F10 - muutamia murheita

F10, F11, F07
Äf10
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 10
Liittynyt: 15 Tammi 2020, 17:34

Tere,

Volvoista BMW:hen siirtyneenä alku ei ollut kovinkaan ruusuinen. Tai periaatteessa oli, moottorin ja vaihteiston osalta kyllä ja sisätilojen. Mukava peli ajaa ja ei ihan heti tule parempaa askia mieleen, kuin tuo ZF automaatti.

Asiaan.

Onko foorumilaisilla tullut vastaan sellaista, että ohjauksessa tuntuu pykälä? Muutaman asteen, kun kääntää rattia erityisesti vasemmalle tuntuu ohjauksessa tahmausta / pykälä? - tämä melko satunnaista. Mutta tuntuu silti selkeästi. Veikkauksia mistä voisi johtua? Saa käytännössä avittaa, että ratti keskittää. Alla normi hakkapeliitta 8. 518d:n vakiokokoisena. Ei myöskään mitään aktiivialustoja, peruspeli ilmeisestikin servotronicilla.

Lisäksi heti oston jälkeen huomasin, että kaasutellessa auto vislaa. Hakua käyttäneenä ja vanhojen kokemuksien perusteella tuli ekana mieleen turbon solmussa olevat siivet......................

Ei muuta, kuin Laakkoselle ja korvakuulolta kommentti, että turbo sökö. Auto menossa pian EGR kampanjan takia tutkittavaksi ja eiköhän sieltä sitten lopullinen tuomio tule. Mitenhän paljon näitä turbovikoja on ja mikähän mahtaa aiheuttaa? - itsestäänhän siivet ei solmuun mene. Sen verran tuore peli, että onko Goodwillit näissä auttaneet?

Auto on B47 moottorilla ja täydellisellä huoltohistorialla. N. Satkun ajettu vanha leasing-auto. Loppupään mallia 2016. Sinällään hyvä homma.

Lähinnä mielenkiinnosta kysyn. Myyjäliikkeellähän on vastuut, kun ostosta on joitain päiviä.

Kävi tässä jo mielessä, että vaihtuneeko merkki takaisin vanhaan. No, sen näkee ajan kanssa. Annetaan vielä mahdollisuus.

Ps. Ei kai näissä B47 pauku jakopäät.....
masaf1
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 901
Liittynyt: 06 Heinä 2011, 09:11
Auto: Kia Proceed GT

Turbon siipi solmussa ja ohjausvaihde väljä (tai sitten joku pienempi paha). Tyyppivikoja, eikä välttämättä parane (osat) vaihtamalla (kato että turbon lisäksi laittavat parannetun imuputken). Tai siis paranevat, mutta tuntuu paskovan molemmat uudestaankin. 2016 on päästetty paljon paskoja egriä, egr-jäähdyttimiä, turboja, ohjausvaihteita maailmalle. Ite uutena sillon F20 ostanut ja aika paljo on ollu takuujumppaa.
Avatar
k23811
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 16
Liittynyt: 26 Touko 2015, 05:35
Auto: BMW 520dAT -12
Paikkakunta: Helsinki

Ohjauksessa tuntuu tosiaan välillä jännästi pykäliä, mutta mulla vain 60-80 km/h vauhdeissa. Huomaa tosiaan mukavan mutkaisilla teillä just noissa vauhdeissa. Jos nämä eivät ole tulleet kuntoon osia vaihtamalla, niin veikkaisin ohjaustehostinta tai sen ohjelmointia, luulisi pykälien olevan olemassa aina jos on fyysinen vika?
Äf10
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 10
Liittynyt: 15 Tammi 2020, 17:34

Ihan pakko myöntää, että jos sata tuhatta ajetussa on viissataa tuhatta ajetun viat, jotka vielä voivat uusia jonkun tovin jälkeen ei taida olla minun merkki. Sen enempää parjaamatta. Paljon on hyvääkin.

Nuo pykälät ohjauksessa ärsyttävät nykyään joka kerta, kun autolla ajaa.

Ja samaa mieltä. Jos ohjausvaihdetta vaihtamalla ei tule kuntoon voisi olla ohjelmallista ongelmaa. Joskus olen väljillä hammastangoilla ajanut ja pakko kyllä myöntää, että kun kuluu keskialueelta liian kiristyksen johdosta niistä tulee juuri vastaavanlaisia. Pykälää tuntuu.

Eilen löin lubrikanttia rattiakselin alempaan niveleen ja eipä vaikutusta. Eiköhän tässä jotain muuta (isompa) siis ole.
powell
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1
Liittynyt: 22 Tammi 2020, 15:02

Hei!
Minulla on 520, f10, vm-11, autom.

Ostin auton kun siinä oli mittarissa 120 000, nyt mittarissa 190 000.

Auton outo "pörinä" ja "resonointi" alkoi noin 3kk sitten, kovenee hiljalleen koko ajan. Auton käyntiäänen "pörinä" on kovimmillaan kylmänä, mutta jatkuu myös lämpimänä. Auto ei ilmoita mitään vikakoodeja, pönttö on puhdistettu liikkeessä ja pitäisi poltonkin kuulemma toimia, ohjearvoa suurempi vastapaine oli, mutta ei merkittävä.
Mikä mahtaa olla vikana?

Muistaakseni samoihin aikoihin alkoi myös vaihdelaatikko toimimaan poikkeuksellisesti. Vaihteisto vaihtaa pienemmälle selvästi aikaisempaa myöhemmin. Ennen vaihtoi 8 -> 7, vauhdissa 86km/h, nyt vaihtaa vasta 82km/h. myös kiihdytykseen lähtiessä auto miettii "hetken" ennenkuin vaihtaa pienemmälle.

Minusta myös tuntuu, että autosta on tehoja hieman kateissa, toki voin olla vääräsäkin kun tässä alkaa kuulemaan ja luulemaan kohta jo omiaan kun tuo käyntiääni on vaivannut...

Ensimmäinen korjaaja sanoin, että hänen mielestään pönttö ei polta kunnolla, vaikka ei siitä ajotietokone valitakkaan.

Toinen korjaaja sanoin, ettei vikaa ole :)

Asian kuitenkin vahvisti se, kun menin kerran kaupan pihaan ja parkkeerauksen jälkeen tuttuni sanoi, että oletko tuunaillut putkistoa kun tuolleen pörisee :D
En tosiaankaan ole...
JaHa68
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 3
Liittynyt: 21 Tammi 2020, 10:36

Voisko pykälä johtua tukivarsista tai raidetangoista tai jostain puslista? Veljen pojalla samanikäinen 520 xdrive kuin mulla (2015). Alle 100 tkm ajettuna vaihdettu siitä molemmat tukivarret sekä takajousen pussit. Mulla on vaihdettu molemmat takapussit. Kahtena viime talvena on peräkkäin mennyt minun autoista AdBlue linjastot halki. Kaksi xdriveä (eli virtsakoneella) ja molemmat linjastot paskana. Melkoista sattumaa? Maahantuojalta on ihan turha näköjään kysellä mitään goodwillejä. Helpoin ratkaisu on goodbye koko merkille. Vaikka tykkäänkin bemusta ja monesko lie menossa. Odotin maahantuojalta vastausta melkein 4 kk. Vastaus oli voivoi kun sattunut ikävästi, varaa aika lähimpään merkkihuoltoon tarkistuttaaksesi on vika uusiutunut. Eipä tuollaista asiakaspalvelua ole muualta saanut. Niille palkan maksaa varmaan jotkut muut kuin asiakkaat. En tiedä onko seuraava merkki sitten volvo vai Mb vai joku muu? Neliveto kuitenkin täytyy olla, on se niin makia.
Äf10
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 10
Liittynyt: 15 Tammi 2020, 17:34

Vähän päivitystä, kun auto ollut korjaamolla. Katotaan millon ton louskun saa ajoon. Otsassa on metrin tatti, kun korjausjonot ei ole ihan lyhyet.

1. EGR-jäähdytin vaihdettava. Riskierä. -> kampanjaan. Nykypäivänä näemmä nuljuillaan venttiilistä, vain elementti vaihdetaan uuden kampanjaohjeen mukaan.

2. Ahdin romuna, ei kuulemma siivet vaan turbo selkeästi väljä. Väljyys tekee vislauksen. Tätäkin vielä ihmeteltiin, kun Lappeenrannassa sanottiin täysin varmaksi. 100 pros vastaantulo kuitenkin. En tiedä kuka korvaa, myyjä vai maahantuoja. Sama se minulle, minä en maksa euroakaan. Ei onneksi yritetty änkyttää, että ”olet ajollasi rikkonut”.

3. Moottorin tukikumeissa ”normaalia kulumaa, mutta ei revenneet” -> ei vastaantuloa. No, ehkä vielä ymmärrän.

4. Ohjaus veti mulla moottoritien liittymässä ihan jumiin asti ja väkisin vääntämällä sain suoristettua ajossa. Rutina kuului ohjausvaihteen tienoilta ja lisäksi pykälä tuntuu kuten ennenkin. Tämän jälkeen auto seisomaan ja vaadin myyjältä sijaisauton. Nyt on alusta kuulemma tutkittu ja ei väljää tai vikaa saatu päälle. Sähköisesti tutkittu lisäksi ja ei vikaa. Minä en tuota hyväksy, jos auto on vaarallinen (ohjauksen jumiutuminen). Tutkikoot niin että vika löytyy. Myyjäliike antoi mulle sijaisauton ja sillä olen nyt ajellut. Sijaisautossa ohjaus tuntuu siltä, miltä pitääkin tuntua, vaikka kyse on ooppelista.

Kilsojahan tulee sen verran kivasti mulla vuodessa, että tunnistan aika äkkiä viat. En tosin ole ylitarkka. Autot kuluu. Mutta ei sadassa tonnissa pitäisi olla merkkihuolletussa autossa ahdinvikoja tai muuta jumppaa.

Sen verran jo närästi, että kävin jo Biliassa kahvilla. Oikein kakkua oli tarjolla...

Mutta joku siinä ostamassani bemarissa viehättää. Tänään kun ekan kerran viikkoon ajoin sillä (korjaamolle), hyvältähän se tuntui. Poislukien nuo viat. Saa melko varusteltu Volvo olla, että samanlaista fiilistä tuo.

Sen kyllä sanon, että ison kolauksen teki itselle brändiin. Korjaamolta kun sanottiin tänään, että nämä ovat tosi luotettavia... en ehkä halua nähdä sitä vähiten luotettavaa. No, eipä tämä ruikuttamalla parane. Auto kuntoon ja ajoon (jos positiivinen fiilis jatkuu). Jos tämä negatiivinen fiilis jatkuu, vaihdan merkkiä takaisin vanhaan ja hoen vanhoista mainoksista tuttua ”ajattele millä ajat” mantraa kitarariffin säestämänä.
Äf10
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 10
Liittynyt: 15 Tammi 2020, 17:34

Noniin. Sain auton takaisin torstaina.

Ahdin vaihdettu. Ei ollut siivet solmussa, turbo oli selkeästi väljä. Nyt siis uusi ahdin. Autossa on jo ollut päivitetty ja uudelleenreititetty huohotinputki ja näemmä uusimman mallinen imusarja. Uudestakin turbosta pieni vislaus kuuluu, mutta useamman mekaanikon kanssa kuunneltiin ja tämä on ok. Autoon tehtiin myös öljyhuuhtelu samalla. Luontaista ahtimelle on pieni vihellys näemmä, kuorma päällä vislaus katoaa.

EGR-jäähdytin on vaihdettu. Venttiiliä ei. Kaipa ne tarkisteli onko imursarja reiätön. Kampanja kuitenkin tehty ja auto vetää hyvin.

Ohjausvika: ”poikkeavaa ei löydetty / vikaa ei saatu päälle” - Tutkitaan tätä siis vielä. Minä tunnen pykälän ohjauksessa. Niin myös kaksi muuta kuskia, jotka tätä ajoi. Pykälä tuntuu, mutta auto on ajettavissa. Käyn sopivassa välissä vielä pajalla, kun tuo työmääräin jätettiin avoimeksi. Asiaa kuitenkin tutkittu ja alustan nivelet ovat välyksettömät. Työmääräimessö kommentti ”paras arvaus - ohjausvaihde”.
masaf1
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 901
Liittynyt: 06 Heinä 2011, 09:11
Auto: Kia Proceed GT

Missä käytit / päin vaikutat?
Äf10
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 10
Liittynyt: 15 Tammi 2020, 17:34

masaf1 kirjoitti: 06 Helmi 2020, 16:57 Missä käytit / päin vaikutat?
Pääkaupunkiseudulla. Laakkonen Herttoniemi.

Ja tosiaan. Turbon osalta käy ja kukkuu.

Ohjaus nylppää vieläkin. Täytyisi käydä tiskillä ulisemassa, mutta ei ole vielä aikataulut antaneet myöten. Tarvitsen työssäni autoa, joten kovin montaa kertaa ei huvikseen viitsi laitosta seisottaa pajalla.
Äf10
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 10
Liittynyt: 15 Tammi 2020, 17:34

Kas kehveli. Lisätutkinnat suoritettu. Olin melko skeptinen, että löytäisivät mitään vaikka itse vian huomaan. Sieltäpä sitten soiteltiin, että ohjausvaihde vaihtoon ja uudet softat sisään. Parin viikon päästä vaihtoaika. Päivässä kuulemma touhuuvat kuntoon. Hyvä niin.
ex-volvo
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 4
Liittynyt: 09 Heinä 2018, 13:00
Auto: F11 520d xDrive

Äf10 kirjoitti: 25 Helmi 2020, 22:48 Kas kehveli. Lisätutkinnat suoritettu. Olin melko skeptinen, että löytäisivät mitään vaikka itse vian huomaan. Sieltäpä sitten soiteltiin, että ohjausvaihde vaihtoon ja uudet softat sisään. Parin viikon päästä vaihtoaika. Päivässä kuulemma touhuuvat kuntoon. Hyvä niin.
Mulla ollut kanssa ohjauksen kanssa tahmausta ajoittain. Potilaana F11 520d xDrive vm. -14, kilsoja mittarissa reilut 110tkm. Tuo tahmaus on ollut sen verran satunnaista ja kevyttä (mutta kuitenkin selkeästi normaalista poikkeavaa), että en ole marmoritiskille asti vienyt valohoitoon. Tahmaus on ollut hieman heikompaa kitkarenkailla kuin saman kokoisilla kesärenkailla, mikä on omalta osaltaan saanut epäilyt suuntautumaan johonkin muuhun kuin ohjaustehostimeen. Enivei, täytyy tarkistuttaa ohjausvaihde ja aurauskulmat, kun seuraava huolto tulee, ellei nyt ennen sitä pahene tuo tahmaus.
Äf10
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 10
Liittynyt: 15 Tammi 2020, 17:34

Tuli kuntoon ohjausvaihteen vaihdolla. Pieni keskialueen tahmeus tuohon kuuluu, mutta nyt tuntuu ns. normaalilta. Ja oikein hyvältä. Myös samalla uudet päivitykset tuli koko autoon. Ohjaus on uudella ohjausvaihteella erittäin tarkka ja ei pykällä.

Ei auta kuin olla tyytyväinen. Takuu toimi kuten piti sitten loppujen lopuksi ja nyt on hieno ajella.
Havis
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 706
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 21:54

Äf10 kirjoitti: 02 Touko 2020, 21:10 Tuli kuntoon ohjausvaihteen vaihdolla. Pieni keskialueen tahmeus tuohon kuuluu, mutta nyt tuntuu ns. normaalilta. Ja oikein hyvältä. Myös samalla uudet päivitykset tuli koko autoon. Ohjaus on uudella ohjausvaihteella erittäin tarkka ja ei pykällä.

Ei auta kuin olla tyytyväinen. Takuu toimi kuten piti sitten loppujen lopuksi ja nyt on hieno ajella.
Pelottaa ajatella kuinka moni Suomen F1x omistajista ajelee viallisilla autoilla tietämättä korjausmahdollisuudesta.

Sitten kun auto on toisella/kolmannella omistajalla, kustannusten maksajasta onkin mukavan haastava taistella.
Äf10
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 10
Liittynyt: 15 Tammi 2020, 17:34

Minulla asian pelasti se, että auto on vanha liisari. Aukoton historia siis. Ja oletettavasti jonkin verran liisariyhtiöllä ”valtaa” sanoa, että auto laitetaan asiakkaalle kuntoon. Ja hyvä niin.

En tiedä, miten homma loppujenlopuksi meni, mutta epäilen menneen ainakin osittaiseen goodwilliin. Loput sitten myyjäliikkeelle. Onhan tuo voinut toki mennä kokonaankin, mutta en asiaa jäänyt selvittelemään.
Vastaa Viestiin