Mekatroniikkayksikön vaihto

E90, E91, E92, E93
jepajee
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 6
Liittynyt: 27 Loka 2010, 00:17
Auto: BMW 330 cxi 2008
Paikkakunta: Helsinki

Minun 65 tuhatta ajetun automaatti 330xi:n huollossa testeri ehdotti mekatroniikkayksikön vaihtoa. Merkkihuollossa tultiin siihen tulokseen, että koko vaihdelaatikko olisi vaihdettava. Äly hoi älä jätä. Katsoin huoltomanuaalista, että mekatroniikkayksikkö on venttiilitukki jonka päällä on joku logiikka. Ei kai temppuilevan mankkuventtiilin takia tarvitse
lootaa vaihtaa.

Vika ilmeni tutkittaessa miksi auto nykäisee hiukan pysähdyttäessä. Onko jollain ollut vastaavia kokemuksia ja miten niistä selvisitte?
Avatar
Antinontoxic
Valvoja
Valvoja
Viestit: 3734
Liittynyt: 27 Maalis 2010, 17:41
Auto: R53 Cooper S '03
Paikkakunta: Vantaa

Ei ole kokemusta, mutta muistikuva lontoonkielisiltä foorumeilta on, ettei todellakaan tarvitse koko laatikkoa vaihtaa tuon mekatroniikan takia vaan noita yksiköitä on vaihdettu uusiin.

Nopealla googletuksella löytyi ohjeet vaihtoonkin...
http://www.tsgparts.net/images/pdf/help ... _mecha.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
Avatar
Ironic32
Valvoja
Valvoja
Viestit: 1497
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 00:11
Auto: E90 320dA, E39 530iA Individual
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Ja tuosta ohjeesta näkee, miksi merkkihuollon kanta on se, että vaihdetaan koko loota. Eihän ne tuollaista osaa merkkihuollossa korjata. Kannattaa etsiä joku spesialisti, joka on puuhastellut näiden ZF:n laatikoiden kanssa. Varmasti osaa vaihtaa tuon mekatroniikan ja mahdollisesti myös halvemmalla kuin merkkiliike.
Jos et tee mitään, et voi tehdä virheitäkään...
Avatar
Antinontoxic
Valvoja
Valvoja
Viestit: 3734
Liittynyt: 27 Maalis 2010, 17:41
Auto: R53 Cooper S '03
Paikkakunta: Vantaa

Ironic32 kirjoitti:Ja tuosta ohjeesta näkee, miksi merkkihuollon kanta on se, että vaihdetaan koko loota. Eihän ne tuollaista osaa merkkihuollossa korjata. Kannattaa etsiä joku spesialisti, joka on puuhastellut näiden ZF:n laatikoiden kanssa. Varmasti osaa vaihtaa tuon mekatroniikan ja mahdollisesti myös halvemmalla kuin merkkiliike.
Nimenomaan... helpompi syöttää asiakkaalle kokonaan uusi laatikko kun huoltomiehillä jännäkakka housussa jo pelkästä ajatuksesta.
jepajee
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 6
Liittynyt: 27 Loka 2010, 00:17
Auto: BMW 330 cxi 2008
Paikkakunta: Helsinki

Kiitoksia. Tämä helpottaa jatkotoimia.
e39m52
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 72
Liittynyt: 18 Tammi 2011, 20:04

Mekatroniikka sisältää myös vaihteiston ohjainlaitteen. Ja kyllä niitä vaihdetaan merkkiliikkeissäkin. Samalla vaihtuu näppärästi uudet vaihteistoöljyt. :)
jepajee
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 6
Liittynyt: 27 Loka 2010, 00:17
Auto: BMW 330 cxi 2008
Paikkakunta: Helsinki

Lopputulos oli, että lukuisien tutkimusten ja uudelleenohjelmointien jälkeen koko vaihdelaatikko vaihdettiin.
Tosissaan ne tuntuivat vikaa hakevan tehtaan ohjeiden mukaan. Lopulta halusivat koko laatikon itselleen ihmeteltäväksi.
No mikäs siinä. Tehdas maksoi ruljanssin. Reilu peli.
enins
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 32
Liittynyt: 07 Marras 2010, 09:03

Pistetään tänne nyt tietoa varaosien saatavuudesta, jos joku sattuisi tomaattiongelmaan törmäämään. Osia hankittaessa kannattaa kuitenkin pitää mielessä Saksan ebayn laatikkotarjonta, sillä koko laatikon saa 1,5 ... 2,0 k€.
No, ainakin tuolta saa osia (jenkkilä = + tulli ja alv): http://www.thectsc.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
e39m52
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 72
Liittynyt: 18 Tammi 2011, 20:04

Ihan tiedoksi jos ostat postimyynnistä tomaatin: mekatroniikkayksikkö on koodattu alkuperäiseen autoon. Eli laatikon voi vaihtaa, mutta siihen pitää hankkia uusi mekatroniikka tai siirtää se vanhasta. :)
Vastaa Viestiin