E9X sekalaiset pikkukysymykset
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 235
- Liittynyt: 29 Tammi 2011, 22:01
- Auto: BMW F30 320i A xDrive 2016
Mitens teillä tarkalleen ottaen sujuu tuo öljymäärän sähköinen mittaus? Omalla 325i:llä nyt 8500 ajettuna. Ensimmäisen kerran kun tarkastin öljymäärän joskus tuhannen kilometrin kieppeillä, kone mittasi sitä hyvän tovin (pyöritti kellonkuvaa näytöllä) ja kertoi määräksi OK ihan ylärajamerkin tuntumassa. Sittemmin kun olen mittaillut, niin täsmälleen sama lähes täysi öljymäärä lävähtää näytölle välittömästi ilman mitään kellon kuvia ihan kuin vanhasta muistista. Tämä asia on saanut minut vähän epäilemään, että mahtaako sitään mittausta tapahtuakaan ja onko systeemi vikaantunut. Ohjekirjankin mukaan öljymäärän mittaus kestää jopa kolme minuuttia ja ajon aikana viisi.
Kun autolla on ajettu jokin verran matkaa, niin auto mittaa siinä taustalla öljymäärää. Auto hälyttää itse kesken ajon jos auto havaitsee, että öljymäärä on alle rajan. Jos ajon jälkeen tsekkaat, niin autolla saattaa olla öljymäärätieto valmiina esitettäväksi.
Eli ei ole mitään vikaa.
Eli ei ole mitään vikaa.
- - -
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 235
- Liittynyt: 29 Tammi 2011, 22:01
- Auto: BMW F30 320i A xDrive 2016
Ahaa, se siis automaattisesti mittailee määrää ja iskee aina ruutuun viimeisen mittaustuloksen? No hyvä. Eipä ole syönyt sitten tilkkaakaan öljyä tässä ensimmäisinä tuhansina. Tarkasti on moottori tehty sitten Ja kiitos tiedosta
Viimeksi muokannut Samppa, 09 Maalis 2012, 16:48. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Ymmärtääkseni Sampalla ei ole edes iDriveä. Öljymäärän mittaus onnistuu ihan mittariston valikon kautta. Siinä pitäisi olla öljykannu kuva, niin valitse sitä, niin tulee esiin öljymäärä mittauksen jälkeen ellei auto ole ehtinyt mitata etukäteen.henripit kirjoitti:Toimiiko tuo mittaus myös ilman iDrivea? Jos toimii niin miten?
- - -
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 235
- Liittynyt: 29 Tammi 2011, 22:01
- Auto: BMW F30 320i A xDrive 2016
Juu ei ole iDriveä. Vilkkuviiksen ylös/alas-nappulasta selataan mittaristoon öljykannun kuva ja viiksen päästä painamalla valitaan öljymäärän tarkastus. Voin kyllä olla väärässäkin, mutta mulla on sellainen mielikuva, että joissakin dieseleissä mittaus olisi kuitenkin perinteiseen tapaan tikulla. Mutta kokeile, onnistuuko.
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 97
- Liittynyt: 28 Maalis 2010, 20:51
- Auto: E90 320d M-sport '06
- Paikkakunta: Porvoo
Pitää paikkaansa. Mulla on ihan perinteinen öljytikku, eikä ajotietokoneen kautta pysty katsomaan öljyn tasoa.Samppa kirjoitti:Voin kyllä olla väärässäkin, mutta mulla on sellainen mielikuva, että joissakin dieseleissä mittaus olisi kuitenkin perinteiseen tapaan tikulla.
Jep, mutta uudemmissa dieseleissä öljytasoa pääsee tarkastamaan vain ajotietokoneen kautta kun ei ole edes tikkua.MarkusK kirjoitti:Pitää paikkaansa. Mulla on ihan perinteinen öljytikku, eikä ajotietokoneen kautta pysty katsomaan öljyn tasoa.Samppa kirjoitti:Voin kyllä olla väärässäkin, mutta mulla on sellainen mielikuva, että joissakin dieseleissä mittaus olisi kuitenkin perinteiseen tapaan tikulla.
- - -
- Ironic32
- Valvoja
- Viestit: 1497
- Liittynyt: 28 Maalis 2010, 00:11
- Auto: E90 320dA, E39 530iA Individual
- Paikkakunta: Oulu
- Viesti:
Mikähän idea se tuossakin on takana? Mitä vikaa on siinä perinteisessä öljytikussa? Tai mitä lisäarvoa saavutetaan tuolla automaagisella tarkistuksella? Jos sinne öljyä pitää lisätä, niin kait siinä kätensä joutuu vielä sotkemaan kuitenkin, vai hoituuko sekin sähköisesti noissa uusissamasiaro kirjoitti: Jep, mutta uudemmissa dieseleissä öljytasoa pääsee tarkastamaan vain ajotietokoneen kautta kun ei ole edes tikkua.
Joskus suuresti ihmetyttää nämä "innovaatiot". Tuonkin keksimiseen käytetty aika ja raha ois voitu käyttää jonkin muun asian parantamiseen.
Jos et tee mitään, et voi tehdä virheitäkään...
Ideana on varmaan se, että Saksan tasokkaat BMW Servicet hoitavat asiakkaiden autoja eikä asiakkaiden tarvitse edes liata käsiään, koska auto itse hälyttää, jos öljyä tarvitsee lisätä. Suomessa palvelutaso on aika surkea, ja aika pitkät jonot.Ironic32 kirjoitti:Mikähän idea se tuossakin on takana? Mitä vikaa on siinä perinteisessä öljytikussa? Tai mitä lisäarvoa saavutetaan tuolla automaagisella tarkistuksella? Jos sinne öljyä pitää lisätä, niin kait siinä kätensä joutuu vielä sotkemaan kuitenkin, vai hoituuko sekin sähköisesti noissa uusissamasiaro kirjoitti: Jep, mutta uudemmissa dieseleissä öljytasoa pääsee tarkastamaan vain ajotietokoneen kautta kun ei ole edes tikkua.
Joskus suuresti ihmetyttää nämä "innovaatiot". Tuonkin keksimiseen käytetty aika ja raha ois voitu käyttää jonkin muun asian parantamiseen.
- - -
- Ironic32
- Valvoja
- Viestit: 1497
- Liittynyt: 28 Maalis 2010, 00:11
- Auto: E90 320dA, E39 530iA Individual
- Paikkakunta: Oulu
- Viesti:
Kai se hälytysvalo löytyy perinteisen tikunkin kaveriksi? Ei tietenkään hälytä ehkä yhtä ajoissa, mutta silti. Kyllä jokaisen autoilijan sen verran pitäisi osata tehdä, että öljyt tarkistaa.
Enitenhän tuossa itseä harmittaa se, että tuokin anturi ottaa joku päivä ja hajoaa ja sitten ei tiedä enää kukaan, että paljonko siellä autossa sitä öljyä on.
Enitenhän tuossa itseä harmittaa se, että tuokin anturi ottaa joku päivä ja hajoaa ja sitten ei tiedä enää kukaan, että paljonko siellä autossa sitä öljyä on.
Jos et tee mitään, et voi tehdä virheitäkään...
Kyllä se tikku siellä itseasiassa on ainakin 318d ja 320d koneissa. Tuossa 2009 mallin 318d:ssä tikun pää oli sellainen neliö, jossa pieni tappi. Edestä katsottuna koneen oikealla sivulla, melko perällä hieman muovisen moottorisuojan alla sopivasti piilossa. Itsekin tuon huomasin vasta, kun näin kun autoon vaihdettiin öljyjä ja huoltomies tarkasti tikusta tasoa. 2011 mallin koneessa tuo tikku on sitten ihan kirkaan oranssi lenkki ja erottuu ihan selvästi samoilta seuduilta.masiaro kirjoitti:Jep, mutta uudemmissa dieseleissä öljytasoa pääsee tarkastamaan vain ajotietokoneen kautta kun ei ole edes tikkua.
Tuossa vielä kuva 318d:n konetilasta tikun nuppi rengastettuna.
- Liitteet
-
- öljytikku.jpg (407.24 KiB) Katsottu 12123 kertaa
Viimeksi muokannut TKU, 12 Maalis 2012, 21:04. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
- Ironic32
- Valvoja
- Viestit: 1497
- Liittynyt: 28 Maalis 2010, 00:11
- Auto: E90 320dA, E39 530iA Individual
- Paikkakunta: Oulu
- Viesti:
Niin, tästä on keskusteltu joskus ennenkin, mutta siis: Onko oikeasti sellaisia bemareita (uudehkoja > 2000 luvun vehkeitä), joista tikkua ei oikeasti löydy ollenkaan?
Jos et tee mitään, et voi tehdä virheitäkään...
Kyllä noissakin RealOEM:n mukaan tikku pitäisi löytyä ja sama N47 konehan noissa on. Tiedä sitten, jos joku jossain välissä vetää tikun välistä
E60 520d LCI 05/2008 osa 11.
E87 118d LCI osa 11.
Vertailuna vielä tuon uudemman N47N:n tikku osa 14.
E60 520d LCI 05/2008 osa 11.
E87 118d LCI osa 11.
Vertailuna vielä tuon uudemman N47N:n tikku osa 14.
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 2776
- Liittynyt: 28 Maalis 2010, 09:45
- Auto: F34 320iA xDrive
ex F30 320iA xDrive vm. 2013
318iA vm. 2009, ei ollu tikkua.Ironic32 kirjoitti:Niin, tästä on keskusteltu joskus ennenkin, mutta siis: Onko oikeasti sellaisia bemareita (uudehkoja > 2000 luvun vehkeitä), joista tikkua ei oikeasti löydy ollenkaan?
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 2776
- Liittynyt: 28 Maalis 2010, 09:45
- Auto: F34 320iA xDrive
ex F30 320iA xDrive vm. 2013
Audillakin on useita malleja (uusia tai uudehkoja malleja) joissa ei oo tikkua. Eli ei ole mitenkään harvinainen asia tämä tikuttomuus tän päivän autoissa.Ironic32 kirjoitti:Mikähän idea se tuossakin on takana? Mitä vikaa on siinä perinteisessä öljytikussa? Tai mitä lisäarvoa saavutetaan tuolla automaagisella tarkistuksella? Jos sinne öljyä pitää lisätä, niin kait siinä kätensä joutuu vielä sotkemaan kuitenkin, vai hoituuko sekin sähköisesti noissa uusissamasiaro kirjoitti: Jep, mutta uudemmissa dieseleissä öljytasoa pääsee tarkastamaan vain ajotietokoneen kautta kun ei ole edes tikkua.
Joskus suuresti ihmetyttää nämä "innovaatiot". Tuonkin keksimiseen käytetty aika ja raha ois voitu käyttää jonkin muun asian parantamiseen.