaa ja pyöräkoteloita täyteen lunta eikä tarvinnut olla kaapimassa kontallaan lumia sieltä pois.

Tiedän että täällä on matala alusta ja 22" pyörät fanaatikkoja, mutta jos se auto on päivittäiseen käyttöön ja siirtymiseen paikasta a paikkaan b, niin ei nämä tällaiset varusteet oikeasti mitään paranna milloinkaan. Jokainen tyylillään, minä nykyään tällä tavalla tylsästi ja ilman että "katsokaa minua"...sitten kun tarvitsen sellaisen auton jolla saa ajaa rataa ja lujaa, niin en kyllä ala sitä tästä nelisylinterisestä diesel bemarista tekemään.
Olen myös enempi vakioalusta-miehiä :) Eli siis poikkeushenkilö autopalstoilla... Yksi auto on ollut jossa oli sportalusta eikä minusta tullut se perusteella urheilualusta-miehiä. Minun mielipiteeni on ettei semmoiset kuulu tavalliseen henkilöautoon (farkku tai sedan), M3:t ja muut urheilurassit on asia erikseen. En ole myöskään isot vanteet on must fanaatikko. Eli me kaksi olemma siis poikkeustapauksia.

Mulle on tärkeämpää auton mukavuus, hiljaisuus, ajettavuus jne. kuin ulkonäkö. Tosin en tiedä millainen BMW:n urheilualusta on mutta koska vakioalustakin on aika napakka ja jos renkaat on vielä RFT:t en itte välttämättä tykkäisi. Matalan maavaran kanssa saa olla aina paskat housuissa että osuuko taas johonkin vai ei. Tietysti jos ajaa vaan maantietä niin silloin varmaan onkin hyvä.
Avatar
altsu
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 405
Liittynyt: 18 Marras 2010, 22:00
Auto: BMW G12 745Le xDrive
Porsche Cayenne
Paikkakunta: Hki

Moguli kirjoitti:
fifty kirjoitti:Tiedän että täällä on matala alusta ja 22" pyörät fanaatikkoja, mutta jos se auto on päivittäiseen käyttöön ja siirtymiseen paikasta a paikkaan b, niin ei nämä tällaiset varusteet oikeasti mitään paranna milloinkaan. Jokainen tyylillään, minä nykyään tällä tavalla tylsästi ja ilman että "katsokaa minua"...sitten kun tarvitsen sellaisen auton jolla saa ajaa rataa ja lujaa, niin en kyllä ala sitä tästä nelisylinterisestä diesel bemarista tekemään.
:thup: jokaisella oma on oma perusteltu mielipiteensä, minä jaan tuon lainatun.

Itselleni suurin este BMW:n ostamiselle, ennen F11:sta on ollut juurikin liian jäykkä alusta ja ohjaus. Sama vika on ollut kaikissa saksalaisisissa. Omasta näkökulmasta suotavaa olisi, että myös biimeriin saisi hankittua "confort" alustan, joka olisi, jos mahdollista vieläkin löysempi, kuin tämä vakio.
Ex BMW: F11 520d -11, F10 525dx -14
Avatar
Ricracing
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 2954
Liittynyt: 15 Kesä 2010, 20:02
Auto: Jotain ihan muuta
Paikkakunta: Helsinki

Vakioalusta ihan tarpeeksi löysä. Onneksi tuo "Sport-lisä" sen verran tarvittaessa jäykistää ettei auto pomppaa tieltä kurveissa.
En myöskään usko että M Sport alusta "tappaa" mukavuuden.
Ja sen tiedän että 20" renkaat (ainakaan ei-RF) eivät myöskään "tapa" mukavuutta. Vetelyä tai muuta kovuutta ei esiinny.

Onko se nyt niin paha että auto näyttää hyvältä?

Olisiko kriitikkojen osalta nyt kyse siitä kuuluisasta suomalisuudesta...?
Ex. '68 1800 NK, '78 E12 518, '81 E12 520, '87 E30 316, '88 E30 LCI 320iA, '90 K1, '95 E36 316i Compact, '97 E36 LCI 320i, '99 E46 320Ci, '01 E46 325Ci, '01 E39 LCI 525iA, '04 E60 525iA, '05 E60 525iA, '08 E60 LCI 520dA, '10 F10 520dA ja '14 F21 116iA.
Moguli
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 102
Liittynyt: 12 Elo 2010, 08:01
Auto: Numero 43
Paikkakunta: Hki

Ricracing kirjoitti:
Olisiko kriitikkojen osalta nyt kyse siitä kuuluisasta suomalisuudesta...?
On on, tietysti on ja samalla siitä heikosta itsetunnosta...eikun ne madallussarjat ja isot vanteet vissiin kertoo tuosta jälkimmäisestä, minä olen vain se kateellinen. Mutta miksi? Voisin tuohon ulkona olevaan vehkeeseen mennä samantien hommaamaan ne 21" vanteet ja alustasarjat ja kaikkea muuta mikä on kivaa ja hyvää....eikun hitto, voisin mennä vaikka ostamaan 550 mallin ja lintata siihen nuo ihanat kilkkeet ja samalla ajatella että nyt sitä on moni minulle kateellinen...

Mutta kun siinä ei ole järkeä, siis mitään, ollenkaan, lainkaan...no nämä ovat mielipideasioita, onneksi kuitenkin kateuskortti vedettiin esiin...ihan mahtavaa että pikkudiesel bemaristit syyttelevät toisiaan kateudesta!
Tähän viestiin olisi varmaan kuulunut liittää erilaisia söpöjä hymiöitä, mutta en nyt vaan pysty niitä käyttämään...
Beemvee
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 108
Liittynyt: 02 Kesä 2010, 18:40
Auto: G31 520dA xDrive M Sport

Meikäläisellä E90 normialustalla ja kokemukseni mukaan se on selvästi jäykempi tai ainakin epämukavampi kuin F10 sport alusta. Väittäsin että E90 normialusta on jäykempi kuin monella merkillä ns. sport alusta. Voin siis avoimesti myöntää kadehtivani F10/F11 kuskeja ajomukavuuden suhteen :)
J1978
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 2776
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 09:45
Auto: F34 320iA xDrive
ex F30 320iA xDrive vm. 2013

Beemvee kirjoitti:Meikäläisellä E90 normialustalla ja kokemukseni mukaan se on selvästi jäykempi tai ainakin epämukavampi kuin F10 sport alusta. Väittäsin että E90 normialusta on jäykempi kuin monella merkillä ns. sport alusta. Voin siis avoimesti myöntää kadehtivani F10/F11 kuskeja ajomukavuuden suhteen :)
Ehkä se sun E90 onkin 225/45R17 RFT kumeilla hanurista kun en ittekään tykännyt Noksun RFT 205/55R16 talvikumeista ja hävitin ne samoin kuin hävitin 205/55R16 RFT suvikumitkin..Mut anyway mä en löydä mitään valittamista E91:stä tavallisin pyöreäolkaisin kumein ja koon olessa pappakoko 205/55R16. Vakiolausta on tuolla rengastuksella huomattavasti parempi ja mukavampi kuin entisten sport- tai vakioalustaisten VW Golfieni joissa oli tuo sama rengaskoko.Sulle tarjoon koeajomahdollisuutta pappakoon tavallisilla kumeilla jos et muuten usko niin tule koittamaan jos tänne joskus eksyt. Bridgestone ja Pirelli tekee kökköö rengasta oli ne sitten RFT:t tai tavalliset. Markkinoilla on parempiakin merkkejä. F10 ja F11 on toki sitten vielä kolmosen yläpuolella ajomukavuudessa, hiljaisuudessa ja alustan osalta mut hei se onkin jo taas ihan eri hintaluokan rassi.
Beemvee
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 108
Liittynyt: 02 Kesä 2010, 18:40
Auto: G31 520dA xDrive M Sport

Ajelen toki anti-RFT 17" kumeilla...mutta tosiaan oma vaatimaton mielipiteeni on se että F10/E60 tarjoaa huomattavasti mukavamman kyydin jopa sporttialustalla. E90 on hyvä mutta pikkusen lisää mukavuutta niin se olisi vielä parempi!
Vastaa Viestiin