Kokemuksia 100-sarjalaisista?

E81, E82, E87, E88
Thmas
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 59
Liittynyt: 14 Kesä 2011, 18:53
Auto: 435d
Paikkakunta: Helsinki

177 heppasella 120d:lla tullut ajettua nyt 1500 km reipasta kaupunki / moottoritieajoa ajotietokoneen ilmoittamalla 5,7 l/100km keskikulutuksella. Varsin tyytyväinen olen ollut taloudellisuuteen, kaasujalka on ollut suhteellisen raskas.

Sporttipenkit, sport-alusta, maltilliset 16" alut kesärenkailla = mukavaa menoa :)
Freude am Fahren
fifty
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 894
Liittynyt: 02 Huhti 2010, 14:47
Auto: bmw X6 40d
Paikkakunta: Luxembourg

Thmas kirjoitti: moottoritieajoa ajotietokoneen ilmoittamalla 5,7 l/100km keskikulutuksella. Varsin tyytyväinen olen ollut taloudellisuuteen, kaasujalka on ollut suhteellisen raskas.
Pienellä kulutuksella nuo 4-pyttyiset diesel Bemut kyllä kulkevat :wassat:
jukka
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 132
Liittynyt: 04 Syys 2010, 22:05
Auto: 2008 E91 330d M-sport

Itellä 118i:ssä vaihtelee kulutus aika paljon. Pari päivää sitten ajoin muutaman kymmenen kilsaa jonossa 80km/h ilman ohitteluja ja kulutus oli 5.0l/100km. Mutta tämä tosiaan ihan pintakaasulla ja paikoin rullailemalla. Pk-seudulla 20km työmatkalla kulutus taas on jossain 8.5l/100km paikkeilla ei-aina-niin-taloudellisella ajotavalla. Ääripää on sama talvella, kylmällä moottorilla, jolloin kulutus on jopa 10l/100km paikkeilla. Muutenkin bensalla ajaessa tuntuu et heti kun nilkka ojentuu yhtään niin kulutus pomppaa aika paljon. Mahtaisikohan 120d:llä päästä kaikissa em. tilanteissa esim. 2 litraa pienempiin kulutuslukemiin?
Avatar
Kompakti
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 41
Liittynyt: 15 Heinä 2010, 19:47
Auto: E46 330Ci Cab M Sport -03
I01 i3s 120Ah *Voll* -19
Paikkakunta: Tuusula

Mun 120dA vie tässä kehä III - Helsingin keskusta ajossa n.6,5 litraa. Pelkkä kaupunki pyöritys n.8,5. Näin siis kesällä ja lukemat otettu ajotietokoneesta. Todella tarkalla ajolla saa nipistettyä pari desiä noista lukemista.
Talvikulutus on 0,5-1,0 litraa lisää kesälukemiin.
Edelliset BMW:t

E87 120dA M Sport -08 Le Mans Blau
E90 318i -06 Arktis Metallic
E46 320i M Sport -02 Topasblau
E46 316i Compact -02 Topasblau
Avatar
Raimo Miettinen
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 753
Liittynyt: 04 Marras 2010, 20:03
Auto: BMW 525dA F10 ex. 320dA M-Sport E91, 120da

Joulukuusta olen laskenut kulutuksia niin

38 367 km ajettu
6,2 L/100km keskikulutus (min.-max. 5,4-7,2L)
67,7 km/h keskinopeus (ajotietokone)
46,04 L/tankkaus (ka.)
737 km tankillisella (ka.)
2393 L dieseliä
3174 €

Auto siis -04 120da 16' renkailla ja talvella webastolla lämpimäksi.
J1978
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 2776
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 09:45
Auto: F34 320iA xDrive
ex F30 320iA xDrive vm. 2013

Sori mulla on toki eri auto kuin ykkönen (320dA) ja vieläpä neliveto mut kun oli puhetta nelisylinteristen dieseleiden kulutuksesta niin 7,4l on ollut mulla pienin keskikulutuslukema ajon ollessa pääsääntöisesti vaihtelevaa sekä kuluttavaa nurkka- ja pätkäajoa. Kilsoja takana vasta 3200km joten varmasti kulutus vielä laskee. Renkaat ecomallia ja kokoa 225/45R17 W.

Samoilla ajoilla vastaavan 318iA takavetoisen bensan keskikulutukset oli siinä 8,8-11.5 litran välillä. renkaat kokoa 205/55R16 H. Toi 2-litraínen vaparibensa on mun mielestä ja oli mun ajossa aika juoppo.

Bensalla kulutus nousee kun antaa kunnolla hanaa tai ohittelee. Dieselillä kulutus ei juurikaan nouse vaikka ajaisi räväkästi.
Avatar
Antinontoxic
Valvoja
Valvoja
Viestit: 3734
Liittynyt: 27 Maalis 2010, 17:41
Auto: R53 Cooper S '03
Paikkakunta: Vantaa

J1978 kirjoitti:Bensalla kulutus nousee kun antaa kunnolla hanaa tai ohittelee. Dieselillä kulutus ei juurikaan nouse vaikka ajaisi räväkästi.
En ihan allekirjoittaisi tuota... :mus:
Avatar
masiaro
Valvoja
Valvoja
Viestit: 1240
Liittynyt: 29 Maalis 2010, 10:45
Paikkakunta: Helsinki

Antinontoxic kirjoitti:
J1978 kirjoitti:Bensalla kulutus nousee kun antaa kunnolla hanaa tai ohittelee. Dieselillä kulutus ei juurikaan nouse vaikka ajaisi räväkästi.
En ihan allekirjoittaisi tuota... :mus:

Niin en minäkään... :conf: 530xd:ssä kulutus jatkuvassa kaupunginajossa n.10-12l/100km tietämissä, enkä säästele kaasuannostusta.
- - -
Avatar
Raimo Miettinen
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 753
Liittynyt: 04 Marras 2010, 20:03
Auto: BMW 525dA F10 ex. 320dA M-Sport E91, 120da

http://tekniikanmaailma.fi/autot/pistok ... -2004-2011" onclick="window.open(this.href);return false;
Anyway
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 445
Liittynyt: 19 Elo 2010, 19:49
Paikkakunta: Helsinki

masiaro kirjoitti:
Antinontoxic kirjoitti:
J1978 kirjoitti:Bensalla kulutus nousee kun antaa kunnolla hanaa tai ohittelee. Dieselillä kulutus ei juurikaan nouse vaikka ajaisi räväkästi.
En ihan allekirjoittaisi tuota... :mus:

Niin en minäkään... :conf: 530xd:ssä kulutus jatkuvassa kaupunginajossa n.10-12l/100km tietämissä, enkä säästele kaasuannostusta.
Mulla F10 530 dA ja kaupunkikulutus 6,2 - 6,3.
Siis rauhallisella ajolla, mitä nyt joskus tekee mieli mesekuskeja ohitella. . .
Convertible
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 45
Liittynyt: 29 Maalis 2010, 09:52
Auto: E87 120i M sport
E87 118i
E30 M3
E30 M3 Cab.

Kolme ykkösta kaiken kaikkiaan, joista kaksi jäljellä. Ensimmäinen oli 120da 163hv ja nyt on naamankohotus 118i ja ei naamankohotus 120ia.

Ykkönen on ykkönen, mikään muu ei mene mutkiin samalla lailla. Seuraavaksi tulee varmaankin 120ia 170hv tai 130ia se 198 co2 versio. Juu, ja automaattia en ottaisi, mutta kun vaimo vaati..

Näitä ostaessa kannattaa muistaa, että muovirattisista tulee todella ankea fiilis, niitä ei mielestäni kuuluisi olla BMW autoissa.

Vikoja;

Vanha 116i = heikko ketjunkiristin, eli ketju pomppaa pois. Tai itseasiassa kaikissa vanhoissa nelkku bensoissa sama vika, muoviset ohjurit tms. menee rikki ja jako hyppää..

Uusissa bensoissa korkeapaine pumput hajoavat ja suuttimet= esim. ilmemee nykimisenä.
Naveja hajoaa, tosi kallis suomi marmorilla +2k. ebay.de = satkun luokkaa.
Dieseleissä kannattaa ottaa imusarjan läpät pois jos löytyy.
Talveksi ei kannata hankkia runflat renkaita.
Viimeksi muokannut Convertible, 05 Marras 2011, 15:31. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
jukka
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 132
Liittynyt: 04 Syys 2010, 22:05
Auto: 2008 E91 330d M-sport

Convertible kirjoitti:nyt on naamankohotus 118i ja ei naamankohotus 120ia.
Huomaako noissa käytännössä mitään tehoeroa?
Convertible kirjoitti: Seuraavaksi tulee varmaankin 120ia 170hv tai 130ia
130i ois kiva, mutta suuri kulutus mietityttää. Kaupunkiajossa varmaan jotain 10-15l/100km? Sen takia 123d houkuttais ehkä enemmän.
Convertible kirjoitti: Näitä ostaessa kannattaa muistaa, että muovirattisista tulee todella ankea fiilis, niitä ei mielestäni kuuluisi olla BMW autoissa.
Tuo on kyllä totta. Osaisko joku sanoa, että mistä saisi sportti- tai M-sport ratin halvimmalla airbagin kanssa? Pitäis olla ilman nappeja. Kysyin joskus marmoritiskiltä M-sport -rattia, mutta koko hoito vaihtoineen ois maksanu 1475e, mikä on aika älytön hinta.
Convertible kirjoitti: Uusissa bensoissa korkeapaine pumput hajoavat ja suuttimet= esim. ilmemee nykimisenä.
Itellä on vaihdettu hajonneen suuttimen lisäksi kerran kaikki puolat ja tulpat.
Avatar
-V-
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 981
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 18:41
Auto: F20 LCI 118iA Sport + F30 LCI 320dA xDrive M sport
Paikkakunta: Kauniainen

Ratteja bägeineen kannattaa selailla ebaystä. Etenkin brittien ebayssä on bägeineen tarjolla, Saksassa harvemmin. 500-600 euron budjetilla saa ratin bägeineen, huutokaupoista voi saada halvemmallakin.
Ex: F10 520dA, F11LCI 520xdA, F20 116i, F30 318dA, E90LCI 320xdA, E92LCI 320Cd, E60LCI 530dA, E84 X1 20xdA, E90 335dA MSport, E60LCI 525i, E90 320d MSport, E81LCI 118d, E91LCI 320i, E92 325CdA, E46LCI 330Ci Cabrio MSport, E90 325iA, E82 120dA, E30 320iA
Convertible
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 45
Liittynyt: 29 Maalis 2010, 09:52
Auto: E87 120i M sport
E87 118i
E30 M3
E30 M3 Cab.

jukka kirjoitti:
Convertible kirjoitti:nyt on naamankohotus 118i ja ei naamankohotus 120ia.
Huomaako noissa käytännössä mitään tehoeroa?

Kyllä tuossa vanhassa taitaa olla pikkasen enemmän enemmän luonnetta, tosin kellossa ei taida olla paljoakaan eroa. Vanhassa myös perinteinen ohjaus, uudessa sähköinen. Molemmat hyviä, mutta ehkä se perinteinen on kuitenkin se minkä ottaisin. Se 170hv on jo eri oloinen.
Convertible kirjoitti: Seuraavaksi tulee varmaankin 120ia 170hv tai 130ia
130i ois kiva, mutta suuri kulutus mietityttää. Kaupunkiajossa varmaan jotain 10-15l/100km? Sen takia 123d houkuttais ehkä enemmän.

No, tuossa meidän 120ia ssa on käytännössä samat kulutuslukemat 190 co2 vrt. 198 co2. Ja kun valtio laittaa dieselin ja bensan pumppuhinnat samoihin, niin bensaan kääntyy minun valintani. Tosin kyllä noissa 120d ja 123 ssa on todella kiva kone väännön ansiosta.
Convertible kirjoitti: Näitä ostaessa kannattaa muistaa, että muovirattisista tulee todella ankea fiilis, niitä ei mielestäni kuuluisi olla BMW autoissa.
Tuo on kyllä totta. Osaisko joku sanoa, että mistä saisi sportti- tai M-sport ratin halvimmalla airbagin kanssa? Pitäis olla ilman nappeja. Kysyin joskus marmoritiskiltä M-sport -rattia, mutta koko hoito vaihtoineen ois maksanu 1475e, mikä on aika älytön hinta.

Juu, saksan ebaystä varmaan saa parhaiten sai suoraan saksan marmorilta.
Convertible kirjoitti: Uusissa bensoissa korkeapaine pumput hajoavat ja suuttimet= esim. ilmemee nykimisenä.
Itellä on vaihdettu hajonneen suuttimen lisäksi kerran kaikki puolat ja tulpat.
Juu, noi puolat unohdinkin kokonaan, varsinkin tuo vanha 116i söi noita.
Avatar
Raimo Miettinen
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 753
Liittynyt: 04 Marras 2010, 20:03
Auto: BMW 525dA F10 ex. 320dA M-Sport E91, 120da

Kuumeilua, kuumeilua! Tämän takia olisi kiva kuulla kokemuksia coupen sekä että 123d:n omistaneilta kokemuksia. Tarjonta Suomessa kovin pientä - varsinkin tuolla yhdistelmällä, joten koeajopotentiaali vaatimatonta. Minkälaisiin kulutuslukemiin olette päässeet? Minkälaista rengastusta tuohon talveksi voisi suunnitella (16' vai 17')? Onko jossain muuten listaa mitä päivityksiä näihin 1-sarjalaisiin on tullut vuosien mittaan?

...jos sitten kevääksi päivittäisi ovien määrän käyttöautossa.
Avatar
CLiK
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 372
Liittynyt: 24 Maalis 2011, 20:18
Auto: E61 LCI
+ 987 + w450

Raimo Miettinen kirjoitti:Minkälaista rengastusta tuohon talveksi voisi suunnitella (16' vai 17')?
Unohda 16" kiekot. 205-225 leveä 17" on hyvä kompromissi ulkonäön, toimivuuden ja hinnan suhteen.
ex. E63 650i, E88 125i
Meze
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 4
Liittynyt: 01 Joulu 2010, 18:44
Auto: F11, 518DA

123DA Coupeen -09 tullut nyt kilometrejä n.5000. Kulutus ollut 6,2/100 km. Ja tollahan ei osaa kovin pienellä kaasujalalla ajaa :) . Kesärenkaat 205/17 ja talvikiekot 225/17. Talvirenkaista ei vielä kokemusta mutta toi 17" toimii hyvin. Ei taida 123 coupeen 16" olla edes vaihtoehto rekisterin mukaan.
topgear
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 52
Liittynyt: 12 Joulu 2011, 11:13
Auto: BMW 320d E90 LCI 2009

CLiK kirjoitti:E88 ei nitise eikä natise, mutta oikean A-pilarin juuressa olevat kovat muovilevyt rämisevät joka kerta isommissa töyssyissä.
Sain natinan loppumaan, kun laitoin A-pilarin muoviosan alaosaan pienet kumipalaset. Eli A-pilari ei näin enää hankaa alaosaan kiinni, joka äänen aiheuttaa. Helppo vaihtaa. Tuulettimen ritilä -osa vaan auki (työntää väliin ohuet metalliset levyt (esim. hio vanhasta rautasahan terästä terävät osat pois), niin saa kiinnitysklipsit auki)) ja avaa sen jälkeen etummaiset torx-ruuvit, jonka jälkeen saa otettua sivuosassa olevan muovilevyn pois. Tämän jälkeen pääsee käsiksi A-pilarin alosaan.

Keskikyynärnojan nitinä loppui, kun irrotin sen melkeen kokonaan irti ja laitoin muovisaranoihin silikonia, saa nähdä palaako ääni myöhemmin....
topgear
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 52
Liittynyt: 12 Joulu 2011, 11:13
Auto: BMW 320d E90 LCI 2009

Lisäys vielä edelliseen. A-pilarin saakin irti ku irrottaa airbag-logon takana olen torx-ruuvin. Tämän jälkeen a-pilari lähtee vetäisemällä irti. A-pilarin alaosaa kannattaa esim teippailla niin ääni häviää. Paikallaan olevaa pilaria painelemalla huomaa kun ääni hävinnyt. Akun miinus-napa kannattaa irrottaa ennen toimenpidettä, niin ei airbag laukea.
Avatar
CLiK
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 372
Liittynyt: 24 Maalis 2011, 20:18
Auto: E61 LCI
+ 987 + w450

Kiitos vinkkeistä topgearille. Omat räminät ovat laantuneet talvirenkaiden myötä. RFT:tä pehmeämpi rengas ja muutenkin korkeampi profiili tekee ison eron työssyihin ajaessa.
ex. E63 650i, E88 125i
Vastaa Viestiin