E9x rattivaihtoehdot?

E90, E91, E92, E93
Avatar
Ironic32
Valvoja
Valvoja
Viestit: 1497
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 00:11
Auto: E90 320dA, E39 530iA Individual
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Olen tuossa ebayta selaillut ja katsellut tuon vakio-ohjauspyörän (MF) tilalle sport / m-sport -rattia, mutta olisko jollakin tietoa mistä muualta kannattais katsella / kysellä noita ratteja?

Airbagin siihen joutuu siis myös vaihtamaan, joten sekin saisi olla mukana. Eri asia tietenkin on, miten noita airbageja uskaltaa esim. ebaysta ostaa...

Kokemuksia olis myös kiva kuulla, jos joku tällaisen ratin vaihdon on tehnyt.
Jos et tee mitään, et voi tehdä virheitäkään...
Avatar
Antinontoxic
Valvoja
Valvoja
Viestit: 3734
Liittynyt: 27 Maalis 2010, 17:41
Auto: R53 Cooper S '03
Paikkakunta: Vantaa

Itse olen pari rattia E46:seen vaihtanut ja nyt viimeisenä MINIin. Viimeisessä tapauksessa vaihdettiin myös airbag, kun entinen ei käynyt enää uuteen rattiin.

Vaihto itsessään käy melko nopeasti, eikä vaadi sen suurempaa teknistä osaamista. Jos joku on E90:n ratin vaihtanut niin varmasti osaa varmistaa tuon mekanismin, mutta tod. näk. siellä on molemminpuolin jouset joita pitää painaa ratin takaa ruuvimeisselillä, että airbag saadaan irti. Sitten vain johdot ja keskipultti irti. Akku kannattaa irrottaa ennen suoritusta :)

Airbag maksaa marmorilta maltaita joten itsellä ei ainakaan ollut muuta vaihtoehtoa kuin luottaa nahkahousujen lähettämään bagiin.

Rattivaihtoehtoja E90:iin taitaa vuosimallista riippuen olla vakio, sport, m-sport, m3 ja performance.

Ei nyt heti tule parempaa (halvempaa) paikkaa mieleen kuin eBay.
mickey
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 6
Liittynyt: 29 Maalis 2010, 14:00
Auto: BMW E90 320d

Minua taas kiinostaisi päivittää tuota sporttirattia noilla napeilla, olisko "multifunction", eli meneekö ihan vaan rattipaneelin vaihdolla, käsittääkseni pitäis vaan katkaisimien johdot kytkeä. Tietääkö joku tai onko joku tehnyt?
Avatar
Ironic32
Valvoja
Valvoja
Viestit: 1497
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 00:11
Auto: E90 320dA, E39 530iA Individual
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Jos tätä kuvaa katsoo:

Kuva

Niin, eikös tuon pitäisi onnistua, jos hommaa nuo osat 2, 3 ja 5 + sitten varmaan koodaus. Vai pitääkö vielä vaihtaa jotain ohjausbokseja?
Jos et tee mitään, et voi tehdä virheitäkään...
mickey
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 6
Liittynyt: 29 Maalis 2010, 14:00
Auto: BMW E90 320d

Kiitos, hieno juttu, täytyykin alkaa selvittää, eikä vaikuta edes vaikealta asennettavalta.
jnijni
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 158
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 23:09

Itsellä olisi edessä juurikin vastaava homma E91:een. Eli hommasin M-Sport ratin tilalle sellaisen M-värisillä langoilla ommellun vastaavan. Pitäisi siis mennä "heittämällä". Privaa, jos joku kaipaa M-rattia :)
Avatar
masiaro
Valvoja
Valvoja
Viestit: 1240
Liittynyt: 29 Maalis 2010, 10:45
Paikkakunta: Helsinki

jnijni kirjoitti:Itsellä olisi edessä juurikin vastaava homma E91:een. Eli hommasin M-Sport ratin tilalle sellaisen M-värisillä langoilla ommellun vastaavan. Pitäisi siis mennä "heittämällä". Privaa, jos joku kaipaa M-rattia :)
PM lähti.

Autossani on siis perus sport-ratti, eli käykö airbag M-sport-rattiin?
- - -
Avatar
Ironic32
Valvoja
Valvoja
Viestit: 1497
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 00:11
Auto: E90 320dA, E39 530iA Individual
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Tuostapa en tiedä. Kovasti ne samalta näyttää :mus:

Löytyiskö esim. http://www.realoem.com/bmw/" onclick="window.open(this.href);return false; ja http://eshop.original-teile.de/" onclick="window.open(this.href);return false; avulla tietoa mm. varaosanumeroista, että olisko peräti samat?

Sellainen kysymys olis itsellä, että onkohan noissa mf-napeissa toiminnoissa jotakin eroa, kun osassa ratteja on siinä oikealla puolella hieman erinäköisiä ikoneita niissä napeissa?

Vai onko ne vaan "tyhmiä" nappeja, eli softasta / boksista on kiinni, mitä niistä tapahtuu?

Tuossa erheydyin tilaamaan tuollaisen m sport -ratin, jossa näyttää olevan erilaiset nuo ikonit, kuin omassa. :conf:
Jos et tee mitään, et voi tehdä virheitäkään...
DowNtimE
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 26
Liittynyt: 29 Maalis 2010, 07:55

Ironic32 kirjoitti:Tuostapa en tiedä. Kovasti ne samalta näyttää :mus:

Löytyiskö esim. http://www.realoem.com/bmw/" onclick="window.open(this.href);return false; ja http://eshop.original-teile.de/" onclick="window.open(this.href);return false; avulla tietoa mm. varaosanumeroista, että olisko peräti samat?

Sellainen kysymys olis itsellä, että onkohan noissa mf-napeissa toiminnoissa jotakin eroa, kun osassa ratteja on siinä oikealla puolella hieman erinäköisiä ikoneita niissä napeissa?

Vai onko ne vaan "tyhmiä" nappeja, eli softasta / boksista on kiinni, mitä niistä tapahtuu?

Tuossa erheydyin tilaamaan tuollaisen m sport -ratin, jossa näyttää olevan erilaiset nuo ikonit, kuin omassa. :conf:
Eikös pari ainakin noista napeista ole sellaisia joihin voi itse opettaa ne toiminnot? Liittyisikö nuo kuvakkeet siihen?
2mies
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 12
Liittynyt: 30 Maalis 2010, 23:38

Ironic32 kirjoitti:Olen tuossa ebayta selaillut ja katsellut tuon vakio-ohjauspyörän (MF) tilalle sport / m-sport -rattia, mutta olisko jollakin tietoa mistä muualta kannattais katsella / kysellä noita ratteja?
Itsellä oli/on mielessä sama operaatio omaan autoon (E91, 0408), mutta ainakin BMW-huollon
kanta oli että ei onnistu.
Katselin tuolta http://www.realoem.com/bmw/" onclick="window.open(this.href);return false; noita eri malleja ja mahdollisia retrofit
paketteja ja todellakin ainakaan tuolta en löytänyt sopivaa valmista vaihtoehtoa.
Eli ihan normi mf-nahkaratti > sport tai M-sport mf-ratti.

Jos jollakin muuta kokemusta niin laittakaas tietoa!
Avatar
Ironic32
Valvoja
Valvoja
Viestit: 1497
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 00:11
Auto: E90 320dA, E39 530iA Individual
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Miksikäs ei onnistuisi? Jos siis vaihtaa myös airbagin samalla.

Samoin sanottiin minulle Golfinkin kanssa, että ei tulisi onnistumaan, mutta niin vain onnistui. Samoin onnistui myös Passatissa.

Ongelma tosiaan tässä bemarin tapauksessa on se, että kun tuo originaali itsellä on vain perusnahkaratti, niin tuohon joutuu vaihtamaan varmaankin kaikki nuo linkittämäni kuvan hilppeet.

realoem:n ja genuine parts:n mukaan katselin, että koko tuo roska maksaisi niiden hintatietojen mukaan (ratteineen, bageineen kaikkineen) n. 800 eur.
Jos et tee mitään, et voi tehdä virheitäkään...
Avatar
Ironic32
Valvoja
Valvoja
Viestit: 1497
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 00:11
Auto: E90 320dA, E39 530iA Individual
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

No niin... ebaysta tilattu mf-m-sporttiratti tipahti postiluukusta :thuup:

Onkos kukaan suoritellut itse ratin vaihtoa?

Näyttää olevan kohtalaisen yksinkertaista, T25 torxilla painamalla airbagin lukot auki ja sitten vaan johdot irti ja ratti pois.

Kysymys oikeastaan kuuluukin, että mitä tuossa bimmerissä tapahtuu, kun ottaa akunkengän irti? Vaatiiko radio koodia, jääkö jotain vikakoodeja, kenties jotain muita ongelmia tiedossa?

Eihän tuo varmaan omaisuuksia maksais käydä liikkessäkään, mutta oishan se mukava kokeilla tuokin operaatio (tai sitten ei, kun kuitenkin bagin kanssa pelataan :mus: ).

Jos joku kuitennii on vaihtanut itse, niin kokemuksia kaipailisin.
Jos et tee mitään, et voi tehdä virheitäkään...
DowNtimE
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 26
Liittynyt: 29 Maalis 2010, 07:55

Ironic32 kirjoitti:No niin... ebaysta tilattu mf-m-sporttiratti tipahti postiluukusta :thuup:

Onkos kukaan suoritellut itse ratin vaihtoa?

Näyttää olevan kohtalaisen yksinkertaista, T25 torxilla painamalla airbagin lukot auki ja sitten vaan johdot irti ja ratti pois.

Kysymys oikeastaan kuuluukin, että mitä tuossa bimmerissä tapahtuu, kun ottaa akunkengän irti? Vaatiiko radio koodia, jääkö jotain vikakoodeja, kenties jotain muita ongelmia tiedossa?

Eihän tuo varmaan omaisuuksia maksais käydä liikkessäkään, mutta oishan se mukava kokeilla tuokin operaatio (tai sitten ei, kun kuitenkin bagin kanssa pelataan :mus: ).

Jos joku kuitennii on vaihtanut itse, niin kokemuksia kaipailisin.
Ei ole sama auto, mutta itse vaihdoin edelliseen Ocu II:eeni monitoimiratin, tavallisen nahkaratin tilalle.

Eipä tuo kummonen operaatio ollut. Akun kenkä irti, n. 20 min odottelua ihan varmuudeksi. Bagi irti, johdot irti, ratti irti, uusi ratti paikalleen, johdot kiinni, bagi kiinni, akunkenkä paikalleen ja auton starttaus sitten HUOM! vänkärin paikalta. ÄLÄ starttaa kuskin paikalta siltä varalta jos jokin meni pieleen ja bagi paukahtaakin naamalle.

Skodan tapauksessa oli vähän monimutkaisempi homma koska piti vaihtaa tuo ohjauspylväässä oleva elektroniikkaboksi myös. Lisäksi johtosarja piti vaihtaa bagille koska entisessä ratissa ei ollut noita monitoiminäppäimiä.

Muista lisätä viiva siihen ratin pulttiin. Muistaakseni sen sai käyttää vain viidesti.
Avatar
Ironic32
Valvoja
Valvoja
Viestit: 1497
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 00:11
Auto: E90 320dA, E39 530iA Individual
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Joo, lähinnä jäikin mietityttämään, että mitenkäs tuon radion koodin kans käy, kun en sitä koodia mistään löytänyt? Eli siis, kun ottaa sen miinusnavan irti.

Ajattelin selvitä tuosta pultin kiristyksestä ihan momenttiavaimella, kun se momentti on 62,5Nm BMW:n mukaan.

Saanee tuon radion koodin merkkiliikkeestä, mutta mahtaako maksaa jotain.

Golfin rattivaihdossa tuijottelin vieressä, kun Pörhön pikahuollossa kaveri ruuvaili ratin paikalleen. Ei se mitenkään ihmeelliseltä operaatiolta sikälikään näyttänyt.
Jos et tee mitään, et voi tehdä virheitäkään...
DowNtimE
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 26
Liittynyt: 29 Maalis 2010, 07:55

Ironic32 kirjoitti:Joo, lähinnä jäikin mietityttämään, että mitenkäs tuon radion koodin kans käy, kun en sitä koodia mistään löytänyt? Eli siis, kun ottaa sen miinusnavan irti.

Ajattelin selvitä tuosta pultin kiristyksestä ihan momenttiavaimella, kun se momentti on 62,5Nm BMW:n mukaan.

Saanee tuon radion koodin merkkiliikkeestä, mutta mahtaako maksaa jotain.

Golfin rattivaihdossa tuijottelin vieressä, kun Pörhön pikahuollossa kaveri ruuvaili ratin paikalleen. Ei se mitenkään ihmeelliseltä operaatiolta sikälikään näyttänyt.
Ainakaan Skoda ei vaatinut radion koodia. En usko että BMW:kään sitä vaatii. Vain jos ECU tai IMMO vaihtuu niin silloin radio alkaa huutamaan uutta koodia.
Yleensä tuon saa huollon kautta selville. Wetteri voi siitä jotain veloittaa mutta tuskinpa ottavat mitään. Se kun on noin 5 min homma :)

Momenttiavaimella pitääkin se pultin kiristys hoitaa. Se pitää olla just eikä melkein oikeassa momentissa.
Se viiva pitää lisätä siihen sen takia että sen koko pultin osaa vaihtaa sen viidennen kerran jälkeen. Pultin kestosta ei anneta enää takuita mikäli sitä käytetään yli viisi kertaa.

Olikos sulla jo monitoimiratti? Jos on niin tuo vaihto-operaatio on helppo. Jos taas ei niin vaatii uuden johtosarjan airbagille myös.
Avatar
Ironic32
Valvoja
Valvoja
Viestit: 1497
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 00:11
Auto: E90 320dA, E39 530iA Individual
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

On monitoimiratti tuo aikaisempikin. Ymmärsin asian myös niin, että vanha pois - uus paikalleen ja that's it.

Saapa nähdä, miten äijän käy :lol:
Jos et tee mitään, et voi tehdä virheitäkään...
Avatar
Antinontoxic
Valvoja
Valvoja
Viestit: 3734
Liittynyt: 27 Maalis 2010, 17:41
Auto: R53 Cooper S '03
Paikkakunta: Vantaa

Ratin vaihto on parhaimmillaan minuutissa tehty :) Huonoimmillaan siihen menee tunteja :lol:

Alla on joko torxit, jotka pitää kiertää auki tai jouset, jotka pitää painaa auki. Ratin sivussa takana on reijät, josta niihin pääsee käsiksi. Jos ei ole valmiita reikiä, niin etsi pienet painaumat joista voi sitten painaa vaikkapa meisselin kärjellä läpi. Jos kyseessä on torxit niin juttu on oikein yksinkertainen, jos jouset, niin sitten joutuu hieman sokkona etsimään oikeaa paikkaa. Jouset kyllä tuntee kun ne alkavat painua kasaan.

Sitten vaan bagi vetämällä irti ja johdot pois. Keskimutteri irti ja nykäise ratti pois. Ja sama takaperin :)
DowNtimE
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 26
Liittynyt: 29 Maalis 2010, 07:55

Antinontoxic kirjoitti:Ratin vaihto on parhaimmillaan minuutissa tehty :) Huonoimmillaan siihen menee tunteja :lol:

Alla on joko torxit, jotka pitää kiertää auki tai jouset, jotka pitää painaa auki. Ratin sivussa takana on reijät, josta niihin pääsee käsiksi. Jos ei ole valmiita reikiä, niin etsi pienet painaumat joista voi sitten painaa vaikkapa meisselin kärjellä läpi. Jos kyseessä on torxit niin juttu on oikein yksinkertainen, jos jouset, niin sitten joutuu hieman sokkona etsimään oikeaa paikkaa. Jouset kyllä tuntee kun ne alkavat painua kasaan.

Sitten vaan bagi vetämällä irti ja johdot pois. Keskimutteri irti ja nykäise ratti pois. Ja sama takaperin :)
Skodassa oli bagi kiinni jousilla. Ensin ratti 90 astetta vasempaan, takaa meisseli reiästä sisään (hyi) taivutus ja kuuluu spoing, sitten 180 astetta toiseen suuntaan ja sama homma toiselle reiälle. Sitten veto ja bagi on käsissä.
Avatar
JP-76
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 393
Liittynyt: 16 Marras 2010, 15:09
Auto: 2014 550iX
Paikkakunta: Kanta-Häme

Eipä tossa ratin vaihdossa mitään ihmeellistä ole.

Jos vanhassa ratissa ei ole "monitoiminäppäimiä", joutuu toden näköisesti vaihtamaan ratin alla olevan "Slipringin" eli osan joka johtaa ratista lähtevät piuhat autolle.

Vakioratin tilalle jos vaihtaa sport- M-sport- Performance- ratin niin joutuu myös airbagin uusimaan, muuten kaikissa sport-rateissa airbagit käy suoraan.

E9X:ssä torx-ruuveilla irtoaa ainoastaan kaulus missä monitoiminapitkin on kiinni(pätee sport-ratteihin, vakioratissa ei torxeja ole), airbag irtoaa aiemmin mainitulla tavalla ratin takana olevista lovista esim. isolla ruuvimeisselillä painamalla. Ja sittenkin pitää tietää miten kampeaa. :)

Ratin saa varmasti irti "yläkautta" myös irrottamalla tuo kaulus, mutta kaulusta on aika vaikeata saada ujutettua pois paikoiltaan kun airbag on sen päällä.

Jotkin järjestelmät, esim. neliveto, rengaspaineen tunnistin yms. voivat "seota" akun kengän irrottamisesta, mutta esim. nelivetojärjestelmän saa nollattua niin että auto käyntiin, etupyörät laidasta laitaan ja muutama sata metriä ajoa niin herjat häviää taulusta.

Airbagin takia kannattaa akun kengän irrotuksen jälkeen keitellä vaikka kahvit ja poltella pari tupakkaa ennen kun rupeaa airbagia irrottelemaan, ettei tule pussit silmille. Muutenhan tuo airbag on aika vaaraton kun on irti sähköista (voi vaikka tiputtaa lattialle, ei laukea).

Radio ei mitään koodeja kaipaa jos ei aikaisemmin ole moisia kysellyt. :)
Tarvetta ledeille mittaristoon? Kysy!
Avatar
Ironic32
Valvoja
Valvoja
Viestit: 1497
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 00:11
Auto: E90 320dA, E39 530iA Individual
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Joo, kyllä nuo ratit irtoaa ihan nätisti. Sporttiratissa se airbagin "klipsi" pitää vääntää auki vähän eri kulmassa kuin tavallisessa.

Toisessa autossa sain kaikennäköisä jänniä herjoja aikaiseksi tuon akun kengän irroituksen takia (johtui varmaan siitä, että ei mennyt ihan heittämällä kenkä takaisin, vaan räpsähti pari kertaa). Nuo ilmot kuitenkin katosivat muutaman kilometrin ajon jälkeen, eikä niitä löydy enää edes testerillä.

Tuollaiseen pre-LCI -malliin kun vaihtaa LCI-mallin m-sport -ratin, niin siinä uudemmassa on modattu sitä toista ratin liitintä lisäämällä pikku klipsi, jonka takia ei mene heittämällä paikoilleen tuo liitin. Tuo klipsi lähtee nätisti terävällä puukolla eikä vaikuta liittimen kiinnitykseen mitenkään. Ja kaikki pelaa normaalisti.

Asensin tuohon 320dA:han 09-mallisesta 335i:stä kotoisin olevan m-sport ratin vaihdeläpysköillä. Vielä pitäisi tuo johtomodaus tehdä (tai ostaa se burger tuningin johtosarja), että sais vaihteet pelaamaan. Tuo burger tuningin johtosarja on kyllä ihan suolaisen hintainen, kun tuossa oikeasti tarvii vaan 3m tavallista sähköjohtoa... Ei vaan viitsi alkaa kolvailemaan itte...
Jos et tee mitään, et voi tehdä virheitäkään...
Vastaa Viestiin