Madallusjouset ja säädettävät alustat kokemuksia

E90, E91, E92, E93
Mikke22
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 56
Liittynyt: 18 Touko 2017, 10:47

Moro! Kesää varten olen alkanut katsella tuohon omaan e90 325i bemariin alustan muutoksia ja sen jälkeen vanteita.
Nyt kiinnostaisi kuulla kokemuksia. Tarkoitus olisi saada autoa alemmas, mutta säilyttää silti ajomukavuus ja käyttöominaisuudet. Alusta on siis aivan perus, ei ole mikään M-sport, joten isompia vanteita vaihtaessa autoa tekisi mieli saada 2-4 senttiä alaspäin.

Selailin tuossa sivustoja, ja huomasin esimerkiksi Eibachin madallusjouset, jotka laskisivat 25mm autoa. Mietinkin, että minkälaiseksi auto muuttuu jos lyödään vaan jäykemmät jouset?
Ja oletteko huomanneet käytännössä eroa tuolla madalluksella auton käyttöön erityisesti talvella, onko menetetty maavara vaikuttanut esimerkiksi etenemiseen?

Toinen vaihtoehtohan on säädettävä alustasarja, joka sitten mahdollistaa ainakin lähes vakiokorkeuteen nostamisen talveksi. Mutta entäpä nuo merkit? Jomi merkkisiä sarjoja saa 300€ pintaan, mutta onko kannattava ostos? Tiedetään, että Konin ja D2 sarjat ovat parempia, mutta nyt katukätössä olevaan autoon etsinnässä järkihintainen mutta silti laadukas sarja.

Eli nyt vaan kokemuksia, erityisesti pelkkien madallusjousien laittamisesta.
*Ari*
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 480
Liittynyt: 30 Joulu 2017, 07:55
Auto: Toyota C-HR 2.0 Hybrid
Paikkakunta: LU

Muutama huomio. -25mm ei merkittävästi vaikuta talvella etenemiseen, hyvin on pärjänyt madalletuilla autoilla talvella eri olosuhteissa, eteneminen ei ole koskaan jäänyt maavarasta kiinni, ei edes nykyisellä takavetoisella M-Sportilla.

Säädettävällä alustalla korkeuden säätö on helppoa mutta 20-40mm muutokset vaikuttaa myös alustan geometriaan ja saattaa vaatia nelipyöräsuuntauksen ettei ajettavuus kärsi tai renkaat ala kulumaan epätasaisesti.

Säädettävässä alustassa on iskunvaimentimet monesti lyhyemmällä liikkeellä ja vaimennus jämäkämpi kun vakiovaimentimilla ja toimii kokonaisuutena paremmin kun pitkäiskuisiin ja pehmeämmällä vaimennuksella laitettuun madallusjousiin. Joskus käy niin että vakioiskareilla, vaikka olisi uudet, vaimennus ei riitä madallusjousilla ja alustasta tulee hyppykeppi, yleensä paluuvaimennus on se joka alkaa sakkaamaan. Tehtaalla tehdyissä madalluksissa on nämä yleensä huomioitu ja iskarit eri setupilla kun vakioalustassa, liike lyhyempi ja tömälämpi vaimennus.
Vastaa Viestiin