Startti vai laturi vaihtoon?

E60, E61
samurai75
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 44
Liittynyt: 04 Joulu 2013, 22:09
Auto: bmw 530 xd -08

Bemuni (-04 e61) on alkanut startata laiskasti ja pitkään. Välillä pörähtää hyvin, välillä meinaa usko loppua että lähteeköhän käyntiin. Tosin väliin autoni herjaa myös Battery Discharge when stationary mutta tämä ei aina vaikuta käyntiin lähtöön. Voi pörähtää ihan hyvin vaikka herjaiskin...Ja joskus starttaa väkinäisesti ihan lyhyenkin sammuksissa olon jälkeen vaikka alla olisi satojen kilsojen ajo ?!
Kilometrejä mittarissa kohta 300 tuhatta.
jaki
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1249
Liittynyt: 22 Joulu 2010, 10:52
Auto: F31 320d
Paikkakunta: Tuusula
Viesti:

Testaa aluksi kaapeleilla, sulkee huonon akun pois. Ainakin diesel- mallit lähtee käyntiin todella lyhyellä startilla, jos kaikki kunnossa.
http://www.jakiltech.fi BMW diagnostiikkaa & ohjelmointeja. FRM3 korjaukset, DME DDE kloonaukset
samurai75
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 44
Liittynyt: 04 Joulu 2013, 22:09
Auto: bmw 530 xd -08

Diesel itsellä kyseessä. Joo, kaapeleilla pärähti hyvin käyntiin. Mutta akkukin käytettiin mittarissa ja ihan hyvin voimissaan eikä ole kuin puolisen vuotta vanha...Joku nyt välillä purkaa tuota virtaa auton seisoessa? Voisko olla jo vanha laturi (hiilet?) tai jännitteensäädin?
Auto menee kuitenkin lepotilaan, takaluukun johtosarjat uusittu...
Heguli31
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1136
Liittynyt: 29 Maalis 2010, 13:05

Mittaa lataus tyhjäkäynnillä ja kierroksilla. Ilman kuormitusta ja "kaikki" sähkölaitteet päällä kuormituksena. Ja tsekkaa nukahtaako auto kokonaan vai jääkö jokin laite tai boksi kuormittamaan akkua.

Myös sen akkukaapelin ongelmaliitoksen kyllä tarkastaisin huolella uudelleen sieltä peräkontin alta. Sekä akkukenkien kireyden varmistus. Tarvittaessa napojen puhdistus ja uudelleen asennus tiukalle.

Onhan näiden diiseleiden startteja myös jouduttu uusimaan isommilla kilometreillä. Ovat kuitenkin kovemmilla kuin bensaversioissa. Etenkin talvipakkasilla.
samurai75
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 44
Liittynyt: 04 Joulu 2013, 22:09
Auto: bmw 530 xd -08

Nykäisi viime perjantaina ibs kaapelin irti. Nyt ei ainakaan anna herjaa akun varaustilanteesta mutta pari starttia ollut vieläkin sahaavaa. Pitää nyt muutama päivä seurata tilannetta, että purkaako johonkin. Ja akun latasin täyteen samalla ku ibs irti. Onko kuin turvallista pitkään ajella ilman IBS:sää? Mihin kaikkeen tuo sensori tai sen puuttuminen vaikuttaa?
jaki
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1249
Liittynyt: 22 Joulu 2010, 10:52
Auto: F31 320d
Paikkakunta: Tuusula
Viesti:

Lähinnä lataa akkua vähän sinne päin. Siis ilman IBS:ää.
http://www.jakiltech.fi BMW diagnostiikkaa & ohjelmointeja. FRM3 korjaukset, DME DDE kloonaukset
samurai75
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 44
Liittynyt: 04 Joulu 2013, 22:09
Auto: bmw 530 xd -08

Nyt reilu viikko ajeltu ilman IBS:sää. Johonkin purkaa seisoessa akkua kun pidempään seisoessa (n. vrk) eka startti aina nippa nappa jaksaa käynnistää. Nyt vain lyhytkin ajo riittää lataamaan eli auton uskaltaa sammuttaa lyhyenkin ajon jälkeen...kellään vinkkejä mikä tuota virtaa söis? Auto menee lepotilaan tai ainakin valo vaihdekepin vieressä sammuu...Takaluukun johtosarjat uusittu, akku puoli vuotta vanha...Vaimo väittää että cd soitin hurisis välillä auton ollessa sammuksissa. Joskus tuo kyllä pätkii cd:tä soittaessa...
salmol
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 4227
Liittynyt: 18 Loka 2012, 19:33
Paikkakunta: Helsinki

Ota cd:n sulake pois viikoksi.
Ex: BMW F36 420dA xDrive, BMW F30 320dA, BMW R 850 R, Volvo C30 2.0dA, Volvo S80 2.9, Opel Vectra 1.6 S, Peugeot 309 1.6
samurai75
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 44
Liittynyt: 04 Joulu 2013, 22:09
Auto: bmw 530 xd -08

Tuo tartteekin kokeilla. Löytyykö tuolle cd:lle oma sulake? Takakontista vai hansikaslokerosta? Kerran nyppäsin jonkun sulakeen pois mutta pimeni koko I drive...
salmol
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 4227
Liittynyt: 18 Loka 2012, 19:33
Paikkakunta: Helsinki

samurai75 kirjoitti:Tuo tartteekin kokeilla. Löytyykö tuolle cd:lle oma sulake? Takakontista vai hansikaslokerosta? Kerran nyppäsin jonkun sulakeen pois mutta pimeni koko I drive...
Hanskalokeron kuva:
Kuva

Tässä takakontin kuva:
Kuva
Ex: BMW F36 420dA xDrive, BMW F30 320dA, BMW R 850 R, Volvo C30 2.0dA, Volvo S80 2.9, Opel Vectra 1.6 S, Peugeot 309 1.6
samurai75
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 44
Liittynyt: 04 Joulu 2013, 22:09
Auto: bmw 530 xd -08

Cd/radion sulake vajaan viikon poissa, ei vaikutusta. Kuin ei myöskään irrotetulla IBS:llä. Tein tänään testiajoa, seurasin salavalikosta akkujännitettä. Ennen eka starttia virrat päällä lukema 11.8 v, startatessa tipahti 9.8:aan. Auton käynnistyttyä 14.8, ajon aikana vaihteli 14 ja 15 välillä, suurimman osan aikaa 14.6-14.8. Missään vaiheessa lukema ei asettunut...Kauppapysähdyksen jälkeen virrat päälle 13.8, startatessa tippui 8:aan! Auto väkinäisesti käyntiin, käydessä taas välillä 14.4-14.8. Onko jännitteensäädin/hiilet tiensä päässä vai koko laturi vaihtoon?
Heguli31
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1136
Liittynyt: 29 Maalis 2010, 13:05

samurai75 kirjoitti:Cd/radion sulake vajaan viikon poissa, ei vaikutusta. Kuin ei myöskään irrotetulla IBS:llä. Tein tänään testiajoa, seurasin salavalikosta akkujännitettä. Ennen eka starttia virrat päällä lukema 11.8 v, startatessa tipahti 9.8:aan. Auton käynnistyttyä 14.8, ajon aikana vaihteli 14 ja 15 välillä, suurimman osan aikaa 14.6-14.8. Missään vaiheessa lukema ei asettunut...Kauppapysähdyksen jälkeen virrat päälle 13.8, startatessa tippui 8:aan! Auto väkinäisesti käyntiin, käydessä taas välillä 14.4-14.8. Onko jännitteensäädin/hiilet tiensä päässä vai koko laturi vaihtoon?
Latausjännite tuossa näyttäisi olevan ihan ok.joten ei tuo laturiin viittaisi. Eihän vaan akku kuitenkin olisi korkkaamassa? Käy jossain "akkukaupassa" tai autosähkö liikkeessä tekemässä akkuun uudellen kunnon kuormitustesti. Onhan noita akkuja hajonnut nopeamminkin. Minkä merkkinen akku siellä nyt on?
samurai75
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 44
Liittynyt: 04 Joulu 2013, 22:09
Auto: bmw 530 xd -08

Akku vaihdettu tammikuussa, Varta silver H3 100 ah. Voisiko startti itsessään olla viallinen, pyörittää välillä jotenkin laiskasti?
Heguli31
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1136
Liittynyt: 29 Maalis 2010, 13:05

samurai75 kirjoitti:Akku vaihdettu tammikuussa, Varta silver H3 100 ah. Voisiko startti itsessään olla viallinen, pyörittää välillä jotenkin laiskasti?
Kuten kirjoitin,niin käy tekemässä akulle kuormitustesti. On noita akkuja ollut hajalla jo uutenakin heti asennuksen jälkeen. Toki tuo starttimoottori ei olisi ensimmäinen "lopuillaan oleva". Etenkin jos kyse on naku moottorista. Samalla testireissulla voisitte mitata startin ottaman virtamäärän. Se kertoo jo aika paljon starttimoottorin kunnosta,jos akku on reilassa. Millähän koneella varustettu peli on kyseessä?

Minua tosin ihmetyttää tuo nopeahko akun jännitteen putoaminen ajon jälkeen. Akku kuitenkin? Vai purkaako joku tosiaan akkua muka noin äkkiä sammuttamisen jälkeen?
Viimeksi muokannut Heguli31, 22 Syys 2016, 19:08. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
samurai75
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 44
Liittynyt: 04 Joulu 2013, 22:09
Auto: bmw 530 xd -08

Kolmelitrane diisseli kyseessä...joo, tuo juuri ihmetyttää kun välillä voi seistä pitkän
ajan ja hörähtää hyvin tulille. Välillä puoli päivää parkissa ja starttaaminen vaikeaa. Sama ajon kanssa, pitkänkin ajon jälkeen voi puolen tunnin kahvitauolta startata vaikeasti ja välillä kestää hyvin useita startteja emännän shoppailureissulla. Eli logiikka puuttuu mikä helpottais saada kiinni virrankulutuksesta...
salmol
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 4227
Liittynyt: 18 Loka 2012, 19:33
Paikkakunta: Helsinki

samurai75 kirjoitti:Kolmelitrane diisseli kyseessä...joo, tuo juuri ihmetyttää kun välillä voi seistä pitkän
ajan ja hörähtää hyvin tulille. Välillä puoli päivää parkissa ja starttaaminen vaikeaa. Sama ajon kanssa, pitkänkin ajon jälkeen voi puolen tunnin kahvitauolta startata vaikeasti ja välillä kestää hyvin useita startteja emännän shoppailureissulla. Eli logiikka puuttuu mikä helpottais saada kiinni virrankulutuksesta...
Onko sadekeli/auringonpaiste vaikutusta, entä ilman lämpötilalla?
Ex: BMW F36 420dA xDrive, BMW F30 320dA, BMW R 850 R, Volvo C30 2.0dA, Volvo S80 2.9, Opel Vectra 1.6 S, Peugeot 309 1.6
Heguli31
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1136
Liittynyt: 29 Maalis 2010, 13:05

samurai75 kirjoitti:Kolmelitrane diisseli kyseessä...joo, tuo juuri ihmetyttää kun välillä voi seistä pitkän
ajan ja hörähtää hyvin tulille. Välillä puoli päivää parkissa ja starttaaminen vaikeaa. Sama ajon kanssa, pitkänkin ajon jälkeen voi puolen tunnin kahvitauolta startata vaikeasti ja välillä kestää hyvin useita startteja emännän shoppailureissulla. Eli logiikka puuttuu mikä helpottais saada kiinni virrankulutuksesta...
Minulla hajosi tänään omasta 3.0 diiselistä myös starttimoottori. Ensin pari laiskaa starttia ja sitten tuli noutaja. Ei ole aiemmin oireillut mitenkään. Eli lähes laaki ja vainaa. Uusi Boschilainen tilattu ja huomenna paikoilleen...

Että kyllä näitä tosiaan hajoilee. Jostain luin,että tuo starttimoottorin kasassa pitävät pitkät runkopultit voivat myös löystyä ja alkaa tällöin kiukuttelemaan pikku hiljaa. Omassani näin ei ollut,vaan noutaja vaan tuli laakista. Eli pultit oli kyllä kiinni.

PS. Suhteellisen pienikokoinen laite tuo 3.0 nakun starttimoottori. Melkein kuin jotain pikku Japsin starttia katselisi. Ja melko paskamainen irroittaa,ainakin nelikossa.
samurai75
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 44
Liittynyt: 04 Joulu 2013, 22:09
Auto: bmw 530 xd -08

Ittsekkin tuon startin puoleen kokoajan vahvemmin kallistumassa. Kun akkujännitteet ennen starttia ja auton käynnistyttyä pysyvät kuitenkin hyvinä. Pitänee vielä nuo startin pulttien kireydetkin tarkistaa. Salmol kyseli säänvaikutusta. Vaimo ajaa nyt autolla enemmän pidemmän työmatkan takia mutta mutu tuntumalla sadekelit pahempia... eli voisko startin johdoissa olla häikkää, pääsee kosteutta?
Heguli31
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1136
Liittynyt: 29 Maalis 2010, 13:05

samurai75 kirjoitti: eli voisko startin johdoissa olla häikkää, pääsee kosteutta?
Aika epätodennäköistä,jos vain johtojen kiinnitysmutterit solenoidilla on riittävän tiukalla. Ja jos niitä ei ole jossain vaiheessa aukaistu,niin tehtaan jäljiltä ne on kyllä kiinni.

Autosähkö-liike,joka on Bemareita rassannut voisi tuolla startin virtamittauksella heti kertoa,että haukkaako se liikaa forssia. Ja jos näin on,niin kiireesti vaihtoon,ettei tarvi turhaa hinurilla ajella. Kuten itselle kävi.

Ps. Tänään aamulla uusi startti paikoillen ja hyvin toimii taas. Oli vaan paska homma kokonaisuudessaan tuossa nelikossa. Paikoilleen uusi onneksi meni helpommin,kuin mitä vanhan sai irroitettua.
Clavurion
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 552
Liittynyt: 06 Syys 2010, 22:21
Paikkakunta: Oulu

Kyllä noilla starttimoottoria kasassa pitävillä pitkillä ruuveillakin voi olla merkitystä, koska startti maadoittuu runkonsa kautta (hiilet takaosassa, sieltä runkoa pitkin kohti laipan kiinnityspintaa) ja runkon osien huono kontakti aiheuttaa ylimenovastusta. Vielä suurempi ongelma on startin sisään kertyvä hiilipöly, joka aiheuttaa osittaista oikosulkeutumista. Näihin saa monesti pitkäksi aikaa lisäeloa yksinkertaisella huollolla. Startin purku, osien puhdistus hiilipölystä. Kasatessa rungon osien ja kiinnityspulttien kontaktipintoihin voi vielä laittaa sähköäjohtavaa kuparitahnaa. Näin rungon maadoitus toimii optimaalisesti.
Vastaa Viestiin