Pojan 1-sarjalaiseen vaihdoin jakoketjusetin ja VANOS pyörät.
Ajoitus on tehty lukitustyökalulla ISTA:sta löytyvän ohjeistuksen mukaan. Alla linkki käytettyyn lukitussettiin.
https://toolfin.com/bmw-n40-n45-n45t-aj ... gKl1vD_BwE
Rempan jälkeen resetoin VANOS adaptation arvot ja monitoroin IMPA:lla uusia VANOS adaptation arvoja.
Uudet arvot jäävät noin -10 asteen kodille eli punaisen ja vihreän rajalle (MAX myöhäselle). Ymmärtääkseni ideaalit arvot on 0 asteen kohdilla kuten ao kuvassa.
https://bimmerprofs.com/wp-content/uplo ... itions.png
Selvittelin asiaa ja löysin hyvän selvityksen VANOS ajoituksen ongelmista N4x koneissa.
https://bimmerprofs.com/vanos-timing-problems/
Tuon selvitys selittää miksi uudet VANOS adaptation arvot jäävät -10 asteen nurkille vaikka ajoitustehty lukitystyökalua käyttäen ja BMW:n ohjeistuksen mukaan.
Onko foorumilaiset kuinka korjannut tätä virhettä VANOS anturipyörien kanssa.
Ongelmahan pahenee entisestään kun ketju alkaa käytön myötä venyä.
116i (N45B16) VANOS ihmettelyä
Eikö kellään ole vinkata miten VANOS impulssikiekkojen referenssi asema korjataa lähelle ideaalia???
Miten tuo -10 asteen virhe tulisi korjata... Siitä mistä virhe tulee on hyvä juttu Bimmerprofs sivulla (linkki aikaisemmassa postauksessa).
Auto toimii muuten ok, mutta kylmana tyhjäkäynti on epätasaista kun startin jälkeen kierrokset alkaa pikkuhiljaa tippua. Lämpimänä ei mitään ongelmaa.
Miten tuo -10 asteen virhe tulisi korjata... Siitä mistä virhe tulee on hyvä juttu Bimmerprofs sivulla (linkki aikaisemmassa postauksessa).
Auto toimii muuten ok, mutta kylmana tyhjäkäynti on epätasaista kun startin jälkeen kierrokset alkaa pikkuhiljaa tippua. Lämpimänä ei mitään ongelmaa.