F10 Vanteet ja renkaat

F10, F11, F07
Avatar
M54B30
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 20
Liittynyt: 28 Tammi 2015, 16:25
Paikkakunta: Helsinki

alla doublespoke 351M, ja renkaina 245/40/19 run flatit edessä ja takana. Tuntuu siltä, että ovat liian kapeat vanteesen nähden. Onko jollain muulla eri kokoa renkaat tässä vanteessa?
ex: Bmw e46 330i sport edition 04'
Juha
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1336
Liittynyt: 20 Tammi 2012, 10:40
Auto: BMW 740 Le x-drive G12
Ford Ranger Wildtrak
Paikkakunta: Kaarina

M54B30 kirjoitti:alla doublespoke 351M, ja renkaina 245/40/19 run flatit edessä ja takana. Tuntuu siltä, että ovat liian kapeat vanteesen nähden. Onko jollain muulla eri kokoa renkaat tässä vanteessa?
Farkku vai sedan? Sedaneissa nuo vanteet on eri levyiset; edessä 8,5" ja takana 9". Ysituumaisella 245 näyttää kyl vähän hassulta...
Ex:
F11 530dA XD M-Sport, E46 325i cabrio, F11 525 dA XD, F10 530dA XD M-Sport, E91 320xdA, e90 325xiA, F01 730d, e65 730dA, e61 530dA LCI M-Sport, e90 318iA, e60 530xdA LCI, e39 530dA Touring M-Sport, e46 316iA, e39 530dAT, e39 523iAT, e30 320i
Avatar
M54B30
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 20
Liittynyt: 28 Tammi 2015, 16:25
Paikkakunta: Helsinki

Juha kirjoitti:
M54B30 kirjoitti:alla doublespoke 351M, ja renkaina 245/40/19 run flatit edessä ja takana. Tuntuu siltä, että ovat liian kapeat vanteesen nähden. Onko jollain muulla eri kokoa renkaat tässä vanteessa?
Farkku vai sedan? Sedaneissa nuo vanteet on eri levyiset; edessä 8,5" ja takana 9". Ysituumaisella 245 näyttää kyl vähän hassulta...
Farkku. Vaikka on vannesuoja niin näyttää hyvin saavan kanttarista iskua. Tosiaan nämä ensiasennusrenkaat joutaa roskiin, ja näille 351m vanteille tulee kitkat ja keväällä tulee uudet vanteet. Eteen 245/40/19 ja taakse se 275/35/19. Sutii ihan kevyesti jop a70km/h vauhdissa jos vähänkin enemmän antaa kaasua :sneak: . Ja tuohon f11 sopisi taakse ne leveämmät vanteet...
ex: Bmw e46 330i sport edition 04'
Avatar
alpin_sport
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 188
Liittynyt: 01 Maalis 2015, 17:55
Auto: 320i E90
Paikkakunta: Lohja

Se on ihan makuasia mikä rengas on liian kapea jollekin vanteelle. Olen nähnyt 9-tuuman vanteelle ängetyn 215-kapeita rimpuloitakin, eli jonkun mielestä 245 on ihan liian pullamainen siihen :)
Jos meinaat laittaa eteen 30mm kapeemmat renkaat kuin taakse, muista sitten että se vaikuttaa ajettavuuteen melkoisesti!
Juha
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1336
Liittynyt: 20 Tammi 2012, 10:40
Auto: BMW 740 Le x-drive G12
Ford Ranger Wildtrak
Paikkakunta: Kaarina

alpin_sport kirjoitti:Se on ihan makuasia mikä rengas on liian kapea jollekin vanteelle.
Eio, ainakaan katsastusmiehelle.

http://nettivanne.fi/tietoa/#kuinka-lev ... -vanteelle" onclick="window.open(this.href);return false;
Ex:
F11 530dA XD M-Sport, E46 325i cabrio, F11 525 dA XD, F10 530dA XD M-Sport, E91 320xdA, e90 325xiA, F01 730d, e65 730dA, e61 530dA LCI M-Sport, e90 318iA, e60 530xdA LCI, e39 530dA Touring M-Sport, e46 316iA, e39 530dAT, e39 523iAT, e30 320i
Avatar
M54B30
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 20
Liittynyt: 28 Tammi 2015, 16:25
Paikkakunta: Helsinki

JJM kirjoitti:Tietääkö joku että käykö 7,5x17 ET35 vanne f10/11 ?
Alkuperäinen vanne on 8x17 ET30.
voisi ainakin luulla.
ex: Bmw e46 330i sport edition 04'
Juha
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1336
Liittynyt: 20 Tammi 2012, 10:40
Auto: BMW 740 Le x-drive G12
Ford Ranger Wildtrak
Paikkakunta: Kaarina

M54B30 kirjoitti:
JJM kirjoitti:Tietääkö joku että käykö 7,5x17 ET35 vanne f10/11 ?
Alkuperäinen vanne on 8x17 ET30.
voisi ainakin luulla.
Kyllähän se menee, mutta vanteen reuna on yli sentin syvemmällä pyöräkotelossa kuin orkkisvanteella. Eio oikein hyvännäköistä.
Ex:
F11 530dA XD M-Sport, E46 325i cabrio, F11 525 dA XD, F10 530dA XD M-Sport, E91 320xdA, e90 325xiA, F01 730d, e65 730dA, e61 530dA LCI M-Sport, e90 318iA, e60 530xdA LCI, e39 530dA Touring M-Sport, e46 316iA, e39 530dAT, e39 523iAT, e30 320i
mik4
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 16
Liittynyt: 18 Elo 2015, 20:40
Auto: F10 520dA 2011

Joku täällä suositteli Michelin Pilot Sportteja. Pistin nyt PS3:t eteen kuluneiden 19" Michelin Primacy runflattien tilalle ja uriin vetelyt loppui siihen. Hyviltä vaikuttavat nyt parin sadan kilometrin kokemuksella. Takana on vielä RF Primacyt mutta kunhan kulumismerkki tulee vastaan niin PS3:t taaksekin :thuup:
panto
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 6
Liittynyt: 03 Kesä 2015, 09:47

Minulla on F10 bemari vuosimallia 2014 ja siinä on ensiasennusrenkaina Dunlopin funflat-renkaat. Edessä 20" 245:t ja takana 20" 275:t. Autolla on ajettu kesä- ja talviajoa yhteensä 25000 km ja nyt takarenkaiden keskiosan kulutuspinta on noin 2,5 mm ja edessä tasaisesti noin 4,5-5 mm. Takarenkaat kuluvat keskeltä enemmän vaikka olen kokeillut monenlaisia ilmanpaineita 2.6 ja 3.0 välillä. Ajotyylini on rauhallinen joten sen piikkiin kulumista ei voi laittaa.

1. Kuluuko muilla takarenkaat huomattavasti enemmän kuin eturenkaat ja kuluuko ne keskeltä enemmän?
2. Ostatteko uudet takarenkaat eri aikaan kuin eturenkaat?
3. Minkä merkkisiä renkaita suosittelette ko. autoon?
4. Kannattaako taakse laittaa normirenkaita jos edessä on runflatit
Huivei
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 685
Liittynyt: 15 Heinä 2012, 18:28

panto kirjoitti:Minulla on F10 bemari vuosimallia 2014 ja siinä on ensiasennusrenkaina Dunlopin funflat-renkaat. Edessä 20" 245:t ja takana 20" 275:t. Autolla on ajettu kesä- ja talviajoa yhteensä 25000 km ja nyt takarenkaiden keskiosan kulutuspinta on noin 2,5 mm ja edessä tasaisesti noin 4,5-5 mm. Takarenkaat kuluvat keskeltä enemmän vaikka olen kokeillut monenlaisia ilmanpaineita 2.6 ja 3.0 välillä. Ajotyylini on rauhallinen joten sen piikkiin kulumista ei voi laittaa.

1. Kuluuko muilla takarenkaat huomattavasti enemmän kuin eturenkaat ja kuluuko ne keskeltä enemmän?
2. Ostatteko uudet takarenkaat eri aikaan kuin eturenkaat?
3. Minkä merkkisiä renkaita suosittelette ko. autoon?
4. Kannattaako taakse laittaa normirenkaita jos edessä on runflatit
Oman vähän yli 50 tkm ajetun F10 (xDrive) osalta:
1) Ei ja ei
2) ei
3) MInusta continental non-RF renkaat ovat olleet tosi hyvät. Seuraavalla kerralla tosin harkitsen myös Goodyearia. Minulle hiljaisuus on tärkeää
4)kannattaa, mutta kannattaa kyllä samalla vaihtaa runflatit tavallisiin.
panto
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 6
Liittynyt: 03 Kesä 2015, 09:47

Huivei kirjoitti:
panto kirjoitti:Minulla on F10 bemari vuosimallia 2014 ja siinä on ensiasennusrenkaina Dunlopin funflat-renkaat. Edessä 20" 245:t ja takana 20" 275:t. Autolla on ajettu kesä- ja talviajoa yhteensä 25000 km ja nyt takarenkaiden keskiosan kulutuspinta on noin 2,5 mm ja edessä tasaisesti noin 4,5-5 mm. Takarenkaat kuluvat keskeltä enemmän vaikka olen kokeillut monenlaisia ilmanpaineita 2.6 ja 3.0 välillä. Ajotyylini on rauhallinen joten sen piikkiin kulumista ei voi laittaa.

1. Kuluuko muilla takarenkaat huomattavasti enemmän kuin eturenkaat ja kuluuko ne keskeltä enemmän?
2. Ostatteko uudet takarenkaat eri aikaan kuin eturenkaat?
3. Minkä merkkisiä renkaita suosittelette ko. autoon?
4. Kannattaako taakse laittaa normirenkaita jos edessä on runflatit
Oman vähän yli 50 tkm ajetun F10 (xDrive) osalta:
1) Ei ja ei
2) ei
3) MInusta continental non-RF renkaat ovat olleet tosi hyvät. Seuraavalla kerralla tosin harkitsen myös Goodyearia. Minulle hiljaisuus on tärkeää
4)kannattaa, mutta kannattaa kyllä samalla vaihtaa runflatit tavallisiin.
Onko sinulla 20-tuumaiset renkaat? Entä onko erilevyiset edessä ja takana?
Avatar
Hydrophyte
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 286
Liittynyt: 06 Heinä 2010, 20:07
Auto: G31 520dA xDrive M-Sport
Paikkakunta: Klaukkala
Viesti:

panto kirjoitti: 1. Kuluuko muilla takarenkaat huomattavasti enemmän kuin eturenkaat ja kuluuko ne keskeltä enemmän?
2. Ostatteko uudet takarenkaat eri aikaan kuin eturenkaat?
3. Minkä merkkisiä renkaita suosittelette ko. autoon?
4. Kannattaako taakse laittaa normirenkaita jos edessä on runflatit
Aiemmassa BMW F11 oli seuraavanlainen setti:
8,5x20,LK5x120,ET35 DUNLOP SPMAXX 245/35ZR20 XL EXTRA LOAD MFS
10x20,LK5x120,ET35 DUNLOP SPMAXX 285/30ZR20 99 (Y)J MFS EXTRA LOAD

1. Takarenkaat kuluivat enemmän, sisäreunat kuluivat eniten.
2. Tottakai ne vaihdetaan mitkä tarvitsee vaihtoa. Etu renkailla ajoin ~8000km enemmän kuin takarenkailla.
3. Nuo Dunlopit oli hyvät. Ei hakenut uria ja ihan kohtuu hiljaiset.
4. Itse laittaisin RFT tai non RFT kaikki 4kpl. Toisaalta ostin RFT eteen keväällä, vaikka takana olikin non RFT:t. Ei ollut Dunlopilta muita kuin RFT, kun tilasin kevät talvella.
Juha
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1336
Liittynyt: 20 Tammi 2012, 10:40
Auto: BMW 740 Le x-drive G12
Ford Ranger Wildtrak
Paikkakunta: Kaarina

Mulla on samanlevyiset, mutta tuumaa pienemmät.

1. Ei
2. Kuten Hydrophyte sanoi, ne vaihdetaan, jotka tarvii
3. Mulla Conti Sport Contactit. Ei RFT. Hiukan ne ujeltaa, itse vaihdan ne varmaan GoodYeareihin seuraavaksi.
4. Kannattaa. Muuten et pääse koskaan runfläteistä eroon :)
Ex:
F11 530dA XD M-Sport, E46 325i cabrio, F11 525 dA XD, F10 530dA XD M-Sport, E91 320xdA, e90 325xiA, F01 730d, e65 730dA, e61 530dA LCI M-Sport, e90 318iA, e60 530xdA LCI, e39 530dA Touring M-Sport, e46 316iA, e39 530dAT, e39 523iAT, e30 320i
Havis
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 706
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 21:54

Hydrophyte kirjoitti:
panto kirjoitti: ...
4. Kannattaako taakse laittaa normirenkaita jos edessä on runflatit
...
4. Itse laittaisin RFT tai non RFT kaikki 4kpl. Toisaalta ostin RFT eteen keväällä, vaikka takana olikin non RFT:t. Ei ollut Dunlopilta muita kuin RFT, kun tilasin kevät talvella.
En kyllä menis laittamaan samaan autoon toiselle akselille RFT:t ja toiselle ei-RFT:t. Ei varmasti paranna ajo-ominaisuuksia.

Kärjistettynä tilannetta voi ehkäpä verrata siihen jos toisella akselilla olisi kesä- ja toisella kitkarenkaat.

Itse en vieläkään oikein luota noiden RFT-renkaiden laatuun mitä tulee ajo-ominaisuuksiin, joten heti kun vaihtotarvetta tulisi, alle menis koko sarja saman merkkisiä ei-RFT- renkaita.
Mosku
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 749
Liittynyt: 08 Elo 2010, 09:34
Auto: G30 520dA xDrive luxuryline

Täältäkin ääni Goodyear eagle f1 asymmetric 2 renkaille. Hiljaisimmat renkaat mitä mulla koskaan ollut. Mukavat myös. Aiemmin ollut Michelin ja Contin renkaita. Ei koskaan rft. Mulla koko 245/40-19 etu, 275/35-19 taka ja hiljaiset ovat koostaan huolimatta.
mik4
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 16
Liittynyt: 18 Elo 2015, 20:40
Auto: F10 520dA 2011

Havis kirjoitti: En kyllä menis laittamaan samaan autoon toiselle akselille RFT:t ja toiselle ei-RFT:t. Ei varmasti paranna ajo-ominaisuuksia.

Kärjistettynä tilannetta voi ehkäpä verrata siihen jos toisella akselilla olisi kesä- ja toisella kitkarenkaat.

Itse en vieläkään oikein luota noiden RFT-renkaiden laatuun mitä tulee ajo-ominaisuuksiin, joten heti kun vaihtotarvetta tulisi, alle menis koko sarja saman merkkisiä ei-RFT- renkaita.
Minulla on edessä tavalliset Michelinit (pilot sport 3) ja takana RFT Michelinit. Ajo-omainaisuudet paranivat todella paljon, tai siis ärsyttävät vetelyt sinne-tänne katosivat, eikä muut omaisuudet muuttuneet havaittavasti. R19 koossa nämä renkaat. Ostin renkaiden mukana paikkasarjan kompuralla, siinä on sellainen paikkaneste mukana jonka myyjä väitti toimivan -50C asti (vähän kyllä epäilen, mutta pääasia että edes pikkupakasilla toimii). Jos ei rft-renkas puhkeaa niin pukkaan kompuralla ensin lisää ilmaan ja jos ei ilmat pysy varikolle asti niin ne paikkanesteet myös. Paikkapaketti kompuroineen mahtui just sopivasti peräkontin oikean reunan poteroon, eli siitä ei tullut mitään ylimääräistä irtotavaraa konttiin pyörimään.
Havis
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 706
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 21:54

mik4 kirjoitti:
Havis kirjoitti: En kyllä menis laittamaan samaan autoon toiselle akselille RFT:t ja toiselle ei-RFT:t. Ei varmasti paranna ajo-ominaisuuksia.

Kärjistettynä tilannetta voi ehkäpä verrata siihen jos toisella akselilla olisi kesä- ja toisella kitkarenkaat.

Itse en vieläkään oikein luota noiden RFT-renkaiden laatuun mitä tulee ajo-ominaisuuksiin, joten heti kun vaihtotarvetta tulisi, alle menis koko sarja saman merkkisiä ei-RFT- renkaita.
Minulla on edessä tavalliset Michelinit (pilot sport 3) ja takana RFT Michelinit. Ajo-omainaisuudet paranivat todella paljon, tai siis ärsyttävät vetelyt sinne-tänne katosivat, eikä muut omaisuudet muuttuneet havaittavasti. R19 koossa nämä renkaat...
Onhan tuo eräänlainen sekarengastus jollaista ei varmaan kukaan ole suunnitellut auton alle.

Luulen, että koska eturenkaiden merkitys vetelyyn on merkittävästi suurempi kuin takarenkaiden, on tuo yhdistelmä parempi kuin RFT ympäriinsä. Mutta uskoisin kuitenkin, että ei-RTF joka nurkassa on vielä ehdottomasti parempi ratkaisu.
MKV
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 287
Liittynyt: 14 Tammi 2012, 10:47
Auto: MB C300d 4Matic AMG -20
Paikkakunta: Kainuu

panto kirjoitti:1. Kuluuko muilla takarenkaat huomattavasti enemmän kuin eturenkaat ja kuluuko ne keskeltä enemmän?
Takaveto bemareissa takarenkaat yleensä kuluu nopeammin kuin eturenkaat. Nelivedoissa sitten kuluvat aika tasaisesti samaan tahtiin.

Minulla kului continentalin RFT:t (edessä 245/45/18 ja takana 275/40/18) tuossa omassa F10:ssä samalla tavalla kuin sinullakin, eli edessä tasaisesti ja takana keskeltä enemmän. Painetta oli edessä 2,6 ja takana 3,0.

Luulenpa, että kun nuo RFT-renkaat on paljon jäykemmät kyljiltään normirenkaisiin verrattuna niin sen takia niissä kannattaisi pitää kauttaaltaan pienempiä paineita (esim. 2,0-2,5 tai mitä siinä auton rengaspainetarrassa nyt lukee) ettei rengas keskeltä pullistu ja näin ollen kulu keskeltä enemmän.

Noiden RFT-renkaiden jälkeen nyt tavallisilla ei-RFT renkailla 2 kesää samoilla paineilla ajaneena ei ole käynyt enää noin, että olisi kulunut keskeltä enemmän. Eli kun nämä eivät ole kyljistä niin jäykät niin näihin pitää laittaa isommat paineet kuin RFT- renkaisiin.
panto
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 6
Liittynyt: 03 Kesä 2015, 09:47

Kävin tänään rengasliikkeissä kyselemässä renkaita ja siellä sanottiin, että tuollaisissa renkaissa/autossa paineet pitäisi edessä olla 2.9-3.0 ja takana 3.0-3.2. Sanoivat, että se on ihan väärä käsitys nykyrenkaille, että jos ne kuluu keskeltä niin siellä on ollut liian korkeat paineet. Se on kuulema just toisinpäin.
MKV
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 287
Liittynyt: 14 Tammi 2012, 10:47
Auto: MB C300d 4Matic AMG -20
Paikkakunta: Kainuu

panto kirjoitti:Kävin tänään rengasliikkeissä kyselemässä renkaita ja siellä sanottiin, että tuollaisissa renkaissa/autossa paineet pitäisi edessä olla 2.9-3.0 ja takana 3.0-3.2. Sanoivat, että se on ihan väärä käsitys nykyrenkaille, että jos ne kuluu keskeltä niin siellä on ollut liian korkeat paineet. Se on kuulema just toisinpäin.
Kyllä, juurikin noin myös minun mielestäni silloin kun kyseessä on tavalliset ei-RFT renkaat. Niin minullakin nyt noissa ei-RFT 18" renkaissa ja hyvin ovat tasaisesti kuluneet. Mutta silloin, kun kyseessä RFT-kumit niin silloin mielestäni pitäisi laittaa juuri ne pienemmät paineet eli ne mitä siinä rengaspainetarrassa siinä ovenpielessä lukee. Harmi kun ei tullut itselläkään kokeiltua silloin kun oli nuo RFT-Continentalit vielä alla. Ajelin siis silloin kovilla paineilla, kun ei ollut kokemusta näistä RFT-renkaista. Jos nyt olisi RFT:t alla niin kokeilisin pienempiä paineita. Olen aika varma, että kuluisivat tasaisesti.
Vastaa Viestiin