Kävi niin hassusti että vaihdelaatikko hajosi E93:sta vaikka autolla on ajettu vasta 158tkm, kolmosen synkro sanoi työsopimuksen irti. Niinpä piti hommata uusi laatikko ja englannista löytyikin sopiva. Myyjäfirman mukaan siinä on kilometrejä 98000, mutta mistäpä näistä tietää.
Nyt kun tuo laatikko on vielä autotallin lattialla, tuli mieleen kannattaisiko siitä vaihtaa öljyt kun nyt se kävisi tosi helposti. Toisaalta olen lukenut kauhutarinoita siitä miten väärät öljytyypit on jopa rikkoneet toimivia laatikoita.
Onko kenelläkään kokemusta tai tietoa miten nyt kannattaisi toimia? Annanko olla vai laitanko uudet fluidit sisään? Jos öljynvaihto on järkevää, tietääkö kukaan mikä muu kuin BMW:n oma litku soveltuu tuohon lootaan? Ilmeisesti ainakin joku Castrolin öljy täyttää vaatimukset?
Laatikko on 6-vaihteinen ja 3.0 bensakoneisen 325:n jatkeena.
Kaikki vinkit on tervetulleita!
-Ari
Manuaalilaatikon öljynvaihto
Kiitti ehdotuksesta, mutta merkkiliikkeeseen on matkaa 40 km ja varaosaliikkeitä on ihan omalla kylällä, joten ihan tämä takia ei viitsisi lähteä ilman hyvää syytä. Ja samoja litkujahan ne on merkistä riippumatta, kunhan vaan on ko. autoon sopivia. Ja varovastikin arvioiden se purkki jossa on BMW-logo maksaa luultavasti ainakin tuplat muihin vaihtoehtoihin verrattuna. Ei ole unohtunut parin vuoden takainen F10:n huolto jossa raitisilmasuodatin maksoi 159€ ja täysin vastaava OEM filtteri olisi ollut Motonetissa 44€...no, toki monelta osin alkuperäisosatkin on olleet suht järkevän hintaisia.
Mutta se tärkeämpi kysymys on kannattaako sitä öljynvaihtoa tehdä? En haluaisi tehdä mitään "varmuuden vuoksi", jos autolla todennäköisesti pääsee vielä vaikkapa 50000km ennen kuin on ajankohtaista. Ja kun tuo homma onnistuu myöhemminkin aika helposti, jättäisin nyt tekemättä jos mitään konkreettista hyötyä juuri tässä kohtaa ei hommasta ole.
Ja pääsihän tuolla nykyiselläkin lootalla yli 150tkm, vaikka tietysti omasta mielestä olisi pitänyt päästä vielä toinen samanlainen matka...ehkä nämä laatikot ei vaan kestä? Varsinkin tehokkaammat versiothan on ehkä joutuneet aika kovillekin kun niillä ajetaan useammin "urheilullisesti"...
Mutta se tärkeämpi kysymys on kannattaako sitä öljynvaihtoa tehdä? En haluaisi tehdä mitään "varmuuden vuoksi", jos autolla todennäköisesti pääsee vielä vaikkapa 50000km ennen kuin on ajankohtaista. Ja kun tuo homma onnistuu myöhemminkin aika helposti, jättäisin nyt tekemättä jos mitään konkreettista hyötyä juuri tässä kohtaa ei hommasta ole.
Ja pääsihän tuolla nykyiselläkin lootalla yli 150tkm, vaikka tietysti omasta mielestä olisi pitänyt päästä vielä toinen samanlainen matka...ehkä nämä laatikot ei vaan kestä? Varsinkin tehokkaammat versiothan on ehkä joutuneet aika kovillekin kun niillä ajetaan useammin "urheilullisesti"...
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 1277
- Liittynyt: 14 Marras 2011, 16:10
- Auto: XE
350i DHC
159 Berlina
33 P4 - Paikkakunta: Janakkala
Keskimäärin manuaaliaskilla pääsee hyvin pitkälle alkuperäisillä öljyillä, voi hyvin olla että et huomaa vaihdolla mitään vaikutusta mihinkään.
Onko siinä askissa mitään väritarraa? Jos oikein tulkkasin, niin siitä voi päätellä että mitä öljyä aski sisäänsä tahtoisi. Tuolta löytää tarkempaa vinkkiä aiheesta: https://www.newtis.info/tisv2/a/en/e93- ... l-gearbox/
Onko siinä askissa mitään väritarraa? Jos oikein tulkkasin, niin siitä voi päätellä että mitä öljyä aski sisäänsä tahtoisi. Tuolta löytää tarkempaa vinkkiä aiheesta: https://www.newtis.info/tisv2/a/en/e93- ... l-gearbox/
Silence! Is the moment between everyone
Is the best friend you have in the world
That moment in time will help you to survive
Lara Fabian - Silence
Is the best friend you have in the world
That moment in time will help you to survive
Lara Fabian - Silence
Ilman muuta uudet ölpät laatikkoon. Samalla harkitsisin kytkinpaketin vaihtoa,mikäli autolla on tarkoitus ajella kauemmin. Menisi siinä yksillä aukaisuilla. Onkohan ne engelsmannin ilmoittamat ajomäärät varmasti kilsoja,eikä maileja?
Kiitos vinkeistä. Tuo Aeron linkki oli varsin hyödyllinen, siellähän oli vaikka mitä muutakin hyödyllistä! Mitään väritarraa ei tuossa lootassa ole, vain joku viivakooditarra jossa on joku numerosarja. Ja pultinkantoihin on teipattu tarrat joiden murtaminen katkaisee takuun.
Ja kyllä se matkamittarilukema on kilometrejä. Vaikka liike oli brittiläinen, se toimii myös Saksassa. Ja laatikko tuli itse asiassa Puolan varastolta, varmaan joku verotuskikka heillä...
Laatikko vaihdetaan korjaamolla, koska itsellä ei ole nosturia ja totesin että auton alla maaten ei homma ole kovin mielekäs. Sovittiinkin jo korjaamon kanssa että kytkin vaihdetaan myös jos vähänkään näyttää siltä että kannattaa laittaa samalla.
Tämän keskustelun perusteella taidan päätyä vaihtamaan öljyt uudet öljytkin sitten, mutta jätän öljymerkin valinnan korjaamolle. Eiköhän ne siellä tiedä mitä laittaa
Ja kyllä se matkamittarilukema on kilometrejä. Vaikka liike oli brittiläinen, se toimii myös Saksassa. Ja laatikko tuli itse asiassa Puolan varastolta, varmaan joku verotuskikka heillä...
Laatikko vaihdetaan korjaamolla, koska itsellä ei ole nosturia ja totesin että auton alla maaten ei homma ole kovin mielekäs. Sovittiinkin jo korjaamon kanssa että kytkin vaihdetaan myös jos vähänkään näyttää siltä että kannattaa laittaa samalla.
Tämän keskustelun perusteella taidan päätyä vaihtamaan öljyt uudet öljytkin sitten, mutta jätän öljymerkin valinnan korjaamolle. Eiköhän ne siellä tiedä mitä laittaa
Samaan asiaan liittyen. Mitä on väki mieltä, pitääkö nuo proput vaihtaa samalla kun vaihtaa öljyt? Joistakin lähteistä olen lukenut, että tiiviste olisi jollain tapaa ”integroitu” noihin proppuihin ja sen takia pitäisi aina uusia kun avaa.
Itse olen kertaalleen vaihtanut öljyt tuohon laatikkoon mutta silloin en vaihtanut proppuja. Nyt on tarkoitus vaihtaa uudestaan öljyt, niin onko järkeä vaihtaa tarkistus- ja tyhjennysproppu, vai onko vain varaosamyyjien turhaa yritystä myydä uusia osia?
Itse olen kertaalleen vaihtanut öljyt tuohon laatikkoon mutta silloin en vaihtanut proppuja. Nyt on tarkoitus vaihtaa uudestaan öljyt, niin onko järkeä vaihtaa tarkistus- ja tyhjennysproppu, vai onko vain varaosamyyjien turhaa yritystä myydä uusia osia?
Olikohan 12€ proppua kohden? Ja tosiaan entiedä löytyykö suoraan perusvaraosa liikkeistä vai meneekö aina tilaukseksi. Schmiedmannilta tuo hinta.
Ja tosiaan jos ei ole selkeää yleistä ohjetta että pitäisi vaihtaa, ni en viitsisi uusia. Mutta kyllähän se tietenkin huono homma on, jos öljyt lootassa ja rupeis falskaamaan.