320d seisontalämmitys pimeni
Nyt se niinsanottu webasto sitten lopetti toimintansa. Ilmeisesti kun riittävän monta kertaa sytytys epäonnistuu, menee päälle jokin lukkotila. Onko kellään kokemuksia tuon kotikorjaamisesta vai onko se keikka korjaamolle? Auto on 2009 vuodelta.
Minulla oli samaa vikaa E60 LCI:n Weban kanssa.Vikakoodien lukuun ensin.Sitten oikealla ohjelmalla lukitus auki.Vikakoodien kuittaus ja testiä.Jos vikakoodit uusiutuu tai laite ei käynnisty alkaa remontti.Mutta ilman hyvää testeriä ja osavaa henkilöä tuota kortin lukitusta ei saa kotona auki.
Edit:lisäsin itsellenikin paikkakunnan vastaisuuden varalle
Edit:lisäsin itsellenikin paikkakunnan vastaisuuden varalle
Viimeksi muokannut Heguli31, 10 Tammi 2014, 19:38. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
- JP-76
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 393
- Liittynyt: 16 Marras 2010, 15:09
- Auto: 2014 550iX
- Paikkakunta: Kanta-Häme
Pistä paikkakunta näkyviin niin löytyy apu helpomminBronze320 kirjoitti:Nyt se niinsanottu webasto sitten lopetti toimintansa. Ilmeisesti kun riittävän monta kertaa sytytys epäonnistuu, menee päälle jokin lukkotila. Onko kellään kokemuksia tuon kotikorjaamisesta vai onko se keikka korjaamolle? Auto on 2009 vuodelta.
Auttajia joilla tarvittavat laitteet löytyy tältäkin foorumilta varmaan joka paikkakunnalta. Ja jos ei, niin BTCF:n puolelta ainakin.
Tarvetta ledeille mittaristoon? Kysy!
Hyvä vinkki, paikkakunta lisätty. Joo huomenna vien auton pajalle, LPR:n autosähkön kaveri puhelimessa totesi, että ei se syyttä suotta lukkotilaan mene ja varataan samalla aikaa sen verran että voi korjata ongelman.
Luulen ettei se sähköllä toimiva lisävastuskaan pelaa, koska auto eilisessä 10 asteen pakkasessa ei 5min ajon + 10 min tyhjäkäynnin jälkeen puhaltanut vielä lämmintä lainkaan. Tuosta sulakekaaviokuvasta on kyllä melko hankala saada selville, mikä sulake olis tuohon viittaava.
Luulen ettei se sähköllä toimiva lisävastuskaan pelaa, koska auto eilisessä 10 asteen pakkasessa ei 5min ajon + 10 min tyhjäkäynnin jälkeen puhaltanut vielä lämmintä lainkaan. Tuosta sulakekaaviokuvasta on kyllä melko hankala saada selville, mikä sulake olis tuohon viittaava.
- Ironic32
- Valvoja
- Viestit: 1497
- Liittynyt: 28 Maalis 2010, 00:11
- Auto: E90 320dA, E39 530iA Individual
- Paikkakunta: Oulu
- Viesti:
Onko siinä autossa muuten edes sitä sähköistä lisävastusta, jos autossa on tehdasasenteinen webasto?Bronze320 kirjoitti: Luulen ettei se sähköllä toimiva lisävastuskaan pelaa, koska auto eilisessä 10 asteen pakkasessa ei 5min ajon + 10 min tyhjäkäynnin jälkeen puhaltanut vielä lämmintä lainkaan. Tuosta sulakekaaviokuvasta on kyllä melko hankala saada selville, mikä sulake olis tuohon viittaava.
Jos et tee mitään, et voi tehdä virheitäkään...
- JP-76
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 393
- Liittynyt: 16 Marras 2010, 15:09
- Auto: 2014 550iX
- Paikkakunta: Kanta-Häme
Todennäköisesti ei ole. Vuosimallista vielä riippuu että onko weba päällä ajon aikana ns. apulämmittimenä kunnes tietty jäähd.nesteen lämpötila saavutetaan. Mulla oli ainakin tehtaan jäljiltä pois käytöstä mutta koodaamalla tuon saa päälle jos haluaa.Ironic32 kirjoitti:Onko siinä autossa muuten edes sitä sähköistä lisävastusta, jos autossa on tehdasasenteinen webasto?Bronze320 kirjoitti: Luulen ettei se sähköllä toimiva lisävastuskaan pelaa, koska auto eilisessä 10 asteen pakkasessa ei 5min ajon + 10 min tyhjäkäynnin jälkeen puhaltanut vielä lämmintä lainkaan. Tuosta sulakekaaviokuvasta on kyllä melko hankala saada selville, mikä sulake olis tuohon viittaava.
Tarvetta ledeille mittaristoon? Kysy!
No nysse taas toimii, palopesä/höyrystin vaihdettu. Ja tosiaan tämänkin laite lämmittää vain kabiinin. Ei ollut kokemusta ko. liikkeessä modifioinnista siihen, että moottorikin lämpiäisi.
Pitänee hommata se kaapeli, että pääsee kiinni sen tietokoneen sielunelämään. Tuon sähkölämmittimen aktivointi olis tullut kyllä tarpeeseen, kun tuo webasto menee jumiin. Ja noiden vikakoodin ja lukkotilojen poistoon sitä varmaan tulee tarvittua tulevinakin talvina.
Pitänee hommata se kaapeli, että pääsee kiinni sen tietokoneen sielunelämään. Tuon sähkölämmittimen aktivointi olis tullut kyllä tarpeeseen, kun tuo webasto menee jumiin. Ja noiden vikakoodin ja lukkotilojen poistoon sitä varmaan tulee tarvittua tulevinakin talvina.
- Ironic32
- Valvoja
- Viestit: 1497
- Liittynyt: 28 Maalis 2010, 00:11
- Auto: E90 320dA, E39 530iA Individual
- Paikkakunta: Oulu
- Viesti:
Näyttäisi vähän siltä, että 2005-2006 tehdaswebastollisessa E9x:ssä tuo PTC-vastus löytyy, eli myös omastani, mutta 2007-mallista eteenpäin sitä ei enää olisikaan ja vastaavasti 2007-mallista lähtien tuo webasto on tosiaan mahdollista kytkeä myös ajonaikaisesti toimivaksi. Tuosta omasta '06:sta nimittäin löytyi vastusarvot tuolle Aux. heater PTC-vastukselle, mutta ei mitään optiota webaston ajonaikaiselle käytölle.
Tällaiset käyttötiedot löytyi omasta:
Operating period 6041h 41min (kasvoi koko ajan, kun virrat päällä)
Burning time 130h 27min
Activation counter 8929
Auxiliary heater PTC 0% (engine not running)
Vai onko jollakin parempaa tietoa noista vuosimallien eroista / webaston ajonaikaisesta käytöstä? Itse en ole koskaan havainnut webaston olevan päällä ajon aikana.
Tällaiset käyttötiedot löytyi omasta:
Operating period 6041h 41min (kasvoi koko ajan, kun virrat päällä)
Burning time 130h 27min
Activation counter 8929
Auxiliary heater PTC 0% (engine not running)
Vai onko jollakin parempaa tietoa noista vuosimallien eroista / webaston ajonaikaisesta käytöstä? Itse en ole koskaan havainnut webaston olevan päällä ajon aikana.
Eikös tuo onnistu poistamalla siitä aux. waterpumpista se yksi tiiviste sieltä venttiilin sisältä? JP-76:llahan tästä taisi olla ihan faktatietoakin. Omaani kun vaihdoin tuon rikkinäisen pumpun uuteen, niin purin vanhan auki ja kyllä sieltä ainakin sen yhden tiivisteen poistamalla saa jonkinlaisen kierron aikaiseksi myös moottorin suuntaan.Bronze320 kirjoitti:No nysse taas toimii, palopesä/höyrystin vaihdettu. Ja tosiaan tämänkin laite lämmittää vain kabiinin. Ei ollut kokemusta ko. liikkeessä modifioinnista siihen, että moottorikin lämpiäisi.
Jos et tee mitään, et voi tehdä virheitäkään...
- JP-76
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 393
- Liittynyt: 16 Marras 2010, 15:09
- Auto: 2014 550iX
- Paikkakunta: Kanta-Häme
Vesiventtilin tiiviste on ollut poissa jo 2 vuotta eikä ongelmia ole ilmaantunut. Tosin mulla on myös koodattuna toi weba päälle ajon aikana joten en tiedä miten lämpiäisi ajon aikana ilman.
Tänään testasin viimeksi webaston moottorin lämmitystehoa: ulkona -14c, moottorin (veden) lämpö -10c. 30min lämmityksen jälkeen moottorin (veden) lämpö +15c. Sisätilat ei lämpiä yhtä tehokkaasti tuon vesiventtilimodauksen jälkeen mutta kyllä sillä silti lasit saa sulamaan ja lämpiäähän ne sisätilat paljon nopeammin ajon aikana kun moottoria on esilämmitetty.
Tänään testasin viimeksi webaston moottorin lämmitystehoa: ulkona -14c, moottorin (veden) lämpö -10c. 30min lämmityksen jälkeen moottorin (veden) lämpö +15c. Sisätilat ei lämpiä yhtä tehokkaasti tuon vesiventtilimodauksen jälkeen mutta kyllä sillä silti lasit saa sulamaan ja lämpiäähän ne sisätilat paljon nopeammin ajon aikana kun moottoria on esilämmitetty.
Tarvetta ledeille mittaristoon? Kysy!
- Ironic32
- Valvoja
- Viestit: 1497
- Liittynyt: 28 Maalis 2010, 00:11
- Auto: E90 320dA, E39 530iA Individual
- Paikkakunta: Oulu
- Viesti:
No ainakin tuo oma lämpiää yli 30 pakkaslukemissakin niin hyvin, että varpaat hikoaa kengissä, eli kyllä se ainakin tuon PTC-vastuksen turvin lämpenee ajossa myös ihan riittävästi tuolla 4-koneellakin, jos termarit on kunnossa.
Bronzellekin tiedoksi, että vesiventtiili on siis tässä osa nro 5 ja löytyy kuskin puolen lokasuojan reunasta:
http://realoem.com/bmw/showparts.do?mod ... g=64&fg=18" onclick="window.open(this.href);return false;
Tuon venttiilin kun aukaisee (se matalampi motikka), niin sieltä venttiilistä löytyy sellainen pieni tiiviste, jonka pois ottamalla saa tuota kiertoa koneellekin päin.
Bronzellekin tiedoksi, että vesiventtiili on siis tässä osa nro 5 ja löytyy kuskin puolen lokasuojan reunasta:
http://realoem.com/bmw/showparts.do?mod ... g=64&fg=18" onclick="window.open(this.href);return false;
Tuon venttiilin kun aukaisee (se matalampi motikka), niin sieltä venttiilistä löytyy sellainen pieni tiiviste, jonka pois ottamalla saa tuota kiertoa koneellekin päin.
Jos et tee mitään, et voi tehdä virheitäkään...
Selittäkääs vielä mulle toi nesteiden kierron sielunelämä. Eli jos webasto nyt lämmittää vain sen lämmityskennossa kiertävän nesteen, niin eikös se lähde käynnistyksenjälkeenkään koneeseen kierrokselle? Eli onks siellä kaks eri nestettä, jotka ei ole samassa piirissä?
Ja onkohan siitä haittaa, jos kytkisi sieltä softasta päälle sen sähkövastuksen vaikka webastokin löytyy… Pitänee hommata se johto, jolla pääsee softaan kiinni. Ebayssa näytti olevan suht edullisesti tarjolla, joku 40 dollaria tai olla.
Ja onkohan siitä haittaa, jos kytkisi sieltä softasta päälle sen sähkövastuksen vaikka webastokin löytyy… Pitänee hommata se johto, jolla pääsee softaan kiinni. Ebayssa näytti olevan suht edullisesti tarjolla, joku 40 dollaria tai olla.
- Ironic32
- Valvoja
- Viestit: 1497
- Liittynyt: 28 Maalis 2010, 00:11
- Auto: E90 320dA, E39 530iA Individual
- Paikkakunta: Oulu
- Viesti:
Yksi ja sama nestehän siellä tietysti kiertää. Se Webaston pumppu vaan vakiona kierrättää pelkästään sisäkennolle, eli kyllähän se koneen käynnistyksen jälkeen tietysti sekoittuu.Bronze320 kirjoitti:Selittäkääs vielä mulle toi nesteiden kierron sielunelämä. Eli jos webasto nyt lämmittää vain sen lämmityskennossa kiertävän nesteen, niin eikös se lähde käynnistyksenjälkeenkään koneeseen kierrokselle? Eli onks siellä kaks eri nestettä, jotka ei ole samassa piirissä?
Ja onkohan siitä haittaa, jos kytkisi sieltä softasta päälle sen sähkövastuksen vaikka webastokin löytyy… Pitänee hommata se johto, jolla pääsee softaan kiinni. Ebayssa näytti olevan suht edullisesti tarjolla, joku 40 dollaria tai olla.
Tuo kiinnostaisi kyllä itseänikin tietää, että liekö tuota sähkövastusta enää edes on uudemmissa malleissa.
Jos et tee mitään, et voi tehdä virheitäkään...