Eipä lataa kylmää akkua

E60, E61
kjr54
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 6
Liittynyt: 26 Tammi 2019, 20:31

Moro. Tällä palstalla on aikaisemminkin ihmetelty käynnistysongelmia pakkasella, syytelty laturia, akkua, kaapeleita tai starttia. Oma kokemukseni kahdelta talvelta on se että vuosi sitten info valitti alhaista akkujännitettä joten vaihdettiin uusi akku, ilmeisesti turhaan, sillä viime syksynä alhainen varoitus tuli usein uudelleen ja nyt pakkasilla auto (xD 530 07) ei käynnisty. Akku on tyhjä. Jännite on käynnistyksen jälkeen 15 v ja ajaessa kaikki sähkölaitteet päällä 14,7. Virta ei vaan mene akkuun. Kylmä akku ei kyllä lataudu älylaturillakaan vaan täytyi kaivaa esiin vanha älytön vehje. Pari yötä 4 ampeeria ja taas toimi mutta muutaman päivän ajojen (n 4 x 40 km) akku taas tyhjä. Luuleeko joku ibs olevansa viisas vai mistä on kysymys? Uskaltaako sen hölmön karvan repiä pois??
Messier
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 44
Liittynyt: 01 Tammi 2012, 20:55

Akku pitää saada lämpöiseksi että ottaa virtaa vastaan.
Ota kontista verhoilut irti ja penkki kumoon, sitten auto lämpöiseksi.

Meillä on kovemmilla pakkasilla akku aina näkyvillä ja esilämmitystä vähintään kolme tuntia.
Siihen on herjaukset loppuneet.
kjr54
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 6
Liittynyt: 26 Tammi 2019, 20:31

Kyllä kylmäkin akku virtaa vastaanottaa, mutta ei onnistu millään "äly"laturilla. Neljää tai viittä erilaista olen kokeillut. Eikä näytä onnistuvan "äly"autoltakaan. Kysymys on siitä miten latausvirran saisi menemään kylmään akkuun asti ajon aikana. Ei kai valmistaja ole tarkoittanut akkua näkyville eikä sisätilojen lämpiminäpitoa. Mikä on se idea että lataus tapahtuisi vain moottorijarrutuksen aikana???
Hoodman
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 14
Liittynyt: 07 Syys 2013, 00:07
Auto: X3 20d ///M-Sport, Opel Calibra V6

kjr54 kirjoitti: 27 Tammi 2019, 13:36 Mikä on se idea että lataus tapahtuisi vain moottorijarrutuksen aikana???
Vain ja ainoastaan kulutuksen optimointi. Desi, kaksi satasella pois. Penemmät päästöt ja sitä mukaa autoverot.
Toki tuo "regenaration" on vasta F-sarjassa.
Heguli31
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1136
Liittynyt: 29 Maalis 2010, 13:05

kjr54 kirjoitti: 26 Tammi 2019, 21:39Luuleeko joku ibs olevansa viisas vai mistä on kysymys? Uskaltaako sen hölmön karvan repiä pois??
Lataa ensin akku täyteen ja irroita ibs johto pois käytöstä. Kokeile muutama päivä toimiiko paremmin. Ei tuo ensimmäinen ibs johto olisi,joka on viallinen. Tuohan ei anna akun lataantua 100% varaustilaan toimiessaankaan. Myös auton akkukaapeli liitos kannattaa tsekata sieltä kontin pohjan alta. Siis se ns.tyyppivika,joista nämä E6X sarjalaiset on syttyneet palamaan.

Huomioitavaa on myös tuo ylläpitolaturin teho. Näillä keleillä ei jollain 4A:n ylläpitolaturilla saa "jäiseen" akkuun oikein mitään menemään. Esim. itselläni on käytössä 10A yp-laturi,niin sillä jo jotain akkuun meneekin. Ja Webastollisessa autossa tuo on joka yö ollut kytkettynä. Eikä mitään ongemia. Jotkut on näihin niitä akun lämmittimiäkin asennellut.

Tuliko autoon minkälainen akku laitettua? Onhan noita akkuja porsinut ihan takuuaikanakin. Eli täyteen ladattuun akkuun kannattaisi tehdä akun kuormitustesti. Silloin näkisi mitä akusta kylmällä irtoaa.
kjr54
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 6
Liittynyt: 26 Tammi 2019, 20:31

Kiitoksia tiedoista. Tiedän että jos akku olisi laturissa joka yö ei mitään ongelmia olisi. Autoon tuli laitettua tavallinen 100 Ah akku ja auto kalibroitiin sille. Akku on kunnossa. Auto starttaa hienosti pienenkin latauksen jälkeen ja akku ottaa virtaa normaalisti vanhanaikaisella laturilla. Kokeilen seuraavaksi ibs irroitusta.
kjr54
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 6
Liittynyt: 26 Tammi 2019, 20:31

Nytpä lataa ja toimii. Kaikki ok. IBS liitin irti ja nyt taas kellokaan ei nollaudu. Auto seisoi viikon ajamatta ja webasto toimi normaalisti ja starttasi hyvin.
kjr54
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 6
Liittynyt: 26 Tammi 2019, 20:31

Moro. Toimi puoli vuotta mutta nyt taas syksyn tullen akku tyhjeni kun auto lyhyellä matkalla käyttää liikaa webastoa. Paikallinen huolto sanoi etteivät pysty tehtaan webastoa ohjelmoimaan niin ettei se turhaan käynnistyisi jos vaikka moottorissa on 70 - 80 astetta lämmintä. Eikä siinä kaikki vaan nyt kun akku tyhjänä yritin käynnnistää (eihän se edes yrittänyt pyörittää moottoria) niin tietokone? jumittui jotenkin niin että vaikka latasin akun täyteen ja startti pyörittää hyvin niin eipä lähdekään käyntiin. Polttoaineen syöttökö katkaistu? Akun navan irrroitin vähäksi aikaa mutta ei auta? Löytyiskö salavalikoista apu vai miten boksi buutataan?
Clavurion
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 552
Liittynyt: 06 Syys 2010, 22:21
Paikkakunta: Oulu

Ei se Webaston ajonaikainen käyttö tai muukaan ajonaikainen kulutus aiheuta ongelmia, jos laturi lataa normaalisti ja siten kattaa kulutuksen. Orkkis Webasto tippuu joka tapauksessa pois pelistä, kun jäähdytysnesteen lämmöt savuttaa 75 C. Jos startin aikana jännite kyykännyt, todennäköisesti ajoneston synkka hukassa, eikä sen takia salli ruiskutusta, vaikka pyörittäisikin normaalisti. Kunnon diagnostiikalla tuon saa synkattua.
kjr54
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 6
Liittynyt: 26 Tammi 2019, 20:31

Kiitokset Ouluun, ajoneston synkka laitettiin kuntoon ja nyt toimii. Vielä kun saan uudet termostaatit että lämmöt nousee kunnolla niin ehkä sit pelaa akkukin paremmin. Nyt webasto hönkii iloisesti vaikka moottori on 80 asteinen!? Eikö webastoa saa pois käytöstä millään?? Tai niin et toimis vain kaukosäätimestä.
Clavurion
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 552
Liittynyt: 06 Syys 2010, 22:21
Paikkakunta: Oulu

kjr54 kirjoitti: 29 Loka 2019, 20:39 Kiitokset Ouluun, ajoneston synkka laitettiin kuntoon ja nyt toimii. Vielä kun saan uudet termostaatit että lämmöt nousee kunnolla niin ehkä sit pelaa akkukin paremmin. Nyt webasto hönkii iloisesti vaikka moottori on 80 asteinen!? Eikö webastoa saa pois käytöstä millään?? Tai niin et toimis vain kaukosäätimestä.
Kyllä sen ajonaikaisen lämmityksen saa koodattua pois käytöstä, mutta edelleenkään se ei vaikuta akun sielunelämään mitenkään. Liekö sinulla tehtaalta käytössä jarrutusenergian talteenotto, jonka seurauksena akku ladataan vain 80% kapasiteettiin, mikä ei tietysti talviolosuhteissa ole kovinkaan optimaalinen tilanne. Sen saa kyllä koodattua pois, niin lataa normaalisti 100%.
Heguli31
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1136
Liittynyt: 29 Maalis 2010, 13:05

Kyllä se ajonaikainen moottorinlämmitys on hyvä olla pelissä. Nopeuttaa moottorin lämpenemistä. Etenkin kovemmilla pakkasilla. Sen sähkön kulutus on melko mitätöntä,jos laitteet ja akku on kunnossa.
wsaarja
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 505
Liittynyt: 18 Heinä 2016, 19:44

Voiko tuon jarrutusenergian talteenoton disabloida Carlyllä / Bimmercodella vai tarviiko jotain kehittyneempää koodamista?
Vastaa Viestiin