330d vs. 335d?

E90, E91, E92, E93
Avatar
Squamish
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 626
Liittynyt: 27 Joulu 2010, 21:58
Auto: F15 eDrive
Paikkakunta: Helsinki

K: jos olisit ostamassa dieselmoottorista E9x-korimallin autoa, niin kumman valitsisit, 330d:n vai 335d:n, ja miksi?

Kysymys kumpuaa mobile.dessä harhailtujen tuntien jälkeen. E92 330d/335d:n hinnoissa näyttää olevan Saksassa eroa ehkä 2-3ke (mutu) ja tuontiveroissa eroa tällä hetkellä noin 3,5ke (aikaisempien päätösten perusteella). Nettiautossa mallien hintaero näyttää olevan 5-10ke.

330d:n saa ohjelmoimalla suurinpiirtein samoihin tehoihin kuin 335d:n. Kustannus alle 1000 euroa. Rahallisesti näyttäisi kannattavan hommata 330d, ohjelmoida se, pitää säästyneet tuhatlappuset pankkitilillä ja ajella tyytyväisenä.

Mutta: jos ei huomioida hintaeroa, niin mistä lastutetun 30d:n omistaja jää paitsi? Ts. mitä sellaista tuplaturbo tuo ajoon, mikä ei näy paperilla?

Olisi mukava kuulla jommalla kummalla, tai 530d/535d:llä, ajaneiden ja omistajien kokemuksia käytännön eroista.
Avatar
Antinontoxic
Valvoja
Valvoja
Viestit: 3734
Liittynyt: 27 Maalis 2010, 17:41
Auto: R53 Cooper S '03
Paikkakunta: Vantaa

Käännetään niin päin, että 335d:n omistaja jää paitsi nelivedosta, joten 330d oli oma valinta.
Avatar
Squamish
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 626
Liittynyt: 27 Joulu 2010, 21:58
Auto: F15 eDrive
Paikkakunta: Helsinki

Antinontoxic kirjoitti:Käännetään niin päin, että 335d:n omistaja jää paitsi nelivedosta, joten 330d oli oma valinta.
Aivan, nelivedon mahdollisuudesta piste 330d:lle.
Kynäkauppias
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 538
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 10:41
Auto: F16 30d + powerkit
Tilattu G30
Paikkakunta: Oulu

Miksei 335 d ja lastu? :thup:
Avatar
Hiace
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 782
Liittynyt: 25 Syys 2011, 15:41
Auto: BMW M340i
Paikkakunta: Joensuu

Mahdollisten ongelmien ilmetessä 330d:n yksinkertaisempi tekniikka turbojen osalta kannattaa ottaa huomioon. 335d:ssä 2 turboa ja niiden välinen elektroniikka (vai onko alipaineohjaus?) ja 330d:ssä 1 turbo. Nimimerkillä juuri turboremontin tehnyt 330d:n, turbo Saksasta n.1000e.

Toisaalta 330d:n maksimitehot lienee dpf:n kanssa n.260hv ja dpf poistamalla jopa 285hv hieman lastuttajasta riippuen. 335d:ssä eri suuttimet, joten lastulla saanee jopa 350hv lukemia. En tiedä tarvitaanko tuohon tosin muita muutoksia. Korjailkaa jos olen väärässä.

Ajanut olen vain 330d, joten kokemuksia ei ole vertailtavana.
Nyt: F20 M135i 2016 | Ex: E92 335xi, E93 335i, E82 135i coupe, E91 335i, E46 M3, E91 330d
Avatar
///Marko
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1723
Liittynyt: 01 Huhti 2010, 11:43
Auto: X3 35d M-sport
530iA E39 M-sport

Kynäkauppias kirjoitti:Miksei 335 d ja lastu? :thup:
Jos takaveto riittää, niin miksei 335d. Uudempi 245 heppainen 330d voisi olla myös hyvä moottori eikä noissa kovin suuria eroja käytännössä olekaan.
JohnnyE
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 4
Liittynyt: 09 Helmi 2012, 20:39
Auto: E90 LCI 330xd M-Sport

Nelivedon mahdollisuus on aika herkullinen näillä leveyspiireillä (vajaaveto=puolet vuodesta katsellaan nelikoiden riemua) ;D Eikä se 330xd 0-100 km/h 5,9s mikään toivoton tapaus ole ;) Taitaa olla jopa kymmenyksen nopeampi kuin 335d mitä äkkiä kuukkelilla löysin!? Toki riippuu kepittäjän taidoista ja minkä verraan uskaltaa rääkätä paikkoja :wassat:

Omiin tarpeisiin tuo 245hv/520nm riittää. Hyvään valintaan joka tapauksessa päädyt!
laituri
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 331
Liittynyt: 05 Marras 2010, 19:22
Auto: BMW M140i xDrive vm.2018

335d on aina automaatilla ja se mikä 330d:stä puuttu on esson baarissa mainittavat 286/580:). Tämä on kyllä järkyttävän mielyttävä laitos.

Uusi 245hv 330 on varmaan mielyttävä ajettava, mutta jos etsit vanhempaa ja takaveto/automaatti hakusessa niin ilman muuta 335d.
Avatar
Antinontoxic
Valvoja
Valvoja
Viestit: 3734
Liittynyt: 27 Maalis 2010, 17:41
Auto: R53 Cooper S '03
Paikkakunta: Vantaa

Jos takaveto riittää, niin kyllähän se 335d olisi varmasti omakin vaihtoehto noista kahdesta. Mutta kun ottaa huomioon molempien automallien tehot ja väännön, niin kyllä se vaan nelivetoisena oli niin paljon miellytävämpi ajettava ympäri vuoden.

Jos 245hv koneen tehot eivät tunnu riittävän, niin lastullahan niitä saa tottakai nostettua. Minulla oli ajatuksena lastuttaa oma 330d, mutta kun sillä jonkun aikaa ajeli niin yhä enemmän alkoi tuntua siltä, että kyllä se 245hv riittää paremmin kuin hyvin. Tottakai 335d:n voi myöskin lastuttaa ja silloin tehoero 330d:hen kasvaa entisestään, mutta silloin kaivattaisiin yhä enemmän sitä nelivetoa, että tehot saataisiin tiehen asti.
Avatar
-V-
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 981
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 18:41
Auto: F20 LCI 118iA Sport + F30 LCI 320dA xDrive M sport
Paikkakunta: Kauniainen

Kyllähän noista se 335d tuo hymyn korviin ;). Fiilisjuttuna siis 335d on se oikea vaihtoehto vaikka kyllähän 330d:kin ajoon riittää. Meidän perheessä 335dA:n takaveto ei häirinnyt vaimoakaan. Hyvin kulki nokialaisilla kitkoilla talven liukkailla ilman mitään ongelmia. 35d:n raksutus ei mielestäni ole niin voimakasta kuin 30d:n, tiedä sitten mistä johtuu. 35d:n kuutosen murina on jotenkin vielä hienostuneempaa kuin 30d:n, vaikka ei tietysti bensakoneelle saundeissa pärjää.
Viimeksi muokannut -V-, 12 Helmi 2012, 15:16. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Ex: F10 520dA, F11LCI 520xdA, F20 116i, F30 318dA, E90LCI 320xdA, E92LCI 320Cd, E60LCI 530dA, E84 X1 20xdA, E90 335dA MSport, E60LCI 525i, E90 320d MSport, E81LCI 118d, E91LCI 320i, E92 325CdA, E46LCI 330Ci Cabrio MSport, E90 325iA, E82 120dA, E30 320iA
Avatar
Hastra
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 111
Liittynyt: 17 Marras 2011, 15:48
Auto: 320iA E91 2008
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Eli vedetään edellisistä kommenteista suora yhteenveto. Jos ostat nelivedon niin 330 d ja muuten 335d ja lastutat sen! :lol: En noitten tekniikkaan ole tarkemmin perehtynyt, mutta eiköhän noissa isomman numeron omaavissa malleissa ole aina jotain "parempaa". Tosin se hinta-laatusuhde ei välttämättä ole parempi.
johansa
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 636
Liittynyt: 29 Maalis 2010, 14:16
Auto: Porsche Macan 2017
Paikkakunta: Vantaa

Antinontoxic kirjoitti:Käännetään niin päin, että 335d:n omistaja jää paitsi nelivedosta, joten 330d oli oma valinta.
Itse samaa mieltä. Nyt takavetoon palanneena on kyllä ollut välillä nelikkoa ikävä.
Ex-bemarit: 520dA -11, 330xdA -09, 520dA -08, 120d -07.
Avatar
Rocky
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 85
Liittynyt: 09 Huhti 2010, 11:33
Auto: 330D E90, 530D F10XDrive. Nyk. 320i F30XDrive

laituri kirjoitti:335d on aina automaatilla ja se mikä 330d:stä puuttu on esson baarissa mainittavat 286/580:). Tämä on kyllä järkyttävän mielyttävä laitos.

Uusi 245hv 330 on varmaan mielyttävä ajettava, mutta jos etsit vanhempaa ja takaveto/automaatti hakusessa niin ilman muuta 335d.
Jos Esson baarissa on tosi automiehiä niin ne tietää että jo 330D:stä loppuu ennemmin pito kuin teho eli 330D nelivedolla olisi ehdottomasti minun valintani :thuup:
o335
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 102
Liittynyt: 11 Joulu 2011, 16:45

Edellinen auto oli 335d ja kaiholla ikävöin sitä. En nyt ihan ymmärrä tuota kaipuuta nelivedon suuntaan, olen työkseni ajellut monta vuotta nelivedoilla ja toki niissä on enemmän pitoa ja lähtevät liikennevaloista ripeämmin talvella. MUTTA kun kerran puhutaan ajamisen ilosta, niin en kyllä ymmärrä samassa lauseessa nelivetoa (etuvedosta nyt puhumattakaan). Vaikka olisi kuinka takavetopainotteinen nelikko niin kyllä se vie ajamisesta herkkyyttä, ohjauksesta tuntoa ja aina osan hauskuutta (Nämä lienevät ainakin osa syitä miksi muutama merkki tekee edelleen taavetoisia autoja).
Aina vetää/veti suun hymyyn, kun kuivallakin asfaltilla kiihdyttäessä perä hieman heilahtaa, ja mutkaisella tiellä kurvista ulos tuntee takapuolella kun peräpää lähtee hieman luistoon, kun vääntö alkaa turbojen myötä nousemaan ja samaan aikaan ohjaus antaa täydellistä palautetta, koska eturenkaat on vain ohjaamista varten...
Menee jo vähän ohi alkuperäisen aiheen, eli takaisin alkuperäiseen. Nyt ajan 530D:llä (235hp) auto on toki isompi ja painavampi, mutta kyllä tuplaturbo kone tarjosi hieman enemmän, nopeammin ja välittömämmin tehoa ja vääntöä (En tiedä onko tämä ihan pelkästään mitattavissa, mutta tämä oli fiilis autolla ajaessa, tiedä sitten paljonko tähän fiilikseen vaikutta se, että tietää ajavansa huippumallilla). Tämä 30D on hyvä moottori, 35D oli mahtava moottori.
Ja sitten seuraavaan aiheeseen (varmaan moni vetää herneet nenään), mutta kun olen kierrellyt noita lentokenttä ajoja, niin jostain syystä nämä lastutetut versiot ei aina oikein pysty tarjomaan sitä suorituskykyä, mikä paperilla pitäisi olla. Lieneekö siten vaihteistojen välitys suhteet vai mikä (Siis lastutetun pitäisi olla tehokkaampi, mutta häviää silti tehdasvakiolle, esim vag konsernin 2.0d koneet), mutta hieman tuntuu joissain tapauksissa olevan melko positiivisesti ilmoitettu tuo lastutus lukema. Eri juttu lienee pajat, jotka säätää auton dynolla.

jep. loppujen lopuksi vetotapa lienee pitkälti makukysymys.
Avatar
Antinontoxic
Valvoja
Valvoja
Viestit: 3734
Liittynyt: 27 Maalis 2010, 17:41
Auto: R53 Cooper S '03
Paikkakunta: Vantaa

o335 kirjoitti:MUTTA kun kerran puhutaan ajamisen ilosta, niin en kyllä ymmärrä samassa lauseessa nelivetoa
Melkein sanoisin, että ajamisessani oli huomattavasti paljon enemmän iloa nelivedon kanssa joka kerta kun maassa oli lunta.
o335
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 102
Liittynyt: 11 Joulu 2011, 16:45

Antinontoxic kirjoitti:
o335 kirjoitti:MUTTA kun kerran puhutaan ajamisen ilosta, niin en kyllä ymmärrä samassa lauseessa nelivetoa
Melkein sanoisin, että ajamisessani oli huomattavasti paljon enemmän iloa nelivedon kanssa joka kerta kun maassa oli lunta.
No, kaiketi makuasioita, itse en nelikkoa halua, vaikka sillä puolensa onkin.
Viimeksi muokannut o335, 19 Helmi 2012, 19:33. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Anyway
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 445
Liittynyt: 19 Elo 2010, 19:49
Paikkakunta: Helsinki

Antinontoxic kirjoitti:
o335 kirjoitti:MUTTA kun kerran puhutaan ajamisen ilosta, niin en kyllä ymmärrä samassa lauseessa nelivetoa
Melkein sanoisin, että ajamisessani oli huomattavasti paljon enemmän iloa nelivedon kanssa joka kerta kun maassa oli lunta.
Juuri näin, nelivetoa tarvitsee noin 2 kuukautta vuodessa, sitten kesäkeleillä neliveto etenee vakaasti
kuin VR:n dieselveturi. Siis se on turhan vakaata, siitä puuttuu se ajamisen herkkyys, se minkä takaveto antaa.
Tämä nyt on vain minun mutu-tuntuma ja jotkut voivat olla täysin eri mieltä.
Avatar
Petterii
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 82
Liittynyt: 03 Huhti 2010, 15:56
Auto: E92 330 CDA & F20 116d Sport Line

Nelivedolla ajo on kuin leffan katsominen käsikirjoituksen lukemisen jälkeen. Yllätyksetöntä. ;)
Ex:t: E91 318d LBE, E91 318 d Business Sport, E88 120iA
Avatar
-V-
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 981
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 18:41
Auto: F20 LCI 118iA Sport + F30 LCI 320dA xDrive M sport
Paikkakunta: Kauniainen

o335 kirjoitti:Tämä 30D on hyvä moottori, 35D oli mahtava moottori.

jep. loppujen lopuksi vetotapa lienee pitkälti makukysymys.
+1 :thup:
Ex: F10 520dA, F11LCI 520xdA, F20 116i, F30 318dA, E90LCI 320xdA, E92LCI 320Cd, E60LCI 530dA, E84 X1 20xdA, E90 335dA MSport, E60LCI 525i, E90 320d MSport, E81LCI 118d, E91LCI 320i, E92 325CdA, E46LCI 330Ci Cabrio MSport, E90 325iA, E82 120dA, E30 320iA
Avatar
Hiace
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 782
Liittynyt: 25 Syys 2011, 15:41
Auto: BMW M340i
Paikkakunta: Joensuu

Nelivedon tarve vähän vaihtelee asuinpaikan mukaan, täällä idässä apua siitä on joinakin talvina jopa 4-5kk ajan. Toisaalta nyt kun on uutisista katsellut kuvia pääkaupunkiseudulta, niin taitaa nelivedon omistajat olla mielissään. Lunta tuntuu riittävän...

Itse olen talven ajellut 330d takavedolla, niin kyllähän sitä välillä on nelivetoa kaivannut. Työmatkoilla ajelen rauhallisesti eikä tarvetta ohitella, mutta välillä olisi mukava käyttää moottorin voimavaroja vaikka liikennevaloista tai rampeista liikennevirtaan liityttäessä. Takavedolla välillä tuntuu ettei pääse mihinkään, neliveto toisi vaivattomuutta. Toisaalta kun kevät koittaa, voi se ajamisen ilo löytyä täältäkin.
Nyt: F20 M135i 2016 | Ex: E92 335xi, E93 335i, E82 135i coupe, E91 335i, E46 M3, E91 330d
Vastaa Viestiin