Ilmansuodattimen vaihto!

E60, E61
samurai75
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 44
Liittynyt: 04 Joulu 2013, 22:09
Auto: bmw 530 xd -08

Aloin 530 dieseliini innoissani vaihtamaan ilmansuodatinta. Into laantui nopeasti kun huomasin, että tarttee puoli autoa purkaa...no ajattelin et vaihdettavaksi kait nuo on tehty ja jatkoin purkamista. Pääsin niin pitkälle että putsarin kannen takimmaista ruuvia ( joka muuten vmäisessä paikassa sulakerasian letkujen ja moottorin tukivarren välissä) avatessa onnistuin työkalutkin pudottamaan jonnekin pohjasuojien päälle. No ruuvi kuitenkin aukesi ja ajattelin et nyt homma toimii vaan eihän kansi sopinutkaan tulemaan tukivarren välistä! Ja tukivarren irrotus ei sitten pihassa kotityökaluillani toiminutkaan. Joku aiemmin mälskännnyt yhden mutterin pään pyöreäksi. Kysynkin nyt, että jos saan porattua tai muutoin tuon tukivarren irti niin joko silloin ilmanputsarin vaihto onnistuu vai tuleeko vielä vastaan jotain purettavaa? Olen aina kehunut saksalaisinsinöörien taidokkuutta mutta tämän koneen ilmansuodattimen vissiin ajateltu kestävän ikuisesti...
PS. Kasasin koneen jotta emäntä pääsee välillä ostoksille. Tuo kirottu putsarin kannen takimmainen ruuvi ei vaan vastannut mihinkään vaan jäi pyörimään tyhjää. Lieneekö haittaa jos lähipäivinä saan kuitenkin/toivottavasti homman loppuun?
Heguli31
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1136
Liittynyt: 29 Maalis 2010, 13:05

Tukivarrella tarkoittanet sitä iskunvaimentajan yläpään poikittaistukea.Kyllä se olisi saatava ylemmäksi.Eli rintapellistä irti.Sen irroittamiseksi tarvii irroittaa se repsikan puoleinen raitisilma suodatin koteloineen sekä sen pohjamuovi.Onneksi on kaksiosainen.Kun sitten kasailet takaisin sitä varsinaista moottorin ilmanputsaria,niin siinnä voi huonolla tuurilla mennä hyvä tovi.Ei vaan meinaa ns."osua kohdilleen".Ja sitten lopuksi se poikittaistuki kannattaa kasatessa kiristää tiukalle,ettei ala kuulumaan rintapellin kautta sellaista epämääräistä narinaa silloin kun auton kori "kiertyy" tai ajaa johonkin kuoppaan.
Herra47
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 206
Liittynyt: 28 Maalis 2014, 22:39

No siinäpä, insinöörin näyte. Onko kyse muuten moottorin ilmansuotimesta vai sisätilojen raitisilmasuotimesta ?
Laittakaa kuva tästä ihmeestä, olisi kiva nähdä kuinka syvälle tuo on piilotettu. Jos moottorin ilmansuodin, olettaisi olevan helposti vaihdettavissa mutta ilmeisesti Bmw:ssä ei ole ?
Avatar
Ironic32
Valvoja
Valvoja
Viestit: 1497
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 00:11
Auto: E90 320dA, E39 530iA Individual
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Kieltämättä tuo vaihto-operaatio on tehty x20d ja x30d koneissa tuskaisen hankalaksi, mutta johtunee osittain siitäkin, että huolto-ohjelman mukaisesti tuo on tarkoitus vaihtaa vain joka 3. huollossa eli ~90tkm välein (joka on mielestäni kyllä liian harvoin). Ensimmäinen kerta menee aina harjoitellessa, mutta toisella kerralla jo helpompaa :lol:

Jos se kotelon kansi istuu vain paikalleen oikein, niin kyllä sen takimman ruuvinkin saa lähtemään kierteille kohtuudella. Kyllä se kuitenkin viimeistään pidemmän päälle kannattaa kiinni laittaa, ettei hörpi ilmoja välistä.

Edit: Tuossa E9x vastaavasta koneesta, mutta näkee tuostakin, ettei ole ihan niin yksinkertainen homma kuin monessa muussa koneessa: http://www.e90post.com/forums/showthread.php?t=279058" onclick="window.open(this.href);return false;
Jos et tee mitään, et voi tehdä virheitäkään...
Major
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 532
Liittynyt: 15 Huhti 2010, 12:52
Auto: 535xdta 2015 & F33 435iA Cab
Viesti:

Ompa joskus he metalliset holkit korkanneet irti venttiilikopan kannesta putsarin koteloa aukaistessa,
pikaliimalla ne saa pysymään eikä kannata vetää hampaat irvessa niitä kuusiokoloruuveja kiinni...

Onneksi x35d:ssä suodation on eri paikassa :)
Tuontiautoja avaimet käteen -- myös rahoitus ja vaihto -- http://www.viacar.fi
Heguli31
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1136
Liittynyt: 29 Maalis 2010, 13:05

Herra47 kirjoitti:No siinäpä, insinöörin näyte. Onko kyse muuten moottorin ilmansuotimesta vai sisätilojen raitisilmasuotimesta ?
Laittakaa kuva tästä ihmeestä, olisi kiva nähdä kuinka syvälle tuo on piilotettu. Jos moottorin ilmansuodin, olettaisi olevan helposti vaihdettavissa mutta ilmeisesti Bmw:ssä ei ole ?
Kyse on nimenomaan moottorin ilmansuodattimesta.Raitisilma suodattimen vaan joutuu myös purkamaan pohjineen,että "tiettyihin juttuihin" pääsee käsiksi.

Raitisilma suodattimen vaihtaa kyllä vaikka silmät kiinni minuutissa per puoli,jos homman on aiemmin tenyt.
jaki
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1246
Liittynyt: 22 Joulu 2010, 10:52
Auto: F31 320d
Paikkakunta: Tuusula
Viesti:

Ironic32 kirjoitti:Kieltämättä tuo vaihto-operaatio on tehty x20d ja x30d koneissa tuskaisen hankalaksi, mutta johtunee osittain siitäkin, että huolto-ohjelman mukaisesti tuo on tarkoitus vaihtaa vain joka 3. huollossa eli ~90tkm välein (joka on mielestäni kyllä liian harvoin).
Mihin perustat tuon "liian harvoin"?
itsellä huolto jätti tekemättä suodattimen vaihdon, ajoin tehdassuodattimella n 110 tkm. Uudella huiput oli vajaa 5 km/h kovemmat. Eli ei vanha kovin tukossa voinut olla :)
Tukitangosta: Vaihdettaessa, pitää irrottaa molemmat raitisdilmasuodattimet koteloineen, tukitanko kokonaisuudessaan (T45 torxilla) ja tietysi koko suodatinkotelon kansi. Sitä tankoa ei pidä missään nimessä alkaa "porailemaan" tai vääntelemään. Viitaten johonkin aikaisemaan viestiin.
http://www.jakiltech.fi BMW diagnostiikkaa & ohjelmointeja. FRM3 korjaukset, DME DDE kloonaukset
Heguli31
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1136
Liittynyt: 29 Maalis 2010, 13:05

jaki kirjoitti:Tukitangosta: Vaihdettaessa, pitää irrottaa molemmat raitisdilmasuodattimet koteloineen, tukitanko kokonaisuudessaan (T45 torxilla) ja tietysi koko suodatinkotelon kansi.
Ihan mielenkiinnosta,että miksi molemmat ri-kotelot?Omassani ainakin homma onnistui kyllä ihan vaan sen repsikan puolen irroitttamalla (pohjineen).
jaki
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1246
Liittynyt: 22 Joulu 2010, 10:52
Auto: F31 320d
Paikkakunta: Tuusula
Viesti:

Heguli31 kirjoitti: Ihan mielenkiinnosta,että miksi molemmat ri-kotelot?Omassani ainakin homma onnistui kyllä ihan vaan sen repsikan puolen irroitttamalla (pohjineen).
Hyvä kysymys :blush: Ei vissiin tarkasti ottaen tarvitsisikaan. itse otan aina rutiinilla molemmat pois. Taitaa saada ne tukitangon keskimmäiset kaksi torxia näin helpommin irti. Se taitaa olla syynä.
http://www.jakiltech.fi BMW diagnostiikkaa & ohjelmointeja. FRM3 korjaukset, DME DDE kloonaukset
Pola
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 11
Liittynyt: 27 Heinä 2011, 19:28
Auto: E60 530xd '06
Paikkakunta: Hamina

Kymmenen pisteen vihje oli toi yhdystangon kiristäminen. Olin jo tilannu uudet koiranluut, kun luulin että ne siellä rutisee. Kävin äsken kokeilemassa niin oli iskarin päästä molemmat ihan sormikireydellä.
Avatar
Ironic32
Valvoja
Valvoja
Viestit: 1497
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 00:11
Auto: E90 320dA, E39 530iA Individual
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

jaki kirjoitti:
Ironic32 kirjoitti:Kieltämättä tuo vaihto-operaatio on tehty x20d ja x30d koneissa tuskaisen hankalaksi, mutta johtunee osittain siitäkin, että huolto-ohjelman mukaisesti tuo on tarkoitus vaihtaa vain joka 3. huollossa eli ~90tkm välein (joka on mielestäni kyllä liian harvoin).
Mihin perustat tuon "liian harvoin"?
itsellä huolto jätti tekemättä suodattimen vaihdon, ajoin tehdassuodattimella n 110 tkm. Uudella huiput oli vajaa 5 km/h kovemmat. Eli ei vanha kovin tukossa voinut olla :)
Siihen, että ajo-olosuhteet vaihtelee aika paljon käyttäjästäkin riippuen ja kyseessä on kuitenki parin kympin osa, joka on aika tärkeä moottorin kunnollisen toiminnan kannalta. Itse vaihdan tuon vuoden välein ja vaikka km saattaa kertyä alle 20t ja ajot 99% asvaltilla, niin kyllä se aika paskaiseksi ehtii tuossakin ajassa.
Jos et tee mitään, et voi tehdä virheitäkään...
jaki
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1246
Liittynyt: 22 Joulu 2010, 10:52
Auto: F31 320d
Paikkakunta: Tuusula
Viesti:

Ironic32 kirjoitti:Siihen, että ajo-olosuhteet vaihtelee aika paljon käyttäjästäkin riippuen ja kyseessä on kuitenki parin kympin osa, joka on aika tärkeä moottorin kunnollisen toiminnan kannalta. Itse vaihdan tuon vuoden välein ja vaikka km saattaa kertyä alle 20t ja ajot 99% asvaltilla, niin kyllä se aika paskaiseksi ehtii tuossakin ajassa.
Hyvä niin, muuten se kaikki roska olisi sylintereissä.
Saahan siitä ehkä mielenrauhan, ihan turhaa se silti on.
Minulla on kuva jossakin yli 150 tkm (voi olla enemmänkin) ajetusta suodattimesta (ei omasta autosta). Sen vaihto kuulemma jo vaikutti auton suorituskykyyn.
http://www.jakiltech.fi BMW diagnostiikkaa & ohjelmointeja. FRM3 korjaukset, DME DDE kloonaukset
Heguli31
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1136
Liittynyt: 29 Maalis 2010, 13:05

Ironic32 kirjoitti:kyseessä on kuitenki parin kympin osa
Mistä muuten löytyy oem-suodatin 6-koneiseen diiseliin tuohon hintaan?Taitaa hinta olla yli 2,5-3 kertainen kotimaasta ostaessa.(Tarvikkeenakin helposti tuplasti tuo 20€).Tietää sitten mistä seuraavaksi sen "tuubin" hankkii.Itse kun en laita ilman- ja öljynsuodattimiksi muuta kuin oem tuotteita.
impi80
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 7
Liittynyt: 25 Joulu 2013, 08:09
Auto: BMW E61 530dA -06
Paikkakunta: Hollola

Tänään tuli vaihdettua omaan E61 530dA -06:een ilmansuodatin. On kyllä niin helppo juttu etten kyl korjaamolle veis. Aikaa meni n.tunti (ekakertalaiselta mutta en usko että pro tekis nopeammin), lähinnä loistavan ohjeen avulla: http://5series.net/forums/e60-discussio ... er-100171/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sen verran huomasin että pdf:än kuvissa oleva kone ei samanlainen kuin oma M57N2, koska omassa erilainen maf ja imusarjan "päällä" ei kulje mtn johtoja.
Yhtään en ihmettele jos vaihtoväli 90 000km tai jotain, koska omassa vanhalla oli rullattu n.100 000km eikä ollu edes paskanen, ei sisältä eikä ulkoa. Ei muutaku rohkeasti vaihtelemaan vaan :D Seuraavana vuorossa olis löpö suodatin, jonka sijainnin joku idiootti tehtaalla suunnitellut auton pohjaan. Tähän mennessä ollu reilu 10 dieseliä ja jokaisessa ollu konehuoneessa.
keduloaf
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 8
Liittynyt: 16 Heinä 2012, 10:37

Tänään sama homma luvassa. Pystyisikö joku jakamaan tuon PDF:n mikä tuolla e-series.netissä on jaossa.
impi80
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 7
Liittynyt: 25 Joulu 2013, 08:09
Auto: BMW E61 530dA -06
Paikkakunta: Hollola

keduloaf kirjoitti:Tänään sama homma luvassa. Pystyisikö joku jakamaan tuon PDF:n mikä tuolla e-series.netissä on jaossa.
Mul on tuo koneella. Mites laitan jakoon?
kalevil
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 7
Liittynyt: 08 Marras 2014, 21:47
Viesti:

Pystytkö liittämään sen vastauksessa?
Vastaa Viestiin