520 E39 2001 käynnistyksen esto

E12, E28, E34, E39
MTKu
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 10
Liittynyt: 09 Elo 2019, 13:36

Eli ko. auton käynnistyksen esto temppuilee. Silloin tällöin auto käynnistyy - varsinkin jos on saatu vika koodit nollattua. Avaimet toimii oviin moitteetta, myös kaukosäätö. Käynnistys voi toimia useita kertoja peräjälkeen, mutta sitten taas loppuu. Jossain vaiheessa vaikutti, että akun täyteen lataaminen olisi helpottanut, mutta nyt vaikka on roikkunut laturissa kiinni useamman päivän ei auta. Virtalukonpohja on vaihdettu uuteen. Kaikkiin sähköllä toimiviin laitteisiin tulee virtaa - niihin jotka nyt voi normaalisti todeta. ANtenni rengasta ei ole vaihdettu - voisi tietysti olla halvin kokeilu sokkona. Mistä voisi noiden eri boxien välisiä johtoliitoksia koittaa tarkistella jos niihin osuisi epäilystä. Aiemmat kirjoitukset aiheesta on valtaosin ratkennut muilla kuin nyt mahdollisilla keinoilla. Avaimet ei ole ainakaan kokonaan rikki kun niillä on välillä saatu auto käyntiin ja sama on molemmissa avaimissa. Huolto avainta ei ole.
Antaa vikakoodeihin avaimen tunnistukseen liittyvää vikakoodia.Vika koodien mukaan avaimet 2 ja 5. En nyt valitettavasti muista tarkkaa koodia ja en saa sitä itse luettua. Korjaamon kaverin pyytäminen kotikäynnille useammin on hiukka tyyristä. Onko mitään ideoita joilla asiaa voisi lisää tutkia tai jopa löytää jotain korjausta tilanteeseen?
Tässä mallissa ilmeisesti EWS2, jota aiempien kirjoitusten perusteella ei saa ohitettua. Aiemmissa oli myös mainittu, että EWS ja ECU(DME) pitää vaihtaa yhdessä, jos sitä lähtee kokeilemaan - taitaa maksaa jo jotain toi setti.
Ideoita kiitos!
bemul13
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 385
Liittynyt: 08 Helmi 2017, 11:04
Auto: Alfa Giulia Veloce Q4 -20
Ex-G30 520dA -18
Paikkakunta: Turku

Onko akku kuinka vanha ? Moniin sähköropleemiin auttaa kun vaihtaa uuden akun.
Ei paljon maksa kokeilla.
Clavurion
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 552
Liittynyt: 06 Syys 2010, 22:21
Paikkakunta: Oulu

Ajoneston moduli (tässä tapauksessa EWS 3) löytyy kojelaudan kolikkolokeron takaa. Yksi potentiaalinen vika on modulin sisäinen starttirele. Modulille tulee virtalukolta startin aktivointijännite pinniin 2 (musta/kelt) ja EWS:n releen vetäessä (avain onnistuneesti tunnistettu) jatkaa eteenpäin starttimoottorille pinnistä 1 (musta) (paksuimmat 2,5 mm2 johdot). Nuo yhdistämällä kyseinen rele on ohitettu, eli ajonestosta huolimatta starttimoottorin aktivointi kyllä onnistuu. Mikäli avaimen tunnistus ei toimi, moottori ei toki tuosta huolimatta lähde käyntiin, kun moottorinohjaus ei salli ruiskutusta.

https://www.newtis.info/tisv2/a/en/e39-520i-lim/tQDyiia

https://www.newtis.info/tisv2/a/en/e39-520i-lim/VAdhmVE
MTKu
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 10
Liittynyt: 09 Elo 2019, 13:36

Akku on keväällä uusittu ja sitä on ladattu nyt melko paljon. Toki sekään ei ole täysin poissuljettu ongelman aiheuttaja. Mittailin noita johtoja ja kokeilin josko startti noin pyörittää, ja pyörihän se. Startti moottori oli toki jo aiemmin testattu ehjäksi perinteisellä ruuvimeisseli tekniikalla. Eli tuo nyt kai sitten varmistaa, että ongelma on todellakin ajonestossa. Ongelma on ollut päällä vaikka akkua pon ladattu korjaamon 40A laturilla. Toki kun vikakoodit nollattiin niin lähti käyntiin siinä tilanteessa. Nyt eilen lähti käyntiin ilman mitään vikakoodi nollausta sun muuta, ihan perus laturilla latailua toki alla. Illemmala ei taas lähtenyt eikä tänään vaikka laturi (CTEK 3.6A) ollut kiinni koko ajan. Hämmästyttää tämä ajoittaisuus kun auto seisoo paikallaan.
MTKu
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 10
Liittynyt: 09 Elo 2019, 13:36

Jos akku olisi ongelman ydin niin eikös auton pitäisi lähteä käyntiin sopivalla apuvirralla? Toisesta akusta, toisesta autosta tai boosterista - varsinkin kun tämä auton oma akku ei vaikuta täysin mykältä.
MTKu
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 10
Liittynyt: 09 Elo 2019, 13:36

Onko tuon EWS:n releen vaihto mahdollista - luulisi olevan jos kolvi pysyy kädessä ja modulin pystyy ehjänä avaamaan. Onko kokemuksia? Ei kai EWS modulin irrottamoinen liittimistään vielä mitenkään ECU_DME synkronia riko.
MTKu
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 10
Liittynyt: 09 Elo 2019, 13:36

Tilasin tuohon uuden releen, kiinasta olisi saanut epäilyttävän halvalla - ei herättänyt luottamusta ja amppeerit ei ihan täsmännyt. Ei ollut hirmuisen kallis euroopastakaan ja tuli samoilla arvoilla kuin alkuperäinen Siemens rele. Nyt on tuo rele kädessä, ilmeisti käytetty juote ei ole ihan perus tinaa kun ei normi elektroniikka kolvilla jaksa sulaa. Onko jollain kokemusta mitä lämpöä vaatii? Jos pääsisi ammatti vehkeellä säätämään lämmöt kohdilleen.
MTKu
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 10
Liittynyt: 09 Elo 2019, 13:36

Eli käynnistyksen esto oli rikki. Liikkeessä vaihtoivat uuteen BMW:ltä tilattuun oikein koodattuun. Ongelma hävisi. Viikko pari ajoa ja taas uudet ongelmat. Nyt kyllä pyörittää, mutta ei käynnisty. Eli tuo alkup vika hoidettu. Olen vaihtanut molemmat nokka-akselin asento anturit (sekä imu- että pako puolelta). Mikään ei muuttunut ja auto ei siis käynnisty. Halvan koodinlukija appin avulla ei vika koodeja näkyvissä. Kommentti oli, ettei nuo asento anturien viat näy koodeina. Bensa pumpulta mielestäni tuli hurinaa kun otin takapenkin irti ja starttasin. Kaikki fiksut ideat on tervetulleita. Onko jotain kikkoja joilla voisi rajata ongelmaa. Autohan ei liiku kuin hinaamalla. Ehkä se pitää jossain kohdin hinata korjaamolle jos ei ala ratkaisua löytyä. Onneksi ei ole talouden ainokainen kulkupeli. Kiitos kaikista ajatuksista edelliseen ongelmaan ja tähän jo etukäteen.
Clavurion
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 552
Liittynyt: 06 Syys 2010, 22:21
Paikkakunta: Oulu

Vikakoodit jollain luotettavammalla (BMW) softalla. Yksi mahdollisuus on ajoneston hukkaantunut synkka moottorinohjaimen kanssa. Toki PA-paineet kannattaa tarkistaa jakotukissa olevasta schrader-venttiilistä.
MTKu
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 10
Liittynyt: 09 Elo 2019, 13:36

Kiitos, pitääpä kokeilla noilla ajatuksilla jos jotain selkiäisi. Youtubessa näytti olevan PA paineet noi 3-4 baria tyhjäkäynti/kaasutus.
MTKu
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 10
Liittynyt: 09 Elo 2019, 13:36

PA paineista sen verran selkoa, että railin venttiilistä tulee bensaa kun venttiilin nöpöä painaa. Jatko selvittelyinä on nyt katsottu myös sytytys, ja kipinä puuttui ainakin ensimmäisestä sylinteristä. Jatkoin selvitystä katsomalla sytytyksen sylakkeet sisäilman suodatin kotelon alta - kaikki ehjiä (mittaamalla). Kokeilin jo ennen myös käynnistys sprayn kanssa ja ei hörähtänyt, no ei tietysti jos ei tule kipinää. Jollain youtube videolla myös MAF:ia ehdotettiin käynnistys ongelmiin. Ainakin Volvo käynnistyy jos MAF vika, mutta ei vaan käy kovin hyvin. Voiko vaatia esim noiden Nokka-akselin asento antureiden osalta jotain vikakoodien nollausta? (niistä ei pitänyt jonkun tiedon mukaan tulla edes vika koodia) Tuota edellämainittua synkkaa en ole saanut itse tarkistettua ja toistaiseksi käytössä olleet lukijat ei ole vika koodeja näyttäneet. Kohta pitää viedä verstaalle ja myöntää oma kyvyttömyys tämän kanssa. Kaikki ehdotukset tervetulleita jolla jonkin vian saisi pois suljettua.
MTKu
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 10
Liittynyt: 09 Elo 2019, 13:36

Mittailin noita railin paineita ja hyvät ovat, enempikin kuin luulin tarvittavan - jos mittari piti paikkansa. Kaks muuta sylinteriä tsekattu ja kaikki kolme on siis ilman sytkyä, arvattavasti kaikki loputkin. Noiden aiemmin mainittujen sulakkeiden vieressä oleva sininen rele kunnossa. Sulakkeilla oli jännitettä kun virrat päällä. Moottorin vika valo siis palaa, mutta ei näy vika koodeja T86 lukijalla - jonka just kävin ostamassa.
Heguli31
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1136
Liittynyt: 29 Maalis 2010, 13:05

INPA:lla saat koodit ulos. Ei millään yleistesterillä.
Vastaa Viestiin