BMW e90 325i moottorin normaali lämpötila?

E90, E91, E92, E93
Mikke22
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 56
Liittynyt: 18 Touko 2017, 10:47

Terve!
Itselläni on tuollainen 2005 BMW e90 325i manuaali, ja itseäni on alkanut mietityttämään koneen lämpötila. Eli mihin lämpötilaan teillä nuo e90 bemarien lämmöt nousee kun tuolta "salavalikosta" katsoo lämpöjä. Itsellä pienen kunnan keskustasta pienen ajon ja sen jälkeen noin 10km maantieajoa 80km/h vauhtia, ja lämmöt nousee tuonne 100°C ja jopa 104°C. Onko ihan normaalia?
Vaihdettiin tuossa kesällä toinen flekti joka on toisesta samanlaisesta 325i bemarista, joten flekti ainakin toimii. Eli siis onko tuollaiset lämmöt aivan normaaleja.
Aero
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1277
Liittynyt: 14 Marras 2011, 16:10
Auto: XE
350i DHC
159 Berlina
33 P4
Paikkakunta: Janakkala

Mulla edellinen (325xi, 2006, N52B25A kuten kai sinullakin) tykkäsi pitää lämpöjä siellä 95°C tienoossa, joskus yli aina 105°C asti. En tasaisesta huntista vielä huolestua jaksaisi. Auto piippaa kuumuuttaan kun lämpöä on 120°C ja ehjä auto kunnollisilla jäähdytysnesteillä kestää kyllä sen huntin kyllä ihan hienosti.

Jos flektillä meinaat syylärin flektiä, niin ei sillä oikein ajossa ole merkitystä, kyllä maantiellä pitäisi ajoviiman riittää syylärin kunnolliseen toimintaan.
Silence! Is the moment between everyone
Is the best friend you have in the world
That moment in time will help you to survive
Lara Fabian - Silence
Mikke22
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 56
Liittynyt: 18 Touko 2017, 10:47

Aero, juu kyllä meinasin syylärin flektiä ja lähinnä sillä tarkoitin sitä kun se kuitenki 90°C lähtee päälle? Että se ainakin pitäisi jäähdyttää juuri keskustassa ja pienessä pyörittelyssä.
Kyllä se tasaisesti tuossa 100°C tuntumassa pysyy, mutta äkkiseltään kuulostaa niin kovalta lämmöltä, kun aiemmissa autoissa, esim mersun E-sarjassa ei lämmöt yli 90°C nouse ja monesti pysyy jopa siellä 80°C tienoilla. Ja pakko myöntää yleisesti, että tuo e90 bemarin lämpötilojen katsominen on tehty ihan liian hankalaksi sieltä salavalikon kautta, ihan kuin sitä ei olisi voitu pienenä mittarina laittaa mittaristoon.
Aero
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1277
Liittynyt: 14 Marras 2011, 16:10
Auto: XE
350i DHC
159 Berlina
33 P4
Paikkakunta: Janakkala

Ei ne pienet mittarit muissakaan autoissa totuutta kerro. Yleensä se tönöttää tarkasti 90 viivalla, jos koneen lämpö on jotain väliltä 80-110°C. Lie jätetty Bemarista pois juuri siksi, että sen informaatioarvo on keskimääräisellä auto-kuski -kombinaatiolla käytännössä olematon. Se tosiaan sanoo sitten kyllä bling ja näyttää jonkun lämpövaroituksen ajotieturissa, kun lämpö saavuttaa 120°C :)

En ole näissä jaksanut perehtyä syylärin flektin pyörittelyyn, mutta kun jäähdytysjärjestelmä on muutenkin melko harkittu logiikkaohjattua vesipumppua myöten, niin en yllättyisi jos syyläriflektinkin ohjaus paljastuu vähän monimutkaisemmaksi kuin simppeli yksittäinen lämpötila-arvo. Kyllä se sitä varmaan taajamassa pyörittelee jos kokee hyödylliseksi, mutta ei välttämättä aina samalla lämpötilarajalla.

Mutta kuitennii, kyllä se huntti on vielä ihan jees, kun paikat ja liemet on kunnossa. Useammassakin autossa (ainakin Saab, BMW ja TVR) olen nähnyt moottorinohjaukselta kyseltynä 110-120°C välille osuvia lukemia ilman suurempia huolia (no, E90:stä kyllä laukesi vesipumppu, jonka seurauksena tuo 120 tuli tauluun, mutta siitä puolestaan ei seurannut muita vaivoja).

Minusta muuten salavalikkoa kätevämpi on erillinen lukulaite, jolla voi myös esim. logitella niitä datoja - omassa käytössäni on Android -puhelin, Torque -niminen softa ja 13e maksanut bluetooth-obd -adapteri.
Silence! Is the moment between everyone
Is the best friend you have in the world
That moment in time will help you to survive
Lara Fabian - Silence
Mikke22
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 56
Liittynyt: 18 Touko 2017, 10:47

Aero, tämä selvä! Tuli vain yksipäivä tarkkailtua tuota lämpötilaa, kun keväällä kun auton ostin, ei ilmastoinnin kompura lopettanut paineen työntöä ilmastointiin ja tästä johtuen ilmastointi putkeen tuli sitten reikä. Ja kun ilmastoinnin kompura ei toiminut optimaalisesti ja lopettanut paineistamista kun tuolloin flekti oli paskana ja se silloin vasta huomattiin. Aloin vain miettimään, että nouseeko lämmöt nytten sitten liian korkealle. Mutta kerran se on ihan normaalilämpötila tuo 100C niin sitten kaikki on hyvin.
Aero
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1277
Liittynyt: 14 Marras 2011, 16:10
Auto: XE
350i DHC
159 Berlina
33 P4
Paikkakunta: Janakkala

Juu, ei ressiä :). Kuikuilin tänään työmatkalla E93:sta (325i, 2007, N53B30A) ja se piti 96°C moottoritiellä jatkuvasti, eli samaa rataa kuin vanhempikin. Helposti nousee yli satasen kaupungin puolella.
Silence! Is the moment between everyone
Is the best friend you have in the world
That moment in time will help you to survive
Lara Fabian - Silence
Vastaa Viestiin