F11 Etuvetoakeli

F10, F11, F07
tuplatee
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 5
Liittynyt: 07 Helmi 2023, 11:03

Saiskohan täältä mielipiteitä asiaan.
520d farkku kävi eilen öljynvaihtohuollossa ja siinä samassa ilmoittivat, että "Molemmat etuvetoakselit suojakumit halki".
Kuulemma pitäisi vaihtaa molemmin puolin koko etuvetoakseli eikä suojakumien vaihto riitä, kun kuulemma "hajoaa kohta kuitenkin".

Onkos tällaisesta analyysistä mitään tarkempaa tietoa ja mikä juttu? Eikö muka pelkkä kumien vaihto riitä?

Autolla rullattu 177tkm, ei kai noiden itse akseleiden pitäisi nyt näillä kilometreillä mitenkään rikki mennä? Autosta itsestään kun ei kuulu mitään kolkotuksia eikä mitään.
Laku
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 108
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 23:50
Auto: F11 535d ja E81
E31 850Csi ja E31 850i
E24 635Csi

Riippuu paljolti siitä, kauanko on ajettu suojakumit rikkinäisenä ja epäpuhtauksia päässyt sisään...?
tuplatee
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 5
Liittynyt: 07 Helmi 2023, 11:03

Lähtökohtaisesti tässä ehkä vaan syö tuo hinta mitä marmorilla ilmoittivat tarvikeosien kanssa maksavan. 1800,00 € :D
.
[Zei-M-Zei]
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 228
Liittynyt: 07 Loka 2016, 10:42
Auto: 2023 G26 i4
2014 F11 530xd
Paikkakunta: Oulu

Tuohon omaan F11 530xd olen vaihtanut sekä suojakumeja että etuvetareita. Jos suojakumit eivät ole kovin kauan olleet rikki (esim. nuppineulanpään kokoinen reikä josta vaseliini on tursunnut ulos), niin silloin siellä todennäköisesti on vielä ollut rasvaa tarpeeksi ja sinne ei ole hiekkaa tai muita epäpuhtauksia suuremmasti päässyt. Suojakumit (esim. SKF ylivedettävä) maksaa jotain 10€/kpl eikä vaihtotyö mitään avarusstiedettä ole, toki pitää olla jonkin sortin ylivetotyökalu/levitin jolla suojakumin saa paikalleen.
Vetoakseleita saa 100€-1000€ väliltä (muistaakseni otin viimeksi autodocista ridexin vetarit, kun kuitenkin kaikilla varaosilla on parin vuoden takuu merkistä huolimatta. Joku tarjous sielä oli päällä ja olisko toinen vetari ollut 95€ ja toinen 149€.). Vajaan vuoden (>20tkm) ovat nyt tuolla pyörineet, enkä ole mitään ongelmaa niiden kanssa havainnut. Jotain 1.5h per puoli menee vetareiden vaihdossa (viimeksi kyllä vaihdoin myös toisen puolen pyöränlaakerin kun vähän kahisi) - Itse on tapana ottaa koko napa irti (varsinkin jos laakeria vaihtaa), ja muutenkin helpompi vetaria irroittaa/laittaa paikalleen kun napa irti eikä tiellä.
Ja se syy miksi noita kumeja/vetareita menee, on että lähtökohtaisesti takavetoiseksi suunniteltu auto on muutettu nelivetoiseksi ja etupyörät kääntyvät yhtä paljon kuin takapotkuissakin, niin kyllä se pitemmän päälle vetareita tai aikojen saatossa kovettuneita suojakumeja syö. Pitkään ovat suojakumit kestäneet, jos 177tkm on menty originaaleilla.
ex bemarit: E30 318i 1985, E39 528i 1996, E46 316i "Sport 2000" 1999, E46 320i 2003, E46 316ti 2004, E91 318d 2007, F30 320d 2012, F30 330e 2015, G20 330e 2020
tuplatee
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 5
Liittynyt: 07 Helmi 2023, 11:03

Kiitos hyvästä ja kattavasta vastauksesta. Noita Ridexä olen katsellut ja pitääpi sellaiset laittaa tilaukseen.
Vastaa Viestiin