Huoltovalikko: Huoltokohteiden nollaus (E9x)

E90, E91, E92, E93
FusionWolf
Valvoja
Valvoja
Auto: E90 320d

Ohessa ohjetta, miten resetoida eri kohteita huoltovalikosta. Käytännöllistä, jos esim. vaihdat öljyt itse tai jossain 3. osapuolen autohuollossa.

1. Pistä avain paikoilleen ja paina Start/Stop -painiketta ilman, että mikään polkimista on painettuna.

2. Odota, että huoltomuistutin (auton kuva) ja muut mahdolliset varoitusvalot mittaristossa sammuvat. Paina trippimittarin nollauspainike pohjaan. Noin 3 sek. päästä syttyy varoituskolmio. Pidä painiketta vielä pari sekuntia pohjassa ja päästä irti. Mikäli ajoitus onnistui on mittaristossa öljykanisterin kuva. Mikäli ajoitus epäonnistui on mittaristossa alustakoodi ja toimenpide täytyy tehdä kokonaan uusiksi (ota avain pois paikoiltaan).

3. Huoltovalikossa voit vaihtaa eri kohteita vilkkuviiksen rullasta. Kun olet valinnut halutun kohteen paina vilkkuviiksen BC-painiketta, jolloin ilmestyy RESET. Painamalla BC-painiketta uudelleen parin sekunnin ajan, kello pyörähtää näytössä ja kohde on nollattu.

4. Voit jatkaa huoltovalikossa ja valita uuden kohteen nollattavaksi tai painaa Start/Stop painiketta poistuaksesi huoltovalikosta.

Ohjeen pitäisi toimia niin iDrive kuin iDrivettömässäkin mallissa.
Ironic32
Valvoja
Valvoja
Auto: E90 320dA, E39 530iA Individual
Viesti:

Mietinkin juuri, että jos haluaisi itse esim. jarrupaloja tmv. vaihdella, että saako noita nollattua. Onkos joku ihan käytännössä kokeillut, että tuo myös oikeasti onnistuu?
Jos et tee mitään, et voi tehdä virheitäkään...
FusionWolf
Valvoja
Valvoja

Kyllä tuo onnistuu. Itse nollasin viime viikolla kun vaihdatin öljyt ja suodattimen koneeseen.

Itselleni tuon tänne muistutukseksi lähinnä kirjoitin, mutta hyvä jos siitä hyötyy joku toinenkin. ;)
Ironic32
Valvoja
Valvoja
Viesti:

Epäilemättä on hyötyä, ainakin itselleni. Ei jaksa jokaisesta pienestä risauksesta maksaa pajalle mansikoita ja yleensä se suurin ongelma on noiden service-valojen kans, joten hyvä, että onnistuu myös ilman erikoislaitteita.
Antinontoxic
Valvoja
Valvoja
Auto: R53 Cooper S '03

Ehdottomasti hyvä postaus ja monelle tarpeeseen :thuup:
kokke
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä

Osaisko ketään neuvoa asiassa. Eli olen nollannut oheisten ohjeiden mukaan huoltokohteita esim. öljynvaihdon jälkeen ja homma on onnistunut ilman ongelmia.

Vaihdoin itse takajarrupalat bemuun (2.0 bensa, e90 -2005). Huoltovalikossa takajarrujen kohdalla oli 1800km jäljellä, joten palojen vaihdon jälkeen yritin nollata kohteen niin kuin aina ennenkin. Kohde ei kuitenkaan nollaantunut, vaan kohde muuttui keltaiseksi ja kohta, jossa kilometrit pitäisi lukea, niin näyttää pelkkää viivaa (----------). Käynnistyksen jälkeen ajotietokone näyttää punaista kuvaa, että auto pitäisi nostaa ylös sekä käsijarrun merkkivalo palaa mittaristossa kokoajan.

Olen kokeillut nollata uudestaan ja uudestaa, mutta ei mitään vaikutusta. En viitsisi viedä huoltoon kyseisen asian takia, koska maksaa varmaan taas hunajaa.
masiaro
Valvoja
Valvoja

kokke kirjoitti:Osaisko ketään neuvoa asiassa. Eli olen nollannut oheisten ohjeiden mukaan huoltokohteita esim. öljynvaihdon jälkeen ja homma on onnistunut ilman ongelmia.

Vaihdoin itse takajarrupalat bemuun (2.0 bensa, e90 -2005). Huoltovalikossa takajarrujen kohdalla oli 1800km jäljellä, joten palojen vaihdon jälkeen yritin nollata kohteen niin kuin aina ennenkin. Kohde ei kuitenkaan nollaantunut, vaan kohde muuttui keltaiseksi ja kohta, jossa kilometrit pitäisi lukea, niin näyttää pelkkää viivaa (----------). Käynnistyksen jälkeen ajotietokone näyttää punaista kuvaa, että auto pitäisi nostaa ylös sekä käsijarrun merkkivalo palaa mittaristossa kokoajan.

Olen kokeillut nollata uudestaan ja uudestaa, mutta ei mitään vaikutusta. En viitsisi viedä huoltoon kyseisen asian takia, koska maksaa varmaan taas hunajaa.
Hmm. Olisiko anturin vaihtamattomuus syynä? Vai vaihdoitko sitäkin?
- - -
Ironic32
Valvoja
Valvoja
Viesti:

Vai olisko tässä kokke:n tapauksessa kyse siitä, että se vaihtoaika on tullut niin lähelle, ettei onnistu enää itse nollaamalla? Jostakin muistan tällaista lukeneeni, mutta ei ole kyllä varmaa tietoa. Ei välttämättä toimi näin edes kaikissa huoltokohteissa, mutta olisiko jarruissa eri juttu?

Mites tuon anturin kanssa, eikös se kuitenkin palojen vaihdon jälkeen ole taas irti levystä, joten ei pitäisi sen perusteella herjata?
masiaro
Valvoja
Valvoja

Ironic32 kirjoitti:Vai olisko tässä kokke:n tapauksessa kyse siitä, että se vaihtoaika on tullut niin lähelle, ettei onnistu enää itse nollaamalla? Jostakin muistan tällaista lukeneeni, mutta ei ole kyllä varmaa tietoa. Ei välttämättä toimi näin edes kaikissa huoltokohteissa, mutta olisiko jarruissa eri juttu?

Mites tuon anturin kanssa, eikös se kuitenkin palojen vaihdon jälkeen ole taas irti levystä, joten ei pitäisi sen perusteella herjata?
En ole varma mistä kyse oli, mutta muistan nollaaneeni joskus joku juttu joka ehti mennä miinukselle eli punaiselle puolella.

Olen kokoajan käsittänyt, että anturi on kertakäyttötavaraa?
- - -
Worm
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä

masiaro kirjoitti:
Ironic32 kirjoitti:Vai olisko tässä kokke:n tapauksessa kyse siitä, että se vaihtoaika on tullut niin lähelle, ettei onnistu enää itse nollaamalla? Jostakin muistan tällaista lukeneeni, mutta ei ole kyllä varmaa tietoa. Ei välttämättä toimi näin edes kaikissa huoltokohteissa, mutta olisiko jarruissa eri juttu?

En ole varma mistä kyse oli, mutta muistan nollaaneeni joskus joku juttu joka ehti mennä miinukselle eli punaiselle puolella.

Olen kokoajan käsittänyt, että anturi on kertakäyttötavaraa?
Samoin minäkin, joten ääni anturinvaihdolle :)
Ironic32
Valvoja
Valvoja
Viesti:

Toki anturi pitää vaihtaa. Unohdin tyystin, että jos se anturi on jo herjannut, niin tokihan se herjaa varmasti jatkossakin :dumb:
FusionWolf
Valvoja
Valvoja

Anturi on kertakäyttökamaa. Se kuluu siinä missä palakin. Mittaus perustuu vastusarvon muuttumiseen, joka muuttuu kun anturi kuluu hioutuessaan jarrulevyä vasten.

Itselläni ainakin oli mennyt pitkälti yli jarrupalojen vaihto ja paloi punaisella, mutta ihan hyvin onnistui nollaus, kun anturi oli vaihdettu. Tosin semmoinen "erikoisuus" siinä nollauksessa oli, että piti ajaa 10-20m sen nollausoperaation lisäksi ennen kuin viimeisetkin varaitusvalot katosivat mittaristosta.
kokke
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä

Se anturi oli aivan hapertunut ja siitä päästä lähti puolet irti, kun irroittelin sitä vanhasta jarrupalasta. Laitoin anturin sitten jarruletkuun kiinni nippusiteellä :thup: , niin että se ei pääse kosketuksiin metallin kanssa. Ajattelin, että kai se on ihan sama onko anturi kiinni jarrupalassa vai jossain muualla, kunhan se ei pääse ottamaan tarvittua kontaktia ja antamaan sitä kautta punaista valoa.

Pitää tosiaan koittaa vaihtaa tuo anturi uuteen jos ongelma olisi siitä kiinni. Pitää laittaa sitten tilannepäivitystä.
DI Pekka
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Auto: BMW 320i E90 vm 2005

Täällä löytyy video Youtubesta, jonka avulla voit resetoida BMW E90 vm2005: Öljynvaihdon, jarrupalojen, ja muiden huoltojen varoitustekstit.

Avaa linkki:
http://www.youtube.com/watch?v=PrIysKSHST8" onclick="window.open(this.href);return false;
I.V.K.
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä

Moro.
Mulla ei onnistu jostain syystä se service-huomautuksen nollaus. Olen mielestäni toiminut ohjeiden mukaisesti, mutta en saa sitä "reset"-tekstiä tulemaan mistään. Onko voinut huolto mennä liian pitkälle kun on -3600km? Kiitos edellisen huollontekijän kun ei ole nollannut.
Ironic32
Valvoja
Valvoja
Viesti:

Oliko kuskin ovi kiinni? Muistaakseni (voin muistaa väärinkin) ainakin itselläni piti olla kuskin ovi kiinni ennen kuin onnistui nuo resetit.
I.V.K.
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä

Juu, oli ovet kiinni.
Pk63
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä

Itsellä täysin sama ongelma kuin kokkella eli käsijarruvalo jää palamaan koko ajan ja molemmat jarrut näyttävät "-------". Ja punainen "tolpannokkaan auto" palaa myös. Onko tietoa saako tuon jostain valikoista muutettua vai johtuuko tosiaan antureista?
Kake200
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä

Vaihdoin toissapäivänä levyt ja jarrupalat eteen. Zimmermannin levyt ja Ferodon jarrupalat. Jarrupalan tunnistinjohtoa en vaihtanut. Jarrut toimivat nyt muuten hyvin, mutta vikakoodin kuittaus ei onnistunut. Käsijarruvalo jää palamaan ja molemmat, etu- ja takajarrut eivät näyttävät huoltovälitiedossa ''------''. Punainen ''tolpannokkaan auto'' näkyy myös käynnistyksessä. Samat ilmoitukset kuin edellisellä kirjoittajalla siis näkyvät minullakin. Tunnistimen toiminta perustuu ilmeisesti tosiaankin vastusarvon muuttumiseen, eikä maadottumiseen mikä oli aluksi oma kuvitelmani toimintaperiaatteesta. No, huomenna saan varmistuksen asiaan kun laitan uuden tunnistimen paikalleen ja teen vikakoodikuittauksen. Auoton oikealta puolelta anturi puuttui kokonaan. Ilmeisesti yksi anturi riittää etupäässä?
traveller
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Auto: F30 330e

Jarrupalojen kulumisanturit on edessä vasemmalla ja takana oikealla.

Ja tuollahan oli (takajarrujen) vaihto- ja nollausohjeet:

http://www.bmwforum.fi/viewtopic.php?f=69&t=1600" onclick="window.open(this.href);return false;
Vastaa Viestiin