Sivu 1/1

ECU resetointi (E46)

Lähetetty: 06 Syys 2018, 03:07
Kirjoittaja EmDzei
Onko teillä tietoa voiko ECU:n resetoida kotikonstein myös E46:n osalta?

Katsoin äsken Youtubessa olleen E39 videon, jossa kaveri käänsi avaimella virta-asentoon, piti kaasupoljinta viisi sekuntia pohjassa, käänsi avaimen alkuasentoon muttei poistanut avainta virtalukosta ja odotti kaksi minuuttia. ECU resetoitui.

Mutta miten E46:n kanssa?

Käyttämäni ODB II (ELM 327) lukija mahdollisesti sotki auton ECU:n ja koittaisin resetoida sen. Sain vikakoodin P0015, joka viittaa Torgue Liten mukaan nokka-akselin ajoitusongelmiin. "B" Camshaft Position -Timing Over-Retarded (Bank 1).

Sitten tässä on vielä samaan aikaan kohu Nesteen 95E10 Futurasta, jota on tankissani juuri täysi setti. Olen ajanut tähän asti 98:lla. Auto "pumppasi" kierroksia ja kävi kuin kolmella pytyllä (4-sylinterinen malli/ 316i). Auto "lirkutti" imuläppää tai polttosyöttöä ihan kuin itsestään. Sammuttamisen ja uudelleenkäynnistämisen jälkeen auto vilkutti jopa ajovaloja, vaikka konsolin kytkin oli Off-asennossa. Auto ei käynnistynyt enää. Auto tuli siis kirjaimellisesti hulluksi. :-D

Alla Torgue Liten ruutukuva kännykästä.

Kuva

Re: ECU resetointi (E46)

Lähetetty: 06 Syys 2018, 07:52
Kirjoittaja salmol
Veikkaan että tuo ei ECU resetoimalla kuntoon tule, vaan pitää mahdollisesti vaihtaa nokka-akselin asentoanturi. Ja vain OEM-malliseen sitten jos näin on.

E46fanatics.com neuvoo seuraavaa (https://www.e46fanatics.com/forum/showp ... stcount=15):
- To reset the ECU, unplug the negative on the battery and wait 10-15 minutes. Or unplug negative and positive lines and touch together to ground out any power that might be lingering.

Eli suomeksi on olemassa kaksi tapaa:
1. Irroita miinus-kaapeli akusta ja odota 10-15 minuuttia
2. Irroita miinus- ja plus-kaapeli ja laita kaapelit yhteen 5-10 sekunnin ajaksi (koskematta akkuun)

Re: ECU resetointi (E46)

Lähetetty: 07 Syys 2018, 14:01
Kirjoittaja Aero
Ei kai siellä ECUssa (Engine Control Unit) itsessään juuri muuta varsinaisesti resetoitavaa ole kuin adaptaatioarvot ja vikakoodit, eikä niistä kummankaan pitäisi tuollaisia saada aikaan. Tuo akun irtikäyttö on ihan hyvä tapa buutata kaikki siltä varalta että softaa on jumissa (muuallakin autossa kuin moottorinohjauksessa) ja voi tosiaan noihin vaikuttaakin, mutta voi siellä silti hyvin olla ihan oikeaakin vikaa. Toivotaan että buutti auttaa :)

P0015 sinällään viittaa nokan väärään asentoon eikä anturin virhetoimintaan. Voi se se anturikin olla, mutta minä lähtisin enstennä arpomaan Vanosta ja siitä ekana solenoidiansa, niitä kuitenkin menee ja on ihan mahdollista, että nokka on oikeasti väärässä asennossa.