Vinkkiä kaivataan perän korjaukseen / vaihtoon!?

E90, E91, E92, E93
Avatar
FusionWolf
Valvoja
Valvoja
Viestit: 720
Liittynyt: 18 Syys 2010, 21:23
Auto: E90 320d

On kuulunut E90:n persuuksista kahinaa pari viikkoa ja käytin sitten tänään autoa hoidossa. Sanoivat, että koko perämutikka pitää vaihtaa, että 'joku' pitää siellä sen äänen.

Mietin, että mekaanien mutikkahan se vaan on ja varmaan ääntä pitää joku laakeri (sen oloinen ääni olisi). Onko kellään tiedossa mitään pajaa / tekijää joka osaisi perää vilkaista / korjata?

Mikäli ei ole niin onko kellään tiedossa (käytettyä, mutta ehjää) perämurkulaa. Voisin ostaa pois kuleksimasta?

autohan on E90 vm. -05 2 litrainen kiisseli.
anntti
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 29
Liittynyt: 29 Syys 2011, 14:55

320d löytyy kyllä purkaamoilta muutamia käytettyjä periä suomestakin. Ihan mielenkiinnosta, paljonko on kilsoja mittarissa tuolle perälle ?
Avatar
FusionWolf
Valvoja
Valvoja
Viestit: 720
Liittynyt: 18 Syys 2010, 21:23
Auto: E90 320d

Niin näyttää löytyvän pari oikeanlaista, mutta aika suolainen hinta noillakin.

Perällä on ajettu "vasta" 240tkm, mutta mä aloin tässä muistelemaan, että kolahtikohan mulla toi perä tossa kesällä johonkin. Jotenkin semmoinen hatara mielikuva olisi, että se jossain kiireessä osui johonkin parkkihallin kanttarelliin, mutta kun silloin ei kuulunut mitään niin asia sitten unohtui mielestä.

Tai sitten vaan muistan väärin, :tong:

Pistin tossa parit kyselyt ebay kauppiaille englannista, josko he suostuisivat lähettämään murkulaa tänne. Ei kait se haittaa vaikka niillä on ratti oikealla?

edit: laitetaas tännekin vielä tämä. Eli löysin tuommoisen linkin -> http://bmwnut.blogspot.fi/2006/03/bmw-d ... osing.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Ja sieltä seuraavan tekstin:

A BMW differential's most common wear item are the output bearings. Output bearing wear is characterized by a hum or whine from the back of the car that will become audible between 3000-4000 rpm, usually more noticealbe in fifth gear at a constant cruising speed. The noise will stop or change when you lift your foot from the accelerator pedal and may also change as the suspension rebounds from dips and valleys in the roadway. The perceptability of the noise is dependent on the load on the bearing The noise may also stop entirely above a given rpm. Also, many cars with differentials showing this wear have gone another 50,000 miles with this noise and no further, so it's not necessarily something that needs to be addressed right away. But the longer you let it go, the more likely it is that other parts, such as the expensive ring and pinion gears, may wear out as well....

Tuo kuvaus sopii 100% oman autoni käyttäytymiseen, joten ilm. laakerivika perälootassa. Nyt vaan kun tietäis mikä laakeri ja missä.
Kennedy
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 239
Liittynyt: 27 Syys 2012, 12:51
Auto: Nissan Z31 Turbo, Ei käyttistä
Paikkakunta: Järvenpää

FusionWolf kirjoitti:Tuo kuvaus sopii 100% oman autoni käyttäytymiseen, joten ilm. laakerivika perälootassa. Nyt vaan kun tietäis mikä laakeri ja missä.
Ei siellä murikassa loppupeleissä kovin montaa laakeria ole.
Jos meinaa autoa pitempään pitää niin ostat kaikki uudet laakerit sinne ja vaihdatat esim. schmiedmannilla.

Kaksi laakeria on lukon vieressä josta vetarit menee. Osassa aftermarket lukoissa tulee nuo kaksi mukana ;)
Tätä en muista, mutta 1-2 laakeria on sitten siinä pinionin päässä joka tulee kardaanin kiinnityksen kohdalta murikan sisään.

Kardaanin tukilaakeri varmasti kanssa ehjä?
Avatar
FusionWolf
Valvoja
Valvoja
Viestit: 720
Liittynyt: 18 Syys 2010, 21:23
Auto: E90 320d

Kennedy kirjoitti:
FusionWolf kirjoitti:Tuo kuvaus sopii 100% oman autoni käyttäytymiseen, joten ilm. laakerivika perälootassa. Nyt vaan kun tietäis mikä laakeri ja missä.
Ei siellä murikassa loppupeleissä kovin montaa laakeria ole.
Jos meinaa autoa pitempään pitää niin ostat kaikki uudet laakerit sinne ja vaihdatat esim. schmiedmannilla.

Kaksi laakeria on lukon vieressä josta vetarit menee. Osassa aftermarket lukoissa tulee nuo kaksi mukana ;)
Tätä en muista, mutta 1-2 laakeria on sitten siinä pinionin päässä joka tulee kardaanin kiinnityksen kohdalta murikan sisään.

Kardaanin tukilaakeri varmasti kanssa ehjä?
No minähän en sitä tiedä. Luotin BMW huoltoon siinä, että tarkistavat mistä ääni johtuu. Oli vaan niin jotenkin tylyä se palvelu. Huoltomies tuli ja sanoi: "kenens tää bemari on?". Vastasin, että minun. "sieltä perästä se ääni kuuluu. Perä vaihtoon.". Ja se oli sitten siinä se 50€ velotusta 2km lenkistä.

Jäi sitten sen verran hämäämään tuo "diagnoosi", että kun ajelin kotio kohti niin soitin takaisin huoltoon. Kysyin, että tarkistiko se edes onko siellä öljyä perässä. Totesi, että ei tarkistanut. Liekkö katsonut auton alle ollenkaan.

Tämän vuoksi tahtoisin, että perää vilkaisisi joku, joka _oikeasti_ tietäisi mitä tekee. Siksipä lähetin Benkaralle postia aiheesta. Saa nähdä mitä he sanovat ja haluavatko alkaa tutkimaan.

Hyvä idea tosin tuo Schmiedmankin.

Ja hyvää inffoa noista laakereista. Nyt kun vielä tietäisi mimmoset laakerit niin kävisin ostaa ainakin nuo ulommat, vaihtais öljyt ja katsois mitä se sitten sanoo. Tosin on sen verran halpa perä enkuissa, että jos vaan lähettävät niin ostan sen sitten.
Avatar
Hiace
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 782
Liittynyt: 25 Syys 2011, 15:41
Auto: BMW M340i
Paikkakunta: Joensuu

Tähän väliin pakko laittaa btcf-kortti, kannattaa pistää ostoilmoitus sinne ja kokeilla mitä tulee. Itse löysin M3:een vakiotakapöntön nopeasti, tuli noin 3-4 tarjousta. Ihmisillä on paljon rojua nurkissa pyörimässä ja jos sopiva ostoilmoitus sattuu niin voi tärpätä.
Nyt: F20 M135i 2016 | Ex: E92 335xi, E93 335i, E82 135i coupe, E91 335i, E46 M3, E91 330d
Avatar
FusionWolf
Valvoja
Valvoja
Viestit: 720
Liittynyt: 18 Syys 2010, 21:23
Auto: E90 320d

Hiace kirjoitti:Tähän väliin pakko laittaa btcf-kortti, kannattaa pistää ostoilmoitus sinne ja kokeilla mitä tulee. Itse löysin M3:een vakiotakapöntön nopeasti, tuli noin 3-4 tarjousta. Ihmisillä on paljon rojua nurkissa pyörimässä ja jos sopiva ostoilmoitus sattuu niin voi tärpätä.
Joo. Olen mä tästä laittanut tarinaa tuonne btcf:n puolellekin. En tosin ostoilmoitusta, mutta kahtotaan nyt mitä nuo sähköpostikyselyt tuottaa tulosta.
Avatar
FusionWolf
Valvoja
Valvoja
Viestit: 720
Liittynyt: 18 Syys 2010, 21:23
Auto: E90 320d

Nyt olis semmoottein tilanne, että saan ostettua UK:sta 50tkm ajetun perän 410€:lla kotiovelle toimitettuna. Vaihtotyön tulen tekemään itse ja ajattelin siinä sitten ne öljyt hulmauttaa sinne samantein, joten paljonko ja mitä öljyä sinne pitäisi laittaa?

Käykö esimerkiksi tämä ja riittääkö litra? -> http://www.motonet.fi/web/guest/etusivu ... id=59-0006" onclick="window.open(this.href);return false;
Avatar
Ironic32
Valvoja
Valvoja
Viestit: 1497
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 00:11
Auto: E90 320dA, E39 530iA Individual
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Itse tuuppasin juurikin tuota, kun E39iin peräöljyt vaihdoin. E39ssä ei kuitenkaan ole kuin pelkkä luistonesto. Aika tarkkaa puuhaa kuulosti olevan, kun tuohon sopivia öljyjä selvitin. Muistaakseni sitä öljyä meni ~1,5l.

BMW:n TIS sanoo seuraavaa:

Hypoid olis for differential without lamella self-locking differential

BMW OSP synthetic differential oil (83 22 9 407 768)

Ja Expressly approved hypoid oils:

Mobil Gearlube VS 600 on yksi hyväksytyistä.

E39:n tapauksessa ei ollut mitään ongelmia noiden öljyjen kanssa.
Jos et tee mitään, et voi tehdä virheitäkään...
Avatar
FusionWolf
Valvoja
Valvoja
Viestit: 720
Liittynyt: 18 Syys 2010, 21:23
Auto: E90 320d

Nyt meni sen verran ohi, että en tajunnut käykö vai ei!? :conf: :lol:

Eli vaihdoit ko. öljyt e39:iin ja siinä toimi ok, mutta siinä on erillainen perä niin ei sitten välttämättä käy E90:iin kö?

Löysin tämmöisen kuvan, jossa olisi oikein BMW:n omaa peräöljyä -> http://i916.photobucket.com/albums/ad8/ ... 6a5b2a.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;

Näyttäisi olevan 75W-140. :blink: Sitten löysin tommoisen kuvan -> http://www.1addicts.com/forums/attachme ... 1307303616" onclick="window.open(this.href);return false;

Jossa samat maagiset kirjaimet SAF-XJ kuin tuossa bemarin putelissakin. Tosin en sitten löytänyt tuota Castrolia mistään "motoneteistä".

Toinen mitä mietin olisi -> http://www.motonet.fi/web/guest/etusivu ... id=59-0073" onclick="window.open(this.href);return false;

Hippasen on kuuppa sekaisin näistä öljyistä. :conf: :w00t: :blink: :lol: :drink:
Avatar
Hiace
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 782
Liittynyt: 25 Syys 2011, 15:41
Auto: BMW M340i
Paikkakunta: Joensuu

Marmoriltahan löytyy myös bmw:n omaa joka käy varmasti, jos ei noista löydy sopivaa.
Nyt: F20 M135i 2016 | Ex: E92 335xi, E93 335i, E82 135i coupe, E91 335i, E46 M3, E91 330d
Avatar
Ironic32
Valvoja
Valvoja
Viestit: 1497
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 00:11
Auto: E90 320dA, E39 530iA Individual
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Niin, sekavasti taisin selittää, mutta BMW:n ohjeiden mukaan tuonne käy luonnollisesti se BMW:n logolla varustettu tavara (joka lienee Castrolin tmv. valmistamaa) ja sitten myös tuo Mobil Gearlube VS 600 käy. Tuo Mobil on mainittu ihan BMW:n TIS-ohjeissa.

Tilavuus tuossa E90 perässä lienee n. 1L (ilmoitettu) ja itse sain tuota öljyä menemään n. 1,5L tuohon E39iin. Tuskin nuo nyt niin kauheasti toisistaan nuo mutikat eroaa.
Jos et tee mitään, et voi tehdä virheitäkään...
Avatar
FusionWolf
Valvoja
Valvoja
Viestit: 720
Liittynyt: 18 Syys 2010, 21:23
Auto: E90 320d

Joo, katselin tuossa jenkkiläisistä foorumeista, että n. 1,8 litraa olisi tilavuus. Tai siis mitä sinne sitä öljyä noin about menee. Eli kaksi litran putelia tarvitsee joka tapauksessa.

Kävin tuossa paikallisessa robinhoodissa kääntymässä ja tuijottelin siinä sitten joutessani niitä öljytönikoitä. Pisti silmään Teboilin Hyboid 80W-90 öljy (http://www.teboil.fi/Product.asp?path=1 ... ;5690;4465" onclick="window.open(this.href);return false;)

Hintaa 1litran putelilla oli joku 8,xx euroa, joten ei tuokaan mikään paha vaihtoehto ja löytyisi tuosta lähikaupasta.

Mutta tässä nyt odottelen, kun Benkara ilmoitti, että heillä olisi myös antaa vaihtoperse autooni. Pitäisi vaan saada tietää mihin hintaan. Jos hinta ei ole liian paha niin käyn vaihdatamassa perseen siellä, muutoin tilaan tuon enkkuosan ja vaihdan sen sekä siihen öljyt itse 'naapurin' autohallissa, jossa on pelit ja vehkeet.
Avatar
FusionWolf
Valvoja
Valvoja
Viestit: 720
Liittynyt: 18 Syys 2010, 21:23
Auto: E90 320d

Nohni ja homma etenee taas. Benkara ilmoitti hinnan == liian kallis mulle. Huomenna menee auto aurauskulmien säätöön. Samalla ajattelin hieman ulkoisesti vilkaista perseeseen miltä se näyttää. Jos sieltä on havaittavissa jotain vuotoa tms. niin sitten saatan alkaa yrittää reparoimaan tätä olemassa olevaa, mutta jos se näyttää ulkoisesti ehjältä niin tilaan suosiolla perän UK:sta. Sitten vaan toivotaan, että auto kestää kunnes osa saapuu perille.

Kuulemma Ikaalisissa ja Turkkusessa on alan ammattilaisia (ja nyt ei puhuta niistä puistokemisteistä), joilta vois tietysti kysyä, että mitä he mahtaisivat vanhan reparoinnista ottaa mikäli kyseessä on 'worst case'.
Vastaa Viestiin