Otsikon hakusanat eivät tuottaneet hakutuloksia, joten ajattelin ehdottaa tätä aiheeksi. Takavuosina autojen ruostuminen oli paljonkin tapetilla, mutta nyt on varsin hiljaista. Ajellessani ohi paikallisen Finikor-liikkeen tuli mieleeni, että tästä voisi vaihtaa muutaman sanan myös F1x-sarjan kulkuvälineen omistajien kanssa. Tuostumistakuuthan ovat nykyisin tältä osin varsin hyvät, mutta lueskelin taannoin suhteellisen uutta AutoBildiä huollossa käydessäni ja siinä oli vertailtu eri mallien tilannetta nykyisin ja joiden automerkkien hankintaa kyllä kannattaa yhä miettiä myös tästä näkökulmasta. Bemaria ei listalla kuitenkaan ollut.
Kysymyksiä:
- miten mahtaa BMW ylipäänsä suhtautua erikseen tehtyyn ruostesuojauskäsittelyyn?
- onko siihen ylipäänsä mitään tarvetta?
- millaisia kokemuksia bemujen ruostumisesta teillä on? Ainakaan vuosimallin 2002 E39 ei osoittanut juuri minkäänlaisia ruostumisen merkkejä kahdeksan vuoden käytön jälkeen.
Ruostuminen ja ruosteenesto
http://www.vibilagare.se/test/rost/rost ... 2011-32934
Kehuvat että on paras nykyisten autojen suojauksista. Jos on asentanut roiskeläpät niin voi varmaan olla aika rauhallisin mielin.
Kehuvat että on paras nykyisten autojen suojauksista. Jos on asentanut roiskeläpät niin voi varmaan olla aika rauhallisin mielin.
- heimarkku
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 245
- Liittynyt: 03 Marras 2011, 20:03
- Auto: F10dA Business 2012
- Paikkakunta: Kanta-Häme
Kiitos linkistä "damage", pätevän tuntuinen artikkeli. Olen myös E60:ssä katsellut, että pitemmän päälle roiskeläppien puuttuminen edestä alkaa varmaan syödä takarenkaan edessä olevan "kanttauksen" maalipintaa. Toisaalta sääli on ryhtyä roiskeläppien reikiä auton ehjään pintaan tekemään. Täytyypä katsella, miten asia on F10:ssä ja voisiko pienet suojat jälkiasentaa. Pakoputkiremonttia on vanhemmissa F10:ssä kuitenkin odotettavissa, kun osa putkesta on jutun mukaan tehty nyt ruostumattoman sijaan tavallisesta teräksestä. Outoa ja tyhmää pikkusäästöä näinkin hintavassa autossa.
- Ricracing
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 2954
- Liittynyt: 15 Kesä 2010, 20:02
- Auto: Jotain ihan muuta
- Paikkakunta: Helsinki
F1x:ssä on paljon alumiini osia, konepelti, etulokkarit ja ovet.
Ala kyljet ovat muovia ja lähes koko alusta on suojattu muovilla.
Suurin osa alustan osia ja kone ovat alumiinia.
Eli, ei F1x ole kovin herkkä ole ruostumaan.
"BMW har också, till skillnad från Audi, kostat på en behandling med rostskyddsmedel innanför de plastsköldar som täcker stora delar av underredet."
På minussidan noteras egentligen bara två saker. Stänklappar saknas som standard och innerskärmarna, både fram och bak, är i ett filtliknande material som kan suga åt sig fukt. BMW har också bantat på avgassystemet som på den tidigare 5-serien var helt i rostfritt. På den nya modellen är främre ljuddämparen och mellanröret i vanligt stål, medan resten är rostfritt."
BMW:n on tehnyt paremman ruostesuojan alustaan. Sekä etu- että takasisälokarit ovat kosteutta imeviä.
Ennen koko pakoputkisto oli rosteria, mutta nyt vain loppupää.
"– Kul att för en gångs skull få dela ut dubbla toppbetyg i testduellen mellan 5-serien och Audi A6. Allra mest imponerar 5-serien, som är en av de absolut bäst rostskyddade bilarna just nu. Jämfört med Audin är BMW:s femma snäppet starkare, säger en nöjd Thomas Widström."
Paras ruostesuojaus on 5-sarjassa.
Ala kyljet ovat muovia ja lähes koko alusta on suojattu muovilla.
Suurin osa alustan osia ja kone ovat alumiinia.
Eli, ei F1x ole kovin herkkä ole ruostumaan.
"BMW har också, till skillnad från Audi, kostat på en behandling med rostskyddsmedel innanför de plastsköldar som täcker stora delar av underredet."
På minussidan noteras egentligen bara två saker. Stänklappar saknas som standard och innerskärmarna, både fram och bak, är i ett filtliknande material som kan suga åt sig fukt. BMW har också bantat på avgassystemet som på den tidigare 5-serien var helt i rostfritt. På den nya modellen är främre ljuddämparen och mellanröret i vanligt stål, medan resten är rostfritt."
BMW:n on tehnyt paremman ruostesuojan alustaan. Sekä etu- että takasisälokarit ovat kosteutta imeviä.
Ennen koko pakoputkisto oli rosteria, mutta nyt vain loppupää.
"– Kul att för en gångs skull få dela ut dubbla toppbetyg i testduellen mellan 5-serien och Audi A6. Allra mest imponerar 5-serien, som är en av de absolut bäst rostskyddade bilarna just nu. Jämfört med Audin är BMW:s femma snäppet starkare, säger en nöjd Thomas Widström."
Paras ruostesuojaus on 5-sarjassa.
Ex. '68 1800 NK, '78 E12 518, '81 E12 520, '87 E30 316, '88 E30 LCI 320iA, '90 K1, '95 E36 316i Compact, '97 E36 LCI 320i, '99 E46 320Ci, '01 E46 325Ci, '01 E39 LCI 525iA, '04 E60 525iA, '05 E60 525iA, '08 E60 LCI 520dA, '10 F10 520dA ja '14 F21 116iA.
- altsu
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 405
- Liittynyt: 18 Marras 2010, 22:00
- Auto: BMW G12 745Le xDrive
Porsche Cayenne - Paikkakunta: Hki
^ aluminiako ne ovet lokasuojat ja nokkapelti on? Mulle on syntynyt mielikuva, että ne ovat muovia. Joka tapauksessa en ole kauhean huolestunut ruosteesta.
Ex BMW: F11 520d -11, F10 525dx -14
- JMV
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 305
- Liittynyt: 15 Loka 2011, 18:15
- Auto: G26 M440i xDrive Gran Coupe 2022
Juu, alumiinia hyvinkin. Optimaalista painonjakaumaa tavoiteltaessa etupäässä on käytetty enemmän kevytmetalleja kuin takana, tässä tarkempi kuvaus F10:n korin eri metallilaaduista:altsu kirjoitti:^ aluminiako ne ovet lokasuojat ja nokkapelti on?
Takaluukun kansi on ilmeisesti terästä kuten kattokin?
- Ricracing
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 2954
- Liittynyt: 15 Kesä 2010, 20:02
- Auto: Jotain ihan muuta
- Paikkakunta: Helsinki
Jep ja takalokarit. Ymmärrän sen sillä se tuo tarvittavaa painoa taakse mutta miksi myös katto?JMV kirjoitti: Takaluukun kansi on ilmeisesti terästä kuten kattokin?
Ilmeisesti siksi, että siihen saadaan tarvittava kestävyys saksalaisten rakastamiin kattoluukkuihin
PS. Hyvä kuva, olen tota etsinyt jo pitkään!
Ex. '68 1800 NK, '78 E12 518, '81 E12 520, '87 E30 316, '88 E30 LCI 320iA, '90 K1, '95 E36 316i Compact, '97 E36 LCI 320i, '99 E46 320Ci, '01 E46 325Ci, '01 E39 LCI 525iA, '04 E60 525iA, '05 E60 525iA, '08 E60 LCI 520dA, '10 F10 520dA ja '14 F21 116iA.
- JMV
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 305
- Liittynyt: 15 Loka 2011, 18:15
- Auto: G26 M440i xDrive Gran Coupe 2022
Tuota kattoa itsekin olen ihmetellyt, saattaa olla mainitsemasi syyn takia. Tosin voi ihmetellä myös, miten sitten Audi pystyy tehdä joissakin malleissaan korinsa kokonaan alumiinista ja silti saavuttaa tarvittavat kestävyydet joka puolella autoa.Ricracing kirjoitti:Ymmärrän sen sillä se tuo tarvittavaa painoa taakse mutta miksi myös katto?
Ilmeisesti siksi, että siihen saadaan tarvittava kestävyys saksalaisten rakastamiin kattoluukkuihin
Alkuperäisiin kysymyksiin tulikin jo hyvin vastauksia. Samansuuntaista olen itsekin kuullut eli ei ole mitään tarvetta ruostesuojata. Itse asiassa maahantuoja ja myyjäliikkeet eivät edes suosittele sitä, koska siitä saattaa olla jopa haittaa ja uskon valmistajan olevan samoilla linjoilla. Muovikoteloinnit ja suojat pohjassa ovat niin hyviä.
Pakoputken materiaalin osittainen vaihtuminen/huononnus kyllä oudoksuttaa. Tuo oli uusi asia minulle.
- Ricracing
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 2954
- Liittynyt: 15 Kesä 2010, 20:02
- Auto: Jotain ihan muuta
- Paikkakunta: Helsinki
Hyvä huomautus, tässä voi rahallakin olla merkityksensä.JMV kirjoitti:Tosin voi ihmetellä myös, miten sitten Audi pystyy tehdä joissakin malleissaan korinsa kokonaan alumiinista ja silti saavuttaa tarvittavat kestävyydet joka puolella autoa.
Tosin katto ei ole se ensimmäinen kun ruostuu, mutta kevyt katto on kyllä tuttu BMW:llekin.
Esim. nykyisen M3:n katto on hiilikuidusta tehty.
Ex. '68 1800 NK, '78 E12 518, '81 E12 520, '87 E30 316, '88 E30 LCI 320iA, '90 K1, '95 E36 316i Compact, '97 E36 LCI 320i, '99 E46 320Ci, '01 E46 325Ci, '01 E39 LCI 525iA, '04 E60 525iA, '05 E60 525iA, '08 E60 LCI 520dA, '10 F10 520dA ja '14 F21 116iA.
- Raimo Miettinen
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 753
- Liittynyt: 04 Marras 2010, 20:03
- Auto: BMW 525dA F10 ex. 320dA M-Sport E91, 120da
http://www.hs.fi/autot/a1305892281354?r ... teltu-aihe" onclick="window.open(this.href);return false;
Helsingin Sanomien kooste ruotsalaisen Vi Bilägaren tuoreimmasta ruostetutkimuksesta. BMW menestyy hyvin!
Helsingin Sanomien kooste ruotsalaisen Vi Bilägaren tuoreimmasta ruostetutkimuksesta. BMW menestyy hyvin!
5 = Erittäin hyvä ruostesuojaus tehtaalla. Rakenteet järkeviä ruostumisen välttämistä ajatellen. Suojaus 6 vuoden välein pitäisi riittää.
4 = Hyvä ruostesuojaus, mutta osa korirakenteista hieman epäilyttäviä ja saattavat aiheuttaa pitkän ajanjakson kuluessa ongelmia.
BMW 520d 2011 5
BMW 530d 2010 5
BMW X5 2002 5
BMW 116 2004 4
BMW 318 1998 4
BMW 320 2005 4
BMW 320 2003 4
BMW 520 2003 4
BMW 528 1998 4
BMW 1-sarja 2011 4
BMW 325 Compact 2001 4
BMW 520d 2006 4
BMW X1 xDrive 20d 2009 4
BMW 318 Touring 2011 4
BMW 1-sarja 2012 4
BMW 320d 2012 4
BMW 3-sarja 2013 4
BMW X1 2014 4
BMW 320i 2014 4
BMW 2-sarja Active Tourer 2014 4
Tuskinpa lokareiden pehmeän pinnan päätarkoitus on kosteuden poisto, vaan parempi äänieristys. Sinänsä jos nuo on imevää materiaalia ihmettelisin kovasti. Kas kun kyseinen rakenne on juuri se syy miksi esim Mazda 6 ruostuu lokareiden alta nopeammin kuin mikään muu nykyauto. Olisi äärettömän noloa jos BMW olisi sortunut samaan virheeseen.Ricracing kirjoitti:...Sekä etu- että takasisälokarit ovat kosteutta imeviä.
- Ricracing
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 2954
- Liittynyt: 15 Kesä 2010, 20:02
- Auto: Jotain ihan muuta
- Paikkakunta: Helsinki
Älä vertaa Mazdaa ja Bemaria hyvä Havis. Ja puhe oli siis F10-mallista!Havis kirjoitti:Tuskinpa lokareiden pehmeän pinnan päätarkoitus on kosteuden poisto, vaan parempi äänieristys. Sinänsä jos nuo on imevää materiaalia ihmettelisin kovasti. Kas kun kyseinen rakenne on juuri se syy miksi esim Mazda 6 ruostuu lokareiden alta nopeammin kuin mikään muu nykyauto. Olisi äärettömän noloa jos BMW olisi sortunut samaan virheeseen.Ricracing kirjoitti:...Sekä etu- että takasisälokarit ovat kosteutta imeviä.
Mutta kyllä Bemarit (kaikki mallit) ovat pärjänneet ruostesuojauksen osalta erittäin hyvin jo viimeiset 10 vuotta!
Toisin kuin Mersu ja varsinkin Mazda.
Ex. '68 1800 NK, '78 E12 518, '81 E12 520, '87 E30 316, '88 E30 LCI 320iA, '90 K1, '95 E36 316i Compact, '97 E36 LCI 320i, '99 E46 320Ci, '01 E46 325Ci, '01 E39 LCI 525iA, '04 E60 525iA, '05 E60 525iA, '08 E60 LCI 520dA, '10 F10 520dA ja '14 F21 116iA.
Mikä sinä olet sitä kieltämään? Jos kerran molemmat on erehtyneet samaan tarkoitukseen väärän materiaalin valintaan ei kai sitä tarvitse sensuroida. Vai?Ricracing kirjoitti: Älä vertaa Mazdaa ja Bemaria.
Niin, oliko tuo jotenkin sulle epäselvää että sitä pitää erikseen korostaa?Ricracing kirjoitti: Ja puhe oli siis F10-mallista!
Jos BMW on joskus ollut hyvä jossain ei se tarkoita sitä että sama taso pysyy uusissakin malleissa. Suojaus voi nykymalleissa muuten ollakin hyvä, mutta se ei paljon lohduta jos kosteutta imevät rakenteet muhivat pellin pilalle ennen aikojaan. Tämä kyllä selviää vuosikymmenen sisällä, joten katsellaan kuinka käy. Voihan olla että tuurillaan selviää ilman puhkiruostumisia, mutta väärinvalittu materiaali on siitä huolimatta.Ricracing kirjoitti: Mutta kyllä Bemarit (kaikki mallit) ovat pärjänneet ruostesuojauksen osalta erittäin hyvin jo viimeiset 10 vuotta!
Toisin kuin Mersu ja varsinkin Mazda.
- Ricracing
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 2954
- Liittynyt: 15 Kesä 2010, 20:02
- Auto: Jotain ihan muuta
- Paikkakunta: Helsinki
Hyvä Havis ja altsu. Pärjäsitte taas melko hyvin... Koska otatte opista kopin?
Ex. '68 1800 NK, '78 E12 518, '81 E12 520, '87 E30 316, '88 E30 LCI 320iA, '90 K1, '95 E36 316i Compact, '97 E36 LCI 320i, '99 E46 320Ci, '01 E46 325Ci, '01 E39 LCI 525iA, '04 E60 525iA, '05 E60 525iA, '08 E60 LCI 520dA, '10 F10 520dA ja '14 F21 116iA.
- altsu
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 405
- Liittynyt: 18 Marras 2010, 22:00
- Auto: BMW G12 745Le xDrive
Porsche Cayenne - Paikkakunta: Hki
Maltoitko Ricracing lainkaan katsoa päivämäärää, milloin olen tähän ketjuun viimeksi kirjoittanut?Ricracing kirjoitti:Hyvä Havis ja altsu. Pärjäsitte taas melko hyvin... Koska otatte opista kopin?
Ex BMW: F11 520d -11, F10 525dx -14
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 24
- Liittynyt: 19 Loka 2016, 12:30
- Auto: BMW 520d F11 Touring 2013
Aiheeseen liittyen tuli mieleen onko tietoa vaihteeleeko ruostesuojauksen tasot mihin maahan auto lähtee? Itellä pohjois saksaan suunnattu auto jossa talvi varusteet. Eli onko autossa samat ruostesuojaukset mitä suomeen ja ruotsiin toimitetuissa autoissa vai kannataisko teettä ruostesuojaus suomessa?