Voimaa e90 320d:hen (uudelleen ohjelmointi)

E90, E91, E92, E93
Avatar
FusionWolf
Valvoja
Valvoja
Viestit: 720
Liittynyt: 18 Syys 2010, 21:23
Auto: E90 320d

Dodiin... nyt päästään aiheeseen.. Eli voimaa pitäisi myllyyn saada. ;)

Viikko ja 600km on tullut nyt baijerilla kurvattua ja täytyy sanoa, että vaikka auto onkin hyvä niin tehoa uupuu ja pahasti.

Edellinen Volvo V40 1,9D, jonka omistin 4 vuoden ajan oli ohjelmoitu Digituningin softalla ja täytyy myöntää, että oli se jonkin verran pirteämpi (kierrosherkempi) ja tehokkaampi (vääntävämpi) korkeilla kierroksilla kuin tämä nykyinen vässykkä.

Uudelleen ohjelmointi olisi siis tarkoitus suorittaa piakoin. Nyt sitten kaivataan kokemuksia, huomioita, paikkoja joissa voi tehdä ja muita mahdollisia suosituksia aiheesta.

- Missä siis kannattaa teettää?
- Onko jollain kokemusta?
- Paljonko auto kestää / tarviiko ottaa jotain huomioon tekniikan osalta ohjelmoinnissa
- yms.

Hinta jos pyörisi jossain 500:n kantturoilla niin sitten vielä viitsisi tehdäkin. Kalliimmat alkaa olla jos sitten vähän liikaa omalle perstaskulle.
J1978
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 2776
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 09:45
Auto: F34 320iA xDrive
ex F30 320iA xDrive vm. 2013

FusionWolf kirjoitti:Dodiin... nyt päästään aiheeseen.. Eli voimaa pitäisi myllyyn saada. ;)

Viikko ja 600km on tullut nyt baijerilla kurvattua ja täytyy sanoa, että vaikka auto onkin hyvä niin tehoa uupuu ja pahasti.

Edellinen Volvo V40 1,9D, jonka omistin 4 vuoden ajan oli ohjelmoitu Digituningin softalla ja täytyy myöntää, että oli se jonkin verran pirteämpi (kierrosherkempi) ja tehokkaampi (vääntävämpi) korkeilla kierroksilla kuin tämä nykyinen vässykkä.

Uudelleen ohjelmointi olisi siis tarkoitus suorittaa piakoin. Nyt sitten kaivataan kokemuksia, huomioita, paikkoja joissa voi tehdä ja muita mahdollisia suosituksia aiheesta.

- Missä siis kannattaa teettää?
- Onko jollain kokemusta?
- Paljonko auto kestää / tarviiko ottaa jotain huomioon tekniikan osalta ohjelmoinnissa
- yms.

Hinta jos pyörisi jossain 500:n kantturoilla niin sitten vielä viitsisi tehdäkin. Kalliimmat alkaa olla jos sitten vähän liikaa omalle perstaskulle.
Mm. Schieldmann Helsingissä myy noita viriviri juttuja (orkkiskamaa) ja asentaa myös tarvittaessa.
Toki muitakin löytyy, mutta tuolta aion itsekin kysyä mahdollisesti lisää "ruutia" sitten kun takuu loppuu.
Avatar
Ironic32
Valvoja
Valvoja
Viestit: 1497
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 00:11
Auto: E90 320dA, E39 530iA Individual
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Eikös ne noita Karalan softia ruukaa asennella: http://www.turbotec.com" onclick="window.open(this.href);return false;
Jos et tee mitään, et voi tehdä virheitäkään...
Beemvee
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 108
Liittynyt: 02 Kesä 2010, 18:40
Auto: G31 520dA xDrive M Sport

Avatar
Ironic32
Valvoja
Valvoja
Viestit: 1497
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 00:11
Auto: E90 320dA, E39 530iA Individual
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Beemvee kirjoitti:Mites BMW:n oma Perfomance Kit?

http://www.bmw.fi/fi/fi/owners/accessor ... iesel.html
Voisi olla ihan hyvä setti, mutta hinta lienee tähtitieteellinen? Ei tainnut tuolla bmw:n sivuilla hinnastoa dieseleihin olla, mutta x35:een hinta alkaen 2075 eur :w00t:
Jos et tee mitään, et voi tehdä virheitäkään...
j4nne
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 43
Liittynyt: 15 Syys 2010, 11:48
Auto: f31 320da
Paikkakunta: Pirkanmaa

propsit digituningille, aikoinaan käytin yhtä volvoa päivityksessä ja tais maksaa 550e.

digituningia itsekin mietin omaan kiesiin, mutta mietityttää aiheuttaa DPF jotain ongelmaa piristyksessä? onko jollain parempaa tietoa?
Avatar
Ironic32
Valvoja
Valvoja
Viestit: 1497
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 00:11
Auto: E90 320dA, E39 530iA Individual
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Riippuu varmasti softasta, mutta ainakaan nuo turbotecin softat eivät tietääkseni aiheuta mitään erityisiä ongelmia DPF:n suhteen.
Jos et tee mitään, et voi tehdä virheitäkään...
Cyan
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 16
Liittynyt: 31 Touko 2010, 12:20

http://www.turbotec.com/henkiloautot/yh ... myyjat.php" onclick="window.open(this.href);return false;

Tuolla Powerflashilla omaan e91 320d:hen laitettiin löylyä lisää keväällä. Nyt n25tkm rullannut ohjelmoinnin jälkeen eikä minkäänlaisia ongelmia ole kyllä ilmaantunut. Kaupunkiajossa kulutus kasvoi, matka-ajoon ei vaikutusta (manuaali).
Avatar
///Marko
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1723
Liittynyt: 01 Huhti 2010, 11:43
Auto: X3 35d M-sport
530iA E39 M-sport

Täytyy sanoa että onhan tuo uudelleen ohjelmointi käynyt mielessä minullakin. Mutta näkyy olevan ihan sama onko moottorin lähtöteho 163hv, 177hv vai 184hv. Silti siitä otetaan samat 211hv irti. Tämän takia voisi rauhassa odotella josko Performance Power Kit tehtäisiin tähän uusimpaan 184hv koneeseenkin joskus ja ostaa sitten se. Säilyisihän siinä luultavasti silloin vielä auton takuukin voimassa.
Avatar
Ironic32
Valvoja
Valvoja
Viestit: 1497
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 00:11
Auto: E90 320dA, E39 530iA Individual
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

///Marko kirjoitti:Täytyy sanoa että onhan tuo uudelleen ohjelmointi käynyt mielessä minullakin. Mutta näkyy olevan ihan sama onko moottorin lähtöteho 163hv, 177hv vai 184hv. Silti siitä otetaan samat 211hv irti.
Tuota minäkin hieman ihmettelen ja lähinnä tuon 163hv osalta, että aika paljon luvataan lisätenkua tuohon pataan. Tietenkin tuollainen about 200-210 hv alkaa varmaan olla aika maksimit 2-litraisesta dieselistä pelkällä softalla, oli lähtöteho sitten mitä tahansa.

Epäilemättä näissä 163/177/184 -tehoisissa koneissa on tehtaalta lähtiessään muutakin eroa kuin pelkkä softa, mutta kuinka isoja nuo erot sitten tehon kannalta merkittävien komponenttien osalta ovat, niin en tiedä. Olisi mukava, jos joku voisi valaista asiaa enemmän. Noiden luvattujen tehojen puolesta voisi ajatella, että ei välttämättä kovin isoja eroja olisi :conf:
Jos et tee mitään, et voi tehdä virheitäkään...
Avatar
FusionWolf
Valvoja
Valvoja
Viestit: 720
Liittynyt: 18 Syys 2010, 21:23
Auto: E90 320d

Cyan kirjoitti:http://www.turbotec.com/henkiloautot/yh ... myyjat.php

Tuolla Powerflashilla omaan e91 320d:hen laitettiin löylyä lisää keväällä. Nyt n25tkm rullannut ohjelmoinnin jälkeen eikä minkäänlaisia ongelmia ole kyllä ilmaantunut. Kaupunkiajossa kulutus kasvoi, matka-ajoon ei vaikutusta (manuaali).
Hienoa kuulla. Katselin noita firman sivuja ja vaikuttaa todella asialliselta. Paljonkos tuolla maksoi tuo ohjelmointi?

Miltäs muuten auto tuntuu ohjelmoinnin jälkeen. Parantuiko vääntö alhaisilla kierroksilla. Itseäni vähän häiritsee kun tyyliin ennen 1700rpm ei autossa tapahdu mitään. Haluaisin juurikin niin, että kun lähdetään vaikka pienestä liikkeestä esim. 2 vaihteella kierrosten ollessa siellä tuhannen pinnassa niin vauhtia alkaisi kasvaa yksintein kunnolla eikä vasta 5 minuutin päästä kun ollaan päästy sinne 1500 rpm:n paremmalle puolelle.

Onkos kellään mitään sanottavaa tuosta v-tech tuningista? Sekin vaikuttaa ihan asialliselta. Ja olisi hieman lähempänäkin. http://www.vtech.fi/" onclick="window.open(this.href);return false;
Avatar
Ironic32
Valvoja
Valvoja
Viestit: 1497
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 00:11
Auto: E90 320dA, E39 530iA Individual
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

FusionWolf kirjoitti:Haluaisin juurikin niin, että kun lähdetään vaikka pienestä liikkeestä esim. 2 vaihteella kierrosten ollessa siellä tuhannen pinnassa niin vauhtia alkaisi kasvaa yksintein kunnolla eikä vasta 5 minuutin päästä kun ollaan päästy sinne 1500 rpm:n paremmalle puolelle.
Riippuu varmaan tuokin jossain määrin softasta, mutta voisin kuvitella, että jonkin verran paremmin tulee vääntöä + jopa tehoa myös tuolle alueelle.

Toisaalta taas tuo alue on juuri se, missä voimansiirto ja muut komponentit ottaa eniten kipeää, kun vääntöä lyödään paljon kehiin. Laitat kato seuraavaksi automaatin, niin sehän potkii sopivan pykälän sisään, kun tarttee kiiruusti lähteä pieniltä nopeuksilta ;) :drink:
Jos et tee mitään, et voi tehdä virheitäkään...
Avatar
Ironic32
Valvoja
Valvoja
Viestit: 1497
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 00:11
Auto: E90 320dA, E39 530iA Individual
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Niin ja mitä tulee itse näihin viripajoihin, niin minulla ei siis ole minkään valtakunnan sitoumuksia / suhteita mihinkään firmaan / henkilöön, mutta netistä olen lukenut päällisin puolin positiivisia kokemuksia tuosta Karalan hommasta, jota myös käsittääkseni PowerFlash esim. Oulussa edustaa. Korjatkaa jos olen väärässä tuon edustuksen tai kokemusten suhteen.

PowerFlashissa käytin Erkin tutkinnassa kerran Vollea, kun oli vähän kulkupuolen ongelmia ja palvelusta täysi 10. Erkki kävi antamassa haipakkaa samalla mitaten arvoja, mutta asia jäi sitten omalta puoleltani kesken aikanaan.
Jos et tee mitään, et voi tehdä virheitäkään...
Avatar
Ironic32
Valvoja
Valvoja
Viestit: 1497
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 00:11
Auto: E90 320dA, E39 530iA Individual
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Ja laitettakoon myös tiedoksi niille, jotka miettivät mahdollisesti automaatin softausta (ja/tai kestoa):

BMW 320dA vaihteisto on BMW:n ja ZF:n (Zahnradfabrik Friedrichshafen) yhteistyössä tekemä laatikko malliltaan GA6HP19Z / GA6HP19Z TU, jonka max. vääntösuositus on 400 Nm.

BMW 330dA vastaavasti GA6HP26Z (600 Nm) / GA6HP26Z TU (650 Nm)

325dA / 335dA tietoa ei ole, mutta listalta löytyy vielä GA6HP32Z (750 Nm).
Jos et tee mitään, et voi tehdä virheitäkään...
Avatar
FusionWolf
Valvoja
Valvoja
Viestit: 720
Liittynyt: 18 Syys 2010, 21:23
Auto: E90 320d

Ennen kuin ostin tämän oman manuaalilaatikolla varustetun kulkupelin kävin testaamassa vastaavanlaisia kiesejä eri autoliikkeissä ja mukana oli automaattilootalla varustettujakin. Päällisin puolin mieleen jäi, että automaattilootalla varustettu ei lähtenyt yhtä rivakasti kuin manuaali.

Tokihan se automaatin kiihtyvyys oli tasaisempaa vaihteiden vaihdon kannalta, mutta itse lähtö tapahtuma oli jokseenkin laiskempi.

Mutta, mutta... onko kellään mitään sanottavaa tuosta vtechistä? Olisi aikas paljon lähempänä kuin tuo Oulun paja, joka kyllä muuten vaikuttaa todella asialliselta. Pistin juuri vähän kyselyäkin siihen suuntaan. ;)
Avatar
Antinontoxic
Valvoja
Valvoja
Viestit: 3734
Liittynyt: 27 Maalis 2010, 17:41
Auto: R53 Cooper S '03
Paikkakunta: Vantaa

FusionWolf kirjoitti:Tokihan se automaatin kiihtyvyys oli tasaisempaa vaihteiden vaihdon kannalta, mutta itse lähtö tapahtuma oli jokseenkin laiskempi.

Mutta, mutta... onko kellään mitään sanottavaa tuosta vtechistä? Olisi aikas paljon lähempänä kuin tuo Oulun paja, joka kyllä muuten vaikuttaa todella asialliselta. Pistin juuri vähän kyselyäkin siihen suuntaan. ;)
Itse vertailin myös automaattia ja manuaalia, ja tottahan se on että manuaalilla saa laiskemmankin auton tuntumaan rivakammalta kuin automaatilla. Tämän huomaa varsinkin kun ottaa seisovan lähdön.

Vtechistä on sen verran kokemusta, että yritin laittaa softaa pariin kertaan, mutta valitettavasti puheista huolimatta ei ko. autoon vielä ollut olemassa softaa ja se ei siksi onnistunut.
Avatar
Ironic32
Valvoja
Valvoja
Viestit: 1497
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 00:11
Auto: E90 320dA, E39 530iA Individual
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Antinontoxic kirjoitti: Itse vertailin myös automaattia ja manuaalia, ja tottahan se on että manuaalilla saa laiskemmankin auton tuntumaan rivakammalta kuin automaatilla. Tämän huomaa varsinkin kun ottaa seisovan lähdön.
Tottahan toki se manuaali rivakammin lähtee. Jossakin määrin huumoriksi oli tarkoitettu tuo kommenttini :lol:

Mutta on siinä toki sen verran perääkin, että jos esim. 2-vaihteella manuaalilla vedät kaasun linttaan 1000 kierroksen tuntumassa, niin kyllä siinä ainakin mopodieselissä hieman lagia on, ennen kuin mennään mihinkään kun taas tomaatti survoo pienintä mahdollista pykälää sisään.

Edit: Niin ja eikös esim. Herzika myy tuota samaa Karalan softaa Helsingissä, mitä Powerflash Oulussa :conf:
Jos et tee mitään, et voi tehdä virheitäkään...
Avatar
FusionWolf
Valvoja
Valvoja
Viestit: 720
Liittynyt: 18 Syys 2010, 21:23
Auto: E90 320d

No joo, kyllähän tuo totta on, että kun ollaan isolla vaihteella pienillä kierroksilla ja siitä pitäisi rivakasti lähteä niin manuaalilla se kestää ja kestää tai sitten pitää heittää pienempää pykälään ja kohta heti perään taas isompaa, jonka automaatti hoitaa kyllä asiallisesti.

Tämä on juurikin yksi niistä tilanteista, johon haluaisin hieman muutosta. Aikaisemmassa Vollessani tuo saatiin hoidettua aikas hienosti kuntoon.

Ajattelin tuota vtechiä sen vuoksi kun lupaavat penkittää auton, mutta mites on tuolla Oulun pajalla. Penkittääkö vai flashääkö vain uuden softan ja that's it? Niin ja se hinta?
Avatar
Ironic32
Valvoja
Valvoja
Viestit: 1497
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 00:11
Auto: E90 320dA, E39 530iA Individual
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

FusionWolf kirjoitti: Ajattelin tuota vtechiä sen vuoksi kun lupaavat penkittää auton, mutta mites on tuolla Oulun pajalla. Penkittääkö vai flashääkö vain uuden softan ja that's it? Niin ja se hinta?
Ei taida olla Powerflashissa penkkiä (tietääkseni?), mutta Jäälistä löytyy parikin penkkiä, joissa penkitys maksaa jotain 80 eur luokkaa.

Itse tuosta softauksen hinnasta Oulussa ei ole tietoa, mutta eikös nuo jossain 600-700 eur luokissa pyöri?
Jos et tee mitään, et voi tehdä virheitäkään...
Cyan
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 16
Liittynyt: 31 Touko 2010, 12:20

FusionWolf kirjoitti:
Cyan kirjoitti:http://www.turbotec.com/henkiloautot/yh ... myyjat.php

Tuolla Powerflashilla omaan e91 320d:hen laitettiin löylyä lisää keväällä. Nyt n25tkm rullannut ohjelmoinnin jälkeen eikä minkäänlaisia ongelmia ole kyllä ilmaantunut. Kaupunkiajossa kulutus kasvoi, matka-ajoon ei vaikutusta (manuaali).
Hienoa kuulla. Katselin noita firman sivuja ja vaikuttaa todella asialliselta. Paljonkos tuolla maksoi tuo ohjelmointi?

Miltäs muuten auto tuntuu ohjelmoinnin jälkeen. Parantuiko vääntö alhaisilla kierroksilla. Itseäni vähän häiritsee kun tyyliin ennen 1700rpm ei autossa tapahdu mitään. Haluaisin juurikin niin, että kun lähdetään vaikka pienestä liikkeestä esim. 2 vaihteella kierrosten ollessa siellä tuhannen pinnassa niin vauhtia alkaisi kasvaa yksintein kunnolla eikä vasta 5 minuutin päästä kun ollaan päästy sinne 1500 rpm:n paremmalle puolelle.

Onkos kellään mitään sanottavaa tuosta v-tech tuningista? Sekin vaikuttaa ihan asialliselta. Ja olisi hieman lähempänäkin. http://www.vtech.fi/" onclick="window.open(this.href);return false;
Kyllähän auton luonne muuttui huomattavasti, todenäköisesti eron huomaisi vielä radikaalimmin jos tehot nyt tippuisivat alkuperäiseksi. Itselleni haettiin nimenomaan käytännön suorituskykyä, ei niinkään huipputehoja. Vääntöä olisi kuulemma voinut vielä reilusti lisätä mutta kytkimen päällehän se ennenpitkää käy joten lähellekään tappiin ei vääntöjä laitettu.

Muistaakseni hinta oli 500 eur. Aikaa taisi mennä pari tuntia testiajolenkkeineen. Jos autoon esim merkkihuollossa palautuu tehdasasetukset niin nimellistä korvausta (=työaika) vastaan ohjelmoinnin voi käydä ajamassa uudelleen sisään.
Vastaa Viestiin