E9x rattivaihtoehdot?

E90, E91, E92, E93
Avatar
JP-76
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 393
Liittynyt: 16 Marras 2010, 15:09
Auto: 2014 550iX
Paikkakunta: Kanta-Häme

No, joudut joka tapauksessa vetämään piuhat vaihdekepille joten sama kai se on tekeekö homman esim. ryöstäjillä jotka saa vielä purettua myöhemmin siististi jos tarvetta tulee. Tossa BT:n kaapelissa on tosiaan katteet kohillaan. :mad:

Kun tietää mitä tehdä ja on kaikki tarvikkeet käsillä hommaan menee itse tehtynä max. 1,5 h. :) Jos sattuu olemaan esim. vanha pc:n kaiutinpiuha liitimineen + esim. normi kaiutinkaapelia ylimääräisenä, ei paljoa kustanna noi tarvikkeet vs BT:n XXX € piuhasarja.

Onko sulla M-sportratti missä on perinteiset keinuvivut (molemmista +/-), vai onko M3:n SMG-ratti?

Ite oon ajatellu hommata nykyiseen ton M3-ratin SMG-läpysköillä, tuntuu jotenkin luontevammalta vaihtaa toisesta isommalle ja toisesta pienemmälle. :thuup:
Tarvetta ledeille mittaristoon? Kysy!
Avatar
Ironic32
Valvoja
Valvoja
Viestit: 1497
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 00:11
Auto: E90 320dA, E39 530iA Individual
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Tuota SMG-rattia katselin itsekin, mutta aika vähän oli kohtuuhintaista tarjontaa noista, eli tuossa on se perinteinen, missä on molemmissa läpysköissä +/-.

Onhan se ihan totta, että tulleineen päivineen tuollainen hikinen johtosarja maksaa parin liittimen takia lähes 200 eur, niin se on kyllä puhallus päivänvalossa :lol:

Mutta: aiempiin kokemuksiin pohjautuen omassa kinnerissä on 110% varmuudella joku noista johdoista jostain käsittämättömästä syystä eri värinen ja kohta on koko laatikko sekaisin. Nimimerkillä "kokemusta on". Ja sitten, kun ei viitsi alkaa purkaa ihan vaan katsoakseen, niin on sama ostaa se piuha. Asia on kuitenkin tässä vielä haudonnassa... :mus:
Jos et tee mitään, et voi tehdä virheitäkään...
Avatar
axu
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 256
Liittynyt: 01 Joulu 2010, 19:37

Tuli myös vaihdettua vakio monitoimiratti M-sport rattiin ja ero on huima. Asennustyö yllätti helppoudellaan. Vaihdekepin nuppi ja käsijarrukahvat on tilauksessa.
Niin ja tämä oli eka postaus tälle foorumille. Keväästä asti on tullut ahkerasti seurattua. Autona minulla on Saksasta tuotu e91 318d 2007 jota on nyt tullut vähän laitettua. Laittelen tuonne Autotallin puolelle specsit jossain vaiheessa kuvien kera.
Viimeksi muokannut axu, 10 Joulu 2010, 20:00. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Avatar
Antinontoxic
Valvoja
Valvoja
Viestit: 3734
Liittynyt: 27 Maalis 2010, 17:41
Auto: R53 Cooper S '03
Paikkakunta: Vantaa

Taitaa olla ihan sama miten ratin läpysköissä on tuo +/- merkitty, sillä johdoilla se vaihtojen suunta tehdään. Eli SMG-ratti toimii normaalissa laatikossa edelleen siten, että toisesta läpyskästä voi vaihtaa isommalle ja pienemmälle.

Tätä asiaa tuli selvitettyä kun oma auto oli tilauksessa, koska minustakin nimenomaan tuntui, että haluaisin vaihtaa toisesta isommalle ja toisesta pienemmälle. Nyt kun autolla on ajanut niin olen oppinut tykkäämään siitä, että yhdellä kädellä ajaessakin voi heittää isommalle tai pienemmälle.

Jos haluaa vaihtaa läpyskät toimimaan vain yhteen suuntaan, niin se onnistuu helposti vaihtamalla vain liittimien paikkaa. Eli tämän takia ei uutta rattia tarvitse, jos läpyskät jo löytyy :)
Avatar
Ironic32
Valvoja
Valvoja
Viestit: 1497
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 00:11
Auto: E90 320dA, E39 530iA Individual
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Tuossa eilen illalla otin ja aukaisin tuon keskikonsolin ja ohjauspylvään ja kun täältä: http://www.e90post.com/forums/showthread.php?t=361439" onclick="window.open(this.href);return false; katsoo tuota slip ringin taakse menevää johtonippua, niin minulla on tuo alemman kuvan mallinen liitin, eli tuo, jossa napaan 2 menee kelta/musta ja napaan 4 kelta/valkoinen johto.

Kuva

WDS:n mukaan (http://spaghetticoder.org/bmw/wds/e90/" onclick="window.open(this.href);return false;) läpällisessä ratissa tuohon liittimeen menee 2-napaan läpysköiden UP-toiminto ja 4-napaan DOWN-toiminto, mutta johtojen väritys juuri päinvastoin (2 = GE/WS ja 4 = GE/SW).

Tuosta kaaviosta käy ilmi sekin, mihin tuo UP ja DOWN pitää kytkeä tuossa Steptronic Switchissä (en kyllä valitettavasti hoksannut katsoa, vastaako noissa värit kaaviota), mutta pähkäilin sen verran, että jos nuo johdot kerta on olemassa, niin eikö tuon pitäisi mennä ihan pelkästään koodaamalla tuon homman?

Eikös JP-76 (vai kuka se oli) ollut tuolla btcf:n puolella asiaa selvitellyt Laakkoselta tai jostain, että pitäis onnistua ihan koodaamalla.

Meinaan, jos nuo 2 ja 4 navan piuhat ottaa pois ja vetää suorat johdot, niin eikait noilla johdoilla alunperinkään voi muuta funktiota olla?
Jos et tee mitään, et voi tehdä virheitäkään...
J1978
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 2776
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 09:45
Auto: F34 320iA xDrive
ex F30 320iA xDrive vm. 2013

axu kirjoitti:Tuli myös vaihdettua vakio monitoimiratti M-sport rattiin ja ero on huima. Asennustyö yllätti helppoudellaan. Vaihdekepin nuppi ja käsijarrukahvat on tilauksessa.
Niin ja tämä oli eka postaus tälle foorumille. Keväästä asti on tullut ahkerasti seurattua. Autona minulla on Saksasta tuotu e91 318d 2007 jota on nyt tullut vähän laitettua. Laittelen tuonne Autotallin puolelle specsit jossain vaiheessa kuvien kera.

Ilmeisesti näissä E90/E91:n monitoimirateissakin on eroa. Eli kuvien ja esitteiden perusteella vakiomonitoimiratti on eri asia kuin Business mallien sport-monitoimiratti. Ainakin se kohta jossa monitoiminappulat on, on muotoiltu sport-ratissa eri tavalla ja ratin halkaisija on 369mm kun vakiossa se on muistaakseni 375mm. Sport-monitoimiratin kehä on paksumpi kuin vakio monitoimiratin ja siinä on myös ne "peukalopaakut" joita vakiossa ei taida olla ja keskiön sivuilla on hopeiset somisteet joita vakioruorissa ei myöskään ole. Sitten on tämä M-mallinen/niminen sport-ratti ja se on käsittääkseni halkaisijaltaan myös 369mm kuten sport-monitoimirattikin ja siinä on myös ne "peukalopaakut" kuten sport-monitoimiratissakin on ja monitoiminappuloiden kohta on muotoiltu samalla tavalla molemmissa. M-ratista puuttuu ne hopeiset somisteet ja keskiön alaosassa on M-logo. Sport-monitoimiratissa nahka on normaalin näköinen ja oloinen kun taas M-sportratissa nahka on rei-itettyä ja vielä muutoinkin laadukkaamman oloista. Lukuisten hivelyiden perusteella (kuulostaa irstaalta) molempia ratteja käpälöineen en löydä M-sportratista ja sport-monitoimiratista E90/E91-mallien kohdalla muuta eroa kuin ulkonäköeron ja nahkan materiaalieron. Paitsi on niissä ehkä se "peukalopaakku" aivan aavistuksen erilainen.

Business-malleissa vakiona oleva sport-monitoimiratti

http://www.seriouswheels.com/pics-2007/ ... 80x960.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;

M-sportratti

http://www.e90post.com/forums/showthread.php?t=313974" onclick="window.open(this.href);return false;

vakio monitoimiratti

http://vehicles.vivastreet.co.uk/car-pa ... g/30831823" onclick="window.open(this.href);return false;
Viimeksi muokannut J1978, 05 Helmi 2011, 22:50. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
Antinontoxic
Valvoja
Valvoja
Viestit: 3734
Liittynyt: 27 Maalis 2010, 17:41
Auto: R53 Cooper S '03
Paikkakunta: Vantaa

Niin jos miettii rahtivaihtoehtoja ylipäätään, niin itselle tulee mieleen ainakin:
- Prefacelift Vakio
- Prefacelift Sport
- LCI vakio
- LCI sport
- M-Sport ratti
- M3-ratti
- BMW Performance ratti
- BMW Performance ratti, alaosa litistetty
- Individual ratti

Ja näistä monitoimi- ja rattivaihde vaihtoehdot.
Avatar
FusionWolf
Valvoja
Valvoja
Viestit: 720
Liittynyt: 18 Syys 2010, 21:23
Auto: E90 320d

Olisi tuossa tuommoinen M-tech ratti kivaan sopu hintaan saatavilla, niin mitäs mä tartten siihen sitten lisäksi, kun autossa on nyt tuo perus monitoimiratti?

Tuossa M-Techissä ei siis ole mitään muuta kuin se itse ratti (kuuluisiko siellä olla jotain johdotuksia valmiina?).
Avatar
axu
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 256
Liittynyt: 01 Joulu 2010, 19:37

FusionWolf kirjoitti:Olisi tuossa tuommoinen M-tech ratti kivaan sopu hintaan saatavilla, niin mitäs mä tartten siihen sitten lisäksi, kun autossa on nyt tuo perus monitoimiratti?

Tuossa M-Techissä ei siis ole mitään muuta kuin se itse ratti (kuuluisiko siellä olla jotain johdotuksia valmiina?).
Kuvasta näkee kaikki tarvittavat osat: Eli ensinnäkään vakioratin airbag ei sitten sovi m-sport rattiin.
MTQ4OTEyX3A=.png
MTQ4OTEyX3A=.png (45.42 KiB) Katsottu 11199 kertaa
Avatar
FusionWolf
Valvoja
Valvoja
Viestit: 720
Liittynyt: 18 Syys 2010, 21:23
Auto: E90 320d

Mites noi monitoiminapit. Saakos niitä siirrettyä ex-ratistani? Entäs nuo johdot?
Avatar
FusionWolf
Valvoja
Valvoja
Viestit: 720
Liittynyt: 18 Syys 2010, 21:23
Auto: E90 320d

Ei kellään olis myydä mulle LCI:n sport rattia tai mitään muuta vast. tuon vakio kikkuran tilalle?

edit: niin ja mites kun olen nyt katsellut noita niin joissain rateissa (esim. useissa M3 sport malleissa) on noissa monitoiminapukoissa aivan eri kuvakkeet kuin omassani.

Eli mulla on siinä oikealla sen ilmankierron säätöpainike ja soittimen äänilähteen vaihtopainike. M3-sportissa näyttäisi olevan joku tähti ja salmiakki kuvio?!? Mitä lie sitten säätävätkään.... :conf:

esim. tuossa -> http://cgi.ebay.co.uk/BMW-e90-e91-e92-e ... 3a62d9ba27" onclick="window.open(this.href);return false;
Avatar
Ironic32
Valvoja
Valvoja
Viestit: 1497
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 00:11
Auto: E90 320dA, E39 530iA Individual
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Napit ei taida mennä ihan heittämällä, koska tuossa M-sport ratissa ainakin on erilaiset nappulat kuin tuossa alkuperäisessä monitoimiratissa, kts. vaikka näitä J1978:n laittamia esimerkkejä:

http://www.seriouswheels.com/pics-2007/ ... 80x960.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;

http://vehicles.vivastreet.co.uk/car-pa ... g/30831823" onclick="window.open(this.href);return false;

Johdot noista nappuloista muistaakseni lähtee liittimistä irti, joten johdot varmaan kelpaa, koska oli napit tai kuvakkeet ratissa mitä tahansa, niin ainakin omassa E90:ssä (itse asiassa molemmissa) toiminnot säilyivät täysin ennallaan. Oikeastaan ainoa täysin erilainen kuvake oli se oikeanpuoleisista nappuloista ylin vasemalta.

Toiminnot ei siis muutu, vaikka nappula on eri näköinen.

Tuossa manuaalissa on tuo sport-ratti ja tuossa automaatissa tuo m-sport ratti ja noiden ero on lähinnä siinä kehässä, eli siinä tavallisessa sport-ratissa se kehä on lähes samanlainen kuin siinä alkuperäisessä kampelassa ja tuossa M-sportissa paljon paksumpi ja parempi kehä.

Tuo FusionWolfin linkittämä kampe ebaystä on tuo parempikehäinen M-sport-versio ja menee kyllä autoosi heittämällä, koska todennäköisesti sisältää myös johdot.

Edit: Nyt kun on muutaman kerran tullut tuo ratti käytettyä auki, niin ratin vaihdossa todellakin menee sellaiset 5min (sis. akun kengän irroitus ja kiinnitys). Itselläni on Fuusari siis tuollainen samanlainen mukaanlukien ne vaihdeläpyskät.

Liitteenä pari huono kännyräpsyä tuosta kampelan airbagin irroituksesta ja omasta uudesta ratista.

Olisin edelleen myös kiinnostunut kuulemaan, jos joku on saanut nuo vaihdeläpyskät toimimaan pelkällä koodauksella.
Liitteet
Oma uus kampela
Oma uus kampela
06102010125.jpg (210.68 KiB) Katsottu 12482 kertaa
M-sport ratin airbagin aukaisu (työnnetään meisseliä tmv.)
M-sport ratin airbagin aukaisu (työnnetään meisseliä tmv.)
06102010118.jpg (174.68 KiB) Katsottu 12482 kertaa
Vakioratin airbagin aukaisu 2 (käännetään meisseliä tmv.)
Vakioratin airbagin aukaisu 2 (käännetään meisseliä tmv.)
06102010107.jpg (181.7 KiB) Katsottu 12482 kertaa
Vakioratin airbagin aukaisu 1
Vakioratin airbagin aukaisu 1
06102010105.jpg (205.5 KiB) Katsottu 12482 kertaa
Jos et tee mitään, et voi tehdä virheitäkään...
Avatar
FusionWolf
Valvoja
Valvoja
Viestit: 720
Liittynyt: 18 Syys 2010, 21:23
Auto: E90 320d

Kiitoksia noista kuvallisista ohjeista. Jelppaavat kovastikin kun pääse itse asiaan!! :thup:

Joo, mä tossa katselin, että en mä sitä m-sportia ostakaan kun on noi pyöreät airbagit vähän kiven alla tai sitten ihan sika hintaisia irrallisina.

Täytyy tässä vielä vähän pälyillä. Yksi LCI:n sport ratti bägeineen olisi kiikarissa, mutta kattoo nyt...
Avatar
Ironic32
Valvoja
Valvoja
Viestit: 1497
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 00:11
Auto: E90 320dA, E39 530iA Individual
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Mutta, eikös tuossa sun linkittämässä ebay-ratissa ollut bagi + johdot mukana, eli tuohon et tarvi muuta kuin asennusöljyt päälle?
Jos et tee mitään, et voi tehdä virheitäkään...
Avatar
FusionWolf
Valvoja
Valvoja
Viestit: 720
Liittynyt: 18 Syys 2010, 21:23
Auto: E90 320d

Joo no tuossa oli kyllä, mutta niin on hintakin. Katselin tuolta muualta yhtä aivan uutta, jossa olisi ratti+namiskat 99€ (+30€ postit), mutta ei bägiä. mutta kun noita bägejä ei saa kuin kovalla rahalla - näköjään.

Nyt olis toi hieman käytetty LCI-sporttiratti bägeineen 125€ + postit hintaan... täytyy harkita.

Köyhän täytyy säästää missä vaan voi... :tong:
Avatar
Antinontoxic
Valvoja
Valvoja
Viestit: 3734
Liittynyt: 27 Maalis 2010, 17:41
Auto: R53 Cooper S '03
Paikkakunta: Vantaa

FusionWolf kirjoitti:Joo no tuossa oli kyllä, mutta niin on hintakin. Katselin tuolta muualta yhtä aivan uutta, jossa olisi ratti+namiskat 99€ (+30€ postit), mutta ei bägiä. mutta kun noita bägejä ei saa kuin kovalla rahalla - näköjään.

Nyt olis toi hieman käytetty LCI-sporttiratti bägeineen 125€ + postit hintaan... täytyy harkita.

Köyhän täytyy säästää missä vaan voi... :tong:
Pelkkiä bägin kuoria saa halvalla jos haluat säästää :lol:
J1978
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 2776
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 09:45
Auto: F34 320iA xDrive
ex F30 320iA xDrive vm. 2013

Tuollainen M-sport ratti maksaa bägeineen 844,00eur Schieldmannilla. Sama tavara lähtee varmasti esim. ebaysta ihan eri hinnoin. BMW-merkkiliikkeen hinta on sitten varmasti se kaikkein kallein.
Viimeksi muokannut J1978, 05 Helmi 2011, 22:47. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
Ironic32
Valvoja
Valvoja
Viestit: 1497
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 00:11
Auto: E90 320dA, E39 530iA Individual
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

400-500 eur saa ebaystä täydellisiä m-sport ratteja bageineen + johtoineen. Tavallisia sportti-ratteja saa about pari hunttia halvemmalla...

Ja niinkuin sanonta kuuluu: Köyhälle kallista, kaikille saman hintaista ;) :drink:
Jos et tee mitään, et voi tehdä virheitäkään...
Avatar
FusionWolf
Valvoja
Valvoja
Viestit: 720
Liittynyt: 18 Syys 2010, 21:23
Auto: E90 320d

360€:llä olen nyt löytänyt halvimman "täydellisen" m-sport ratin (pussukka, johdot, napit siis kaikki). 7000km ajettu, joten käytännössä uusi.

Mutta ei tää rattiasia nyt niin paljoa polttele, kuin nuo ajovalot.... ;)

Täytyy tässä vähän priorisoida hankinnan kohteita.

edit: Ärsyttää vaan kun noita pelkkiä ratteja saisi alkaen 70€:llä, mutta sitten nappulat ja bägi tekeekin erikseen ostettuna enemmän kuin tommoinen kokonainen "valmis" paketti.
Avatar
Ironic32
Valvoja
Valvoja
Viestit: 1497
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 00:11
Auto: E90 320dA, E39 530iA Individual
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

FusionWolf kirjoitti: Täytyy tässä vähän priorisoida hankinnan kohteita.

edit: Ärsyttää vaan kun noita pelkkiä ratteja saisi alkaen 70€:llä, mutta sitten nappulat ja bägi tekeekin erikseen ostettuna enemmän kuin tommoinen kokonainen "valmis" paketti.
Rehellinen kysymys: Kumpaa katselet enemmän: rattia vai etuvaloja? Minä ainakin investoisin ennemmin tuohon rattiin kuin valoihin. :drink:
Jos et tee mitään, et voi tehdä virheitäkään...
Vastaa Viestiin