BMW E90 Moottori ei lämpene 325i

E90, E91, E92, E93
kipaazi
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 4
Liittynyt: 04 Helmi 2021, 15:20

Tällänen ongelma olis että moottorin lämpötila ei nouse yli 60c talvikeleillä ellen laita puhallusta matkustamosta kokonaan pois ja silloinkin kipuaa todella hitaasti 80 tienoille.

Autoon on vaihdettu vesipumppu, termari sekä webasto on laitettu kuntoon mutta silti ei saavuta normaalia lämpötilaa moottoriteillä 20-30km matkalla onko mitään tietoa missä mahtaisi olla vikaa?

Kyseessä siis bensa kone
Viimeksi muokannut kipaazi, 04 Helmi 2021, 16:16. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
bemul13
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 385
Liittynyt: 08 Helmi 2017, 11:04
Auto: Alfa Giulia Veloce Q4 -20
Ex-G30 520dA -18
Paikkakunta: Turku

naapuripalstalla saattaa olla tietoa, egr termari ?

https://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=186681
Jasp
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 248
Liittynyt: 02 Helmi 2021, 18:13
Auto: X3 30e 2022

Onko noissa EGR:ää lainkaan? Luulen että ei. Onkohan jäähdytysjärjestelmän ilmaus onnistunut kunnolla? Muistelen että aikoinaan E39 2 ltr bensakoneella piti ilmata useammasta kohtaa huolella. Jos ei ole EGR:ää ja osat vaihdettu kunnolla ja toimivat, niin ei paljoa muu voi olla kuin ilmaa systeemissä tai vuoto.

EDIT: taitaa noissa tuo härpäke olla bensanakin.
Ex: G01 X3 20xda, G30 520xda, F25 X3 20da, F10 520xda, F10 520da, E60 520ia, E39 520i, E36 318i, E30 318i. Mp:t BMW K1300S, K1200S.
kipaazi
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 4
Liittynyt: 04 Helmi 2021, 15:20

Vuotoa ei löytynyt ja järjestelmässä pysyy kyllä paine. On myös ilmattu kaikkien ohjeiden mukaisesti. Lämpenee hieman nopeammin kuin sisä puhallin ei ole päällä mutta laskee silti lämmöt 50-60c tienoille vaikka olis anatanut lämpöjen nousta normaaliin tyhjäkäynnillä.

Tiistaina menee auto laakkoselle jos siellä osaisivat kertoa mikä on vikana.
Heguli31
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1136
Liittynyt: 29 Maalis 2010, 13:05

Toimiiko sähk.vesipumppu oikein,eli onko se vakionopeus pumppu vai progressiivinen toiminnaltaan? Tuosta kun ei ole minulla hajua. Entä vaihteiston öljyn jäähdytin,falskaako (jos siis kyseessä on automaatti)?

Vai oko näitä varusteita ollenkaan,kun et maininnut vuosimallia/moottori- ja vaihteistotyyppiä.
kipaazi
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 4
Liittynyt: 04 Helmi 2021, 15:20

Moottori on N53B30A ja Automaatti vaihteistolla jossa sport. Vuosimalli 2011

Uskoisin että on tuo sähköinenen vesipumppu kyseisessä koneessa kun hinta oli aika kova kun sen ja termarin töiden kanssa vaihatin.
Heguli31
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1136
Liittynyt: 29 Maalis 2010, 13:05

Tuo automaatin öljyjen "lauhdutin" voi olla yksi vika paikka. Helppo testata,kun laittaa vesikierron seis vaikka pihdeillä tai puristimella. Tämä viht.öljyjen jäähdyttimen termostaatin vikaantuminen on hyvin yleinen vika mm.E60 malleissa,joten letkujen "tulppaamista" kannattaa kokeilla. Ei maksa mitään.

Tuliko laitettua ns. "no name" termari,vai jotain laadukkaampaa tai jopa orkkista? Noissakin on tominnallisia eroja. Eli uusikin termari saattaa olla valmiiksi viallinen.
kipaazi
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 4
Liittynyt: 04 Helmi 2021, 15:20

Pitää tuota vielkä kokeilla mutta jotenkin tuntuu oudolta että jos vaihteiston termari olisi rikki niin moottori ei lämpene kun sisäilman puhallin on päällä jotta saisi koppiin kans lämmintä ilmaa?

Termari ja pumppu jotka on nyt vaihdettu on Laakkosella vaihdatettu ja pitäisi orkkis osat olla.
Heguli31
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1136
Liittynyt: 29 Maalis 2010, 13:05

Se moottorin jäähdytinneste pääsee kiertämään sieltä vl-jäähdyttimen läpi ja ajoviima jäähdyttää sitä lisää. Olipa moottorin termarit missä asennossa hyvänsä. Ja näin ei saisi olla,jos ja kun vaihteistoöljy ei tarvi jäähdytystä. Ja talvella tuskin tarvii.

Mites tuo aiemmin mainuittu EGR? Tuliko sekin vaihdettua samalla kun moottorin päätermari uusittiin? Jotenkin automaattisesti oletin sen vaihtuneen myös samalla. Ainakin diiselissä se kannattaa uusia samalla,kun termarikin vaihdetaan. Eli noissa ainakin egr termari rupeaa myös falskaamaan.
Vastaa Viestiin