Aloin 530 dieseliini innoissani vaihtamaan ilmansuodatinta. Into laantui nopeasti kun huomasin, että tarttee puoli autoa purkaa...no ajattelin et vaihdettavaksi kait nuo on tehty ja jatkoin purkamista. Pääsin niin pitkälle että putsarin kannen takimmaista ruuvia ( joka muuten vmäisessä paikassa sulakerasian letkujen ja moottorin tukivarren välissä) avatessa onnistuin työkalutkin pudottamaan jonnekin pohjasuojien päälle. No ruuvi kuitenkin aukesi ja ajattelin et nyt homma toimii vaan eihän kansi sopinutkaan tulemaan tukivarren välistä! Ja tukivarren irrotus ei sitten pihassa kotityökaluillani toiminutkaan. Joku aiemmin mälskännnyt yhden mutterin pään pyöreäksi. Kysynkin nyt, että jos saan porattua tai muutoin tuon tukivarren irti niin joko silloin ilmanputsarin vaihto onnistuu vai tuleeko vielä vastaan jotain purettavaa? Olen aina kehunut saksalaisinsinöörien taidokkuutta mutta tämän koneen ilmansuodattimen vissiin ajateltu kestävän ikuisesti...
PS. Kasasin koneen jotta emäntä pääsee välillä ostoksille. Tuo kirottu putsarin kannen takimmainen ruuvi ei vaan vastannut mihinkään vaan jäi pyörimään tyhjää. Lieneekö haittaa jos lähipäivinä saan kuitenkin/toivottavasti homman loppuun?
Ilmansuodattimen vaihto!
Tukivarrella tarkoittanet sitä iskunvaimentajan yläpään poikittaistukea.Kyllä se olisi saatava ylemmäksi.Eli rintapellistä irti.Sen irroittamiseksi tarvii irroittaa se repsikan puoleinen raitisilma suodatin koteloineen sekä sen pohjamuovi.Onneksi on kaksiosainen.Kun sitten kasailet takaisin sitä varsinaista moottorin ilmanputsaria,niin siinnä voi huonolla tuurilla mennä hyvä tovi.Ei vaan meinaa ns."osua kohdilleen".Ja sitten lopuksi se poikittaistuki kannattaa kasatessa kiristää tiukalle,ettei ala kuulumaan rintapellin kautta sellaista epämääräistä narinaa silloin kun auton kori "kiertyy" tai ajaa johonkin kuoppaan.
No siinäpä, insinöörin näyte. Onko kyse muuten moottorin ilmansuotimesta vai sisätilojen raitisilmasuotimesta ?
Laittakaa kuva tästä ihmeestä, olisi kiva nähdä kuinka syvälle tuo on piilotettu. Jos moottorin ilmansuodin, olettaisi olevan helposti vaihdettavissa mutta ilmeisesti Bmw:ssä ei ole ?
Laittakaa kuva tästä ihmeestä, olisi kiva nähdä kuinka syvälle tuo on piilotettu. Jos moottorin ilmansuodin, olettaisi olevan helposti vaihdettavissa mutta ilmeisesti Bmw:ssä ei ole ?
- Ironic32
- Valvoja
- Viestit: 1497
- Liittynyt: 28 Maalis 2010, 00:11
- Auto: E90 320dA, E39 530iA Individual
- Paikkakunta: Oulu
- Viesti:
Kieltämättä tuo vaihto-operaatio on tehty x20d ja x30d koneissa tuskaisen hankalaksi, mutta johtunee osittain siitäkin, että huolto-ohjelman mukaisesti tuo on tarkoitus vaihtaa vain joka 3. huollossa eli ~90tkm välein (joka on mielestäni kyllä liian harvoin). Ensimmäinen kerta menee aina harjoitellessa, mutta toisella kerralla jo helpompaa
Jos se kotelon kansi istuu vain paikalleen oikein, niin kyllä sen takimman ruuvinkin saa lähtemään kierteille kohtuudella. Kyllä se kuitenkin viimeistään pidemmän päälle kannattaa kiinni laittaa, ettei hörpi ilmoja välistä.
Edit: Tuossa E9x vastaavasta koneesta, mutta näkee tuostakin, ettei ole ihan niin yksinkertainen homma kuin monessa muussa koneessa: http://www.e90post.com/forums/showthread.php?t=279058" onclick="window.open(this.href);return false;
Jos se kotelon kansi istuu vain paikalleen oikein, niin kyllä sen takimman ruuvinkin saa lähtemään kierteille kohtuudella. Kyllä se kuitenkin viimeistään pidemmän päälle kannattaa kiinni laittaa, ettei hörpi ilmoja välistä.
Edit: Tuossa E9x vastaavasta koneesta, mutta näkee tuostakin, ettei ole ihan niin yksinkertainen homma kuin monessa muussa koneessa: http://www.e90post.com/forums/showthread.php?t=279058" onclick="window.open(this.href);return false;
Jos et tee mitään, et voi tehdä virheitäkään...
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 532
- Liittynyt: 15 Huhti 2010, 12:52
- Auto: 535xdta 2015 & F33 435iA Cab
- Viesti:
Ompa joskus he metalliset holkit korkanneet irti venttiilikopan kannesta putsarin koteloa aukaistessa,
pikaliimalla ne saa pysymään eikä kannata vetää hampaat irvessa niitä kuusiokoloruuveja kiinni...
Onneksi x35d:ssä suodation on eri paikassa
pikaliimalla ne saa pysymään eikä kannata vetää hampaat irvessa niitä kuusiokoloruuveja kiinni...
Onneksi x35d:ssä suodation on eri paikassa
Tuontiautoja avaimet käteen -- myös rahoitus ja vaihto -- http://www.viacar.fi
Kyse on nimenomaan moottorin ilmansuodattimesta.Raitisilma suodattimen vaan joutuu myös purkamaan pohjineen,että "tiettyihin juttuihin" pääsee käsiksi.Herra47 kirjoitti:No siinäpä, insinöörin näyte. Onko kyse muuten moottorin ilmansuotimesta vai sisätilojen raitisilmasuotimesta ?
Laittakaa kuva tästä ihmeestä, olisi kiva nähdä kuinka syvälle tuo on piilotettu. Jos moottorin ilmansuodin, olettaisi olevan helposti vaihdettavissa mutta ilmeisesti Bmw:ssä ei ole ?
Raitisilma suodattimen vaihtaa kyllä vaikka silmät kiinni minuutissa per puoli,jos homman on aiemmin tenyt.
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 1249
- Liittynyt: 22 Joulu 2010, 10:52
- Auto: F31 320d
- Paikkakunta: Tuusula
- Viesti:
Mihin perustat tuon "liian harvoin"?Ironic32 kirjoitti:Kieltämättä tuo vaihto-operaatio on tehty x20d ja x30d koneissa tuskaisen hankalaksi, mutta johtunee osittain siitäkin, että huolto-ohjelman mukaisesti tuo on tarkoitus vaihtaa vain joka 3. huollossa eli ~90tkm välein (joka on mielestäni kyllä liian harvoin).
itsellä huolto jätti tekemättä suodattimen vaihdon, ajoin tehdassuodattimella n 110 tkm. Uudella huiput oli vajaa 5 km/h kovemmat. Eli ei vanha kovin tukossa voinut olla
Tukitangosta: Vaihdettaessa, pitää irrottaa molemmat raitisdilmasuodattimet koteloineen, tukitanko kokonaisuudessaan (T45 torxilla) ja tietysi koko suodatinkotelon kansi. Sitä tankoa ei pidä missään nimessä alkaa "porailemaan" tai vääntelemään. Viitaten johonkin aikaisemaan viestiin.
http://www.jakiltech.fi BMW diagnostiikkaa & ohjelmointeja. FRM3 korjaukset, DME DDE kloonaukset
Ihan mielenkiinnosta,että miksi molemmat ri-kotelot?Omassani ainakin homma onnistui kyllä ihan vaan sen repsikan puolen irroitttamalla (pohjineen).jaki kirjoitti:Tukitangosta: Vaihdettaessa, pitää irrottaa molemmat raitisdilmasuodattimet koteloineen, tukitanko kokonaisuudessaan (T45 torxilla) ja tietysi koko suodatinkotelon kansi.
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 1249
- Liittynyt: 22 Joulu 2010, 10:52
- Auto: F31 320d
- Paikkakunta: Tuusula
- Viesti:
Hyvä kysymys Ei vissiin tarkasti ottaen tarvitsisikaan. itse otan aina rutiinilla molemmat pois. Taitaa saada ne tukitangon keskimmäiset kaksi torxia näin helpommin irti. Se taitaa olla syynä.Heguli31 kirjoitti: Ihan mielenkiinnosta,että miksi molemmat ri-kotelot?Omassani ainakin homma onnistui kyllä ihan vaan sen repsikan puolen irroitttamalla (pohjineen).
http://www.jakiltech.fi BMW diagnostiikkaa & ohjelmointeja. FRM3 korjaukset, DME DDE kloonaukset
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 11
- Liittynyt: 27 Heinä 2011, 19:28
- Auto: E60 530xd '06
- Paikkakunta: Hamina
Kymmenen pisteen vihje oli toi yhdystangon kiristäminen. Olin jo tilannu uudet koiranluut, kun luulin että ne siellä rutisee. Kävin äsken kokeilemassa niin oli iskarin päästä molemmat ihan sormikireydellä.
- Ironic32
- Valvoja
- Viestit: 1497
- Liittynyt: 28 Maalis 2010, 00:11
- Auto: E90 320dA, E39 530iA Individual
- Paikkakunta: Oulu
- Viesti:
Siihen, että ajo-olosuhteet vaihtelee aika paljon käyttäjästäkin riippuen ja kyseessä on kuitenki parin kympin osa, joka on aika tärkeä moottorin kunnollisen toiminnan kannalta. Itse vaihdan tuon vuoden välein ja vaikka km saattaa kertyä alle 20t ja ajot 99% asvaltilla, niin kyllä se aika paskaiseksi ehtii tuossakin ajassa.jaki kirjoitti:Mihin perustat tuon "liian harvoin"?Ironic32 kirjoitti:Kieltämättä tuo vaihto-operaatio on tehty x20d ja x30d koneissa tuskaisen hankalaksi, mutta johtunee osittain siitäkin, että huolto-ohjelman mukaisesti tuo on tarkoitus vaihtaa vain joka 3. huollossa eli ~90tkm välein (joka on mielestäni kyllä liian harvoin).
itsellä huolto jätti tekemättä suodattimen vaihdon, ajoin tehdassuodattimella n 110 tkm. Uudella huiput oli vajaa 5 km/h kovemmat. Eli ei vanha kovin tukossa voinut olla
Jos et tee mitään, et voi tehdä virheitäkään...
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 1249
- Liittynyt: 22 Joulu 2010, 10:52
- Auto: F31 320d
- Paikkakunta: Tuusula
- Viesti:
Hyvä niin, muuten se kaikki roska olisi sylintereissä.Ironic32 kirjoitti:Siihen, että ajo-olosuhteet vaihtelee aika paljon käyttäjästäkin riippuen ja kyseessä on kuitenki parin kympin osa, joka on aika tärkeä moottorin kunnollisen toiminnan kannalta. Itse vaihdan tuon vuoden välein ja vaikka km saattaa kertyä alle 20t ja ajot 99% asvaltilla, niin kyllä se aika paskaiseksi ehtii tuossakin ajassa.
Saahan siitä ehkä mielenrauhan, ihan turhaa se silti on.
Minulla on kuva jossakin yli 150 tkm (voi olla enemmänkin) ajetusta suodattimesta (ei omasta autosta). Sen vaihto kuulemma jo vaikutti auton suorituskykyyn.
http://www.jakiltech.fi BMW diagnostiikkaa & ohjelmointeja. FRM3 korjaukset, DME DDE kloonaukset
Mistä muuten löytyy oem-suodatin 6-koneiseen diiseliin tuohon hintaan?Taitaa hinta olla yli 2,5-3 kertainen kotimaasta ostaessa.(Tarvikkeenakin helposti tuplasti tuo 20€).Tietää sitten mistä seuraavaksi sen "tuubin" hankkii.Itse kun en laita ilman- ja öljynsuodattimiksi muuta kuin oem tuotteita.Ironic32 kirjoitti:kyseessä on kuitenki parin kympin osa
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 7
- Liittynyt: 25 Joulu 2013, 08:09
- Auto: BMW E61 530dA -06
- Paikkakunta: Hollola
Tänään tuli vaihdettua omaan E61 530dA -06:een ilmansuodatin. On kyllä niin helppo juttu etten kyl korjaamolle veis. Aikaa meni n.tunti (ekakertalaiselta mutta en usko että pro tekis nopeammin), lähinnä loistavan ohjeen avulla: http://5series.net/forums/e60-discussio ... er-100171/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sen verran huomasin että pdf:än kuvissa oleva kone ei samanlainen kuin oma M57N2, koska omassa erilainen maf ja imusarjan "päällä" ei kulje mtn johtoja.
Yhtään en ihmettele jos vaihtoväli 90 000km tai jotain, koska omassa vanhalla oli rullattu n.100 000km eikä ollu edes paskanen, ei sisältä eikä ulkoa. Ei muutaku rohkeasti vaihtelemaan vaan :D Seuraavana vuorossa olis löpö suodatin, jonka sijainnin joku idiootti tehtaalla suunnitellut auton pohjaan. Tähän mennessä ollu reilu 10 dieseliä ja jokaisessa ollu konehuoneessa.
Sen verran huomasin että pdf:än kuvissa oleva kone ei samanlainen kuin oma M57N2, koska omassa erilainen maf ja imusarjan "päällä" ei kulje mtn johtoja.
Yhtään en ihmettele jos vaihtoväli 90 000km tai jotain, koska omassa vanhalla oli rullattu n.100 000km eikä ollu edes paskanen, ei sisältä eikä ulkoa. Ei muutaku rohkeasti vaihtelemaan vaan :D Seuraavana vuorossa olis löpö suodatin, jonka sijainnin joku idiootti tehtaalla suunnitellut auton pohjaan. Tähän mennessä ollu reilu 10 dieseliä ja jokaisessa ollu konehuoneessa.
Pystytkö liittämään sen vastauksessa?