Taloudenhallintaa

Keskustelua ja linkkejä muista aiheista
phuksi
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 883
Liittynyt: 03 Maalis 2012, 17:52
Auto: F07 530d GT5 xDrive
F12 640i Cabrio
E87 120d

Avasin BMW omaralla rahalla pois uuden kokonaan off-topic ketjun kun yhtäläisyys BMW:n suuntaan alkaa olla häilyvä.
J1978 kirjoitti:
ilpo kirjoitti:Juurikin noin että laskee menot ja tulot. Minäkin käyn vaimon kans 3 kertaa vuodessa lämmittelemässä etelässä. Jotkut sitä ihmettelee. Minä kerron että omillamme kuljemme ja ei velaks. Uudehkossa rivitalossa asumme eikä velkaa ole. Hieman vajaa 10t euroa kuussa bruttona riittää kaikkeen. Ja välillä voi vaihtaa autoakin, vaikkei kaikkein kalliimpia ne olekaan.
Tuomoisilla tuloilla voikin jo jäädä kunnon siivu per kk säästöön ja toteuttaa monenmoista asiaa, jos molempien brottopalkka on noin viisi tonnia per kk. Meneehän siitä veroja, mutta käteen jää helposti ainakin 2500€ per henkilö. Vielä jos ei ole lapsia, niin aika hyvin sitä elelee. Monet muut kyllä tarvii "kulutusjuhlaan" muita onnenpotkuja tai jotain omaisuutta jolla "rikastua"...Ei auta vaikka kuinka säästää. Onhan phuksinkin palkka ollut joskus nuorena jo 12 000 mummoa per kk, mutta tuskin enää nykyisellään noin vähän ansaitsee. Menee pahasti offariksi, mutta oli vaan pakko
kommentoida.
Mun esimerkki koitti havainnollistaa periaatetta, että 12000 mk/kk (brutto) tulot pakotti ostamaan Fordin koska periaatteeni ei antanut myöten ottaa lainaa BMW:tä varten vaikka niitä katselinkin ja pankki rahaa olisi antanutkin. Rahoituskulut vaan auton haihtuvan arvon päälle on kalliita ellei saa todella halvalla rahaa joka alitaa esim. asuntolainan koron ja kannattaa pikemminkin rahoittaa autoa ja lyhentää autorahoilla asuntoa (esim. Ford tarjosi joskus 0.1% kampanjakorkoa).

Ja sitten jos rikotaan vähän tabuja ja heitetään kehiin oikeita euroja menneisyydestä. Yleisemmin taloudenhallintaan... ottasuunnittelu meni näin: 1/3 nettotuloista elämiseen, 1/3 lainanhoitokuluihin, 1/3 säästöön ja yllättäviin pakollisiin menoihin. Ja käytännön esimerkki toteumasta kun katsoin takautuvasti. Meidän talouden nettotulot vuonna 2002 oli 37365 eur. Lainan kk-erä (lyhennys + korko) sovittu 842 eur/kk = 10100 eur/vuosi.

Yksinkertainen tulomenoarvio näytti tältä:
Tulomenoarvio 2002.jpg
Tulomenoarvio 2002.jpg (90.86 KiB) Katsottu 16677 kertaa
Eli jos nettotulot on about 37365 ja elämisen kulut 19700 lainoineen korkoineen jää vielä 18000 säästöön.

Lainan lyhennyslaskuri eteni seuraavasti:
Lyhennyslaskenta.jpg
Lyhennyslaskenta.jpg (168.58 KiB) Katsottu 16677 kertaa
Toisin sanoen tarkkaa rahankäyttöä ja pari kertaa vuodessa ylijäämästä kaikki mitä suinkin kantti antaa myöden pois lainasta. Kunnes lainapääoma on sillä tasolla ettei korkokustannuksilla ole enää väliä. Niin kuin näkyy 2001 lyhennettiin reilummin ylimääräistä mutta 2002 oltiin varovaisempia ja jätettiin säästöön kun hoitovapaa jatkui ja tulot putosivat vuodelle 2003.

Tätä oppia kun toisti vuodet 2000-2004 oli 82 neliön silloin 10 vuotta vanha rivitalokolmio ja sen hankintaan biffattu 102 kEUR laina täysin maksettu. Rouva kotona 2002-2004 ja yksi lapsi työstetty. Ja 2004 lopulla täysin velattomia 28-vuotiaana. Se mitä menetettiin elämässä oli sisäfile, ulkomaanmatkat skimbaamaan ja aurinkoon yms. joita kaikki kaverit kyllä teki. Omassa ajatuksissa ei siis ole väliä mitä varten lainaa on. Mutta jos on, ei tehdä rillumareitä eikä reissata kunnes homma on sillä tasolla että voi todeta että nyt ei enää reissata eikä rellestetä lainarahalla. Mutta tälläkään "kuurilla" mistään ei joutunut tinkimään. Toki laskeva korkotasokin auttoi pikkasen.

Korkomatikkaa on ihan hyvä pyöritellä niin tajuaa. Jos käytetään alkuperäistä about 6% korkotasoa jolla tuon lainan 2000 vuonna otin ja 15v. suunniteltua lyhennysohjelmaa vertailupohjana, säästettiin 48300 euroa pelkästään korkokustannuksissa! Se on summa joka jäi pankilta saamatta ja vaikka yksi ihan kiva pikkubemu käteisellä :-)
Lainagraafi.jpg
Lainagraafi.jpg (60.78 KiB) Katsottu 16677 kertaa
On totta, että sittemmin tulot on muuttuneet ja perhekoko kasvanut viiteen mutta periaatteet oli edelleen voimassa kun asunto vaihdettiin ja niin kauan kun lainaa oli. Mutta ei tässä mitään rakettitiedettä ole eikä tarvita pörssituuria tai muuta äkkirikasta... Toki niillä voi edesauttaa ja nopeuttaa asioiden toteutumista.

-p
Menneet...
2012 - 2015 330dA xDrive
2005 - 2014 BMW X3 3.0iA
2006 - 2012 VW Passat 2.0 TFSI
2002 - 2005 BMW 318i Touring
1999 - 2002 Ford Focus 1.8 Trend
Avatar
Hiace
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 782
Liittynyt: 25 Syys 2011, 15:41
Auto: BMW M340i
Paikkakunta: Joensuu

Kyllähän se näin on! Itsekin olen aika tarkka menojen suhteen ja kummasti jää autoon ja säästöön rahaa kun on vaan tarkkana. Matkusteluun ja elektroniikkaan saa kyllä rahaa huomaamatta menemään, sekin on tullut huomattua.
Nyt: F20 M135i 2016 | Ex: E92 335xi, E93 335i, E82 135i coupe, E91 335i, E46 M3, E91 330d
Slowspeed
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 4
Liittynyt: 08 Touko 2013, 21:13

Jatkoa tuohon autonhankinta- ja talouskeskusteluun:

Minä olen ostanut autoja sekä rahoitusyhtiöiden / autoliikkeiden tarjoamilla pätkällä että omalla käteisellä. Autoja ollut ajokortti-iän saavuttamisesta eli vuodesta 1996 lähtien yhteensä 10, joista yksi ollut harrastuskärry.
Noista 3 viimeisintä ja vuosia sitten se harrasteluauto on ostettu käteiskaupalla. Kumpikin tyyli mielestäni ok ja vallitsevan oman talouden tilanteen mukaan.

Liisariauto olisi ollut mahdollista hankkia "edellisessä elämässä" silloisessa työpaikassa. Ei tullut kuitenkaan hankittua. Nykyisellä työnantajalla tätä mahdollisuutta ei ole, mutta en ole osannut kaivatakaan. Luulisin, että liisaria käyttelisin kuitenkin kuten omaani. Autojen kanssa olen tehnyt aikanaan suht paljon töitä, eikä nekään tietysti omia olleet, mutta hyvinhän niitä työkaluja piti kohdella.

Autot on minullakin ollut aina suuri mielenkiinnon kohde ja sen takia joskus nuorempana tuli vedettyä talous hiukan liian tiukalle, kun piti saada joku tietty kärry alle. Ja tietysti sitä jälkeenpäin on ajatellut, että olipa taas fiksu veto :) No, laskut on tullut noidenkin suhteen ajallaan maksettua, mutta en enää ala kiristelemään vyötä auton takia.

Kukin pelailee autohankinnat tietysti omalla tyylillään ja budjetin mukaan. Itse pyrkinyt siihen, että oma talous pysyy tasapainossa ja rahaa jää jonkunverran säästöön ja sitä voi maltillisesti sijoitellakin. Aikaa myöten niistä saa talouteen puskuria jos tulee yllätyksiä. Velkavivun mainitsi joku tässä ketjussa ja oikein käytettynä se toimii hyvin ja pieni ihminenkin saa ehkä jotain kasaan, voi esim.hankkia vaikka toisen kämpän vuokralle.
Näiden puitteissa voi sitten liikenevää fyrkkaa käyttää harrastuksiin tai vaikka autoihin, sen mukaan miltä tuntuu.

Tästä huolimatta olen vahvasti sitä mieltä, että elämässä esim. ammattia ei kannata valita pelkästään palkan suhteen. Itselläni tästä hyvä esimerkki kun opiskelin aikanaan erään tutkinnon ja sitä kautta päädyin "hyviin" ja "varmoihin" hommiin. no olihan ne hommat kai hyviä ja varmoja, mutta perhanan tylsiä.
Tämän jälkeen hyppäsin 10 vuotta sitten vaimon, vanhempien ja kaikkien kavereideni järkytykseksi / ihmetykseksi taloudellisesti täysin tyhjän päälle; otin loparit, otin lainaa maksaakseni koulutukseni ja hakeuduin opiskelemaan. Vyöstä meinasi loppua reiät tässä tempauksessa ja parin vuoden ajan 10 euroakin taskunpohjalla oli kuulkaa iso raha!Asuntolainaakin oli ja pankille jälkeenpäinkin iso hatunnosto kun sen kanssa pystyi rukkaamaan maksuaikataulua opiskelujen suhteen.
Päivääkään en ole tekemääni peliliikettä alanvaihdossa katunut vaikka taloudellisesti mun talous ottikin pariksi vuodeksi kunnon takapakit ja eikä tullut autokaupoillakaan tuolloin käytyä :)
jaki
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1246
Liittynyt: 22 Joulu 2010, 10:52
Auto: F31 320d
Paikkakunta: Tuusula
Viesti:

Juu, kyllä taloudenhallinta, suunnittelu jne on melkoista shakkia. Muuttujia on niin paljon, että taatusti oikeaa vastausta ei ole. Ja, jokainen ihminenhän on yksilö arvostuksineen, mitä elämältä haluaa. Siksi voi ja kanattaakin keroa vinkkejä, muta ohjeita ei. Välillä saa lukea noita jutuja, kuin jo nuorena on säästetty osakkeisiin jne jne. Ihan ok, mutta voi se noutaja tai syöpä tulla jo 40- kymppisenäkin. Silloin jää elämä elämättä. Silti, jokainen tekee miten parhaaksi lystää.
Ehkä ei pitäisi kirjoittaa (kun autoalalta leipäni tienaan nykyään), mutta auto on harvinaisen huono sijoitus ylipäätään. Nyt, kun joutuu ensimmäistä kertaa melkein kolmen kymmeneen vuoteen laskemaan eurosia, niin on autoihin tullut poltettua ihan järjetön määrä rahaa. Ihan oma lukunsa on vielä kilpa-autot, parempi, että niistä ei ole mitään exceleitä olemassa. Jos olisi, olisi Delete- nappi nyt ahkerassa käytössä :)
http://www.jakiltech.fi BMW diagnostiikkaa & ohjelmointeja. FRM3 korjaukset, DME DDE kloonaukset
Avatar
ElyJellyM3
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 3
Liittynyt: 12 Tammi 2021, 13:32

Komppaan aiempia mainintoja: taloudenhallinta on aikamoista palapeliä, eikä siihen ole olemassa mitään ”one size fits all”-ratkaisua, että tehkää kaikki näin niin onnistuu auton ostaminen. Ja juurikin tuo, että kaikilla on eri arvot siitä, mihin haluaa varojaan käyttää… sijoitus auto ei koskaan ole, koska se heikkenee ajan myötä kuten mikä tahansa muukin käyttötavara. Ja tulonlähteitä on monia, työ toki ehkä luonnollisin niistä, mutta myös sijoitukset, perinnöt, omaisuus, tai vaikka lottovoitto tai jättipotti netin kasinon jackpot pelissä . Jos raha tullut tuurilla tai kysymättä niin mikäs siinä, että laittaa autoon. En kuitenkaan säästäisi vuosikausia ankarasti palkasta ostaakseni autoa.
Vastaa Viestiin