Kertokaahan asiantuntijat että mistä johtuu se, että talvirenkaisiin vaihdettuani alkaa luistonesto vilkuttaa jo pienestä kiihdytyksestä eli mistään oikeasta luistosta/sutimisesta ei ole kysymys? Tekee ajon luistonesto päällä mahdottomaksi kun luistonesto rajoittaa päälläollessaan tehot eikä vähänkään reippaammat kiihdytykset onnistu.
Kiitos avusta!
Talvirenkaat ja luistonesto
- FusionWolf
- Valvoja
- Viestit: 720
- Liittynyt: 18 Syys 2010, 21:23
- Auto: E90 320d
Sanotaanko näin, että BMW:n luistonesto on sen verran "sivistynyt", että kun talvirenkas on pehmeämpää tekoa niin auto luulee, että nyt luistellaan vaikka todellisuudessa renkaan kumi antaa vaan myöden. Elikkäs hieman on turhan herkkä tuo luistonesto.
Joillakin tuo on mennyt niinkin v-mäiseksi, että ei voi käyttää vakkaria, koska se tipahtaa vähäväliä pois päältä, koska luistonesto hyppää silmille.
Itse en onneksi kovin pahasti kärsi tästä ongelmasta vaikka renkaina onkin huonosti tähän koslaan sopivat Hakkapeliitan R:t. Ainoastaan, jos lähden rajummin kiihdyttelemään hyppää luistonesto silmille, vaikka oikeasti ei luisteltaisiinkaan.
Asiaan voi koittaa vaikuttaa nostamalla rengaspaineita. Itselläni taitaa nyt olla 2.8-3.0 barin tuntumassa 205/55/16" renkaalla.
Joillakin tuo on mennyt niinkin v-mäiseksi, että ei voi käyttää vakkaria, koska se tipahtaa vähäväliä pois päältä, koska luistonesto hyppää silmille.
Itse en onneksi kovin pahasti kärsi tästä ongelmasta vaikka renkaina onkin huonosti tähän koslaan sopivat Hakkapeliitan R:t. Ainoastaan, jos lähden rajummin kiihdyttelemään hyppää luistonesto silmille, vaikka oikeasti ei luisteltaisiinkaan.
Asiaan voi koittaa vaikuttaa nostamalla rengaspaineita. Itselläni taitaa nyt olla 2.8-3.0 barin tuntumassa 205/55/16" renkaalla.
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 2776
- Liittynyt: 28 Maalis 2010, 09:45
- Auto: F34 320iA xDrive
ex F30 320iA xDrive vm. 2013
No eipä mulla ole kerinnyt vielä kertaakaan tässä alkusyksystä/alkutalvesta luistoneston valot vilkkua vaikka on ollut liukastakin välillä. Ehkä johtuu siitä että mulla on mopompi auto eli 2.0 bensa 105kW E91 eikä mikään tehotykki... Rengapaineet on 2.5bar joka nurkalla ja mä en suosi Nokian "jaskarenkaita" vaan alla on Continentalin jäykkärunkoisemmat uutuusnastarenkaat (ei RFT) IceContactit jotka on vieläpä paremmat ajaa ja ohjata kuin jotkut veltot Nokiat. Halvemmat ja hiljaisemmatkin vielä kuin Nokian. Kantavuusluokka on vakiona peräti 94 mikä lisää jämäkkyyttä mutta rengas ei silti ole äänekäs eikä liian kova/jäykkä. Todella hyvät talvirenkaat, voin todella suositella. Ei oo luistoneston valo vilkutellut vielä....
Viimeksi muokannut J1978, 12 Marras 2010, 20:15. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 140
- Liittynyt: 21 Heinä 2010, 14:06
- Auto: G05 45e, f15 40e -16, f45 xe -16, e46 316ti -04
Moro,
tämä ongelma on tuttu minulle sekä e46 330stä sekä nykyisestä e92 335:sta. Jos tiellä on jäätä, lumipöperöä tms, niin paikaltaanlähtöä tai ohitusta varten kannattaa painaa DTC nappia kojelaudan keskellä (e46 DSC) että saa DTCn hieman luistoa sallivampaan asentoon, jolloin toki reippaat sivusuuntaiset luistot edelleen estetään. Painamalla nappia pidempään saa luistoneston kokonaan pois.
Luistoa rajoittamaan http://www.birdsauto.com" onclick="window.open(this.href);return false; Quaife limited slip lukkoperä
tämä ongelma on tuttu minulle sekä e46 330stä sekä nykyisestä e92 335:sta. Jos tiellä on jäätä, lumipöperöä tms, niin paikaltaanlähtöä tai ohitusta varten kannattaa painaa DTC nappia kojelaudan keskellä (e46 DSC) että saa DTCn hieman luistoa sallivampaan asentoon, jolloin toki reippaat sivusuuntaiset luistot edelleen estetään. Painamalla nappia pidempään saa luistoneston kokonaan pois.
Luistoa rajoittamaan http://www.birdsauto.com" onclick="window.open(this.href);return false; Quaife limited slip lukkoperä
2016 225xe
2020 x5 45e
ex f15 x5 40e, e46 316ti, f11 520 xd, e92 335i, e46 330Ci
2020 x5 45e
ex f15 x5 40e, e46 316ti, f11 520 xd, e92 335i, e46 330Ci
- -V-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 981
- Liittynyt: 28 Maalis 2010, 18:41
- Auto: F20 LCI 118iA Sport + F30 LCI 320dA xDrive M sport
- Paikkakunta: Kauniainen
Tuo on minullekin tuttu ilmiö 3-litraisesta bensasta ja dieselistä, ja jopa 118d:stä. 320i:n kanssa ei juurikaan vaivaa kun väännöt tulee isoilla kierroksilla...
Ex: F10 520dA, F11LCI 520xdA, F20 116i, F30 318dA, E90LCI 320xdA, E92LCI 320Cd, E60LCI 530dA, E84 X1 20xdA, E90 335dA MSport, E60LCI 525i, E90 320d MSport, E81LCI 118d, E91LCI 320i, E92 325CdA, E46LCI 330Ci Cabrio MSport, E90 325iA, E82 120dA, E30 320iA
- Antinontoxic
- Valvoja
- Viestit: 3734
- Liittynyt: 27 Maalis 2010, 17:41
- Auto: R53 Cooper S '03
- Paikkakunta: Vantaa
Ihan rehellisesti sanottuna täytyy myöntää etten ole ongelmia havainnut, sillä luistonesto on talvikelissä taajamanopeuksissa lähes aina pois päältä
Kiitoksia vastauksista ja avusta!
Ei ole BMW:stä aikaisempaa kokemusta ja kesärenkaina on 19" "makkarankuoret" RunFlatit M-sport vanteilla ja niillä ei kyllä vastaavaa ehtinyt tuona lyhyenä aikana, jonka niillä ehdin ajaa, esiintyä...eikä varmaan esiinnykään, sen verran jäykät/kovat renkaat ovat.
Nyt nämä talvirenkaat on mainostamanne "jaskat" nokian kitkat ja tosiaan valo vilkkuu kuin joulukuusi.
Mutta siis syytä on painaa vaan ennen lähtöä tuota nappia keskellä kojelautaa.
Ei ole BMW:stä aikaisempaa kokemusta ja kesärenkaina on 19" "makkarankuoret" RunFlatit M-sport vanteilla ja niillä ei kyllä vastaavaa ehtinyt tuona lyhyenä aikana, jonka niillä ehdin ajaa, esiintyä...eikä varmaan esiinnykään, sen verran jäykät/kovat renkaat ovat.
Nyt nämä talvirenkaat on mainostamanne "jaskat" nokian kitkat ja tosiaan valo vilkkuu kuin joulukuusi.
Mutta siis syytä on painaa vaan ennen lähtöä tuota nappia keskellä kojelautaa.
Tuttu ilmiö. Nastat kun vaihtoi alle (Conti WinterWiking2) niin esim nelosella/viitosella rekan ohi kiihdyttäessä alkaa luistonesto vilkkua aivan kuivalla/sulalla asfaltillakin mutta jospa ne nastatkin pysyisi paremmin mukana myös takarenkaissa... 320d e91 manuaali on kyseinen auto
edit: niin sanomattakin on selvää että pienemmillä vaihteilla / paikaltaa rivakammin lähtiessä valot vilkkuu mutta itseni yllätti, että vielä maantienopeuksissakin kuivalla asfaltilla kiihdyttäessä luistonesto puuttuu peliin
edit: niin sanomattakin on selvää että pienemmillä vaihteilla / paikaltaa rivakammin lähtiessä valot vilkkuu mutta itseni yllätti, että vielä maantienopeuksissakin kuivalla asfaltilla kiihdyttäessä luistonesto puuttuu peliin
Tämähän ongelma koskee kaikkia BMW:n mallisarjoja
No taajamapyöritykset talvikelillä tulee ite lähes aina ajettua DTC-valo mittaristossa palaen eli vähän saa "liikkumavaraa" ajoonsa.
Mutta ärsyttävintä on kun maantieajossa vakionopeuden säädin tipahtaa aina pois päältä kun systeemit ilmoittaa että jotain renkaiden pyörimiseroa on havaittu ja tähänhän ei ole vaikutusta ottaako ite noita luiston/sutimisenestoja pois päältä. Tätä tapahtuu ihan normi 100km/h menossa esim. tuossa Oulun moottoritiellä eli lähes suoralla tieosuudella, jos tien pinta on vähänkään muuta kuin täysin kuiva.
Osa syyllinen on kyllä nuo muutama vuosi sitten uunitetut RunFlat-nastat, jotka ei kyllä ole huippuluokkaa .... eli todella "liukkaat" on normiajossakin. Mutta samaa ongelmaa havaitsin myös parissa 1-sarjalaisessa, jotka oli käytössä sijaisautoina huoltojen/korjauksien aikana ja niissä oli renkaina normi-nastat.
No taajamapyöritykset talvikelillä tulee ite lähes aina ajettua DTC-valo mittaristossa palaen eli vähän saa "liikkumavaraa" ajoonsa.
Mutta ärsyttävintä on kun maantieajossa vakionopeuden säädin tipahtaa aina pois päältä kun systeemit ilmoittaa että jotain renkaiden pyörimiseroa on havaittu ja tähänhän ei ole vaikutusta ottaako ite noita luiston/sutimisenestoja pois päältä. Tätä tapahtuu ihan normi 100km/h menossa esim. tuossa Oulun moottoritiellä eli lähes suoralla tieosuudella, jos tien pinta on vähänkään muuta kuin täysin kuiva.
Osa syyllinen on kyllä nuo muutama vuosi sitten uunitetut RunFlat-nastat, jotka ei kyllä ole huippuluokkaa .... eli todella "liukkaat" on normiajossakin. Mutta samaa ongelmaa havaitsin myös parissa 1-sarjalaisessa, jotka oli käytössä sijaisautoina huoltojen/korjauksien aikana ja niissä oli renkaina normi-nastat.
KaiKU
- Ironic32
- Valvoja
- Viestit: 1497
- Liittynyt: 28 Maalis 2010, 00:11
- Auto: E90 320dA, E39 530iA Individual
- Paikkakunta: Oulu
- Viesti:
Yhden ainoan kerran on tuossa Oulun motarilla hypännyt cruise pois päältä. Silloin oli kaistanvaihto menossa ja vähän enemmän loskaa tiellä. Esim. tänä aamunakin oli aika surkea keli ja autoja pientareilla ja palokuntaa ja lanssia meni suuntaan ja toiseen, mutta ei ollut mitään ongelmia CVC5 kitkoilla eikä myöskään luistoneston kanssa.
Tosin, aika vähäistä oli tuo loskan määrä tällä aamua.
Tosin, aika vähäistä oli tuo loskan määrä tällä aamua.
Jos et tee mitään, et voi tehdä virheitäkään...
No loskakeleillähän tuo on ihan ymmärrettävää ettei cruise taho pysyä päällä tai siis että silloin bemun sutimisenesto aktivoituuIronic32 kirjoitti:Yhden ainoan kerran on tuossa Oulun motarilla hypännyt cruise pois päältä. Silloin oli kaistanvaihto menossa ja vähän enemmän loskaa tiellä.
Hyvin monesti huomannut kun on ajellut cruise päällä rauhassa sitä 110km/h ja kun pitää hiljentää, niin viiksestä nykäys ... ja kun taas on vapaa väylä, niin cruisenapilla annetaan auton itse kiihdyttää aiempaan nopeuteen, niin määrätyllä kierrosalueella tulee vääntöön selvä piikki, joka saa renkaat "pyörähtämään" tai siis järjestelmä kuvittelee niin ja naps cruise tippuu pois päältä
Väittäsin että tuo ajonvakautus/sutimisenesto on liian holhoava bemussa. Asiasta keskustelin kertaalleen maahantuojan edustajan kanssa ja kertoili etteivät voi asialle mitään muuta kuin välittää tiedon tehtaalle päin, mutta epäili vaikutusmahdollisuutta. Onhan se hyvä että "turvallisuussysteemejä" on, mutta jotenkin hieman vois tehdas huomioida asiaa myös käyttöaluekohtaisesti?
KaiKU
- Ironic32
- Valvoja
- Viestit: 1497
- Liittynyt: 28 Maalis 2010, 00:11
- Auto: E90 320dA, E39 530iA Individual
- Paikkakunta: Oulu
- Viesti:
Joissakin muissa autoissahan on muistaakseni ihan käyttöohjekirjassa mainittu, ettei cruisea edes saisi käyttää liukkailla keleillä. En tiedä, onko bemarissa moista mainintaa, mutta ymmärrän kyllä tuonkin.
Ei kukaan insinööri voi tehdä täydellistä softaa, joka toimii jokaikisessä olosuhteessa. Kyllä tuo bemarin DSC/DTC/mikälienee toimii mielestäni aika lailla samalla tavalla kuin esim. Passatin vastaava toimi.
Ei kukaan insinööri voi tehdä täydellistä softaa, joka toimii jokaikisessä olosuhteessa. Kyllä tuo bemarin DSC/DTC/mikälienee toimii mielestäni aika lailla samalla tavalla kuin esim. Passatin vastaava toimi.
Jos et tee mitään, et voi tehdä virheitäkään...
isot on erot renkaissa miten ne toimii, itsellä tuli 116i -08 mukana Nokia hakkapeliitta 5 nastat ja niiden kanssa ei ollut kuin ongelmia, 4 vaihteella kuivalla asfaltilla vilkku valot mittaristossa ja moottoritielle kiihdytys oli tuskaa, ajoin niillä pari kuukautta ja vaihdoin ne Nokia WR2g kitkoihin (keskieuroopan kitkat) oli todella mukavat ajoltaan, pidoltaan lumella hyvät, jäällä Rsi:tä huonommat. Sitten tuli vaihdettua kesällä 320iA:han -09 ja sen mukana tuli taas Nokian Hakkapeliitta vitoset, mielessä kävi että taas joutuu ostamaan uudet renkaat , mutta tämän auton alla rengas toimii hyvin, luistoesto tulee mukaan vasta kun sitä todellisuudessa tarvitaan, kertaakaan ei ole tullut tilannetta että vakkari olisi pudonnut pois päältä, ehkä Nokia on vähän onnistunut kehittämään rengasta paremmin BMW:hen sopivaksi