Huoltokulut premium vs ei-premium

E90, E91, E92, E93
Cyclic Stig
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 138
Liittynyt: 03 Tammi 2011, 22:33

----
Viimeksi muokannut Cyclic Stig, 09 Huhti 2011, 14:55. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
Petterii
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 82
Liittynyt: 03 Huhti 2010, 15:56
Auto: E92 330 CDA & F20 116d Sport Line

Yhden huollon tein 30 tkm kohdalla. En muista kyllä enää mitä se maksoi. Ei ainakaan järkytystä tullut, joten taisi olla ihan inhimillinen summa. :)

Kulutuksesta sen verran, että omalla 318d E91:llä on ajeltu kohta 50 tkm ja koko omistusajan kulutus on tietokoneen mukaan 5.0 l / 100km. Kyllä se tuon verran käytännössäkin on. Reilua tonnia ajaa kyllä helposti tankillla.
Ex:t: E91 318d LBE, E91 318 d Business Sport, E88 120iA
Avatar
Worm
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 314
Liittynyt: 03 Loka 2010, 14:25
Paikkakunta: Vantaa

Tuo "perus"-huolto maksaa, about, paikasta riippuen 250€-350€. Vaihdetaan siis öljyt+raitisilmasuodatin.
Tämä huolto siis on muuttuvalla huoltovälillä, käytännössä 25-35tkm välillä.

60tkm välein auto haluaa "vechile-check"-huoltoon, jossa auton alustaa syynätään, maksaa about 150€.

Dieseleissä joka 3.öljynvaihto-huolto on ns.iso huolto, silloin vaihdetaan öljyjen ja tuon raitisilmasuodattimen lisäksi myös polttoainesuodatin ja moottorin ilmasuodatin. Hinta jossain 500€:n hujakoilla.

Dieseleisssä nuo ilmoitetut kulutukset pitävät aika hyvin paikkansa, itsellä menee litran verran yli ilmoitetusta.
Cyclic Stig
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 138
Liittynyt: 03 Tammi 2011, 22:33

---
Viimeksi muokannut Cyclic Stig, 09 Huhti 2011, 14:55. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
J1978
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 2776
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 09:45
Auto: F34 320iA xDrive
ex F30 320iA xDrive vm. 2013

Äskettäin ostin raitisilmasuodattimen (aktiivihiili) ja öljysuodattimen ja ei ne nyt sen kalliimpia olleet kuin esim. VAG:n vastaavat. Olen selvittänyt mitä maksaa ilmansuodatin ja tulpat eikä nekään olleet mitenkään poskettomia hinnoiltaan. Sama koskee etu- ja takajarrupaloja sekä levyjä. Tuleva ensimmäinen huolto maksanee about 280,00eur sisältäen Castrolin öljyt ja vaihtotyöt, auton yleisen stekkauksen, vikamuistin luvun, mahdolliset uudet päivitykset ja jarrunesteen+vaihtotyön.
Cyclic Stig
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 138
Liittynyt: 03 Tammi 2011, 22:33

------
Viimeksi muokannut Cyclic Stig, 09 Huhti 2011, 14:55. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
FusionWolf
Valvoja
Valvoja
Viestit: 720
Liittynyt: 18 Syys 2010, 21:23
Auto: E90 320d

Ostin oman kulkineeni tuossa syksyllä (-05 vm. E90 320d) 170tkm ajettuna. AIkaisempi omistaja oli pitänyt siitä hyvää huolta ja juuri keväällä vaihdattanut koneesene öljyt, suodattimet, perän öljyt sekä stefat ja vaihdelaatikon öljyt sekä stefat ja jotain kardaaniin liittyviä juttujakin sekä etupäähän joitain "koiranluita". Katselin huoltokuittia (Benkara Tampere) niin summa oli 480€, joten ei todellakaan paha, kun katsoo mitä kaikkea oli tehty.

Itse vaihdatin heti ostopäivää seuraavana päivänä uudet öljyt (Castrol 0W-40) sekä suodattimen Kouvolassa (en muista puljun nimeä enää) hinta oli jotain 90€ töineen päivineen. Aika edullinen mielestäni kun miettii, että jo pelkästään öljyä tuohon menee joku 5,5l - muistaakseni. Vai menikö peräti enemmänkin.

Tuossa joskus joulun kieppeillä käytin auton tälläisessä "pakollisessa" inspection huollossa, josta ajotietokone huuteli. Tämäkin sattui tapahtumaan Kouvolassa virallisella BMW-huollolla (Autosalpa). Hinnaksi jäi muistaakseni jotain 80€ pintaan, joka oli ennakoitua vähemmän.

Sitten vaihdoin viime kuussa jo toistamiseen öljytkin sekä suodattimen, koska ehdin jo ajaa likemmäs 20tkm tänä aikana. Tällä kertaa homma maksoi jotain 117€, mutta poikkeuksena oli Dieselin joukkooon kaadettu Forte lisäaine, jonka tarkoitus on pitää suuttimet ja muu polttoainejärjestelmä puhtoisena.

Vaikka en nyt mikään kroisos olekkaan niin täytyy silti sanoa, että ei tämä NIIIN kallista ole. Volvoonkin maksoi huollot enemmän.
Avatar
Ironic32
Valvoja
Valvoja
Viestit: 1497
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 00:11
Auto: E90 320dA, E39 530iA Individual
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Volvoon verrattuna BMW on halpa huoltaa. Parin auton suht lyhkäisellä huoltokokemuksella väittäisin, että hinnat eivät ole juurikaan VW:n huoltamista kalliimpia. Omat huollot on tullu teetettyä pääsääntöisesti merkkiliikkeissä.

Varaosahinnat myöskin BMW:ssä edullisempia kuin esim. Volvossa. Ei niissäkään mielestäni kovin erityisiä premium-lisiä ole.
Jos et tee mitään, et voi tehdä virheitäkään...
J1978
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 2776
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 09:45
Auto: F34 320iA xDrive
ex F30 320iA xDrive vm. 2013

6-sylinterisen ja vaikkapa nelivetoisen huollot ja osat voi ehkä olla kalliimpia mutta perus nelisylinterinen takaveto lienee suhteellisen edullinen ylläpidettävä. Diesel verokaan ei taida olla nokivararoissa mikään iso? BMW:n vakuutusmaksut ovat muita merkkejä reilusti korkeammat vaikka olisi täydet bonukset.
Avatar
Ironic32
Valvoja
Valvoja
Viestit: 1497
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 00:11
Auto: E90 320dA, E39 530iA Individual
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

No dieselverohan määräytyy kokonaismassan mukaan kuten muissakin.

Ja täytyy muistaa sekin, että näissä tehdään ne huollot sen huoltotarpeen ilmaisimen mukaan, eli huoltohinnat toki sen mukaan. Vakuutusmaksut on kyllä kalliimmat kuin esim. VW:ssä tai Volvoissa. Audista en tiedä.
Jos et tee mitään, et voi tehdä virheitäkään...
Cyclic Stig
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 138
Liittynyt: 03 Tammi 2011, 22:33

---
Viimeksi muokannut Cyclic Stig, 09 Huhti 2011, 14:56. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
J1978
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 2776
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 09:45
Auto: F34 320iA xDrive
ex F30 320iA xDrive vm. 2013

Cyclic Stig kirjoitti:Huoltotarpeen ilmaisimen mukaanhan nuo huollot VAG:n autoissakin nykyään menevät. eli se huoltoväli on noin 30000km/2v. Normaalissa ajossa tuo kuitenkin toteutuu Volsuissa melko hyvin, ilmeisesti Bemarissakin..

Tuo vakuutusjuttu oli hyvä maininta, enpä vielä noin pitkälle selvittelyissäni ehtinyt.
Vakuutusmaksut ovat vähintään 1-2 kertaa suuremmat kuin mitä vaikkapa Octaviassa tai Golfissa. Jos auton ottaa rahoituksella siihen saa halvan vakuutuksen jossa on pienet maksut (itselläkin se on) mutta omavastuu on sitten joka asiassa (poislukien lasinvaihto) sen 500eur. Sellaisen halvan vakuutuksen saattaa saada ilman auton osamaksuakin mutta uskoisin että ehdoiltaan on sekin huonompi kuin mitä on normaalihintainen vakuutus. Tätä olen monta kertaa kysynyt että miksi vakuutukset BMW:n ovat niin hinatavat, niin kuulemma BMW:n peltikorjaaminen on muka niin paljon kalliimpaa ja työläämpää kuin monen muun merkin. Tämä on myös kuulemma merkki jolla nuoriso sekoilee niin paljon ja se kuulemma nostaa myöskin osaltaan vakuutusten hintoja. Tällä ns. halpavakuutuksella 2-litraisen bensafarkku BMW:n täyskasko&liikennevakuutus on 77,00eur/kk eli vuodessa yhteensä 924,00eur kun se 1.4 litraisessa turbo-Golfissa oli vastaavasti vuodessa kokonaisuudessaan usean satasen vähempi ja siinä oli ns. normaalit omavastuut. Normaalein omavastuin ja normaalihinnoilla tällaisen BMW:n vakuutus on 1200-1500,00eur:n välillä.
Avatar
Ironic32
Valvoja
Valvoja
Viestit: 1497
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 00:11
Auto: E90 320dA, E39 530iA Individual
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Cyclic Stig kirjoitti:Huoltotarpeen ilmaisimen mukaanhan nuo huollot VAG:n autoissakin nykyään menevät. eli se huoltoväli on noin 30000km/2v. Normaalissa ajossa tuo kuitenkin toteutuu Volsuissa melko hyvin, ilmeisesti Bemarissakin..

Tuo vakuutusjuttu oli hyvä maininta, enpä vielä noin pitkälle selvittelyissäni ehtinyt.
Niin, tuolla huoltovälillä tarkoitin lähinnä sitä, että ainakin VW:ssä oli itsellä pelkästään "huolto", jonne auto halusi tuon n. 30tkm välein, mutta tässä Bemarissa huoltovalikosta löytyy erikseen mm. öljyt, etujarrut, takajarrut, raitisilmasuodatin, vehicle check, jarrunesteet, DPF jne., eli siis ainakin E90:ssä huoltoa vaativat kohteet näkee suoraan ajotietokoneesta ja nuo ei aina kulje käsi kädessä. Eikös tuo ainakin Audissa toimi samaan tyyliin, mutta miten lie esim. VW:ssä?

Yksi vakuutusten hintaa nostava tekijä esim. IF:ssä on tämä ns. BMW-merkkivakuutus, joka kait lähinnä on vaan hieno termi eikä mitään muuta. Kyllä siinä pitkä litanja erilaisia varaosa- ym. vakuutusturvia on, mutta ei mitään käsitystä, että missä tilanteissa noilla on jotain merkitystä. Jos tuon kipon solmuun vääntää, niin kaippa ne sen omavastuulla kuntoon laittaa merkistä riippumatta.

Jos nyt suoraan vertaan VW:n, Volvon ja BMW:n vakuutusta, niin Volvon vakuutus oli n. 100 eur VW:tä kalliimpi ja BMW:n vakuutus n. 100 eur Volvoa kalliimpi, eli ei se kyllä tuplahintaa ainakaan omien kokemusten mukaan ole. Toki näissäkin on malli- ja yhtiökohtaisiakin eroja...
Jos et tee mitään, et voi tehdä virheitäkään...
J1978
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 2776
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 09:45
Auto: F34 320iA xDrive
ex F30 320iA xDrive vm. 2013

No kyllä se ainakin IF:ssä meni niin että BMW:hen täyskasko+liikennevakuutus oli siellä 1300,00eur kintailla

ja oliskos ollut niin että edelliseen Golfiin samassa yhtiössä täyskasko+liikennevakuutus oli jossain 600-700eur kintailla. BMW:hen vakuutukset laski sama heppu joka teki tarjouksen&sopimuksen aikaisempiin Golfeihinkin. En enää muista tarkkaan noita summia mutta se BMW:hen tarjottu vakuutuspaketti oli IF:ssä ja kaikkialla muuallakin reilusti yli 1000,00eur joten otin tuon autoliikkeen tarjoaman Fennian erikoisvakuutuksen osamaksulla hankittaville autoille.

Tein äsken mielenkiinnosta Pohjolan sivuilla laskelman ja siellä sain BMW:n vakuutuspaketin hinnaksi 972,00eur tietyin speksein ja samoilla spekseillä Golfille 533,09 eli eroa tuossakin tapauksessa 439,00eur. Toki Golf 1.4TSI bensa ja BMW 2.0 bensa mutta eroa on. Jokatapauksessa tuo Pohjolan vakuutus oli aika kohtuuhintainen vs. Fennian 924,00eur kokonaisvuosimaksu. Lisäksi siinä ei ole 500,00eur omavastuita. Mutta tätä autoliikkeestä otettua vakuutusta ei voi irtisanoa niin kauan kuin autosta on velkaa eli sen kanssa on niin kauan naimisissa kuin on velkaakin.
Viimeksi muokannut J1978, 04 Helmi 2011, 20:52. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
Ironic32
Valvoja
Valvoja
Viestit: 1497
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 00:11
Auto: E90 320dA, E39 530iA Individual
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

No minulla on IF:stä reilusti alle tonnin vakuutus BMW:ssä ja se suhteutuu bonusten kanssa kuten aiemmin mainitsin. Vakuutusten hintaan vaikuttaa toki myös muutkin tekijät, kuten asuinpaikkakunta ja ikä ja vahinkohistoria...
Jos et tee mitään, et voi tehdä virheitäkään...
Cyclic Stig
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 138
Liittynyt: 03 Tammi 2011, 22:33

------
Viimeksi muokannut Cyclic Stig, 09 Huhti 2011, 14:56. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
J1978
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 2776
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 09:45
Auto: F34 320iA xDrive
ex F30 320iA xDrive vm. 2013

Cyclic Stig kirjoitti:Jees, eli kuten tuolla Limited Business Edition-topikissa hiukan arvelinkin, niin hyvityshinnat ainakin tässä tapauksessa ovat, ainakin asiakkaan näkökulmasta... mites sen nyt nätisti muotoilisi... Surkeita. Tiedusteltu tarjousta useammalta eri jälleenmyyjältä. Eli se siitä kuitenkin sitten. Varmaankin jatkaa VAG:n parissa.

Kiitos kaikille vastanneille. Toivottavasti tästä topikista on hyötyä mahdollisesti samoja asioita tulevaisuudessa pohtiville. :)

Minkäikäinen auto kyseessä ja millä varusteilla? Kuinka paljon ajettu?
Kysyttiinkö hyvityksiä vain yhden ketjun liikkeiltä vai sieltä täältä ja ympäri suomea?

Itse sain ainakin kaikilta BMW-diilereiltä paljon paremmat hyvitykset kuin yhdeltäkään Audi-myyjältä jotka pitivät ilmeisesti entistä vajaan vuoden ikäistä ja 23.000km:a ajettua autoa ihan ala-arvoisena. BMW-liikkeistä sain tuhansia euroja paremmat hyvitykset kuin Audi liikkeistä. Lisäksi nuo BMW-myyjät olivat todella agressiivisia (hyvässä mielessä) eli sähköpostipommitttelua ja puhelinpommitusta tuli vaikka mistä suunnasta ja monetkaan eivät olisi millään antaneet periksi vaan halusivat väenväkisin ne kaupat. Audi myyjiä sen sijaan ei meikäläinen paljoa kiinnostanut. Audi A4 oli muuten ok mutta hyvitys vaihtoautosta oli luokkaa surkea ja lukemattomista lehdistä olen lukenut kuinka A4 B8:ssa on huono vetopito, eikä tuo 1.8TFSI moottorinen auto ole lämmin pakkasilla, kone syö öljyä ja suuntavakavuus ei ole mikään äärettömän hyvä. Lisäksi en tykännyt Multitronicista kun koeajoin kyseisen auton ja lisäksi pelotti muutenkin tuo vaihteisto kun netti on täynnä vaikka mitä kirjoitteluja ko. vaihteistosta enkä halunnut enää toista pommia huonojen DSG-kokemusten takia. Sorry ot.
Cyclic Stig
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 138
Liittynyt: 03 Tammi 2011, 22:33

------
Viimeksi muokannut Cyclic Stig, 09 Huhti 2011, 14:56. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
EPJBMW
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 764
Liittynyt: 17 Syys 2010, 18:49
Auto: F25 X3 xDrive20d
Paikkakunta: Jyväskylä

J1978 kirjoitti: lukemattomista lehdistä olen lukenut kuinka A4 B8:ssa on huono vetopito, eikä tuo 1.8TFSI moottorinen auto ole lämmin pakkasilla, kone syö öljyä ja suuntavakavuus ei ole mikään äärettömän hyvä.
Reilu pari vuotta tuli ajeltua tuommoisella, enkä allekirjoita mitään noista. Busines varustuksessa 205:set renkaat oli vaihdettu 225:siin ja kun itselläni oli talvirenkaina nuo 205:set tuntui, että ne olisi olleet hiljaisemmat ja paremmet ajaa. Mutta molemilla täysin OK.
Cyclic Stig kirjoitti:Ero hyvityksessä huonompaan suuntaan on tuhansia (monta tuhatta siis) euroja
Hyvityshinnoissahan minulla kävi juuri toisin päin. Paikallinen VAG diileri arvioi Audini niin alas, että BMW:läisten oli helppo tehdä minulle mieluisampi tarjous ja vaikka tuolla uutukaisella ei ole vielä kuin mutama sata kilometriä takana, niin täytynee sanoa, että HYVÄ NIIN!!
Vaikka arvostelinkin tuossa ylempänä noita J1978 kirjoituksia. On tämä E90:n ajoltaan, tuohon Audin A4:seen verrattuna, aivan "eri planeetalta". Ajotietokone näytöt ymv.. voi olla Audiin verraten hiukan vanhahtavat, OK.
Mutta muun muassa sisääänet (minulla on vielä ne "pahamaineiset" run flatit) aivan eri luokkaa, Bemarin eduksi!
Lisäksi tuota takavetoisuuta ihmettelen itsekkin todella! Varsinkin nyt kun sisäänajossa pyrin käyttelemän noita pienempiä kierroksia lähdössäkin, auto ei edes yritä sutia, vaan etenee kuin veturi?
Cyclic Stig
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 138
Liittynyt: 03 Tammi 2011, 22:33

---------
Viimeksi muokannut Cyclic Stig, 09 Huhti 2011, 14:57. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Vastaa Viestiin