530dA e39 sähkö ongelmia

E12, E28, E34, E39
Cummins
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 2
Liittynyt: 30 Marras 2012, 15:43
Auto: e39 530dA Touring M-Sport '04
Paikkakunta: Toholampi

Autooni (e39 530 dA Touring -04) ilmeni pari päivää sitten muutama vika liittyen mittaristoon, monitoimirattiin ja radioon. Olin lähtemässä liikenteeseen autolla ja mitään erikoista ei ollut havaittavissa, mutta yhtäkkiä tauluun syttyi palamaan takajousituksen merkkivalo. Se oli joskus ennenkin syttynyt joten en siittä noteerannut sen kummemmin, koska valo oli yleensä hävinyt kun auton oli sammuttanut ja laittanut uudestaan käyntiin. Sitten huomasin, kun olin kääntymässä ja laittamassa vilkun päälle, ettei mittaristossa näkynyt vilkuvalon räpsettä eikä releen nakutusta. Vilkku kyllä toimi ja vilkutti ihan normaalisti, mutta mittarito ei sitä vain ilmottanut. Myöskin pitkien merkkivalo lakkasi palamasta, vaikka pitkät olivat päällä. Mittaristo muuten toimi eikä noupeusmittari ym. näyttänyt väärin. Monitoimiratista lakkasi pelaamasta radion toiminnot, ainoastaan vakkari pelaa ratissa. Kello hävisi näkymästä, eikä ajotietokoneen nappi reagoi millään tavalla. Myös parkkitutka lakkasi toimimasta. Mikähän mahtaa olla syynä? Sähkövikaa epäilen mittariston puolella. Vikakoodeja en ole vielä käynyt luetuttamassa ja aattelin näin ens alkuun kysästä täältä, onko jollain muulla tullut vastaavia vikoja, ja mistä niitä kannattaisi lähteä hakemaan?
Avatar
sonikk
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 46
Liittynyt: 09 Tammi 2011, 20:27
Auto: F11 520dA
Paikkakunta: Kerava

Tuo tasonsäädön vikavalo on ihan normaalia pakkasella, sinne systeemiin kun kerääntyy riittävästi kosteutta niin temppuilu alkaa. Pitää joko kuivata tai vaihtaa ne rakeet jotka kerää kosteutta. Itsellä kolmas talvi E39:n kanssa enkä vieläkään ole saanut aikaseks tehdä hommaa. :mad:
Kuva
Cummins
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 2
Liittynyt: 30 Marras 2012, 15:43
Auto: e39 530dA Touring M-Sport '04
Paikkakunta: Toholampi

Joo olen sen itsekkin huomannut. Annoin olla yön akunkengät irti ja aamulla laitoin ne takasi nii vika oli hävinnyt, mutta vain hetkeksi. Viiden minuutin päästä sama homma jatkui. Oiskohan joku boksi oikosessa tai antaa vikailmotusta? Johtojaki kävin läpi, eikä mitään poikkeavaa ollut havaittavissa. BTCF:n puolella jollakin oli ollut liitin löysällä vänkärin puolen jalkatilan sivuverhoilun takan, mutta itse en kyllä mitään liitintä sieltä löytänyt
qwerty77
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 9
Liittynyt: 23 Helmi 2020, 13:33

Aloituksesta alkaa olla jo aikaa ja vastausta pulmaan en löytänyt. Nyt olisi itsellä aivan sama ongelma parin viikon ajan.Toimii välillä ja nyt viimeiset kaksi päivää pimeenä. Autona 530da touring 5/2000. Jos jollekkin on sattunut samaa, niin vinkkiä otetaan vastaan. :rolle:
Clavurion
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 552
Liittynyt: 06 Syys 2010, 22:21
Paikkakunta: Oulu

Yleensä tämäntyyppiset oireet johtuvat K-väyläongelmasta tai viallisesta virtalukonpohjasta. Kokeile, tapahtuuko jotain erikoista, kun aurinkolipan meikkipeilin valon sytyttää (virtalukonpohja). K-väylävian hakeminen voikin sitten olla työläämpää puuhaa. 530d:n tapauksessa Webaston ohjainkortti yksi tyypillinen vikakohde.
qwerty77
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 9
Liittynyt: 23 Helmi 2020, 13:33

Clavurion kirjoitti: 23 Helmi 2020, 15:09 Yleensä tämäntyyppiset oireet johtuvat K-väyläongelmasta tai viallisesta virtalukonpohjasta. Kokeile, tapahtuuko jotain erikoista, kun aurinkolipan meikkipeilin valon sytyttää (virtalukonpohja). K-väylävian hakeminen voikin sitten olla työläämpää puuhaa. 530d:n tapauksessa Webaston ohjainkortti yksi tyypillinen vikakohde.
Kävin tänään viel ajelemassa ja tankilla, niin kaikki rupesi toimimaan,paitsi näyttö menee sekaisin, jos klikkailee eri toimintoja (valkoiseksi ja rakeiseksi lumisateeksi).Virtalukonpohja on jossain vaiheessa vaihdettu, mutta tietenkin voi olla uudelleen vikainen ja aurinkolipan meikkipeilin valo ei tee ongelmia. Noin vuosi sitten teki vikaa uusittu laturi, mutta liike vaihtoi toiseen, niin alkoi toimimaan. Silloin apparin ikkunan aukaisu ja radio yhdessä käytettynä sekoilivat. Tosiaan nyt uusi akku ja uudehko laturi. Pakkasella ei ole ollut ongelmaa, eikä kesälläkään, vaan nyt kun auto ulkosalla kokoajan ja vesiräntää satanut.

Radio-ongelma on ollut nyt jo jonkin aikaa, eli menee päälle, mutta ääntä ei kuulu. Piuhassa käydessä ei näkynyt ongelmaa (en tiedä millä ohjelmalla katsottu, kun liikkeessä)Epäilivät vahvistinta ja tarkoitus perehtyä sitten tarkemmin jossain vaiheessa, kun aika oli van koodien katsomiseen.

Tosiaan, kun tulee blackout, mikä tuli tänään, niin mikään ei ns.ajtotietokoneessa toiminut, eikä vilkkujen merkkivalot koelaudassa, mankan päälle lähtö oranssi valo,pitkät valot yms yms.Ainoastaan vakionopeussäädin toimi ja merkkivalo syttyi.

Webastosta vielä, eli autossa on sellainen, mutta en ole 6 vuoden omistamisen aikana sitä käyttänyt ja sulakekkin otettu pois vuosia sitten, koska vikaa siinä on. Yritti käynnistyä omia aikoja ja kulutti silloisen akun itsestään.
Clavurion
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 552
Liittynyt: 06 Syys 2010, 22:21
Paikkakunta: Oulu

qwerty77 kirjoitti: 23 Helmi 2020, 15:37
Clavurion kirjoitti: 23 Helmi 2020, 15:09 Yleensä tämäntyyppiset oireet johtuvat K-väyläongelmasta tai viallisesta virtalukonpohjasta. Kokeile, tapahtuuko jotain erikoista, kun aurinkolipan meikkipeilin valon sytyttää (virtalukonpohja). K-väylävian hakeminen voikin sitten olla työläämpää puuhaa. 530d:n tapauksessa Webaston ohjainkortti yksi tyypillinen vikakohde.
Kävin tänään viel ajelemassa ja tankilla, niin kaikki rupesi toimimaan,paitsi näyttö menee sekaisin, jos klikkailee eri toimintoja (valkoiseksi ja rakeiseksi lumisateeksi).Virtalukonpohja on jossain vaiheessa vaihdettu, mutta tietenkin voi olla uudelleen vikainen ja aurinkolipan meikkipeilin valo ei tee ongelmia. Noin vuosi sitten teki vikaa uusittu laturi, mutta liike vaihtoi toiseen, niin alkoi toimimaan. Silloin apparin ikkunan aukaisu ja radio yhdessä käytettynä sekoilivat. Tosiaan nyt uusi akku ja uudehko laturi. Pakkasella ei ole ollut ongelmaa, eikä kesälläkään, vaan nyt kun auto ulkosalla kokoajan ja vesiräntää satanut.

Radio-ongelma on ollut nyt jo jonkin aikaa, eli menee päälle, mutta ääntä ei kuulu. Piuhassa käydessä ei näkynyt ongelmaa (en tiedä millä ohjelmalla katsottu, kun liikkeessä)Epäilivät vahvistinta ja tarkoitus perehtyä sitten tarkemmin jossain vaiheessa, kun aika oli van koodien katsomiseen.

Tosiaan, kun tulee blackout, mikä tuli tänään, niin mikään ei ns.ajtotietokoneessa toiminut, eikä vilkkujen merkkivalot koelaudassa, mankan päälle lähtö oranssi valo,pitkät valot yms yms.Ainoastaan vakionopeussäädin toimi ja merkkivalo syttyi.

Webastosta vielä, eli autossa on sellainen, mutta en ole 6 vuoden omistamisen aikana sitä käyttänyt ja sulakekkin otettu pois vuosia sitten, koska vikaa siinä on. Yritti käynnistyä omia aikoja ja kulutti silloisen akun itsestään.
Valojen "asentotieto" tulee K-väylällä valomodulilta mittaristolle. Vakkarin nappula ratissa on suoraan johdotettu moottorinohjaimelle, muiden asentotieto menee K-väylällä. Weban ohjainkortti/sille menevä johdotus voi maadoittaa K-väylää, vaikka Weban sulake olisi irrotettu.

Tuossa linkissä vähän kättä pidempää E39:n väylistä.
http://www.e38.org/bussystem.pdf
qwerty77
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 9
Liittynyt: 23 Helmi 2020, 13:33

Clavurion kirjoitti: 23 Helmi 2020, 17:29
qwerty77 kirjoitti: 23 Helmi 2020, 15:37
Clavurion kirjoitti: 23 Helmi 2020, 15:09 Yleensä tämäntyyppiset oireet johtuvat K-väyläongelmasta tai viallisesta virtalukonpohjasta. Kokeile, tapahtuuko jotain erikoista, kun aurinkolipan meikkipeilin valon sytyttää (virtalukonpohja). K-väylävian hakeminen voikin sitten olla työläämpää puuhaa. 530d:n tapauksessa Webaston ohjainkortti yksi tyypillinen vikakohde.
Kävin tänään viel ajelemassa ja tankilla, niin kaikki rupesi toimimaan,paitsi näyttö menee sekaisin, jos klikkailee eri toimintoja (valkoiseksi ja rakeiseksi lumisateeksi).Virtalukonpohja on jossain vaiheessa vaihdettu, mutta tietenkin voi olla uudelleen vikainen ja aurinkolipan meikkipeilin valo ei tee ongelmia. Noin vuosi sitten teki vikaa uusittu laturi, mutta liike vaihtoi toiseen, niin alkoi toimimaan. Silloin apparin ikkunan aukaisu ja radio yhdessä käytettynä sekoilivat. Tosiaan nyt uusi akku ja uudehko laturi. Pakkasella ei ole ollut ongelmaa, eikä kesälläkään, vaan nyt kun auto ulkosalla kokoajan ja vesiräntää satanut.

Radio-ongelma on ollut nyt jo jonkin aikaa, eli menee päälle, mutta ääntä ei kuulu. Piuhassa käydessä ei näkynyt ongelmaa (en tiedä millä ohjelmalla katsottu, kun liikkeessä)Epäilivät vahvistinta ja tarkoitus perehtyä sitten tarkemmin jossain vaiheessa, kun aika oli van koodien katsomiseen.

Tosiaan, kun tulee blackout, mikä tuli tänään, niin mikään ei ns.ajtotietokoneessa toiminut, eikä vilkkujen merkkivalot koelaudassa, mankan päälle lähtö oranssi valo,pitkät valot yms yms.Ainoastaan vakionopeussäädin toimi ja merkkivalo syttyi.

Webastosta vielä, eli autossa on sellainen, mutta en ole 6 vuoden omistamisen aikana sitä käyttänyt ja sulakekkin otettu pois vuosia sitten, koska vikaa siinä on. Yritti käynnistyä omia aikoja ja kulutti silloisen akun itsestään.
Valojen "asentotieto" tulee K-väylällä valomodulilta mittaristolle. Vakkarin nappula ratissa on suoraan johdotettu moottorinohjaimelle, muiden asentotieto menee K-väylällä. Weban ohjainkortti/sille menevä johdotus voi maadoittaa K-väylää, vaikka Weban sulake olisi irrotettu.

Tuossa linkissä vähän kättä pidempää E39:n väylistä.
http://www.e38.org/bussystem.pdf
Okkei, Kiitos vinkeistä ja laittelen sitten tänne, jos ja kun vika jossain vaiheessa selviää tarkemmin. Vielä, että,,,En tiedä onko tyhmä kysymys, mutta voiko se pitkään jatkuva kosteus vaikuttaa juuri noihin väyliin? Mulla ei silleen autoista ole tietämystä, kuin vain ajamalla paikasta a, paikkaan b. Jostain keskustelusta löysin vähän samanlaisen ongelman, niin vika oli ollut rattinappuloiden ohjainlaite jostain hanskalokeron takaa? Sen kun oli irrottanut niin kaikki alkanut toimia, paitsi tietysti ratin nappulat.En vaan enää muista millä hakusanoilla senkin hain jokunen aika sitten, mut taisi olla btcf:n palsta.
Clavurion
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 552
Liittynyt: 06 Syys 2010, 22:21
Paikkakunta: Oulu

qwerty77 kirjoitti: 23 Helmi 2020, 18:14 Okkei, Kiitos vinkeistä ja laittelen sitten tänne, jos ja kun vika jossain vaiheessa selviää tarkemmin. Vielä, että,,,En tiedä onko tyhmä kysymys, mutta voiko se pitkään jatkuva kosteus vaikuttaa juuri noihin väyliin? Mulla ei silleen autoista ole tietämystä, kuin vain ajamalla paikasta a, paikkaan b. Jostain keskustelusta löysin vähän samanlaisen ongelman, niin vika oli ollut rattinappuloiden ohjainlaite jostain hanskalokeron takaa? Sen kun oli irrottanut niin kaikki alkanut toimia, paitsi tietysti ratin nappulat.En vaan enää muista millä hakusanoilla senkin hain jokunen aika sitten, mut taisi olla btcf:n palsta.
Toki kosteus missä tahansa väylän liittimessä voi ajansaatossa ongelmia aiheuttaa.

Rattinappuloille erillinen ohjainlaite vain alkupään E39:eissä jonnekin 9/96 saakka. Sen jälkeisissä ohjainlaite itse nappuloiden yhteydessä ja rattiakselin slip ring:in läpi suoraan K-väyläyhteys. Toki tuo nappulapaneeli voi sen ongelman aiheuttaa, kuten se erillinen ohjainlaite vanhemmissa.
qwerty77
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 9
Liittynyt: 23 Helmi 2020, 13:33

Aamusta katsottiin autocomilla, niin virheet oli:
-20 sisäinen vika valojen ohjausyksikössä
-23 CAN tietoliikenne mittari
-18 Akustinen singaali (gong T3)

Pikku pakkanen, niin vikaa ei ollut ajellessa.Vahvistimeen ei päässy sisälle muutakuin kokeilemaan qonq1, gong2 ja qong3 ja merkkiäänet kuului. Nyt sitten varmaan tilailemaan aikaa vähän kattavampaan testeriin.
Vastaa Viestiin