520d tyhjäkäynnin tärinä/värinä

F10, F11, F07
masaf1
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 901
Liittynyt: 06 Heinä 2011, 09:11
Auto: Kia Proceed GT

Ja verraten N47 vs B47 niin B47 on huomattavasti tasaisempi ja äänettömämpi. Eli vikaa vaan selvitykseen...
ville8711
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 17
Liittynyt: 16 Loka 2019, 09:18

Joo, kiitos vastauksista. Täytyy käydä koeajamassa samanlainen. Vikakoodeja en ole vielä lukenut, tähän ei päässytkään INPA:lla joka mulla on. Pitäisi hommata kaiketi joku toinen softa..?

Niin ja tämähän oli tosiaan ainakin alunperin N47, oletan että samanlainen kone sinne on vaihdettu tilallekin.
Aero
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1277
Liittynyt: 14 Marras 2011, 16:10
Auto: XE
350i DHC
159 Berlina
33 P4
Paikkakunta: Janakkala

Kyllä se on ihan perusfysiikkaa, että se moottori tahtoo tyhjäkäynnillä täristä. Nelisylinterinen nelitahti sytyttelee 750rpm kierroksilla 25Hz taajuudella, joka on niin matala, että tärinää on moottorissa väkisinkin olemassa. Vielä kun tälläisessä moottorikonstruktiossa työtahdit eivät voi mennä päällekäin, tulee jokainen sytytys uutena iskuna.

Tästä sitten alkaa se mielenkiintoinen ketju, joka luo kuskille tuntuman. Paljonko se kone tärisee (ei sen määräänsä enempää kuulu täristä), missä suunnassa ja miten voimakkaasti tärinä pääsee moottorista koriin, korista istuimeen ja rattiin ja miten herkästi kuljettaja sen huomaa ja millaisena kuljettaja sen kokee.

Jos vertaa Volvoon tai Volkkariin, pitäisi ensinnä onnistua erittelemään tärinän suunta. Takavetoiseksi suunnitellun Bemarin kori oletusarvoisesti heiluu enemmän ja tasapainoisemmin, koska pitkittäin asennettu moottori heiluttaa autoa sivusuunnassa ja on tällä akselilla auton keskilinjalla. Volvossa ja Volkkarissa moottori on poikittain ja koko auton kori toimii pitkänä vipuvartena vaimentamaan tärinää.

Viitonen tosiaan on siinä määrin hintavaa premiumia, ettei moottorin tärinän soisi tuntuvasti/ikävästi kuskille välittyvän. Tässä kuitenkin tosiaan on varminta ja tärkeää päästä testaamaan samalla koehenkilöllä useampi auto - koska me huomaamme näitä asioita eri tavalla ja koemme ne eri tavalla, niin se että joku sanoo tärinättömäksi ei vielä kerro oikeastaan mitään - sama auto voi toiselle olla hirveä ravistin.

Itse vika saattaisi hyvin löytyä moottorin/voimalinjan tuennasta, mutta aina helpottaa kun saa vertailukohteen tai mieluummin useampia - on helpompaa kertoa huollossa että "koetin tälläisiä rekkareilla X, Y ja Z ja ne ei tärisseet tälläi, miksi tää yksilö tärisee?" kuin kertoa että "minusta se tärisee", jolloin hallista kaivetaan tuntoaistinsa ja tasapainonsa jo sota-aikaan menettänyt kokenut asentaja-ammattilainen, joka ilmoittaa että hän ei tunne autossa mitään tärinää.
Silence! Is the moment between everyone
Is the best friend you have in the world
That moment in time will help you to survive
Lara Fabian - Silence
ville8711
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 17
Liittynyt: 16 Loka 2019, 09:18

Moi. Totta puhut, näinhän se on. Olen kyllä hyvin tarkka moisille tärinöille ynnä muille vastaaville - joku (esim. mainitsemasi kaltainen asentaja) ei huomaisi varmaan tuossa mitään outoa. Polttomoottorin toiminta on myös itselle tuttua, niiden kanssa on lapsesta asti tullut puljattua ja tunnen kyllä jos moottori ei käy niinkuin pitäisi. Tässä yksilössä moottori tuntuu kuitenkin käyvän kuten kuuluukin. Toki 4-sylinterinen kone tärisee, mutta ei se tärinä yleensä välity matkustamoon (mulla on ollut monia pitkittäismoottorisiakin volkkareita, mm. Passat, A4..).

Summarum; perusfysiikkaa on, että moottori tärisee kun käy, mutta sen välittyminen penkkiin yleensä estetään keinolla tai toisella. Koneen kannakkeet lienee yleisin syy tärinoihin, mutta kuten aiemmin mainittua, ne on hetken aikaa sitten uusittu.
Wonderi
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1848
Liittynyt: 20 Syys 2015, 00:39
Paikkakunta: Nokia

Jos kannakket on jatkuvassa jännityksessä, tärinä voi tulla enemmän läpi. En tiedä voiko kannakkeita asentaa väärin, mutta voisiko sinne olla vahingossa mennyt kolmosen vähemmän hienostuneet kumit? Tai voiko kolarikorjauksen takia olla mittavirhe kannattimien kiinnityksessä?
ville8711
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 17
Liittynyt: 16 Loka 2019, 09:18

Totta... Mutta ei ole kolariauto, ja luulisin merkkiliikkeen osaavan asentaa kannattimet.

Enemmän alkaa epäily kääntyä tuonne baijerilaisen toimiston suunnittelupöytään päin. On tämä monessa muussakin suhteessa niin omituinen premium-luokan autoksi.
Vastaa Viestiin