330Ci USA malli, 2006

E90, E91, E92, E93
330i2006
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 2
Liittynyt: 23 Maalis 2012, 17:38

Tervehdys kaikille

Tällainen Cabrio tuli hankittua ja pitäisi saada liikenteeseen mielellään Vapuksi. Auto on tuotu USA:sta Puolaan. Ostin auton ollessani tylökomennuksella Puolassa ja toin sen muuttoautona Suomeen. Auto on tällä hetkellä Puolan kilvissä.
Haluaisin nyt saada hyviä vinkkejä miten ja /tai missä valot ja vilkut saisi muutettua EU:n vaatimusten mukaisesti. Katsastusmies totesi:
-EU-umpiot ovat edessä (ei Zenon) ja takana (EU-merkintä)
Hylkäämisen syy ja vaadittavat muutokset:
- todistus säädöstenmukaisuudesta puuttuu
- Kaukovalojen sijoitus ja kytkentä -> Kytkentä virheellinen (pitkät ei jää päälle, hämäräkytkin??)
- Etuvalojen sijoitus ja kytkentä -> Kytkentä virheellinen, (vilkku+parkkivalo samassa), umpioissa on paikka parkkivalolle, johto puuttuu
- Lisävalot -> takasumuvalo puuttuu

Löytyisikö apua, please
KKK
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1
Liittynyt: 20 Huhti 2012, 15:14

Tuliko tähän mitään selvyyttä :)
phuksi
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 883
Liittynyt: 03 Maalis 2012, 17:52
Auto: F07 530d GT5 xDrive
F12 640i Cabrio
E87 120d

Tässä vähän ajatusta... Menee vähän parsimiseksi, jouduin itse samoihin dilemmoihin oman X3:n kanssa joka on Kanadan mallia.

Ultimatena voit koittaa vaihtaa NCS Expertillä auton ohjainyksikköön suomalaisen sarjanumeron. Koko auto kääntyy Suomen spekin mukaiseksi. Eli radio ymmärtää eurotaajuudet, mpg muuttuu litroihin / km jne. Muistaakseni vaikutti myös valoihin. Mutta voi olla että saat herjan kojetauluun etuturvatyynyistä koska auto totetaa että tyynyt toimilaitteena eivät ole euromalliset --> tyynyjen modulin voi joutua ohjelmoimaan erikseen usamoodiin. Tämä voi toki aiheuttaa ongelmia merkkihuollossa kun lyövät auton piuhan päähän kun ihmettelevät auton sarjanumeroa... Tiedän näin tehtäneen Suomessa ainakin yhdelle autolle menestyksekkäästi kun piti jenkkimoodi kääntää.

Sitten jos ton sarjanumerokoplauken haluaa jättää väliin niin...

- NCS Expertillä LCM:n (light control module) parametrien uudelleenohjelmointi. Niillä saat etuvalot pykälään eli yhdistetyn parkki/vilkun ohjelmoitua niin että on pelkkä vilkku. Samalla voi puukottaa muitakin parametrejä jos haluaa... Ajatellen takasumuvaloa, huono puoli tässä on että sun nykyisessä valokatkaisijassa ei varmaan ole nappia takasumarille.

- Toinen vaihtoehto etuvaloja ajatellen on vaihtaa LCM:n euromalliseksi. Tämä varmaan oikaisee tuon vilkkuparkkilogiikan (ja muutkin valoasetukset). Samalla saat napin takasumuvalolle. Ennen kuin teet tämän, tarkasta onko takasumari valmiiksi johdotettu, jos on niin hyvällä säkällä toimii sekin suoraan tuo LCM vaihtamalla.

- Jos takasumaria ei ole johdotettu voi sen laittaa originellipaikkaan ja sähköt suoraan akusta releen kautta ylimääräiselle kytkimelle jonnekin ratin alle tms. piiloon mutta käytettäväksi.

- Etuparkkipolttimot ja johdot joutuu lisäämään tavalla tai toisella ja myös vetämään niille sähköt. Jos vaihdoit LCM:n niin voi vetää sieltä johdot niin toimii tehdastyyliin. Muuten joudut kikkailemaan.

Itse en tiennyt tuosta NCS Expertistä kun omaani muutin joten tein pienen ohjainpiirin valoille ja erillisen syötön akusta eli muunsiin etupäässä vilkkuparkin signaalin erilleen vilkuksi ja parkiksi. Oli vähän hankala kun se parkkisähkö tässä X3:ssa on sakaraa ja heiluu 0V - 12V niin että on 12V 3ms ja 0V 6ms. Lamppu siis näki jotain 3,5 voltin keskiarvoa yleismittarilla katsottuna. Eli oskilloskooppii tarvittiin noissa hommissa.

Itse koittaisin NCS Expertillä puukottaa LCM:ää ja jos se ei onnistu niin sitten ostaa se euromallin LCM (on vaan aika kallis setti varmaan).

Toi kaukovalokommentti on ihan höpölöpö ellei pysty perustelemaan. Sillä oli varmaan nappi nolla-asennossa tms. Ne tekee kiusaa konttorilla tai ovat vain yksinkertaisia. Mulla se mittas raideleveyttä viivottimella kunnes sanoin sille että tossa on toi tyyppihyväksyntänumero, eikös se riitä... ei puhunut enää sanaakaan sen jälkeen.

-p
Menneet...
2012 - 2015 330dA xDrive
2005 - 2014 BMW X3 3.0iA
2006 - 2012 VW Passat 2.0 TFSI
2002 - 2005 BMW 318i Touring
1999 - 2002 Ford Focus 1.8 Trend
phuksi
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 883
Liittynyt: 03 Maalis 2012, 17:52
Auto: F07 530d GT5 xDrive
F12 640i Cabrio
E87 120d

Nuo muutoksethan tossa jota listasin on sellaisia joita merkkiliike ei suostu tekemään. Mulla ne ei edes suostunut LCM:n vaihtoon koska ne oli tunannut pari viikkoa X5 USA vehkeen kanssa ja vaihtaneet sinne laatikkoa toisen perään ja aina oli varoitusvaloja taulussa. Eli ne oli maahantuojan kanssa ottaneet kannan että auto ei ole tälle markkinalle tarkoitettu ja he eivät muutostöitä tee. Jouduin siis kahlaamaan tämän läpi ilman huollon apua.

En kyllä ihan ymmärrä tuota vaatimuksenmukaisuustodistusta ja miksi se sitä vaatii. Ei multa _muuttoautoa_ rekisteröitäessä sellaista kysytty kun auto on kuitenkin tyypitetty tänne. Ja näkyyhän noita 330-mallejakin tien päällä... Jotenkin mulla on takaraivossa muistissa että jos auton 'kotimaa' on Pohjois-Amerikka tai Japani niin tuota paperia ei tarvittaisi. Itsellä siis sitä ei edes ole ja kilpiin sain kun valot oli vaan korjattu. Tuontiauto on eri juttu, mutta muuttoautoilla on tiettyä helpotuksia.

Se mikä teknisesti sulla varmaan on erilaista on polttoainetankki joka on turvallisempaa mallia kuin näissä euromalleissa. Lisäksi sulla on kaasuuntuneen polttoaineen takaisinsyöttöjärjestelmä jota ei euromalleissa ole. Eli esim. kun aurinko lämmittää ja bensaa kaasuuntuu auton seistessä, se kerätään talteen ja ruokitaan koneeseen kun käynnistät sen.

Olikohan se katsastusmies ihan messissä?`

Kandee myös googlettaa 'add rear fog to E90' tms. Jenkit tykkää noita takasumareita laittaa kun se on viileetä. Eli löytyy varmaan dokkari miten toi takasumari kannattaa tehdä (muistaakseni tosiaan LCM vaihtamalla).

-p
Menneet...
2012 - 2015 330dA xDrive
2005 - 2014 BMW X3 3.0iA
2006 - 2012 VW Passat 2.0 TFSI
2002 - 2005 BMW 318i Touring
1999 - 2002 Ford Focus 1.8 Trend
phuksi
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 883
Liittynyt: 03 Maalis 2012, 17:52
Auto: F07 530d GT5 xDrive
F12 640i Cabrio
E87 120d

Jatkampa vielä vähän... Takasumuvalo näyttäisi olevan johdotettu ja ilmeisesti polttimotkin paikallaan? Muistelin tosiaan että tuo valokatkaisija kokonaisuudessaan tarvitsee vaihtaa mutta jos ei halua maksaa voi sen myös avata ja purkaa ja vähän modata.

Tässä yksi linkki jossa kaveri modaa takasumarit toimimaan etusumujen napista: http://www.bimmerfest.com/forums/showth ... p?t=379152

Ja tässä pari muuta versiota.
http://www.m3post.com/forums/showthread.php?t=531296
http://www.e90post.com/forums/showthread.php?t=235851

Triviaali ratkaisu on ostaa toi euromallin katkaisija: http://bmwfans.info/parts/catalog/E92/C ... ent_light/. Älä luota tähän osanumeroon, en tutkinut onko eri vaihtoehtoja, otin vain euroalueen ja 2006 mallin. Eipä tuo hinta ihan mahdottomalle näytä vaikka siihen lisääkin Suomikatteet ja ryöstökertoimen.

Sitten vielä päivävaloista. Eli mulla on sellaiset, että takana ei päivävalojen yhteydessä pala takana valoja lainkaan. Tämähän ei ollut vuonna 2006 laillista vaan tuli voimaan tässä vasta hiljattain. Mutta ei sillä ole merkitystä... jos autosta löytyy valokatkaisijasta asento että saa normaalit ajovalot päälle (eli se manuaali päällä-asento) niin se riittää. Ja tuo manuaaliasentohan ohittaa myös hämäräkytkimen. Ja sitten tietysti jotenkin myös parkit päälle eteen ja taakse. Onhan monissa autoissa nolla-asentokin jolloin ei pala mitään ja auto liikkuu niinkin vaikkei se laillista niin ole ajaa.

Se mistä itse vedin vähän kyttyrää sen katsastusinsinöörin kanssa oli keltaiset eteenpäin näyttävät valot (jenkkiparkit). Kun sanoi että yhtäjaksoista keltaista valoa ei saa näyttää eteenpäin. Kun katsoo euromallin 5-sarjaa, Volvo V70 tai vaikka VW Beetleä niin kaikissa suoraan edestä katsottaessa näkyy keltaiset 'sivuvalot' eteenpäin. Ne on tahallaan tehty niin että ovat ns. sääntöjen rajalla että kelpaavat myös jenkeissä. Eli samojen sääntöjen mukaan maahantuojan tuoma auto on laillinen, yksityishenkilön ei. Siittä voisi heittää valvovalle viranomaiselle vittuilukanteen ja selvityspyynnön. Säästyttäis osittain näistäkin hommista. Maahantuojien lobbaamat markkinasuojausmuurit pitäis vaan murtaa kaikki pois.

Ja lopuksi radioon liittyen. Itse sain radion käännettyä euromoodiin radion piilovalikon kautta. Eli ymmärtää parilliset desimaalitkin jolloin kuuluu ihan normaalisti. Samaten RDS:n PTY:n sai päälle jne.

-p
Menneet...
2012 - 2015 330dA xDrive
2005 - 2014 BMW X3 3.0iA
2006 - 2012 VW Passat 2.0 TFSI
2002 - 2005 BMW 318i Touring
1999 - 2002 Ford Focus 1.8 Trend
phuksi
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 883
Liittynyt: 03 Maalis 2012, 17:52
Auto: F07 530d GT5 xDrive
F12 640i Cabrio
E87 120d

Tässäpä tämä vaatimuksenmukaisuus ja sen todistaminen. Kopioin vähän pitkälti tuota tekstiä mutta lihavoin sieltä kiinnostavia kohtia. Huomaa että pykälässä ei oteta kantaa onko auto tuotu EU:n sisältä vai ulkoa - se on muuttotavaraa! Eli katsastusmies ei osannut erottaa muuttoautoa tuontiautosta. Onhan tossa sellainen kommervenkki sulla että tuot sen Puolasta kun auto on jenkki. Mutta tämä menee pykälien sekamelskaan eikä ne siellä tiedä yhtään sen paremmin kuin mitä supliikki kaveri pystyy selittään niille. Se näissä on monasti nähty.

8--< 8--< lainaus alkaa 8--< 8--<


4.2.2. Käytetty
EY-tyyppihyväksytyn henkilöauton, joka on ollut ennen maahantuontia muualla kuin Suomessa rekisteröitynä, vaatimustenmukaisuusselvitykseksi edellytetään EY-tyyppihyväksyntänumero ja aikaisemman rekisteröintimaan rekisteröintitodistus. EY-tyyppihyväksyntänumero voidaan todeta esimerkiksi valmistajan kilvestä. Pelkkä EY-
tyyppihyväksyntä ei kuitenkaan riitä vaatimustenmukaisuuden toteamiseen, jos auto
on rekisteröity ulkomailla poikkeusluvalla tai voidaan todeta, että ajoneuvo ei muuten
ole täyttänyt käyttöönottoajankohtansa vaatimuksia.

4.3. Muille markkina-alueille (USA, Kanada, Japani, Australia jne.) valmistetut autot
Muiden kuin muuttotavarana (ym. 4.4.kohdan mukaisina) maahantuotujen, alun perin
muille kuin Euroopan markkina-alueelle tarkoitettujen M- ja N-luokan ajoneuvojen hy-
väksyntä- ja vastaavuusvaatimukset tarkastetaan myös Autojen ja perävaunujen ra-
kenteesta ja varusteista annetun asetuksen (1248/2002) liitteen 3-8 mukaisia poikke-
uksia soveltaen
. Ajoneuvohallintokeskuksen näkemyksen mukaan muille markkina-
alueille tarkoitetuilla ajoneuvoilla tarkoitetaan sellaisia ajoneuvoja, jotka eivät valmistu-
essaan ole täyttäneet eurooppalaisia rakenne- ja varustevaatimuksia. Lisäpöytäkirjat:
”M1N1”, ”N2” ja ”N3M2M3”

4.4. Eräiden erityisryhmiin kuuluvien autojen vaatimustenmukaisuus

Muuttotavarana (ym. autoasetuksen (1248/2002) 18 §:n mukaisena) maahan tuodun
auton katsotaan täyttävän asetuksen 1248/2002 liitteessä 1 säädetyt tyyppihyväksyn-
tää tai vaatimuksenmukaisuutta koskevat vaatimukset, jos ajoneuvo täyttää aiemman
rekisteröintimaan kyseistä mallivuotta koskevat vaatimukset
ja vastaa vuotta 1992 ja
sitä uudempien ajoneuvojen päästöjen osalta vähäpäästöisen ajoneuvon päästötasoa.
Tätä vanhempien autojen tulee täyttää lähtömaan pakokaasupäästöjä koskevat vaati-
mukset

Aiemman rekisteröintimaan vaatimustenmukaisuuden osoittamiseksi riittää, että ajo-
neuvo on hyväksytty lähtömaassa rekisteriin ilman poikkeuslupia ja sen rakennetta ei
ole jälkikäteen muutettu. Vähäpäästöiseksi voidaan todeta sellainen ottomoottorilla va-
rustettu auto, joka on varustettu katalysaattorilla ja moottori on lambda-ohjattu sekä
auto täyttää käytönaikaisessa mittauksessa kolmitoimikatalysaattorilla varustettua au-
toa koskevat pakokaasupäästöjen raja-arvot. Diesel-moottoristen autojen osalta pääs-
tötaso voidaan yleensä todeta vain erillisistä dokumenteista.

Lisäksi on kuitenkin huomioitava em. autoasetuksen pykälän valaisimiin mahdollisesti
edellyttämät muutokset.

8--< 8--< lainaus päättyy 8--< 8--<

-p
Menneet...
2012 - 2015 330dA xDrive
2005 - 2014 BMW X3 3.0iA
2006 - 2012 VW Passat 2.0 TFSI
2002 - 2005 BMW 318i Touring
1999 - 2002 Ford Focus 1.8 Trend
Vastaa Viestiin