E9X sekalaiset pikkukysymykset

E90, E91, E92, E93
kimmop
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 111
Liittynyt: 30 Maalis 2010, 22:45
Paikkakunta: Helsinki

Raimo Miettinen kirjoitti:Mulla jää myös keskelle lasia jos virrat sammutat kesken pyyhkäisyn. :dumb:
Nyt tähän se Iltalypsy-hymy.

Eikö tuota saa koodattua jotenkin toimimaan niin kuin oikeissa autoissa?
janitkon
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 34
Liittynyt: 13 Loka 2011, 15:07

Mulla ainakin on sellainen fiilis, että kaikissa mulla olleissa autoissa pyyhkijät on jääneet keskelle lasia jos sammuttaa virrat kesken pyyhinnän. 7 autoa ja 6 eri merkkiä tuossa otannassa. :)
Ilipo
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 67
Liittynyt: 19 Huhti 2012, 12:29
Auto: E91 320dA LBE

Kansanvaunussapa (Passat 3C) ei jäänyt keskelle lasia :P
kimmop
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 111
Liittynyt: 30 Maalis 2010, 22:45
Paikkakunta: Helsinki

Mulla taas on sellainen fiilis että -83 Nissan Cherrykin osasi tuon. Yhtään autoa ei ole sitten 80-luvun lopun mielestäni ollut (pl. ehkä harraste-Saab 900i, en muista tarkkaan) joka ei tuota osaa. Siksi hämmästelinkin.
Karimax
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 36
Liittynyt: 05 Helmi 2011, 16:05
Auto: Bmw E90 2007
Paikkakunta: Kuopio

Kyllä se on ominaisuus.
Saa paremmin tuulilasin pestyä kun vetää pyyhkijöitä ulospäin ja talvella eivät jäädy pyyhkijät tuulilasiin.
Sama oli passat3c:ssä.
Vmax
juntta
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 162
Liittynyt: 05 Elo 2010, 10:37
Auto: BMW 530e M-Sport -19,
BMW 330e M-Sport -19

kimmop kirjoitti:Eikö tuota saa koodattua jotenkin toimimaan niin kuin oikeissa autoissa?
Ainakin E70:ssä tuon nimenomaan saa koodattua niin että jatkaa pyyhkäisyn loppuun vaikka katkaisisi virrat ja/tai poistaisi avaimen lukosta.
kimmop
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 111
Liittynyt: 30 Maalis 2010, 22:45
Paikkakunta: Helsinki

juntta kirjoitti:
kimmop kirjoitti:Eikö tuota saa koodattua jotenkin toimimaan niin kuin oikeissa autoissa?
Ainakin E70:ssä tuon nimenomaan saa koodattua niin että jatkaa pyyhkäisyn loppuun vaikka katkaisisi virrat ja/tai poistaisi avaimen lukosta.
Kuulostaa lupaavalta. Pitää siis googletella hiukan josko tuon saisi toimimaan oikein.
Ilipo
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 67
Liittynyt: 19 Huhti 2012, 12:29
Auto: E91 320dA LBE

Karimax kirjoitti:Kyllä se on ominaisuus.
Saa paremmin tuulilasin pestyä kun vetää pyyhkijöitä ulospäin ja talvella eivät jäädy pyyhkijät tuulilasiin.
Sama oli passat3c:ssä.
Ei mulla Passatissa jäänyt pyyhkimet keskelle lasia jos auton sammutti. Pyyhkimet kyllä sai "huoltoasentoon" kun sammuttamisen jälkeen painoi kertapyyhkäisyä...

Vai onko aina kullannut muistot noin totaalisesti? :/
Samppa
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 235
Liittynyt: 29 Tammi 2011, 22:01
Auto: BMW F30 320i A xDrive 2016

kimmop kirjoitti:Tuli vastaan ilmiö jonka muistelin viimeksi nähneeni 70-luvulla suunnitellussa autossa. Pysäytin sateella auton kaupan pihaan ja sadetunnistin päällä -> sattui pyyhkäisy sille hetkelle kun laitoin virrat pois. Yllätyksekseni pyyhkäisy ei jatkunut loppuun asti vaan pyyhkijät jäivät keskelle lasia.

Lähtiessä sama sade eikä pelkkä sadetunnistimen uudelleenaktivointi (joka muuten sivumennen sanoen on aika hanurista) auttanut, vasta väkisinpyyhkäisy pisti pyyhinnän päälle.

Kai tuo nyt on vika ja pyyhkijät toimivat niinkuin muissakin autoissa eli parkkeeraavat piiloon virrat sammuttaessa?
Olet väärässä. On vain ja ainoastaan hyvä ominaisuus, että pyyhinautomatiikka on erikseen pantava päälle joka käynnistyksen jälkeen, jos tarvetta on. Itselläni on kokemusta sellaisestakin autosta, jossa pyyhinviiksi jää (ja unohtuu) pysyvästi automaattiasentoon ja sepä sitten onkin mukavaa, kun talvella seuraavassa käynnistyksessä pyyhkijät ovat lasissa kiinni kuin Alko jouluna ja pyyhkimet yrittävät lähteä käyntiin. Särkyy ajan kanssa koko laite ja on niitä autoja palanutkin tuon takia.

Siinä olen kyllä samaa mieltä, että pyyhkijäin liike saisi aina palautua perusasentoon, vaikka virran sammuttaisikin kesken kaiken. Joskus tekee ja toisinaan sitten taas ei. En tiedä mikä mättää ja tuskin on lähimmän merkkikorjaamon konsteilla korjattavissa.
Avatar
mikasa
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 53
Liittynyt: 17 Elo 2011, 21:00
Auto: E93 320i '12

Minun mielestäni on hyvä ominaisuus ettei pyyhkimet lähde itsestään liikkeelle kun kytkee virran, ja toisaalta on myös hyvä saada jätettyä pyyhkimet tiettyyn asentoon esimerkiksi huoltoa tai pesua varten. Edellistä Hondaani käytin välillä harjapesulinjalla, niin pysäytin virran pyyhkimien ollessa pystyasennossa, ettei olleet niin pesun tiellä. Samassa autossa pyyhinvipu unohtui usein automaattiasentoon, ja esimerkiksi talvella jos käynnisti auton ennen tuulilasin raappaamista, niin pyyhkimet alkoivat sitten liikkumaan kesken raappauksen.

Toisaalta se, ettei kimmop:n sadetunnistin ollut toiminut uudelleenaktivoinnin jälkeen vaikka satoi, kuulostaa vialta, luulisi tuon toimivan vaikka pyyhkimet jäisivätkin vaiheeseen. Pitääpä yrittää kokeilla sateella, että miten tuo toimii omassa kärryssä.

EDIT: kokeilin tuota tänään kun satoi: Sammutin virrat niin, että pyyhkimet jäivät vaiheeseen. Ja kun laitoin virrat takaisin ja painoin sadetunnistimen päälle, niin pyyhkimet alkoivat samantien toimimaan.
Viimeksi muokannut mikasa, 30 Kesä 2012, 17:52. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
kimmop
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 111
Liittynyt: 30 Maalis 2010, 22:45
Paikkakunta: Helsinki

Samppa, tiedostan tuon talvivaaran mutta toisaalta oppinut lyömään sen tunnistimen pois päältä talvella pysäköitäessä kuitenkin. Siltikin olen sitä mieltä että toiminnan on suunnitellut insinööri joka on melko lähellä eläkeikää.
Beemvee
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 108
Liittynyt: 02 Kesä 2010, 18:40
Auto: G31 520dA xDrive M Sport

Apukuskin puolen lähivalopolttimo simahti, kannattaako tuota alkaa itse vaihtamaan, ilmeisesti sieltä pyöränkotelon luukusta tuo tehdään. Manuaalissa neuvottu mutta ainakin ahdasta on ja voi olla ettei pääse tuntipalkoille. Auto on vm2010 ja halogeeneista on kyse.
Avatar
Anssi_tt
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 19
Liittynyt: 22 Huhti 2012, 13:17
Auto: BMW 320d touring 2007
Paikkakunta: Helsinki

Itsellä ainakin(xenon) polttimon vaihto onnistui huotoluukun kautta ihan suht helposti. Ei tarvinnut edes rengasta irroittaa kun jaksoi hetken näplätä:)
jake-x
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 21
Liittynyt: 25 Marras 2011, 17:09

Beemvee kirjoitti:Apukuskin puolen lähivalopolttimo simahti, kannattaako tuota alkaa itse vaihtamaan, ilmeisesti sieltä pyöränkotelon luukusta tuo tehdään. Manuaalissa neuvottu mutta ainakin ahdasta on ja voi olla ettei pääse tuntipalkoille. Auto on vm2010 ja halogeeneista on kyse.
Itse mietin samaa juuri tuon lähivalon kohdalla (kaukovalot pystyy vaihtamaan konehuoneen puolelta.
Ratti vaan vinoon, niin hommasta selviää vartissa. Paljon helpompaa kuin pelkäsin - ja tuntipalkoillekin pääsi.
Beemvee
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 108
Liittynyt: 02 Kesä 2010, 18:40
Auto: G31 520dA xDrive M Sport

Jep, mulla meni kyllä vähän enemmän kuin 15 min. Taskulamppu olisi nopeuttanut operaatiota!
E81
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 582
Liittynyt: 09 Huhti 2010, 16:01
Auto: F30 320iA Sportline

Edelliset:
E92 325iA
E81 118i

Valopesurit eivät aina vetäydy takaisin puskurin sisään. Onko porukalla kokemuksia tai jopa korjausratkaisua? Onko siellä jokin jousi minkä pitäisi vetää pesuri sisään?
Avatar
mikasa
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 53
Liittynyt: 17 Elo 2011, 21:00
Auto: E93 320i '12

E81 kirjoitti:Valopesurit eivät aina vetäydy takaisin puskurin sisään. Onko porukalla kokemuksia tai jopa korjausratkaisua? Onko siellä jokin jousi minkä pitäisi vetää pesuri sisään?
Minulla oli uudessa autossa vika, että valopesurien kansiläpät eivät palautuneet kunnolla paikoilleen, vaan ne piti käsin laittaa. Ilmoitin tuosta huoltoon takuuasiana. Korjausraportin mukaan jousia oli säädetty ja niiden pitäisi nyt toimia. En tosin ole vielä ehtinyt seuraamaan toimivatko nyt kokoajan.
Avatar
Hastra
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 111
Liittynyt: 17 Marras 2011, 15:48
Auto: 320iA E91 2008
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Nyt kun on tullut ajettua hiukan matkaa niin olen huomannut oman e91 sirittävän jostain. Ääni tulee suunnilleen a-pilareiden kohdalta ja on kuin kaksi metallista osaa hankais toisiaan. Ja on todella "ohut" ääni. Mistäköhän tuo voisi tulla?
Kartsa
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 144
Liittynyt: 01 Kesä 2010, 18:00
Auto: EX BMW 320iA Xdrive touring LNE 2013
Subaru

Hastra kirjoitti:Nyt kun on tullut ajettua hiukan matkaa niin olen huomannut oman e91 sirittävän jostain. Ääni tulee suunnilleen a-pilareiden kohdalta ja on kuin kaksi metallista osaa hankais toisiaan. Ja on todella "ohut" ääni. Mistäköhän tuo voisi tulla?
Mulla pitää kiusallista ääntä aikaajoin hantin puoleinen rulla, josta avataan/suljetaan ilmantulo.
Avatar
Hastra
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 111
Liittynyt: 17 Marras 2011, 15:48
Auto: 320iA E91 2008
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Kartsa kirjoitti:Mulla pitää kiusallista ääntä aikaajoin hantin puoleinen rulla, josta avataan/suljetaan ilmantulo.
Pitää tutkia tulisiko tuosta. Hankalaa on kun ääntä ei kuule kuin oikeestaan moottoritienopeuksissa tasaisesti ajettaessa.
Vastaa Viestiin