530d/E60 ei halua oikein kulkea

E60, E61
Tinke
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 27
Liittynyt: 01 Huhti 2012, 18:01

Lähtee huonosti kylmänä käyntiin, starttaa n. 10 sek (-3ast), sitten kyllä käy.Hehkut juuri vaihdettu. Motarilla alkoi meno loppumaan n. 100 km/h vauhdissa, kaasua polkiessa ei tapahtunut mitää paitsi kulutusmittari hyppäsi tappiin.
BOSHin antamia vikakoodeja (muistaaksesi FF03 tms.) ilmamäärämittari sekä jatkuva vika 'EGR:n liian suuri pakokaasujen määrä'. Voisiko toi ilmamäärän sensori saada tän kaiken aikaan? Voisiko olla suutinvika.Entä ahtopaineensäädin? Moottorin lämmettyä kiihdytyksissä meno alkoi mut hyyty sekunnissa ja taas meinasi lähteä muttei kuitenkaan. Kylmästartin jälkeen n. 10 km ajon jälkeen pakarista haisi selvästi palamaton nafta. Löytyykö vastaavia tapauksia?
Major
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 532
Liittynyt: 15 Huhti 2010, 12:52
Auto: 535xdta 2015 & F33 435iA Cab
Viesti:

Tarkista ensimmäisenä että EGR venttiili menee kiinni.
Liekkö se jumiutunut auki, siloin kyllä tulee kuvaamiesi kaltaisia ongelmia.

EGR venttiilin (tai siis koko kaasuläppäyksikön) saa kohtuu vaivattomasti irti.
Tuontiautoja avaimet käteen -- myös rahoitus ja vaihto -- http://www.viacar.fi
Tinke
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 27
Liittynyt: 01 Huhti 2012, 18:01

Hieman selkenee: Huono kylmäkäynnistyvyys: vika olikin itse hehkurele-yksikössä, ei siis tulpissa. Tehottomuus / nykiminen taas aiheutui ilmamäärä-mittarista. Molemmat yksiköt vaihdettu. Nyt vaan ilmeni ihan uutta: vikakoodia liian pienestä ahtopaineesta, tuntuis että on ajoittainen häiriö. Mitähän tässä kaikessa on takana :conf:
enins
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 32
Liittynyt: 07 Marras 2010, 09:03

Villi veikkaus, että ahtimen säätösiivet jumittaa. On kai aika yleinen vika.
Tinke
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 27
Liittynyt: 01 Huhti 2012, 18:01

Hups, kuullostaa pahalta. Voisiko niille mitään tekohengitystä antaa? Ajaa kuumaksi ja kierroksia vai mitä suosittelette?
enins
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 32
Liittynyt: 07 Marras 2010, 09:03

Ei voi mitään suositella, kun ei tiedä varmasti vikaakaan. Ehkä kannattaisi (jos sattuu olemaan EURO3-päästönormin auto, eli alipaineohjatulla siivistöllä) ihan ensiksi vaihtaa kaikki alipaineletkut.
Jos vika sattuu olemaan juuttuvissa siivissä, niin on kaksi vaihtoehtoa; joko puhdistaa koko siivistösysteemi tai vaihtaa uuden turbon. Uudemmat EURO4-normin turbot ovat sähköisesti ohjattuja ja niiden servoissa voi kanssa olla vikaa. Uutta osaa ei kuitenkaan saa erikseen, uusiksi menee koko turbo.
Tinke
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 27
Liittynyt: 01 Huhti 2012, 18:01

Alipaineellahan ne tässä mallissa toimivat. Kone herää vasta kun kierrokset nousevat n. 3 000 rpm kohdalle. Josko siellä nyt kuitenkin joku letku vuotais. Pitää käydä läpi 'ostajan vinkkilistaa' .Katsellaan.
Clavurion
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 552
Liittynyt: 06 Syys 2010, 22:21
Paikkakunta: Oulu

Todennäköisesti alipainevuoto tai viallinen turbon säätösolenoidi. Kurkkaa, vetääkö turbon alipainekello säätösiivet kiinni, kun auton käynnistää.
Vastaa Viestiin