E9X sekalaiset pikkukysymykset

E90, E91, E92, E93
lash
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 7
Liittynyt: 20 Marras 2010, 16:46
Auto: E91 320dA

Hastra kirjoitti:Tyhmä kysymys, missä E9X akku on? :blush: Siis tiedän että peräkontissa, mut pohjan alla vai sivulla ja saako helposti esille?
Oikeassa takakulmassa verhoilun alla. Avaa pohjalevy ja näet oikeassa reunassa pari muoviruuvia. Ota ne irti ja irroita verhoilun osa. Akku on mustan muovisuojan alla, jälleen parilla muoviruuvilla kiinni.
Näin ainakin omassa E91:ssä.
Avatar
Raimo Miettinen
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 753
Liittynyt: 04 Marras 2010, 20:03
Auto: BMW 525dA F10 ex. 320dA M-Sport E91, 120da

Oikealla sivulla heti verhoilun alla. Ei ole paha rasti.
Cyclic Stig
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 138
Liittynyt: 03 Tammi 2011, 22:33

Nälkä kasvaa yleensä syödessä ja taas tuntuu, että tää seuraavan auton katselu on mennyt ihan hölmöilyksi. Parin-kolmen vuoden ikäinen Ykkönen (123dA) piti olla jo ikäänkuin valittuna seuraavaksi kulkineeksi. Aikansa kun surffaa niin iskee aina se hintasokeus: "No mut eihän tuo paljoa enempää maksa ja on paljon hienompi/isompi/tehokkaampi/whatever"... Hälmöläisen hommaa.

No, kysytään nyt kuitenkin. En löytänyt kovin paljoa juttua täältä 325i/d, siis noista ihan tuoreimmista versioista (218 / 204hv). Bensakoneesta löysin jotakin mainintaa korkeahkoista öljynkulutuksista mutta en juuri muuta. Automaattilaatikko taitaa noissa olla sama menoveden laadusta riippumatta? Lienee myös sama kuin 123d:ssä?

Voi hitsin hitsi, vähänhän se tietenkin polttelisi edes kerran elämässään omistaa 6-pyttyinen eikä aina noita singereitä :mus: . Tuo polttoaineen hinta kun ei tuosta kuitenkaan tulevaisuudessa halpene niin niillä ajaminen tulee yhä vain tyyriimmäksi.

Tuo 325i lienee "kuristettu" 330i, aivan kuten 325d on 330d:stä? Miten tuo vaparibensa toimii automaatin kanssa, huudattaako konetta kuin hyeena ja syö siten soppaa käytännön ajossa ihan mahdottomasti? Siis tuollehan luvataan (teoriassa) todella pieni kulutus ollakseen 3l kuutonen, mutta pyöriikö käytäntö rajoituksia noudattaen edes alle kympissä/100km?

Dieseli lienisi turvallisempi valinta, mutkumutku... :rolle:
kimmop
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 111
Liittynyt: 30 Maalis 2010, 22:45
Paikkakunta: Helsinki

Kolmilitraisesta 325i:stä (N53) reilun viikon kokemuksella E93:sta sanoisin että kyllä tossa vääntöä on normaaliin liikkumiseen, mutta jos on kiire niin pitää hiukan polkea. Tossa N53:ssahan on kyllä se mahdollisuus että imusarjan ja ECUn vaihtamalla siitä tulee 330i, Mosselman myy ainakin tällaista sarjaa reilulla tonnilla asennettuna lahden toisella puolella.

E93 on kait parisataa kiloa raskaampi kuin E90, toi tuntuu kulkevan kaupungissa jossain 13-14:n nurkilla kun pysähtelee ja kiihdyttelee, maantiellä tipahtaa heti reilusti alle kympin motarillakin. Vaatii hiukan enemmän aikaa että muodostaa tarkan kuvan mutta ei toi painoonsa nähden mikään kamala syöppö lopulta vapariksi ole.
Samppa
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 235
Liittynyt: 29 Tammi 2011, 22:01
Auto: BMW F30 320i A xDrive 2016

No. Itsellä on puolisen vuotta vanha 325i manuaalilootalla. Kulutus on maantiepainotteisessa seka-ajossa 7,7-7,8l/100km ja silloin tällöin tulee polkaistua punarajalle asti. Toki hyvin aggressiivisella tai kaupunkipainotteisella ajotavalla sen saa yli kymppiäkin syömään. Mielestäni kuitenkin kokoisekseen kohtuu taloudellinen pata tuo N53.

Ekalla kymppitonnilla meni ölppää 1/4 ajotieturin näyttövälistä, eli jotakuinkin 2,5dl. Jatkossa uskoisin kulutuksen olevan vähäisempi.

Automaatillista en tiedä, mutta onko käsivaihteinen aivan poissuljettu ainakaan, jos bensakoneiseen päädyt?

Kyllähän kutonen on kutonen. Sitä on lysti laulattaa ja ainakin omasta mielestäni jokainen kiekaisu on hintansa väärti :lol: Osta pois!
Cyclic Stig
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 138
Liittynyt: 03 Tammi 2011, 22:33

Kiitos monemmille vastauksista.
Samppa kirjoitti: Automaatillista en tiedä, mutta onko käsivaihteinen aivan poissuljettu ainakaan, jos bensakoneiseen päädyt?
Ei kait se ihan poissuljettua ole, mutta kun ei ole koskaan ollut automaattia niin haluaisin seuraavaksi sellaista kokeilla.

Mitä hintoja katsellut niin muutamia tonneja on eroa 325i:llä ja d:llä, bensakoneen eduksi (vm.2010). Dieseli voisi sitten kyllä pitää hintansa paremmin ja tietysti kuluttaa vähemmän. Niin ja coupea meinasin ensisijaisesti.

Tarttee nyt kyllä miettiä tarkkaan, omiin ajoihin se 123d:kin riittäisi vallan mainiosti.
Avatar
Antinontoxic
Valvoja
Valvoja
Viestit: 3734
Liittynyt: 27 Maalis 2010, 17:41
Auto: R53 Cooper S '03
Paikkakunta: Vantaa

Kannattaa koeajaa se bensa-automaatti. Kummasti tuntuu manuaalina pirteämmältä peliltä kuin vastaava automaattina.
Avatar
CLiK
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 372
Liittynyt: 24 Maalis 2011, 20:18
Auto: E61 LCI
+ 987 + w450

kimmop kirjoitti:Kolmilitraisesta 325i:stä (N53) reilun viikon kokemuksella E93:sta sanoisin että kyllä tossa vääntöä on normaaliin liikkumiseen, mutta jos on kiire niin pitää hiukan polkea. Tossa N53:ssahan on kyllä se mahdollisuus että imusarjan ja ECUn vaihtamalla siitä tulee 330i, Mosselman myy ainakin tällaista sarjaa reilulla tonnilla asennettuna lahden toisella puolella.
Eikös 325i:ssä ole N52-sarjan kone? Teknisesti merkittävin ero N53:seen (330i) on suorasuihkutuksen puuttuminen N52:sta. Ykkössarjassa 125i ja 130i taisivat olla molemmat N52-sarjaa. E9x alkupään 325i oli 2,5 litraisella lohkolla. Muutos kolmilitraiseen taisi olla vuoden 2008 aikana.
ex. E63 650i, E88 125i
Cyclic Stig
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 138
Liittynyt: 03 Tammi 2011, 22:33

Antinontoxic kirjoitti:Kannattaa koeajaa se bensa-automaatti. Kummasti tuntuu manuaalina pirteämmältä peliltä kuin vastaava automaattina.
No, todellisuudessahan minä en sitä "hirvittävää" suorituskykyä oikein mihinkään tarvitse vaikka se kiva onkin jos mukana tulee. Varmastikin 218hv/270nm kuljettaa coupea ihan minun vaatimattomien tarpeiden veroisesti, olenhan pärjännyt 160hv TT:lläkin oikein kivasti, joten painokin huomioon ottaen tuo varmasti liikkuu automaattinakin samanveroisesti kuin nykyinen. Äänet taitaa vain olla 100 kertaa paremmat :) . Kyselin lähinnä tuon automaatin toimintaa kulutuksen kannalta, sitä kun ei välttämättä lyhyellä koeajolla saa selville.

Yksi todella mukavasti hinnoiteltu 2011 mallinen (rek.2010) olisi nyt kaupan, tosin vanha on vielä myymättä ja sitä ennen ei ole finanssia uutta ostaa. Ja vanhan myyminen ei näytä olevan ihan yhtä helppoa kuin jonkun "perhefarkun"...
E81
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 582
Liittynyt: 09 Huhti 2010, 16:01
Auto: F30 320iA Sportline

Edelliset:
E92 325iA
E81 118i

CLiK kirjoitti:
kimmop kirjoitti:Kolmilitraisesta 325i:stä (N53) reilun viikon kokemuksella E93:sta sanoisin että kyllä tossa vääntöä on normaaliin liikkumiseen, mutta jos on kiire niin pitää hiukan polkea. Tossa N53:ssahan on kyllä se mahdollisuus että imusarjan ja ECUn vaihtamalla siitä tulee 330i, Mosselman myy ainakin tällaista sarjaa reilulla tonnilla asennettuna lahden toisella puolella.
Eikös 325i:ssä ole N52-sarjan kone? Teknisesti merkittävin ero N53:seen (330i) on suorasuihkutuksen puuttuminen N52:sta. Ykkössarjassa 125i ja 130i taisivat olla molemmat N52-sarjaa. E9x alkupään 325i oli 2,5 litraisella lohkolla. Muutos kolmilitraiseen taisi olla vuoden 2008 aikana.
Kyllä nykyään E9x 325i tulee N53 moottorilla. Teho on kuitenkin sama 160kw mitä oli N52:ssa. Ja alkupään 330i oli myös tuolla N52 moottorilla kunnes N53 korvasi sen.
Avatar
CLiK
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 372
Liittynyt: 24 Maalis 2011, 20:18
Auto: E61 LCI
+ 987 + w450

Kiitos tarkennuksesta. Oma tuntemus on lähinnä ykkössarjan osalta, missä tosiaan vielä tuota vanhempaa tekniikkaa.
ex. E63 650i, E88 125i
kimmop
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 111
Liittynyt: 30 Maalis 2010, 22:45
Paikkakunta: Helsinki

Joo, tuossa mun härvelissä on jo se kolmelitrainen 325i, eli imusarjaa ja ECUa lukuunottamatta = 330i. Suoraruiskukone, eli kuulostaa tyhjäkäynnillä dieseliltä.... :mad:
Avatar
Hastra
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 111
Liittynyt: 17 Marras 2011, 15:48
Auto: 320iA E91 2008
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Cyclic Stig kirjoitti:Tuo 325i lienee "kuristettu" 330i, aivan kuten 325d on 330d:stä? Miten tuo vaparibensa toimii automaatin kanssa, huudattaako konetta kuin hyeena ja syö siten soppaa käytännön ajossa ihan mahdottomasti? Siis tuollehan luvataan (teoriassa) todella pieni kulutus ollakseen 3l kuutonen, mutta pyöriikö käytäntö rajoituksia noudattaen edes alle kympissä/100km?
Valitettavasti ei noista oikeista 6-syl. moottoreista ole kokemusta, mutta oma 320iA 170hp jaksaa mennä liikoja kierrättelemättä. Kulkupuoli on liikenteeseen ihan riittävä, mutta urheileen sillä ei kiinnosta. Moottoritieohituksetkin menee ripeesti ja kulutus pysyy kurissa.
Jaleo
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 211
Liittynyt: 19 Kesä 2011, 19:52

Sellanen juttu, että mites nuo munuaiset pystyy ''kiristämään'' pistämään takasin paikoilleen ? Huomasin pesun yhteydessä, että edestäpäin katsottuna vasemman puoleinen munuainen on hieman irrallaan ja tuppaa heilumaan.
Avatar
Raimo Miettinen
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 753
Liittynyt: 04 Marras 2010, 20:03
Auto: BMW 525dA F10 ex. 320dA M-Sport E91, 120da

Kuva
Siellä on tuollaiset klipsut (nuo mustat kuvassa). Eipä noita kiristellä.

Kuva
...ja näihän reikiin työnnetty. Itsellä myös hieman klappia, mutta ei haittaa menoa. Voihan sitä koittaa ottamalla munuaisen pois ja laittamalla uudelleen jos vaikka asettuisi. Lähtee ruuvimeisselillä avittaen irti rei'istä ihan vetämällä.
Avatar
Ironic32
Valvoja
Valvoja
Viestit: 1497
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 00:11
Auto: E90 320dA, E39 530iA Individual
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Tumppaa pienen palan jotain talotiivistettä tmv. sopivaan rakoon, ettei paista ulospäin.
Jos et tee mitään, et voi tehdä virheitäkään...
Jaleo
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 211
Liittynyt: 19 Kesä 2011, 19:52

Oolraiti voi kyllä käydä niinkin, että nykyiset chrome linen munuaiset saavat väistyä tieltä, jos ostan erilaiset tilalle. Toinen kysymys on, että kuinka nopeasti auto pitäisi viedä siihen ensimmäiseen huoltoon?

Auto ilmoittaa, että 2700 km on jälellä ennen kuin pitäisi viedä huoltoon, mutta samalla kun katsoo sitä valikkoa missä ''auton status'' on niin Engine Oil kohdassa lukee, että vie auto huoltoon, varaa aika lähemmälle bmw korjaamolle.
Avatar
Hastra
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 111
Liittynyt: 17 Marras 2011, 15:48
Auto: 320iA E91 2008
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Jaleo kirjoitti:Oolraiti voi kyllä käydä niinkin, että nykyiset chrome linen munuaiset saavat väistyä tieltä, jos ostan erilaiset tilalle. Toinen kysymys on, että kuinka nopeasti auto pitäisi viedä siihen ensimmäiseen huoltoon?

Auto ilmoittaa, että 2700 km on jälellä ennen kuin pitäisi viedä huoltoon, mutta samalla kun katsoo sitä valikkoa missä ''auton status'' on niin Engine Oil kohdassa lukee, että vie auto huoltoon, varaa aika lähemmälle bmw korjaamolle.
Kannattaa heti varata huoltoaika, kun ensimmäinen huoltokohta on tullut täyteen. Huollon yhteydessä kannattaa pyytää hyvää tarjousta vaikka BMW Performance munuaisista (mustat) tai jos merkkiliikkeestä muunlaisia saa.
Avatar
FusionWolf
Valvoja
Valvoja
Viestit: 720
Liittynyt: 18 Syys 2010, 21:23
Auto: E90 320d

FusionWolf kirjoitti:
FusionWolf kirjoitti:
Dodiin. Palataanpas takaisin tähän parkkitutkan toimimattomuuteen, tätä kun on niin moni minulta yksityisviesteinkin kysellyt.

Takapuskurissahan on neljä anturia ja yksi niistä keskimmäisistä oli täysin mykkänä. Tämän vuoksi ilm. siis koko järjestelmä on mykkä. Nyt pitäisi vaan tarkistaa, että ko. anturin johtimet ovat kunnossa ja jos ovat niin sitten menee koko anturi uusiksi.

Uusia saa kolmella kympillä kuluineen päivineen vaikka tuolta -> http://www.ebay.de/itm/BMW-Parktronic-P ... 5d32006dd7" onclick="window.open(this.href);return false;

Toivottavasti tästä on apua.
Ja homma etenee. Kolahti eilen postilaatikkoon uusi anturi juurikin tuolta ed. mainitulta ebay kauppiaalta. Anturi näyttää oikealta ja mukana oli myös se (kuminen) sovitinkaulus. Huomenna, jos sää sallii, olisi tarkoitus potkia tuo paikoilleen. Tee-itse ohjetta tulossa myöhemmin, jos homma menee nappiin. ;)
Ai niin. Tämäkin unohtunut. En sitten tee-itse ohjetta viitsinyt alkaa tekemään, kun tämä on ehkä maailman helpoin osa vaihtaa koko autossa. :)

Eli vanha anturi painetaan sormella puskurin sisään, jolloin se tipahtaa johtoineen alas. Irroitetaan johto liitinpesästä ja kiinnitetään uuteen anturiin. Painetaan uusi anturi puskurin sisäpuolelta (jossa on tilaa ihan reilusti) paikoileen *naks* ja se on siinä. Käy ja kukkuu jälleen. :)
Avatar
Hiace
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 782
Liittynyt: 25 Syys 2011, 15:41
Auto: BMW M340i
Paikkakunta: Joensuu

Miksei tuosta voisi tehdä pikku-diy:n alueelle. Jos ei asiaa aikaisemmin tiennyt (kuten minä), voi luulla homman olevan isompikin :)
Nyt: F20 M135i 2016 | Ex: E92 335xi, E93 335i, E82 135i coupe, E91 335i, E46 M3, E91 330d
Vastaa Viestiin