TÄLLÄINEN VIKAVALO MITTARISTOSSA
- Ironic32
- Valvoja
- Viestit: 1497
- Liittynyt: 28 Maalis 2010, 00:11
- Auto: E90 320dA, E39 530iA Individual
- Paikkakunta: Oulu
- Viesti:
Paljonko kilometrejä autossa. Voi olla ihan km mukainen herja filtterin tarkistamiseksi tai sitten pönttö alkaa olla tukossa. Piuhan päässä selviää, onko dpf:ltä vikakoodeja, esim. 480A tai 481A. Myös ajotk. Check valikosta kyseisen herjan kohdalla näkee bc-nappia pitkään painamalla cc-id koodin, jolla voi koittaa googlettaa syytä valolle
Jos et tee mitään, et voi tehdä virheitäkään...
oletko ajanut lyhyttä vai pitkää ajoa viime aikoina tai yleensä? Onko termostaatit kunnossa jotta kone käy oikean lämpöisenä? Vaikuttaa nopeasti siltä että poltot ovat jääneet hiukkassuodattimelta tekemättä ja kuten ironic32 totesi siellä on todennäköisesti tuo 481A vikakoodi joka sytyttää juurikin tuon ilmoituksen käyttäjälle kojelautaan. Jos vastapaineet ovat korkeat se indikoi että suodatin alkaa olemaan tukossa.
Huomioitavaa on että dpf (hiukkassuodatin) varustetuilla autoilla pitää ajaa välillä pidempää tasaista ajoa niin että tuo dpf-poltto tapahtuu. Poltto tapahtuu kunhan tietty yhtälö toteutuu eli moottorin lämmöt tulee olla yli 83 astetta (eli termarit pitää olla ok), pakokaasujen lämmöt ovat sopivat (en muista astelukua) ja dpf-pöntön paineanturi antaa sopivan vastapainelukeman jolloin auto tekee tuon polton eikä näitä vikakoodeja pääse tällöin syntymään.
Ongelma tässä on käyttäjännäkökulmasta se että ensimmäinen vikakoodi eli tuo 480a jää käyttäjältä täysin näkemättä koska siitä ei tule mitään viestiä kojelautaan mutta tuo vastapaineentasosta kertova koodi estää kuitenkin mahdollisen polton. Tuon jälkeen seuraava taso "viassa" on tuo 481A koodi joka tekee tuon kojelautavikan käyttäjän näköpiiriin.
Aiheesta on runsaasti erilaista keskustelua internetin syövereissä jotka löytyvät hakusanoilla "hiukkassuodatin", "dpf", "dpf filter" jne
Auto siis pitää nyt käyttää piuhanpäässä ja sitä kautta tulee muutamia erilaisia vaihtoehtoja vikakoodin poistamiseksi ja ratkaisemiseksi: piuhan päässä pakotetusti polttotapahtuma käyntiin ja suoritetuksi jos tuo ei onnistu vaan vastapaineet ovat liian kovat niin se indikoi että pönttö on liian tukossa jolloin bmw merkkihuolto ehdottaa että uusitaan koko pönttö joka on siis yksi vaihtoehto ratkaista ongelma, mutta se on aika kallis vaihtoehto. Yksi vaihtoehto on pesettää tuo pönttö ja sen jälkeen tehdä pakkopoltto ohjelmallisesti tai ajamalla. DPF pesuja tekevät muutamat huoltoliikkeet rahaa vastaan, esim. eräässä Espoolaisessa korjaamossa tuo maksaa noin 300-500 euroa riippuen miten homma hoituu.
Itse olen pesettänyt oman autoni pöntön aivan hyvin tuloksin. Huomioitavaa on senkin jälkeen se, että aika-ajoin ajaa pidemmän moottoritiepätkän noin yhtä vaihdetta pienemmällä vaihteella kuin normaalisti jotta saa kuormitettua moottoria niin että tuo polttoyhtälö toteutuu. Huomioitava on siis myös edellä mainitsemani moottorilämpötilojen oikeellisuus eli termostaatit pitää olla kunnossa.
Tässä nopea ja sekava oma kokemukseni ja tietoni aiheesta joka perustuu omakohtaiseen kokemukseeni oman 335d:ni kanssa.
Huomioitavaa on että dpf (hiukkassuodatin) varustetuilla autoilla pitää ajaa välillä pidempää tasaista ajoa niin että tuo dpf-poltto tapahtuu. Poltto tapahtuu kunhan tietty yhtälö toteutuu eli moottorin lämmöt tulee olla yli 83 astetta (eli termarit pitää olla ok), pakokaasujen lämmöt ovat sopivat (en muista astelukua) ja dpf-pöntön paineanturi antaa sopivan vastapainelukeman jolloin auto tekee tuon polton eikä näitä vikakoodeja pääse tällöin syntymään.
Ongelma tässä on käyttäjännäkökulmasta se että ensimmäinen vikakoodi eli tuo 480a jää käyttäjältä täysin näkemättä koska siitä ei tule mitään viestiä kojelautaan mutta tuo vastapaineentasosta kertova koodi estää kuitenkin mahdollisen polton. Tuon jälkeen seuraava taso "viassa" on tuo 481A koodi joka tekee tuon kojelautavikan käyttäjän näköpiiriin.
Aiheesta on runsaasti erilaista keskustelua internetin syövereissä jotka löytyvät hakusanoilla "hiukkassuodatin", "dpf", "dpf filter" jne
Auto siis pitää nyt käyttää piuhanpäässä ja sitä kautta tulee muutamia erilaisia vaihtoehtoja vikakoodin poistamiseksi ja ratkaisemiseksi: piuhan päässä pakotetusti polttotapahtuma käyntiin ja suoritetuksi jos tuo ei onnistu vaan vastapaineet ovat liian kovat niin se indikoi että pönttö on liian tukossa jolloin bmw merkkihuolto ehdottaa että uusitaan koko pönttö joka on siis yksi vaihtoehto ratkaista ongelma, mutta se on aika kallis vaihtoehto. Yksi vaihtoehto on pesettää tuo pönttö ja sen jälkeen tehdä pakkopoltto ohjelmallisesti tai ajamalla. DPF pesuja tekevät muutamat huoltoliikkeet rahaa vastaan, esim. eräässä Espoolaisessa korjaamossa tuo maksaa noin 300-500 euroa riippuen miten homma hoituu.
Itse olen pesettänyt oman autoni pöntön aivan hyvin tuloksin. Huomioitavaa on senkin jälkeen se, että aika-ajoin ajaa pidemmän moottoritiepätkän noin yhtä vaihdetta pienemmällä vaihteella kuin normaalisti jotta saa kuormitettua moottoria niin että tuo polttoyhtälö toteutuu. Huomioitava on siis myös edellä mainitsemani moottorilämpötilojen oikeellisuus eli termostaatit pitää olla kunnossa.
Tässä nopea ja sekava oma kokemukseni ja tietoni aiheesta joka perustuu omakohtaiseen kokemukseeni oman 335d:ni kanssa.
- Ironic32
- Valvoja
- Viestit: 1497
- Liittynyt: 28 Maalis 2010, 00:11
- Auto: E90 320dA, E39 530iA Individual
- Paikkakunta: Oulu
- Viesti:
Sen verran edelliseen, että jäähdytysnesteen lämpötila pitää olla yli 75 ja pakokaasujen lämpötila yli 240 astetta. Tai näin ainakin BMW:n speksit kertoo. Jos siellä on koodi 481A, niin edes pakkogenerointi (poltto) ei lähde välttämättä päälle / pysy päällä, vaan pönttö pitää pestä / vaihtaa.
Ainakin Oulun Wetterillä (merkkiliike) kuulemma myös pestään noita pönttöjä. Mutta osaakos joku sanoa, että voiko tuollaisen uudemman mallisen pöntön (jossa siis cat + dpf samassa) pestä samalla konstilla kuin vanhemmankin, jossa dpf on oma erillinen pönttönsä? Jostakin ollut lukevinani, että tuollaista yhdistelmäpönttöä ei voisi pestä samalla tavalla ilman catin vaurioittamista?
Ainakin Oulun Wetterillä (merkkiliike) kuulemma myös pestään noita pönttöjä. Mutta osaakos joku sanoa, että voiko tuollaisen uudemman mallisen pöntön (jossa siis cat + dpf samassa) pestä samalla konstilla kuin vanhemmankin, jossa dpf on oma erillinen pönttönsä? Jostakin ollut lukevinani, että tuollaista yhdistelmäpönttöä ei voisi pestä samalla tavalla ilman catin vaurioittamista?
Jos et tee mitään, et voi tehdä virheitäkään...
- Ironic32
- Valvoja
- Viestit: 1497
- Liittynyt: 28 Maalis 2010, 00:11
- Auto: E90 320dA, E39 530iA Individual
- Paikkakunta: Oulu
- Viesti:
Totta, muistaakseni BMW:n spekseissä on näkynyt min. 10ltr sekä min. 20ltr. En tiedä, kumpi oikeasti pitää paikkansa, mutta parempi olla reilusti, niin ei jää ainakaan tuosta kiinni.traveller kirjoitti:Polttotapahtuman käynnistymiseksi täytyy myös dieseliä olla tankissa muistaakseni vähintään 5-10 litraa.
Jos et tee mitään, et voi tehdä virheitäkään...
No joo eli autolla on ajettu 219tkm.. Ja kyllä ajan pitkää matkaa ja ihan tarkoituksellisesti tulee välillä ajettua myös pitempää matkaa korkeammilla kierroksilla.. Se anto siihen kohtaan ilmeisesti vikakoodn c jotakin 49 voiko pitää paikkaansa?? Tuo vikavalo syttyy aikalailla heti kun moottori on lämmenny! Ja eilen mies kävi polkemassa autoa kunnolla niin oli sammunu mittaristosta.. mutta jännä nähä nyt kun lähen autolla päivällä että miten käy..
Näyttäis olevan hiukkassuodattimen vikakoodi:
DME/DDE 49 Particulate Filter Malfunction
http://www.e90post.com/forums/showthread.php?t=658265" onclick="window.open(this.href);return false;
Mutta ehkä se polkemalla vielä aukeaa. Jos ei aukea, niin sitten uutta tilalle tai tyhjennys ja koodaus.
DME/DDE 49 Particulate Filter Malfunction
http://www.e90post.com/forums/showthread.php?t=658265" onclick="window.open(this.href);return false;
Mutta ehkä se polkemalla vielä aukeaa. Jos ei aukea, niin sitten uutta tilalle tai tyhjennys ja koodaus.
Ex: BMW F36 420dA xDrive, BMW F30 320dA, BMW R 850 R, Volvo C30 2.0dA, Volvo S80 2.9, Opel Vectra 1.6 S, Peugeot 309 1.6
- Ironic32
- Valvoja
- Viestit: 1497
- Liittynyt: 28 Maalis 2010, 00:11
- Auto: E90 320dA, E39 530iA Individual
- Paikkakunta: Oulu
- Viesti:
Joo, tarkempi / tarkemmat koodit selviää piuhan nokassa. Uusia tarvikepönttöjä saa ebaysta alle 500eur, mutta pesu varmasti edullisempi vaihtoehto.
Jos et tee mitään, et voi tehdä virheitäkään...
Ei aukee polkemalla - poltot ei lähde päälle edes 480A vikakoodin jälkeen saatikka sitten 481A:n jälkeen joka sytyttää tuon merkkivalon kuten tuli aiemmassa postauksessa kerrottua.salmol kirjoitti:Näyttäis olevan hiukkassuodattimen vikakoodi:
DME/DDE 49 Particulate Filter Malfunction
http://www.e90post.com/forums/showthread.php?t=658265" onclick="window.open(this.href);return false;
Mutta ehkä se polkemalla vielä aukeaa. Jos ei aukea, niin sitten uutta tilalle tai tyhjennys ja koodaus.
Polton saattaa saada päälle niin että obd-piuha kiinni ja läppärillä ja INPA:lla ajon aikana vikakoodin 480a:n nollausta kunnes poltot lähtevät päälle, jos lähtevät. Jos näin ei onnistu niin sitten pöntön pesu/vaihto.
Tuo "nollaus-ajo" voi vaatia sen reilun tunnin ajelun niin että nollaa sitä vikakoodia sen kahden sekunnin välein kun se ilmestyy INPAan.
- Ironic32
- Valvoja
- Viestit: 1497
- Liittynyt: 28 Maalis 2010, 00:11
- Auto: E90 320dA, E39 530iA Individual
- Paikkakunta: Oulu
- Viesti:
Tähän on joillakin auttanut myös Forten DPF cleaner, joka alentaa noen palamiseen tarvittavaa lämpötilaa. Tämä ei tietysti korjaa muita tarvittavia speksejä (nesteiden/pakokaasujen lämmöt ja min. 10 ltr polttoainetta) eikä Hissin ohjeistusta, eli vikakoodeja ei saa olla, jotta poltto lähtee käyntiin.
DIS:llä saa pyydettyä DPF:n regeneroinnin DDE:lle, mutta INPAlla pystyy vain nollailemaan koodeja ja toivomaan, että poltto lähtee päälle.
DIS:llä saa pyydettyä DPF:n regeneroinnin DDE:lle, mutta INPAlla pystyy vain nollailemaan koodeja ja toivomaan, että poltto lähtee päälle.
Jos et tee mitään, et voi tehdä virheitäkään...
Omien kokemusten perusteella, kyllä se poltto sieltä lähtee päälle kun vastapaine on yli rajojen ja nollailee koodeja(ja luonnollisesti kaikki muut ehdot täyttyy). Ei tarvi DIS:llä pyydellä regenerointia...Ironic32 kirjoitti:DIS:llä saa pyydettyä DPF:n regeneroinnin DDE:lle, mutta INPAlla pystyy vain nollailemaan koodeja ja toivomaan, että poltto lähtee päälle.