ADBlue Järjestelmähäiriö

F10, F11, F07
[Zei-M-Zei]
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 228
Liittynyt: 07 Loka 2016, 10:42
Auto: 2023 G26 i4
2014 F11 530xd
Paikkakunta: Oulu

2014 F11 530xd (LCI) heitti aamusella tuollaisen "ADBlue Järjestelmähäiriö" ilmoituksen ruudulle. Pyysi ottamaan yhteyttä huoltoon.
Käytin ISTA-D:tä kiinni ja näyttäis antavan koodit:
2C3000 - SCR Control Unit, diagnostics feedback; System fault OBD
244800 - Information diesel particulate filter; limited remaining distance available

Osaako joku sanoa että perustuuko tuo hiukkasloukun "vaihtoväli" ajokilometreihin (233579km), auton ikään (just himpun yli 8v valmistuspäivästä), vai mittaako se oikeasti paine-eroa ja sen perusteella tekee päätelmän että loukku on vaihdettava.

Fault Description tosiaan sanoo seuraavaa:
"Monitoring the ash load of the diesel particulate filter. The fault is detected when the remaining distance up to particulate filter replacement drops below a minimum limit value."

Action in service: "The diesel particulate filter must be replaced at the next inspection."
Service instruction: "If the diesel particulate filter is replaced, the following service function must be carried out: Diesel particulate filter: register exchange."

Tuon tekstin perusteella voisi äkkiseltään luulla että perustuu ajokilometreihin/ajoneuvon kokonaiskäyntiaikaan käyttöönotosta lähtien.

Fault memoryn deletointi jätti tuon errorin päälle. Varmaan saan sen pois ihan vaan rekisteröimällä vaihdon, mutta ajattelin, etä pitäisköhän käyttää loukku varmuuden vuoksi ensin "pesulla" - ainakin paikallinen dieselhuolto tekee noita DPF pesuja ja sit regata tuo vaihtotoimenpide. Toki löytyy kemikaaleja markkinoilta joilla sen voi itsekin tehdä, sitä en osaa sanoa millainen jälki noilla itsepuhdistusaineilla saadaan.
ex bemarit: E30 318i 1985, E39 528i 1996, E46 316i "Sport 2000" 1999, E46 320i 2003, E46 316ti 2004, E91 318d 2007, F30 320d 2012, F30 330e 2015, G20 330e 2020
[Zei-M-Zei]
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 228
Liittynyt: 07 Loka 2016, 10:42
Auto: 2023 G26 i4
2014 F11 530xd
Paikkakunta: Oulu

Itse itselle vastaten, eli rimpautin merkkihuoltoon ja kyseessä on ennalta ohjelmoitu kilometrimäärään perustuva varoitus lähestyvätstä hiukkasloukun vaihdosta. Saksalaiset ovat viisaudessaan päättäneet, että DPFn ikä on 250tkm. Pesu ja pakotettu poltto suositeltavaa, uudelleen reggaus poistaa herjan (itseasiaa herja hävisi itsestään n. 100km ajon jälkeen, mutta epäilen että tulee esiin uudellen jonkin ajan kuluttua lähestyttäessä 250tkm.). Mikäli DPF oikeasti olisi tukkeutumassa, niin virheilmoitukset olisivat erilaisia, paine-eroihin perustuvia.
ex bemarit: E30 318i 1985, E39 528i 1996, E46 316i "Sport 2000" 1999, E46 320i 2003, E46 316ti 2004, E91 318d 2007, F30 320d 2012, F30 330e 2015, G20 330e 2020
Vastaa Viestiin