Dakota nahkapenkkien hoito

F10, F11, F07
Bemmisti
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 156
Liittynyt: 16 Helmi 2013, 16:30

Käykö BMW:n oma nahanhoitoaine ( Nahanhoitosarja UV-suojauksella,
375 ml.) tuohon Business Exclusive Edition Dakotan nahkaan? Paketissa lukee ei sovi karkealle nahalle eikä alcantaralle. Mielestäni tuo nahka on kovaa koppuraa.

Vai onko tuo Dakota sellaista et siihen ei saa laittaa mitään tököttiä?
Viimeksi muokannut Bemmisti, 11 Heinä 2015, 16:01. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
pmj
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 219
Liittynyt: 06 Tammi 2015, 11:40

Ihan normaalia nahkaa tuo Dakota on vaikka onkin sellaista kovempaa. Itse ainakin olen tuota Bemarin omaa nahanhoitoainetta käyttänyt tuon omassa E92:n penkeissä.
VolvostaBemariin
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1449
Liittynyt: 09 Huhti 2011, 15:05
Auto: G05 45e 2020
F45 225xe 2020

Itsellä on kuukautta yli kaksivuotias F10 punaruskeilla Dakota-nahoilla. Kävin penkit nyt läpi Bemarin omalla puhdistusvaahdolla ja sitten tuolla suoja-aineella. Taas on kuin oliisieilen ajanut auton liikkeestä ulos. Eli toimii.
Avatar
ssalmela
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 646
Liittynyt: 29 Elo 2010, 12:53
Auto: Mini Electric, Audi e-tron Sportback 55 (tilattu).

Dakotan puhdistus ja hoito on aina ollut tosi helppoa. Lienee seurausta siitä että siinä lienee niin paksu muovikerros halkaistun ja kuviolliseksi puristetun nahan päällä.

Hyviä kokemuksia esim. Presta leather conditionerin ja Furniture Clinicin vastaavasta aineesta. Voi kyllä olla että sitä voisi varmaan sen pinnoitteen takia pyyhkiä melkein millä tahansa pesuaineella... :)
ex-BMW: E87 (116i), E90 (320d), F10 (520d), F20 (116i), F30 (328i), F22 (220i, M235i), F30 LCI (330e)
lnaukkar
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1202
Liittynyt: 09 Marras 2015, 22:19
Auto: i4 M50 2023
iX1 xDrive30 2023

Käyttänyt furniture clinic puhdistusainetta ja suoja-aineeksi olen kokeillut bemarin omaa "with uv protection" sekä tuota clinicin omaa suoja-ainetta. Kumpikin ainakin toimii ja hyväksi havaittu, pinta on käsittelyn jälkeen kuin uusi. Erona lähinnä haju, furniture clinic jättää hieman paremman tuoksun.

Puhdistus ja suoja-aineiden levitys mun mielestä nopein ja helpoin tehdä tuollaisella vaahtokumipalalla mitä noissa pakkauksissa mukana tulee. Ennen puhdistusta ensin imurilla irtolika pois.
VolvostaBemariin
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1449
Liittynyt: 09 Huhti 2011, 15:05
Auto: G05 45e 2020
F45 225xe 2020

Tosiaan helppohoitoista tuo Dakota on. Toimii näin lapsiperheessäkin. Hyvin myös huomaa eron noiden etupenkkien tuuletusreitettyyn osaan, joka periaatteessa siis on perferoitua nahkaa. Se on vähän herkempää.
TR2013
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 69
Liittynyt: 18 Elo 2013, 19:21
Auto: F45 216i
ex: F30 316iA Sport 2013

Onko ratille mitään hyvää hoitokeinoa/-ainetta?
pmj
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 219
Liittynyt: 06 Tammi 2015, 11:40

Jos se ratti nahkaa on niin ihan samat nahanpudistus- ja hoitoaineet kuin penkeillekin.
phuksi
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 883
Liittynyt: 03 Maalis 2012, 17:52
Auto: F07 530d GT5 xDrive
F12 640i Cabrio
E87 120d

Kaiken nahan pesuun käytän kissasaippuaa. Pari euroa iso pala marketista, riittää yli auton omistusajan ja toimii tosi hyvin.

Pesun jälkeen mä olen Dakotaan vedellyt BMW:n omaa ainetta. On tosiaan niin tömäkästi pinnoitettua toi Dakota että se varmaan kestää mitä tahansa eikä ole turhan nuuka. Näyttää ja tuntuu itse asiassa jo melkein tekonahalle. Mutta hyvä niin, että kestää käyttöä.
TR2013 kirjoitti:Onko ratille mitään hyvää hoitokeinoa/-ainetta?
Samaa kissasaippuaa kostealla pienellä sienellä vaahdotettuna rattiinkin. Ja valkoisella rievulla kuivaksi niin näkee mitä irtoaa :w00t:

-p
Menneet...
2012 - 2015 330dA xDrive
2005 - 2014 BMW X3 3.0iA
2006 - 2012 VW Passat 2.0 TFSI
2002 - 2005 BMW 318i Touring
1999 - 2002 Ford Focus 1.8 Trend
pmj
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 219
Liittynyt: 06 Tammi 2015, 11:40

Jep. Kissasaippuaa kalliimmat aineet on turhaa tuhlausta nahan putsaukseen. Ei välttämättä edes tarvi mitään muuta ainetta päälleen.
Tuo Dakota lienee tuollaista maalattua nahkaa eli en usko että mikään nahanhoitoaine edes imeytyy siihen koska jonkinlainen värikerros siinä päällä on. Ei ole siis läpivärjättyä kai?
phuksi
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 883
Liittynyt: 03 Maalis 2012, 17:52
Auto: F07 530d GT5 xDrive
F12 640i Cabrio
E87 120d

pmj kirjoitti: Tuo Dakota lienee tuollaista maalattua nahkaa eli en usko että mikään nahanhoitoaine edes imeytyy siihen
No saapahan vähän uuden auton tuoksua muistuttavan hajun kun vetää litkua ;)

-p
Menneet...
2012 - 2015 330dA xDrive
2005 - 2014 BMW X3 3.0iA
2006 - 2012 VW Passat 2.0 TFSI
2002 - 2005 BMW 318i Touring
1999 - 2002 Ford Focus 1.8 Trend
VolvostaBemariin
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1449
Liittynyt: 09 Huhti 2011, 15:05
Auto: G05 45e 2020
F45 225xe 2020

Uskomatonta kyllä, mutta näyttää se Dakotakin tuota hoitoainetta imevän. Ja kuten toveri Phuksi sanoi niin lisäsnä tulee tuoksu
Maddog
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 10
Liittynyt: 07 Touko 2017, 12:40

Nostetaas hieman ketjua. Eli omistukseeni eksyi auto jossa vaaleat dakotat. Kommenttien perusteella imee kyllä hoitoainetta. Eli menenkö täysin metsään jos puhdistan ensin istuimet Autoglymin cleanerillä ja sitten Leather Balm perään?

Penkit hyvässä iskussa, mutta farkut tuppaavat värjäämään hieman. Myös pieniä painaumia voisi hyvä olla ehostaa jollain hoitoaineella.
VolvostaBemariin
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1449
Liittynyt: 09 Huhti 2011, 15:05
Auto: G05 45e 2020
F45 225xe 2020

Maddog kirjoitti: 24 Elo 2018, 08:35 Nostetaas hieman ketjua. Eli omistukseeni eksyi auto jossa vaaleat dakotat. Kommenttien perusteella imee kyllä hoitoainetta. Eli menenkö täysin metsään jos puhdistan ensin istuimet Autoglymin cleanerillä ja sitten Leather Balm perään?

Penkit hyvässä iskussa, mutta farkut tuppaavat värjäämään hieman. Myös pieniä painaumia voisi hyvä olla ehostaa jollain hoitoaineella.
Itse putsaiisin kissasaippualla ja sen jälkeen miettisin muita vaihtoehtoja
mikse
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 189
Liittynyt: 09 Helmi 2013, 13:51
Auto: G30 530ex M-Sport

Juuri näin. Itse vetelin kesällä dakotanahan oyster-värisenä eli jo suht vaaleana kissasaippualla ja pehmeällä parin euron nylonharjalla ja oikein hyvä tuli.
jva
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 316
Liittynyt: 12 Helmi 2016, 17:28
Auto: 530e M-sport, ex. X5 40e

Ainakin teoriassa dakota on pinnoitettua nahkaa, eli siitä ei pitäisi pinnoitteen läpi mennä mitään (hoitoainetta tai vastaavaa).
Olen tehnyt käytännön testiä X5:sen penkeissä. Kuljettajan penkin istuinosasta osaa hoidin vain "kissasaippualla" puhdistaen ja osaan käytin nahkapenkkien hoitoon tarkoitettuja aineita. Noin vuoden käytön jälkeen en huomannut eroa ja lopetin "testin" ja sen jälkeen olen hoitanut dakota-nahkoja vain imurilla, kissasaippualla, pehmeällä liinalla ja pehmeällä harjalla.
Tämän hyvin epätieteellisen ja dokumentoimattoman kokeen perusteella olen taipuvainen uskomaan että dakotan ja muiden pinnoitettujen nahkojen puhdistuksessa ja hoidossa ei saa mitään merkittävää hyötyä käyttämällä erityisesti nahan puhdistukseen ja hoitoon tarkoitettuja kemikaaleja. Tuskin niistä kuitenkaan haitaakaan on, joten tämä on varmasti niitä asioita joissa kukin tekee harkintansa mukaan ja jos itse on valintaansa tyytyväinen niin ei siihen muilla ole nokan koputtamista ja jo hoitoaineen tuoma tuoksu on asia, joka riittää perusteluksi sille miksi joku haluaa käyttää muutakin kuin kissasaippuaa :)
Maddog
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 10
Liittynyt: 07 Touko 2017, 12:40

Otetaan siis pelkkä kissasaippua testiin. Mistä olette noita harjoja hankkineet?
jannes
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 77
Liittynyt: 22 Touko 2016, 22:25

Vaikka Prismasta, hevosen harjaamiseen tarkoitettu pehmeä harja toimii hyvin.
sportpug
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 17
Liittynyt: 21 Huhti 2013, 19:07
Auto: BMW M

jva kirjoitti: 24 Elo 2018, 13:12 Ainakin teoriassa dakota on pinnoitettua nahkaa, eli siitä ei pitäisi pinnoitteen läpi mennä mitään (hoitoainetta tai vastaavaa).
Olen tehnyt käytännön testiä X5:sen penkeissä. Kuljettajan penkin istuinosasta osaa hoidin vain "kissasaippualla" puhdistaen ja osaan käytin nahkapenkkien hoitoon tarkoitettuja aineita. Noin vuoden käytön jälkeen en huomannut eroa ja lopetin "testin" ja sen jälkeen olen hoitanut dakota-nahkoja vain imurilla, kissasaippualla, pehmeällä liinalla ja pehmeällä harjalla.
Tämän hyvin epätieteellisen ja dokumentoimattoman kokeen perusteella olen taipuvainen uskomaan että dakotan ja muiden pinnoitettujen nahkojen puhdistuksessa ja hoidossa ei saa mitään merkittävää hyötyä käyttämällä erityisesti nahan puhdistukseen ja hoitoon tarkoitettuja kemikaaleja. Tuskin niistä kuitenkaan haitaakaan on, joten tämä on varmasti niitä asioita joissa kukin tekee harkintansa mukaan ja jos itse on valintaansa tyytyväinen niin ei siihen muilla ole nokan koputtamista ja jo hoitoaineen tuoma tuoksu on asia, joka riittää perusteluksi sille miksi joku haluaa käyttää muutakin kuin kissasaippuaa :)
Itse omiin kokemuksiin perustuen, useista nahkapenkistä suosittelen kyllä pinnan suojaamista jollakin.

Yksi edellisistä autoista, e92 dakota beige nahoilla. Aluksi putsasin vain kissansaippualla ja en juurikaan suojannut nahkaa aineella. Muutaman vuoden jatkoin tuolla linjalla ajatuksella, että pinnoitettu nahka ei tarvitse "hoitoainetta", koska sehän on maalattua ja ei siks tarvitse mitään. Tämähän on vähän sama kuin jättäisi auton maalipinnan vahaamatta/pinnoittamatta/suojaamatta. Eli se hoitoaine/suoja-aine estää pinnan kulumisen, tai jos ei estä, niin ainakin vähentää kulutusta. Itsellä tämä korreloitui sitten apukuljettajan penkissä, josta putsasin useasti farkuista siirtynyttä sinistä väriä pois. Viimeisenä vuotena kun tuo auto oli itsellä alkoi penkistä selkästi kulumaan tuo ulommainen värikerros/pigmentti pois.

Eli itse uskon, että tuo suojaaminen kannattaa ja varsinkin vaalean nahan kohdalla on melkein välttämätöntä. Jos tuota ei tee, niin aina kun sitä pintaa hieroo kissansaippualla tai millä tahansa, kuluttaa myös tuota ulointa pintakerrosta.
Maddog
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 10
Liittynyt: 07 Touko 2017, 12:40

Mikä sitten olisi hyvä suoja-aine dakotalle?
Vastaa Viestiin