Tuli tuossa kesällä hankittua vaimolle 116d e81 sport-istuimilla varustettuna, ja nyt vaimolla on ollut sitten toistuvat selkäsäryt työpäivän jälkeen (ajaa päivässä noin 250 km työmatka-ajoa). Tämä alkoi heti auton vaihdon jälkeen ja pohdin tässä mitä oikein pitäisi tehdä. Testatakseni tätä ajoin itse pari pidempää keikkaa autolla ja myös itsellä meni alaselkä aika jumiin. Ongelma on ilmeisesti istuimen voimakkaassa ristiseläntuessa jota ei voi säätää, koska istuin ei ole varustettu sähkösäädöillä missä tuo taas ominaisuus olisi. Lisäksi tuo kangasverhoilu tuntuu aika napakalta. Olen nyt sitten miettinyt vaihtoehtoja tuon ratkaisuun:
- Auton vaihtaminen (tuntuu vaan hölmöltä vaihtaa lähes uutta autoa)
- Sisustuksen vaihtaminen vastaavaan täysnahka ja sähkösäätöiseen versioon sportjakkaroilla. Istuimet olisivat hieman pehmeämmät ja säädötkin olisivat paremmat. Lisäksi auto saisi hieman lisää näköä.
- Kuskin istuimen vaihtaminen (näyttää todennäköisesti aika tyhmältä)
- Istuintuen hankkiminen
- Muita ehdotuksia?
Itse vähän meinasin jos menisi tuon uuden sisustuksen kanssa eteenpäin. Löysin siihen Saksasta jo yhden ehdokkaan. Nyt pitäisi vielä keksiä mitä tuolle nyky sisustukselle tekisi. Mahtaisikohan kenelläkään olla kiinnostusta päivittää omaansa täydellinen sport-sisustus kohtuulliseen hintaan?
E81 sport-istuin ongelmat
- FusionWolf
- Valvoja
- Viestit: 720
- Liittynyt: 18 Syys 2010, 21:23
- Auto: E90 320d
Anteeksi hieman ohi aiheen, mutta aiheesta kuitenkin.
Eli tässä se (jälleen) tuli esiin miksi kaikissa autoissa jotka olen omistanut / tulen omistamaan täytyy olla ristiseläntuen säätö. Itsekin paljon matka-ajoa harrastava olen todennut tuon yhdeksi tärkeimmäksi kriteereistä kun ostan autoa. Muut penkin säädöt voi olla ihan perussäätöjä mitä sillä kykenee tekemään, mutta ristiselän säätöihin täytyy pystyä vaikuttamaan.
Tuo kun on vieläpä niin, että jonain toisena päivänä se ei tunnukaan samalta kuin edellisenä. Eli tuota joutuu säätämään useastikin eri asentoon ja vieläpä useasti kesken päivänkin useampaan otteeseen. Eli vaikka joku kiinteä ristiseläntuki tuntuisikin joskus hyvältä parina päivänä niin jonain muuna päivänä se ei sitä välttämättä ole.
Lisäksi olisi hyvä olla säädettä ohjauspyörän korkeus tai vastaavasti säädettävä istuimen korkeus. Tuokin kun on vähän päivästä kiinni missä asennossa hartiat tykkää olla, että ei kolota ja jomota.
Penkit vaihtoon vaan! Tuommoisia kilometrimääriä jos päivässä kerta ajaa ja jokainen (arki)päivä niin on tuo säätö välttämätön.
edit: Harmi vaan, että tuo on Bemuissa lisävaruste. Useissa muissa ('halvoissa') automerkeissä tuo kuuluu ihan vakiovarustukseen. Tosin yleensä ne ei olekkaan sähköllä toimivia, mutta välttäviä kuitenkin.
Eli tässä se (jälleen) tuli esiin miksi kaikissa autoissa jotka olen omistanut / tulen omistamaan täytyy olla ristiseläntuen säätö. Itsekin paljon matka-ajoa harrastava olen todennut tuon yhdeksi tärkeimmäksi kriteereistä kun ostan autoa. Muut penkin säädöt voi olla ihan perussäätöjä mitä sillä kykenee tekemään, mutta ristiselän säätöihin täytyy pystyä vaikuttamaan.
Tuo kun on vieläpä niin, että jonain toisena päivänä se ei tunnukaan samalta kuin edellisenä. Eli tuota joutuu säätämään useastikin eri asentoon ja vieläpä useasti kesken päivänkin useampaan otteeseen. Eli vaikka joku kiinteä ristiseläntuki tuntuisikin joskus hyvältä parina päivänä niin jonain muuna päivänä se ei sitä välttämättä ole.
Lisäksi olisi hyvä olla säädettä ohjauspyörän korkeus tai vastaavasti säädettävä istuimen korkeus. Tuokin kun on vähän päivästä kiinni missä asennossa hartiat tykkää olla, että ei kolota ja jomota.
Penkit vaihtoon vaan! Tuommoisia kilometrimääriä jos päivässä kerta ajaa ja jokainen (arki)päivä niin on tuo säätö välttämätön.
edit: Harmi vaan, että tuo on Bemuissa lisävaruste. Useissa muissa ('halvoissa') automerkeissä tuo kuuluu ihan vakiovarustukseen. Tosin yleensä ne ei olekkaan sähköllä toimivia, mutta välttäviä kuitenkin.
Viimeksi muokannut FusionWolf, 14 Marras 2010, 23:39. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
- FusionWolf
- Valvoja
- Viestit: 720
- Liittynyt: 18 Syys 2010, 21:23
- Auto: E90 320d
Niin tuli vaan mieleen, että kun se on muutenkin lisävaruste niin saisikohan sen tuen jotenkin tyrkättyä sinne penkkiin jälkikäteen?
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 764
- Liittynyt: 17 Syys 2010, 18:49
- Auto: F25 X3 xDrive20d
- Paikkakunta: Jyväskylä
Jos sinulla on jo sport-penkit edessä ja ostaisit kuljettajan penkin samalla kankaalla, mutta ristiseläntuen säädöillä lisättynä, niin eikös se olisi saman lainen? Lukuun ottamatta penkin sokkelissa olevaa säätökytkintä.BeQ kirjoitti:- Kuskin istuimen vaihtaminen (näyttää todennäköisesti aika tyhmältä)
- Ironic32
- Valvoja
- Viestit: 1497
- Liittynyt: 28 Maalis 2010, 00:11
- Auto: E90 320dA, E39 530iA Individual
- Paikkakunta: Oulu
- Viesti:
Jos sinne vaan tarvittavat sähköt tulee. Noista kait se suurin ongelma tulee. Muutenhan tuo itse penkki menee kyllä ihan heittämällä paikoilleen. Jos sähköjä ei tule, ne pitää itse kolvata sulakerasialle.EPJBMW kirjoitti:Jos sinulla on jo sport-penkit edessä ja ostaisit kuljettajan penkin samalla kankaalla, mutta ristiseläntuen säädöillä lisättynä, niin eikös se olisi saman lainen? Lukuun ottamatta penkin sokkelissa olevaa säätökytkintä.
Jos et tee mitään, et voi tehdä virheitäkään...
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 120
- Liittynyt: 04 Huhti 2010, 09:56
- Auto: BMW G30 530e
Cayenne S-E Hybrid
991.2 Carrera - Paikkakunta: Pyhtää
Olen koittanut etsiä pelkkää kuskinjakkaraa samalla verhoilulla ja sähkösäädöllä mutta tuntuu olevan aika kivenalla. Sähkösäätöiset kun ovat olleet poikkeuksetta nahkaverhoilulla. Uuden istuimen hintaa en ole vielä käynyt liikkeestä kyselemässä. Nahkasisustuksen saisi Saksasta 1500 eurolla + rahti.Ironic32 kirjoitti:Jos sinne vaan tarvittavat sähköt tulee. Noista kait se suurin ongelma tulee. Muutenhan tuo itse penkki menee kyllä ihan heittämällä paikoilleen. Jos sähköjä ei tule, ne pitää itse kolvata sulakerasialle.EPJBMW kirjoitti:Jos sinulla on jo sport-penkit edessä ja ostaisit kuljettajan penkin samalla kankaalla, mutta ristiseläntuen säädöillä lisättynä, niin eikös se olisi saman lainen? Lukuun ottamatta penkin sokkelissa olevaa säätökytkintä.
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 764
- Liittynyt: 17 Syys 2010, 18:49
- Auto: F25 X3 xDrive20d
- Paikkakunta: Jyväskylä
Luulisi, että marmoritiskiltäkin saisi pelkän kuskinpenkin edullisemmin, kuin tuo koko nahka setti. Vai löytyisiköhän tuohon varaosanumerolla pelkkä selkänoja jossa olisi nuo lisäominaisuudet?BeQ kirjoitti:Nahkasisustuksen saisi Saksasta 1500 eurolla + rahti.
http://www.realoem.com/bmw/partgrp.do?m ... g=52&fg=10" onclick="window.open(this.href);return false;
Tuo oheinen sivu on kylläkin 320i:lle, mutta otinpahan malliksi. Siinä on tuo ristiseläntuen ilmapatjakin irtotavarana.
Penkin vaihtoa itsekin E91:een aikanaan ihmetelleenä, josta btcf:n puolelta löytynee juttua, ei penkkiä ollut ostettavissa marmoritiskiltä lisävarusteena jälkikäteen.
Tavis sport-penkin vaihtaminen ristiselänsäädölliseen onnistuu ,kunhan ryöstää jostain sähkön säädölle.
Täyden sähköpenkin käyttöönsaattaminen menee vaikeammaksi/kalliimmaksi, kun penkki juttelee can-väylän kanssa eli ohjausmoduleita tms. joutunee vaihtamaan että ohjelmoimaan.
Tavis sport-penkin vaihtaminen ristiselänsäädölliseen onnistuu ,kunhan ryöstää jostain sähkön säädölle.
Täyden sähköpenkin käyttöönsaattaminen menee vaikeammaksi/kalliimmaksi, kun penkki juttelee can-väylän kanssa eli ohjausmoduleita tms. joutunee vaihtamaan että ohjelmoimaan.
- -V-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 981
- Liittynyt: 28 Maalis 2010, 18:41
- Auto: F20 LCI 118iA Sport + F30 LCI 320dA xDrive M sport
- Paikkakunta: Kauniainen
Todella harmittavaa että ristiseläntukea on vakiona liikaa. Itselleni tuo tuki sopii mainiosti ja selkä tykkää, samoin on vaimolla. Yleensä autoissa joissa säädettävä ristiseläntuki on ollut, olen sen säätänyt "täysille", nyt Bemun penkeissä vakiona tuki on juuri sopiva. Ymmärrän siis että jollekin sitä voi olla liikaa. Eipä tämä kirjoitus siis topicin aloittajaa auttanut millään tavalla, kunhan totean että toisille tuo sopii. Säädettävä sopisi vielä useammalle.
Säädettävä ristiseläntuki ei taida tulla sähkösäätöistenkään istuinten kanssa ilman erillistä tuen tilausta?
Säädettävä ristiseläntuki ei taida tulla sähkösäätöistenkään istuinten kanssa ilman erillistä tuen tilausta?
Ex: F10 520dA, F11LCI 520xdA, F20 116i, F30 318dA, E90LCI 320xdA, E92LCI 320Cd, E60LCI 530dA, E84 X1 20xdA, E90 335dA MSport, E60LCI 525i, E90 320d MSport, E81LCI 118d, E91LCI 320i, E92 325CdA, E46LCI 330Ci Cabrio MSport, E90 325iA, E82 120dA, E30 320iA
- Ironic32
- Valvoja
- Viestit: 1497
- Liittynyt: 28 Maalis 2010, 00:11
- Auto: E90 320dA, E39 530iA Individual
- Paikkakunta: Oulu
- Viesti:
Marmorilla pelkkä vakiopenkin selkänojan tekstiiliverhoilu maksaa lähes 300 euroa, eli uskallan epäillä, että hintaa tulee, jos alkaa marmorilta noita osia tilaamaan.EPJBMW kirjoitti: Luulisi, että marmoritiskiltäkin saisi pelkän kuskinpenkin edullisemmin, kuin tuo koko nahka setti. Vai löytyisiköhän tuohon varaosanumerolla pelkkä selkänoja jossa olisi nuo lisäominaisuudet?
Varmaankin nuo ristiselän säätöön tarvittavat osat saa tilattua esim. genuine partsilta vaikka yksitellen, mutta esim. Schmiedmanilla on ollut ihan etupenkkejä myynnissä, joten saattaisi jostain tosiaan löytyä aika edukkaasti joko pelkkä kuskin penkki tai sitten molemmat penkit ja varmasti halvemmalla, kuin marmorilta.
Tuo sähkön ryöstäminen on ongelma, kun käytännössä sinne tulee vaan airbagin + mahdollisen lämppärin sähköt ja noista ei voi kummastakaan ryöstää, eli sulakerasialta se on melkein otettava. Tästäkin tosin löytyy googlella kyllä DIY ohjeita vaikka millä mitalla. Tietenkin, jos hyväksyy sen, että ristiseläntukea voi säätää vain, kun penkinlämmitin on päällä, niin mikäs siinä
Jos et tee mitään, et voi tehdä virheitäkään...
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 120
- Liittynyt: 04 Huhti 2010, 09:56
- Auto: BMW G30 530e
Cayenne S-E Hybrid
991.2 Carrera - Paikkakunta: Pyhtää
Kiitoksia näistä kommenteista! Pitääkin seuraavaksi aloittaa tutkimaan miten penkin sähköt saisi kytkettyä jos sellaiseen päätyy. Ajattelin että siellä olisi ollut johdotus valmiina eri penkkejä varten, mutta ilmeisesti ihan niin helpolla ei pääse...
Eli edelleen, haluaako joku hankkia omaan e81:een vähän käytetyn sport-sisustan
Eli edelleen, haluaako joku hankkia omaan e81:een vähän käytetyn sport-sisustan
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 2776
- Liittynyt: 28 Maalis 2010, 09:45
- Auto: F34 320iA xDrive
ex F30 320iA xDrive vm. 2013
Itsekin ihmettelen tämä että miksi esim. kolmos-sarjassa ei voi olla ristiseläntuen säätöä vakiona (vaikka edes manuaalista) kun auto on muutenkin melko hinnakas. Nimittäin itselläkin on välillä selkävaivoja ja uskon sen johtuvan juuri siitä ettei ristiseläntukea voi säätää. On nimittäin päiviä jolloin tuo penkki tuntuu mitä parhaimmalta mutta vastapainona on taas päiviä jolloin tuntuu että ei hemmetti haluaisin muuttaa/säätää tuen määrää tai kokeilla auttaisiko se mitään mutta milläs muutat kun se ei ole mahdollista kun ei ole säätöä. Itselläni on vakiopenkit mutta haluaisin niihin ristiselän tuen säädön jälkikäteen. Tuo lienee mahdonta toteuttaa jälkikäteen ja jos se on mahdollista niin taitaa olla ainakin todella kallis operaatio. Tänään ajoin pidemmän pätkän pitkästä aikaa autolla ja hemmetti kun tuli selkä kipeäksi kun kotiin pääsin. Voihan se olla saanut vetoakin ulkona yms. tai sitten jotain flussasta johtuvaa/influenssapiikin sivuvaikutusoiretta mutta kiva olisi jos sitä tukea voisi säätää...FusionWolf kirjoitti:Anteeksi hieman ohi aiheen, mutta aiheesta kuitenkin.
Eli tässä se (jälleen) tuli esiin miksi kaikissa autoissa jotka olen omistanut / tulen omistamaan täytyy olla ristiseläntuen säätö. Itsekin paljon matka-ajoa harrastava olen todennut tuon yhdeksi tärkeimmäksi kriteereistä kun ostan autoa. Muut penkin säädöt voi olla ihan perussäätöjä mitä sillä kykenee tekemään, mutta ristiselän säätöihin täytyy pystyä vaikuttamaan.
Tuo kun on vieläpä niin, että jonain toisena päivänä se ei tunnukaan samalta kuin edellisenä. Eli tuota joutuu säätämään useastikin eri asentoon ja vieläpä useasti kesken päivänkin useampaan otteeseen. Eli vaikka joku kiinteä ristiseläntuki tuntuisikin joskus hyvältä parina päivänä niin jonain muuna päivänä se ei sitä välttämättä ole.
Lisäksi olisi hyvä olla säädettä ohjauspyörän korkeus tai vastaavasti säädettävä istuimen korkeus. Tuokin kun on vähän päivästä kiinni missä asennossa hartiat tykkää olla, että ei kolota ja jomota.
Penkit vaihtoon vaan! Tuommoisia kilometrimääriä jos päivässä kerta ajaa ja jokainen (arki)päivä niin on tuo säätö välttämätön.
edit: Harmi vaan, että tuo on Bemuissa lisävaruste. Useissa muissa ('halvoissa') automerkeissä tuo kuuluu ihan vakiovarustukseen. Tosin yleensä ne ei olekkaan sähköllä toimivia, mutta välttäviä kuitenkin.
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 386
- Liittynyt: 03 Syys 2010, 10:30
- Auto: 330e G20 -20
CooperS R56 -11
BabyRacerII - Paikkakunta: Helsingin maalaiskunta
Käsittääkseni Webasto ei puutu koska sitä varten sähkövastuslämmitys koneessa. Toki Webasto/Eber olisi pohjoisen oloissa "parempi" ratkaisu koska se on helppo saada esilämmittämään kone kellolla.Worm kirjoitti:Bemareista puuttuu paljon muitakin varusteita, mitkä ovat "tavis"-merkeissä arkipäivää,
esim. dieseleistä Webastot, sedaneissa kaatuvat takapenkit yms.
Vihreämpää autoilua - British Racing Green värillä.
ex. 318da E90 LCI LBE -11, 118d E87 LCI -08
ex. 318da E90 LCI LBE -11, 118d E87 LCI -08
Joo, tuo sähkävastus ei mitenkään voi korvata 5kW:n polttoainetoimista lisälämmitintä,xstr kirjoitti:Käsittääkseni Webasto ei puutu koska sitä varten sähkövastuslämmitys koneessa. Toki Webasto/Eber olisi pohjoisen oloissa "parempi" ratkaisu koska se on helppo saada esilämmittämään kone kellolla.Worm kirjoitti:Bemareista puuttuu paljon muitakin varusteita, mitkä ovat "tavis"-merkeissä arkipäivää,
esim. dieseleistä Webastot, sedaneissa kaatuvat takapenkit yms.
joka lämmittää moottorin ja sisätilat. Lisäksi aika monessa merkissä nuo ajastimet ovat
vakiona noiden lämppäreiden kanssa.