BMW 116d 2011 luistonesto.

E81, E82, E87, E88
sesas
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 6
Liittynyt: 31 Touko 2023, 18:32

Hei. Olen uusi tällä foorumilla ja kysyisin neuvoja BMW 116d vm. 2011 talviajosta. Minulla ei ole aiemmin ollut bemaria ja takavetoista vaan aina ennen etuvetoisia autoja. Viime talvena kun ajoin bemarilla niin liukkailla keleillä herkästi perä heitti. Ei mikään tekniikka korjannut vaan piti olla tosi varovainen ajossa. Mitään herjausta ei tullut näyttöön vaan ainoastaan luistovalo vilkkui. Onko siis joku kytkentä joka pitäisi aktivoida kun foorumillakin moni kehuu loistavaa talviajoa ja itselle se oli kaikkea muuta kuin loistavaa. Paremminkin oli luistavaa. Onkohan siis minun bemarissa luistonesto pois päältä?
sesas
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 6
Liittynyt: 31 Touko 2023, 18:32

Tämä on aika vilkas foorumi.
Laku
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 108
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 23:50
Auto: F11 535d ja E81
E31 850Csi ja E31 850i
E24 635Csi

Käynnistäessäsi auton ajonvakautus on oletuksena päällä. Napista sen saa kyllä pois. Jos peräsi luistaa, joko ajonvakautuksessasi on jotain vikaa tai et ole ottanut huomioon, että järjestelmä sallii pienen "heittämisen".
sesas
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 6
Liittynyt: 31 Touko 2023, 18:32

Laku kirjoitti: 01 Kesä 2023, 10:38 Käynnistäessäsi auton ajonvakautus on oletuksena päällä. Napista sen saa kyllä pois. Jos peräsi luistaa, joko ajonvakautuksessasi on jotain vikaa tai et ole ottanut huomioon, että järjestelmä sallii pienen "heittämisen".
Niin, liukkaalla maaseudun soratiellä noin kuudenkympin vauhdissa herkästi perä meinaa lähteä luistamaan. Nytkähtää perä sivullepäin ja tulee itse reagoitua siten, että kytkin pohjaan ja suoristaminen. En ymmärrä ajanko jotenkin väärin kun tuntuu, että jos en korjaa itse niin auto menee poikittain tielle. Outo juttu.
Wonderi
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1848
Liittynyt: 20 Syys 2015, 00:39
Paikkakunta: Nokia

Perän sivusuuntainen eläminen on takavedossa normaalia, ajonvakautus ei sitä täysin poista, koska silloin se "tappaisi menon" ja ajamisesta tulisi ihan kamalaa. Paremmat renkaat pitää olla aina takana, varsinkin takavetoisessa.

Suosittelen harjoittelemaan luisussa ajoa suurella sorakentällä ja varsinkin talvella lumikelissä. Pyöritellen vaikka kahdeksikkoa auto koko ajan luisussa. Sekä ajonvakautus päällä että pois päältä. Silloin oppii mitä auto tekee luisussa, ja miten ajonvakautus ottaa tilanteen haltuun. Eikä se perän luiskahdus sitten niin pelottava tai vaarallinen tilanne olekaan kun tuntee autonsa.
MeAndMyDog
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 33
Liittynyt: 14 Maalis 2013, 21:13
Auto: F30 320iA xDrive 2016 LCI

sesas kirjoitti: 01 Kesä 2023, 13:26 [Niin, liukkaalla maaseudun soratiellä noin kuudenkympin vauhdissa herkästi perä meinaa lähteä luistamaan. Nytkähtää perä sivullepäin ja tulee itse reagoitua siten, että kytkin pohjaan ja suoristaminen. En ymmärrä ajanko jotenkin väärin kun tuntuu, että jos en korjaa itse niin auto menee poikittain tielle. Outo juttu.
Kytkimen pohjaan painaminen on tapa jolla etuvetoislla etupyöriin palautetaan pito ja puskeminen vähenee. Takavetoisella se saattaa joissin olosuhteissa olla jopa vaarallista.Se voi aiheuttaa vastaheilahduksen ja sitä kautta ulosajon. Takavetoisen luistoa hallitaan vain vastaohjauksella ja kaasulla.
sesas
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 6
Liittynyt: 31 Touko 2023, 18:32

Wonderi kirjoitti: 01 Kesä 2023, 16:14 Perän sivusuuntainen eläminen on takavedossa normaalia, ajonvakautus ei sitä täysin poista, koska silloin se "tappaisi menon" ja ajamisesta tulisi ihan kamalaa. Paremmat renkaat pitää olla aina takana, varsinkin takavetoisessa.

Suosittelen harjoittelemaan luisussa ajoa suurella sorakentällä ja varsinkin talvella lumikelissä. Pyöritellen vaikka kahdeksikkoa auto koko ajan luisussa. Sekä ajonvakautus päällä että pois päältä. Silloin oppii mitä auto tekee luisussa, ja miten ajonvakautus ottaa tilanteen haltuun. Eikä se perän luiskahdus sitten niin pelottava tai vaarallinen tilanne olekaan kun tuntee autonsa.
Kiitoksia. Pitäisi varmaan alkaa harjoitella ajoa takavetoisella. Nuorena ajoimme meren jäällä ja kyllä se auttoi tuntemaan auton paremmin.
sesas
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 6
Liittynyt: 31 Touko 2023, 18:32

MeAndMyDog kirjoitti: 01 Kesä 2023, 21:47
sesas kirjoitti: 01 Kesä 2023, 13:26 [Niin, liukkaalla maaseudun soratiellä noin kuudenkympin vauhdissa herkästi perä meinaa lähteä luistamaan. Nytkähtää perä sivullepäin ja tulee itse reagoitua siten, että kytkin pohjaan ja suoristaminen. En ymmärrä ajanko jotenkin väärin kun tuntuu, että jos en korjaa itse niin auto menee poikittain tielle. Outo juttu.
Kytkimen pohjaan painaminen on tapa jolla etuvetoislla etupyöriin palautetaan pito ja puskeminen vähenee. Takavetoisella se saattaa joissin olosuhteissa olla jopa vaarallista.Se voi aiheuttaa vastaheilahduksen ja sitä kautta ulosajon. Takavetoisen luistoa hallitaan vain vastaohjauksella ja kaasulla.
Kiitoksia. Tuota pitikin kysyä, että miten pitäisi toimia eli painaa kaasua ja yrittää suoristaa vai painaa kytkin pohjaan ja jarruttaa mutta vastaus tuli sinulta jo. Kiitos.
xstr
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 386
Liittynyt: 03 Syys 2010, 10:30
Auto: 330e G20 -20
CooperS R56 -11
BabyRacerII
Paikkakunta: Helsingin maalaiskunta

Minulle tulee kysymyksestä mieleen onkohan renkaat vaihtokunnossa?
Kulutuspintaa voi olla, mutta jos renkaat ikääntyneet niin ainakin omin kokemuksin pito katoaa.
Vihreämpää autoilua - British Racing Green värillä.
ex. 318da E90 LCI LBE -11, 118d E87 LCI -08
sesas
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 6
Liittynyt: 31 Touko 2023, 18:32

xstr kirjoitti: 06 Kesä 2023, 17:13 Minulle tulee kysymyksestä mieleen onkohan renkaat vaihtokunnossa?
Kulutuspintaa voi olla, mutta jos renkaat ikääntyneet niin ainakin omin kokemuksin pito katoaa.
Niin, sitäkin mietin, että jos ensi talveksi ostaisi ainakin taakse tuliterät renkaat. Auttaisikohan se vai
pitääkö ostaa aina kaikki uudet?
Wonderi
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1848
Liittynyt: 20 Syys 2015, 00:39
Paikkakunta: Nokia

sesas kirjoitti: 06 Kesä 2023, 22:01 Niin, sitäkin mietin, että jos ensi talveksi ostaisi ainakin taakse tuliterät renkaat. Auttaisikohan se vai
pitääkö ostaa aina kaikki uudet?
Osta koko kierros uusia jos on päiväysvanhoja.
xstr
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 386
Liittynyt: 03 Syys 2010, 10:30
Auto: 330e G20 -20
CooperS R56 -11
BabyRacerII
Paikkakunta: Helsingin maalaiskunta

Tulipa mieleen, että olen lukenut ja jopa omakohtaista kokemustakin ABS anturien vikkantumisesta. Minullakin tämä ensioireili luistoneston herkistymisenä.
Onko se nyt vetoakseli jossa on joku abs kehä joka ruostumisen seurauksena pullistuu. Kehät voi vaihtaa ja tälläkin foorumila jotain postauksia ollut aiheesta.
Vihreämpää autoilua - British Racing Green värillä.
ex. 318da E90 LCI LBE -11, 118d E87 LCI -08
Vastaa Viestiin