(N43) nykii ja sytytysvika

E90, E91, E92, E93
LopenKyllästyny
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 3
Liittynyt: 09 Marras 2018, 19:53

Hei!

En tiennyt tarkkaan kun hetken tätä foorumia selailin minne olisi pitänyt kysymys laittaa, mutta toivottavasti se ei nytten haittaa (uusi jäsen). Ongelman kohteena on bensa 320i e92 N43 koneinen mopo. Kilometrejä 160tkm. Monessa tietokoneessa käyttänyt auton ja vikakoodien jälkeen vaihtanut vaadittavat osat ja silti vika toistuu. Auto siis toimii normaalisti aina 3000rpm asti, mutta sen jälkeen kiihdyttäessä alkaa nykimään, sytyttää moottorin vikavalon (missfire 3) ja käy kolmella. Auto sivuun sammutus ja käynnistys ja ongelma on kadonnut. Kolmannen sylinterin puola vaihdettu kahteen kertaan. Lisäksi kulutus on ihan muuta kuin pitäisi. Ongelma ilmeni ensimmäisen kerran 2017 syksyllä kun kävi kolmella. Ennen sitä kulutus 140km/h vauhdissa 6l, nykyään jo 80km/h vauhdissa kulutus 7-9l. Vaihdettu on mm. Molemmat vanokset, ketju (muutenvaan), kaikki puolat ja tulpat, lähes kaikki lambdat (yksi jäljellä, vaihtuu ensi viikolla) ja ilmansuodatin. Aluksi ongelma ilmeni jo 2000-3000rpm kohdalla mutta osia vaihtaessa esiintyy enään vain kiihdyttäessä. Osaako joku auttaa..?
Aero
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1277
Liittynyt: 14 Marras 2011, 16:10
Auto: XE
350i DHC
159 Berlina
33 P4
Paikkakunta: Janakkala

A) Joko puristukset on mitattu?
B) Onko johtosarjaa siihen kolmospytylle tarkistettu?
Silence! Is the moment between everyone
Is the best friend you have in the world
That moment in time will help you to survive
Lara Fabian - Silence
Heguli31
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1136
Liittynyt: 29 Maalis 2010, 13:05

Millä nuo koodit on tsekattu? Inpa/ISTA voisi olla kova sana,jos verrataan johonkin "yleistesteriin". Onko ruiskusuuttimia vaihdeltu "ristiin" vian kartoittamiseksi? Tuo mainittu 3-syl, johtosarjan/pistokkeen tarkastus olisi myös hyvä tsekata.
Kuudensuora
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 643
Liittynyt: 08 Tammi 2011, 20:23
Auto: Bimmer

Tuo vaatii myös livedatan lukua. Pelkät koodit ei johda aina oikeaan. Katsoisin nox anturin toimintaa ja bensan painieta. Helsingissä onnistuu koodin live datan tulkinta.
BMW / Mini koodaukset E/F/G/I -sarjat. (DPF regenrointi, akku, video ajon aikana, start&stop pois, neliveto pois, Alpine -mittaristo ja muut näkymien muutokset mittaristoon, F/G-sarjan äänitehosteet, vakio ajoasetuksen muutos (Eco/Sport). ym. HKI
Heguli31
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1136
Liittynyt: 29 Maalis 2010, 13:05

Miten bensanpaineet vaikuttaisi vain yhteen sylinteriin. Siis sellaisessa tilanteessa jossa kaikki suuttimet/sähköt olisi kunnossa?
LopenKyllästyny
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 3
Liittynyt: 09 Marras 2018, 19:53

Kiitos kommenteista! Delphillä otettu koodit ylös ja katsottu livedata, lambdat antaa kyllä arvoja mutta tietämättömänä en osaa sano antaako oikeaa tai vaadittuja arvoja, sama pätee bensan paineisiin. Suuttimia ei ole tarkisteltu ja puristukset on kunnossa. Jollen väärin muista niin alunperin vika oli 4-sylinterissä, jossa puolat vaihdettiin kolmosen kanssa jolloin nelosesta vika hävisi ja siirtyi kolmoseen -> uus puola ja silti kun vika tuli niin ilmoitti kolmosta joka kerta. Lisäsksi tänään testiajossa otin huomioon että 1-3 vaihteella kierroksia vedossa nostaessa 3000-4000rpm ei tullut sytytyshäiriötä, ainostaan nelosvaihteesta ylöspäin yli 4000rpm kiihdyttäessä alkaa nykimään. Muita samanlaisia foorumeita kun olen lukenut monesti on tuntunut olevan lambdat tai imuvuoto kyseessä. Hyvä pointti oli kolmossylinterin johdotus joka täytyy tsekata, onko mahdollista avata enemmän kuinka sen tsekkaa? 😅
Aero
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1277
Liittynyt: 14 Marras 2011, 16:10
Auto: XE
350i DHC
159 Berlina
33 P4
Paikkakunta: Janakkala

Aiemmin lukikin että tulpat on vaihdettu, mutta kai tuon kolmoseen tulleen uuden puolan mukana vaihtui myös se tulppa? Ne meinaan tuppaa välillä seuraan toisiaan kun toinen pätkii.

Mulle muuten tuli pätkivän puolan tilalle orggispuola, joka alkoi melko pian pätkimään myös - kolmas puola sitten toimikin jo, ihan vaan muistutuksena että uusikin voi olla rikki.

Johdotusta ekana tutkimaan ihan fyysisesti - liittimet istuu kunnolla, niissä ei näy vääntymiä, johdot kulkee oḱ ilman nirhaumia. Vähän pidemmälle vietynä lyödään tarvittaessa oskilloskooppi ajossa kiinni sinne loppupään liittimelle ja ajetaan, mutta sitä käytännössä tarvii tehdä aika harvoin.
Silence! Is the moment between everyone
Is the best friend you have in the world
That moment in time will help you to survive
Lara Fabian - Silence
LopenKyllästyny
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 3
Liittynyt: 09 Marras 2018, 19:53

Tulppa ei vaihtunut, mutta vaihdan kyllä heti kun kerran sanoit😅 ihmettelen vain miksi juuri korkeilla kierroksilla ongelmat ilmenee, luulisi että puola silti toimii kun matalilla ei ongelmia.
Aero
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1277
Liittynyt: 14 Marras 2011, 16:10
Auto: XE
350i DHC
159 Berlina
33 P4
Paikkakunta: Janakkala

Isommilla kierroksilla puolalla on enempi kuormaa, kun kipinöiden välissä on vähemmän aikaa. Kerkee levätä ja jäähtyä vähempi.
Silence! Is the moment between everyone
Is the best friend you have in the world
That moment in time will help you to survive
Lara Fabian - Silence
Toope87@luukku.com
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1
Liittynyt: 15 Huhti 2019, 20:03

Saitko vian selvitetyksi?minulla on sama vika bmw 320i e90 vm 2009.
118if20
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 18
Liittynyt: 12 Touko 2018, 14:01

Meillä 118i f20 samaa vikaa. Ensiksi nelospytyltä vikakoodia puolavaihtoon ja nyt ykköspytyltä ja sen puola uusitaan huomenna
Vastaa Viestiin