E46 talvikokemuksia
Lähetetty: 31 Tammi 2012, 19:39
Vastineeksi F10 -miehille voisin tarinoida hieman vanhemman Bemarin talvijuonitteluista.
Tämän jutun voisi aloittaa sanoilla: älkää tehkö kuten minä tein tai jotain sinnepäin. Kulunut kesä ja alkutalvi oli vielä helppoa aikaa uudelle perheenjäsenelle (saksantuonti 325i E46 M-sport touring). Moottoriin M54B25 asennettiin jo kesällä Suomessa lohkolämmitin sisäpistokkeella sekä huohotin eristettiin. Alkanut vuosi toi pakkaset ja muutaman erilaisen päivän BMW-autoilijan arkeen.
Alamäki alkoi niinkin pienestä asiasta kuin irronneesta tuulilasin pyyhkijästä. Ilma oli kaamea, lunta satoi reilusti ja kuskin puolen vinkkari lähti irti ennenkuin pääsin autolla liikkeelle. Tämä johtui murtuneesta muoviklipsistä. No näitähän nyt sattuu ajattelin ja samalla asensin vänkärin puolen vinkkarin irronneen tilalle. Kunnes hain ABC:ltä uudet sulat samana iltana.
Muutaman päivä taas mentiin kun alkoi pakkaset ja auto hyytyi paremmalla puoliskolla kesken ajon, noin 100 metriä kotipihasta. Autolla oli ehditty ajaa noin 20km moottoritiellä. Starttaus aiheutti vain naksumista eikä auto lähtenyt käyntiin. Jaloittelin 25 asteen pakkasessa paikalle ja ehkä sekunnin ajan ehdin ajatella että loppuikohan akku kenties. No ei loppunut sillä seuraava havainto oli sisälle ohjaamoon tullut kevyt öljynhaju. Enpä välittänyt kokeilla autoa kaapeleiden avulla enää käyntiin vaan työnsin kaverin kanssa auton lähikaupan pihaan pois ajotieltä. Avattiin konepelti ja havaittiin pientä öljyvuotoa siellä täällä konehuoneessa.
Huohotin perkele oli ensimmäinen ajatus, vastahan se eristettiin. No joo, mutta kun se ei välttämättä riitä. Ei muuta kuin hinuria tilaukseen (veloituksetta osakaskolla) ja auto pajalle odottamaan lopullista tuomiota. Pidin peukkuja ettei koneessa olisi ollut vaurioita ja sanoin huoltomiehille että tehkää ihan rauhassa ettei tarvitsisi alkaa konetta vaihtamaan. Koko huohotin separaattoreineen oli paukahtanut pankkojäähän. Auto sulateltiin ja öljyt pestiin koneen ulkopuolelta. Kone lähti pyörimään ilman vaurioita. Aikaa kului kokonainen työpäivä.
Nyt autossa on kylmän ilman huohotin-paketti putkistoineen ja tilasin vielä peitelevyt munuaisten taakse ettei ajoviima enää tekisi hallaa huohottimelle. Öljyt vaihdettiin samalla ja suositus olisi että öljyt vaihdettaisiin jatkossa joka syksy ettei öljyyn kondensoitunut vesi pääsisi tukkimaan ja jäädyttämään huohotinta.
Tämän jälkeen autosta loppui vielä akku, mutta sen vaihdoin heti uuteen kun vain sain auton käyntiin. Entinen akku oli alkuperäinen vuodelta 2001. Nämä jutut olisi voinut ihan hyvin tehdä jo kesällä, mutta mahdoin luottaa tuuriini hieman liikaa. En laita lottoa vetämään vielä tällä viikolla.
Tämän jutun voisi aloittaa sanoilla: älkää tehkö kuten minä tein tai jotain sinnepäin. Kulunut kesä ja alkutalvi oli vielä helppoa aikaa uudelle perheenjäsenelle (saksantuonti 325i E46 M-sport touring). Moottoriin M54B25 asennettiin jo kesällä Suomessa lohkolämmitin sisäpistokkeella sekä huohotin eristettiin. Alkanut vuosi toi pakkaset ja muutaman erilaisen päivän BMW-autoilijan arkeen.
Alamäki alkoi niinkin pienestä asiasta kuin irronneesta tuulilasin pyyhkijästä. Ilma oli kaamea, lunta satoi reilusti ja kuskin puolen vinkkari lähti irti ennenkuin pääsin autolla liikkeelle. Tämä johtui murtuneesta muoviklipsistä. No näitähän nyt sattuu ajattelin ja samalla asensin vänkärin puolen vinkkarin irronneen tilalle. Kunnes hain ABC:ltä uudet sulat samana iltana.
Muutaman päivä taas mentiin kun alkoi pakkaset ja auto hyytyi paremmalla puoliskolla kesken ajon, noin 100 metriä kotipihasta. Autolla oli ehditty ajaa noin 20km moottoritiellä. Starttaus aiheutti vain naksumista eikä auto lähtenyt käyntiin. Jaloittelin 25 asteen pakkasessa paikalle ja ehkä sekunnin ajan ehdin ajatella että loppuikohan akku kenties. No ei loppunut sillä seuraava havainto oli sisälle ohjaamoon tullut kevyt öljynhaju. Enpä välittänyt kokeilla autoa kaapeleiden avulla enää käyntiin vaan työnsin kaverin kanssa auton lähikaupan pihaan pois ajotieltä. Avattiin konepelti ja havaittiin pientä öljyvuotoa siellä täällä konehuoneessa.
Huohotin perkele oli ensimmäinen ajatus, vastahan se eristettiin. No joo, mutta kun se ei välttämättä riitä. Ei muuta kuin hinuria tilaukseen (veloituksetta osakaskolla) ja auto pajalle odottamaan lopullista tuomiota. Pidin peukkuja ettei koneessa olisi ollut vaurioita ja sanoin huoltomiehille että tehkää ihan rauhassa ettei tarvitsisi alkaa konetta vaihtamaan. Koko huohotin separaattoreineen oli paukahtanut pankkojäähän. Auto sulateltiin ja öljyt pestiin koneen ulkopuolelta. Kone lähti pyörimään ilman vaurioita. Aikaa kului kokonainen työpäivä.
Nyt autossa on kylmän ilman huohotin-paketti putkistoineen ja tilasin vielä peitelevyt munuaisten taakse ettei ajoviima enää tekisi hallaa huohottimelle. Öljyt vaihdettiin samalla ja suositus olisi että öljyt vaihdettaisiin jatkossa joka syksy ettei öljyyn kondensoitunut vesi pääsisi tukkimaan ja jäädyttämään huohotinta.
Tämän jälkeen autosta loppui vielä akku, mutta sen vaihdoin heti uuteen kun vain sain auton käyntiin. Entinen akku oli alkuperäinen vuodelta 2001. Nämä jutut olisi voinut ihan hyvin tehdä jo kesällä, mutta mahdoin luottaa tuuriini hieman liikaa. En laita lottoa vetämään vielä tällä viikolla.