Moi
Otsikon kärryssä etupää kolisee .. Autoon on vaihdettu jo kolinan takia kallistuksenvakaajat joissa mukana tulee nuo kuuluisat hydraulipuslat(jotka kuulemma joskus tyhjenee). Kolina vaan kuitenkin jatkuu .. Missähän tuo vika mahtaa olla ?
Tuntemus olis että jalkojen alla tai jossain siellä alhaalla kolahtelee, tuntuisi myös että kolina on kovempaa kun aamulla lähtee liikkeelle, ja vähenisi sitten hiukan ajon aikana ..
Mikähän tuo mahtaisi olla, mitään väljyyksiä eivät huollossa löytäneet ?
-Tomi
520iA vm2009 kolina etupäässä
Iskarit tai iskarin kiinnitykset? Kylmänä kolisee ehkä enemmän, ainakin Volvossani kylmänä iskarit kolisi enemmän.
Ex: BMW F36 420dA xDrive, BMW F30 320dA, BMW R 850 R, Volvo C30 2.0dA, Volvo S80 2.9, Opel Vectra 1.6 S, Peugeot 309 1.6
Luulisi että ne huollossa huomaisi iskarin kiinnityksen ongelmat. Mutta kai ne iskaritkin voi mennä alhaisilla kilometreillä, varmaan vähän rengastuksesta ja tasapainoituksesta riippuen. Mutta kunhan arvailen.tontze kirjoitti:Auto on ajettu 80tkm, luulisi että itse iskarit tuon kestäisivät, oisko sit kiinnitykset ..
Ex: BMW F36 420dA xDrive, BMW F30 320dA, BMW R 850 R, Volvo C30 2.0dA, Volvo S80 2.9, Opel Vectra 1.6 S, Peugeot 309 1.6
Kallistuksenvakaajassa ei ole hydr.puslia.Reaktiotangoista sisäpäästä nuo kyllä löytyy.Onhan koiranluut varmasti kunnossa?tontze kirjoitti: Otsikon kärryssä etupää kolisee .. Autoon on vaihdettu jo kolinan takia kallistuksenvakaajat joissa mukana tulee nuo kuuluisat hydraulipuslat(jotka kuulemma joskus tyhjenee).
Tuolta katselet,osa num.11 on reaktiotanko (on ns.pitkittäistukivarsi ja vaihdettavalla kumipuslalla).Ja osa num.16 on varsinainen tukivarsi:tontze kirjoitti:Onko etualatukivarret samat kuin reaktiotangot ?
http://www.realoem.com/bmw/showparts.do ... g=31&fg=05" onclick="window.open(this.href);return false;
Hitsi kun tajuais ...Heguli31 kirjoitti:Tuolta katselet,osa num.11 on reaktiotanko (on ns.pitkittäistukivarsi ja vaihdettavalla kumipuslalla).Ja osa num.16 on varsinainen tukivarsi:tontze kirjoitti:Onko etualatukivarret samat kuin reaktiotangot ?
http://www.realoem.com/bmw/showparts.do ... g=31&fg=05" onclick="window.open(this.href);return false;
Ovat siis vaihtaneet "etualatukivarret" kun pyysin vaihtamaan reaktiotangot puslineen. Onhan noi reaktiotangot siis edessä alhaalla, notta sitäkö ne meinas, takatukivarsi olis sit toi nr.16
Sori nyt, mulle pitää olla vahvaa rautalankaa :D
Mitkäs noi mainitsemasi koiranluut ovat ?
Ovat ne hyvinkin voineet vaihtaa nuo reaktiotangot (eli etummaiset tukivarret osanum.11).Toiset vaan puhuu noitakin tukivartena.Eli sama asia.tontze kirjoitti:Ovat siis vaihtaneet "etualatukivarret" kun pyysin vaihtamaan reaktiotangot puslineen. Onhan noi reaktiotangot siis edessä alhaalla, notta sitäkö ne meinas, takatukivarsi olis sit toi nr.16
Mitkäs noi mainitsemasi koiranluut ovat ?
Koiranluut osanum.8.Ja näistähän nuo pienet pallonivelet väljistyy:
http://www.realoem.com/bmw/showparts.do ... g=31&fg=10" onclick="window.open(this.href);return false;
Jos kilometrit pitää paikkansa,niin noilla ajomäärillä alustassa ei pitäisi olla vielä väljää tehtaan jäljiltä.Ainoastaan nuo koiranluut (eli kallistuksenvakaajan kiinnitystangot) saattavat kyllä jo väljistyä.Raidetankojen päät voi myös kulahtaa,etenkin jos autossa on aktiiviohjaus.Mutta iskarit ym. tuntuisi ihmeelliselle,jos autoa ei ole ajettu johonkin isoon kuoppaan,josta iskun seurauksena jotain olisi voinut vioittua.
Huomiotavaa myös se,että mikäli tukivarsien puslissa tai nivelissä tai raidetangon päissä on väljää/löysää,sen huomaa kyllä jo jonkinlaisena vetelynä.Tai huonona ajoura käyttäytymisenä.Pelkät kolinat taas viittaisi johonkin muuhun välykseen (mm. nuo koiranluut).Myös konehuoneesta "poikittaistukihässäkän" kunnollinen kiinnitys kannattaa varmistaa.Korista sekä iskarien yläpäistä.
Itsellä iskarin yläpään laakeri oli väljä ja se kolisi himmeästi, toki kilometrejä jo reilusti enemmän. Mutta kuvailemasi kolina tuntuu samalta. Välys laakerissa ei ollut suuri mutta loppui. Motonetista 29 ja risat..... ja taisi olla ihan alkperäsivastaava.....