E46 Venttilin ohjurinkumit/ jakoketju

E21, E30, E36, E46
EZE76
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 4
Liittynyt: 06 Maalis 2017, 16:28

Vein autoni venttiilin ohjurikumien vaihtoon, koska auto vei öljyä ja epäilivät kumien kovettuneen. Vaihdon jälkeen hain auton huollosta ja välittömästi käynnistettäessä kuului moottorista rahiseva ääni joka kesti muutaman sekunnin. Kävin liikkeessä ja totesivat rahinan johtuvan tarvike öljyn suodattimesta mitä ei autoon edes vaihdettu kyseisessä remontissa. Rahina jatkui ja otin uudestaan yhteyttä että saavat katsoa mistä ääni johtuu. Huollossa avasivat uudelleen koneen ja totesivat laahaimen rikkoontuneen ja jakoketjun venyneen. Ihmettelin miten ovat voineet vaurioitua laahain sekä ketju venyä 20m ajossa,koska mitään sivuääniä ei aikasemmin kuulunut ennen venttilien kumien vaihtoa!? Onko kyseessä asennusvirhe, osaisiko joku vastata?
Avatar
penttim
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 189
Liittynyt: 30 Touko 2016, 16:13
Auto: F32 420dA M Sport
Paikkakunta: Ilmajoki

Minkä mallinen ja ikäinen auto on kyseessä?
EZE76
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 4
Liittynyt: 06 Maalis 2017, 16:28

penttim kirjoitti:Minkä mallinen ja ikäinen auto on kyseessä?
318 i vuosimalli 2002
EZE76
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 4
Liittynyt: 06 Maalis 2017, 16:28

318 vuosimalli2002
Avatar
penttim
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 189
Liittynyt: 30 Touko 2016, 16:13
Auto: F32 420dA M Sport
Paikkakunta: Ilmajoki

Se on ainakin varmaa, että jakoketju ei veny noin nopeasti. Se että laahain on rikkoutunut, kuulostaa hieman asennusvirheeltä. Eli ilmassa on pieni asennusvirheen tuoksu, mutta asennusvirhettä ei todennäköisesti pysty näyttämään varmaksi.

Fakta on kuitenkin se, että tuossa moottorissa on vain yksi jakoketju, jolloin sama jakoketju kiertää nokka-akselien ja kampiakselin kautta. Jotta venttiilivarren kumit pystyy vaihtamaan, tulee nokka-akselit irrottaa, jolloin myös tuo jakoketju puretaan pois yläkerran osalta.
Jakoketjun kiristimeen näyttää tulleen jossain vaiheessa uudempi versio, joten tuo kaikki saattaa olla aiheutunut vaikka löystyneestä kiristimestä. Tällöin löysä ketju saattaa päästä lyömään käynnistysvaiheessa muoviseen laahaimeen, joka on jo iän myötä hapertunut.
EZE76
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 4
Liittynyt: 06 Maalis 2017, 16:28

ensinhän ne väitti ettei ketjuun ole koskeneet ollenkaan,kun sitten otin asiasta selvää toiselta korjaamolta että sitä ei voi vaihtaa ilman ketjun irrotusta niin äijä siellä korjaamolla tuumas että en niin oo sanonu.korjaamo on renkomäen autoexpert.
Heguli31
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1136
Liittynyt: 29 Maalis 2010, 13:05

Asennus moka :thdw: :thdw: :thdw:
Heguli31
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1136
Liittynyt: 29 Maalis 2010, 13:05

Onko tämä keissi edennyt mihinkään suuntaan?
Vastaa Viestiin