BMW520 iA vm.2009 öljynpaineet hukkkus ja kone kolisee .. ?

Yleistä keskustelua vioista ja ongelmista
tontze
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 27
Liittynyt: 25 Loka 2014, 14:01

Moi

Konetiellä hukku öljynpaineet ja ajoin auton noin 2km pois konetieltä, autolle takaisin tullessani auto kielsi ajamasta ja koneesta kuului kolinaa. Mitäs veikkaatte ? Onko kone ihan sökö ?

Jälkeenpäin voisi viisastella että olisi pitänyt pysähtyä heti ..

Autolla on ajetto alle 100tkm, joten jos öljypumppu on pettänyt niin meneekö maahantuojan piikkiin tms ?
Aero
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1277
Liittynyt: 14 Marras 2011, 16:10
Auto: XE
350i DHC
159 Berlina
33 P4
Paikkakunta: Janakkala

On ihan sökö. Käytännön vaihtoehtoina lie täysi koneremppa tai vaihtomoottori, jälkimmäisen ollessa yleensä halvempi ja parempi idea.

Puuttuuko koneesta pelkät paineet vai myös ylipäätään öljyt? Jos öljyt ovat karanneet esim. öljynjäähdyttimen (en tiedä onko tuossa) saatua osuman, voi olla vaikea yrittää saada maahantuojaa osallistumaan. Jos taas paljastuu mekaaniseksi valmistusvirheeksi, ovat mahdollisuudet paremmat, mutta öljypumpun pettäminen on tietääkseni äärimmäisen harvinaista.
Silence! Is the moment between everyone
Is the best friend you have in the world
That moment in time will help you to survive
Lara Fabian - Silence
tontze
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 27
Liittynyt: 25 Loka 2014, 14:01

Moi, en tiedä muuta kuin että liikkeestä sanoivat että öljynpaineet olivat puuttuneet. Itse totesin kolkotuksen koneessa.

Öljyvaloa ainakin vilautti pari päivää aikaisemmin ja pyysi lisäämään litran öljyä, eli ainakin vähissä oli. Autoon oli tehty kesällä öljynvaihtohuolto
Aero
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1277
Liittynyt: 14 Marras 2011, 16:10
Auto: XE
350i DHC
159 Berlina
33 P4
Paikkakunta: Janakkala

Se, kun auto pyytää lisäämään litran öljyä, tarkoittaa yleensä samaa kuin öljytikullisissa autoissa MIN-merkki öljytikussa, eli se ei ole vielä huolestuttavaa - etenkin, jos tuolla litralla öljytaso nousi maksimimerkkiin ajotieturista tarkistaessa.

Mutta jos se nyt kerran pajalla on, niin eiköhän ne pysty tarkistamaan öljymäärän ja kertomaan tilanteen tarkemminkin. Jos öljyt on tallella mutta paineet puuttuu, niin joko pumppu ei onnistu pumppaamaan tai paineet katoavat pahasti jonnekin, mikä on sekin moottorin sisäinen vika.

Kallis tuollainen kolkotus, etenkin yhdistettynä öp-valoon, on joka tapauksessa :(
Silence! Is the moment between everyone
Is the best friend you have in the world
That moment in time will help you to survive
Lara Fabian - Silence
tontze
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 27
Liittynyt: 25 Loka 2014, 14:01

Toivotaan parasta, pahinta en uskalla edes ajatella .. Perjantaina ottavat työn alle.
salmol
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 4227
Liittynyt: 18 Loka 2012, 19:33
Paikkakunta: Helsinki

Aero kirjoitti:Se, kun auto pyytää lisäämään litran öljyä, tarkoittaa yleensä samaa kuin öljytikullisissa autoissa MIN-merkki öljytikussa
Onko noin? Itse olen kuullut että öljyn määrää ei auton ollessa ajossa voi oikein kunnolla mitata ja kun öljyn paineet (varoitusvalo syttyy) ovat alhaalla, on öljyä siellä TODELLA vähän. Eli paljon alle min-viivan tikussa. Siis edellyttäen että kyse on öljyn vähyydestä johtuvasta öljyn paineen alenemisesta. Jos öljypumppu on sökö, niin ei siinä auta vaikka olisi 6 litraa öljyä jos se ei kierrä.

Yleisenä ohjeena on että pysähdy heti kun öljyvalo vilahtaa ja lisää öljyä. Älä jätä lisäämättä äläkä aja yhtään ennen lisäystä. Ei siis tarkoitus viisastella vaan saada muutkin toimimaan oikein että syntyisi mahdollisimman pienet vauriot.
Ex: BMW F36 420dA xDrive, BMW F30 320dA, BMW R 850 R, Volvo C30 2.0dA, Volvo S80 2.9, Opel Vectra 1.6 S, Peugeot 309 1.6
tontze
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 27
Liittynyt: 25 Loka 2014, 14:01

salmol kirjoitti: Yleisenä ohjeena on että pysähdy heti kun öljyvalo vilahtaa ja lisää öljyä. Älä jätä lisäämättä äläkä aja yhtään ennen lisäystä. Ei siis tarkoitus viisastella vaan saada muutkin toimimaan oikein että syntyisi mahdollisimman pienet vauriot.
Itse tässä parhaillaan karvastelen tuota asiaa, olis pitäny välittömästi vetää auto konetien poskeen, ehkä olisi säästynyt pienemmillä vaurioilla ..
Aero
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1277
Liittynyt: 14 Marras 2011, 16:10
Auto: XE
350i DHC
159 Berlina
33 P4
Paikkakunta: Janakkala

salmol kirjoitti: Onko noin? Itse olen kuullut että öljyn määrää ei auton ollessa ajossa voi oikein kunnolla mitata ja kun öljyn paineet (varoitusvalo syttyy) ovat alhaalla, on öljyä siellä TODELLA vähän. Eli paljon alle min-viivan tikussa. Siis edellyttäen että kyse on öljyn vähyydestä johtuvasta öljyn paineen alenemisesta. Jos öljypumppu on sökö, niin ei siinä auta vaikka olisi 6 litraa öljyä jos se ei kierrä.
On, ainakin mun bemarini (ja moni muukin auto, joita on alla ollut) osaa erotella öljyn määrän ja paineen ja jos se pyytää litran lisää (joo, tuo tekee sitä aina joskus), ei se varoita paineesta vain nimenomaan määrästä. Ainakin E90 tarkkailee öljyn määrää (myös?) ajon aikana. Käytännössä kesken ajamisen mittaristoon syttyy se yleinen huomiohuutomerkki ilman erillistä varoitusta ja sammuttaessa kolauttaa kongia ja sanoo että hei lisääppä litra ölppää. Öljyn paineesta se ohjekirjan mukaan (tätä ei minun ole vielä tarvinnut nähdä, eikä toivottavasti tarvikaan) antaa samantien punaisen öljykannun ruutuun.
salmol kirjoitti: Yleisenä ohjeena on että pysähdy heti kun öljyvalo vilahtaa ja lisää öljyä. Älä jätä lisäämättä äläkä aja yhtään ennen lisäystä. Ei siis tarkoitus viisastella vaan saada muutkin toimimaan oikein että syntyisi mahdollisimman pienet vauriot.
Juuri näin. Tosin kuten sanoit, niin tuo auttaa jos paineet tipahtelee öljypumpun horiessa ilmaa öljyn ollessa vähissä, josta Bemari varoittaa jo aikaisemmin. Jos öljyä on jo tarpeeksi ja jossain vikaa, on oikea vaihtoehto soittaa hinuri paikalle viedä auto hoitoon moottoria pyörittämättä.
Silence! Is the moment between everyone
Is the best friend you have in the world
That moment in time will help you to survive
Lara Fabian - Silence
tontze
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 27
Liittynyt: 25 Loka 2014, 14:01

Onko muuten mitään keinoa saada automaattivaihteistoa vapaalle muuten kuin käynnistämällä auto hetkeksi ? Hinurin tullessa paikalle se oli ainoa keino jolla sain auton vapaalle, eli jouduin siinäkin käynnistämään koneen muutamaksi sekunniksi...
Clavurion
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 552
Liittynyt: 06 Syys 2010, 22:21
Paikkakunta: Oulu

tontze kirjoitti:Onko muuten mitään keinoa saada automaattivaihteistoa vapaalle muuten kuin käynnistämällä auto hetkeksi ? Hinurin tullessa paikalle se oli ainoa keino jolla sain auton vapaalle, eli jouduin siinäkin käynnistämään koneen muutamaksi sekunniksi...
https://www.youtube.com/watch?v=1VeyhBGOO78
tontze
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 27
Liittynyt: 25 Loka 2014, 14:01

Clavurion kirjoitti:
tontze kirjoitti:Onko muuten mitään keinoa saada automaattivaihteistoa vapaalle muuten kuin käynnistämällä auto hetkeksi ? Hinurin tullessa paikalle se oli ainoa keino jolla sain auton vapaalle, eli jouduin siinäkin käynnistämään koneen muutamaksi sekunniksi...
https://www.youtube.com/watch?v=1VeyhBGOO78
Kiitos, tietää jatkossa jos jostain syystä joutuu käyttämään.
salmol
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 4227
Liittynyt: 18 Loka 2012, 19:33
Paikkakunta: Helsinki

F-sarjassa vaihteen vapauttaminen vapaalle ilman moottorin käynnistämistä hoituu kätevästä auton alta ruuvaamalla 5mm ruuvi pohjaan kardaanin vierestä. Kiva tehdä esim. loskassa moottoritien varrella.

https://www.youtube.com/watch?v=9C-eA8UPgkI
Ex: BMW F36 420dA xDrive, BMW F30 320dA, BMW R 850 R, Volvo C30 2.0dA, Volvo S80 2.9, Opel Vectra 1.6 S, Peugeot 309 1.6
enins
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 32
Liittynyt: 07 Marras 2010, 09:03

Jakoketjun ohjaimet murusina öljypohjassa ja siitä johtuen öljypumpun sihti tukkeessa?
Wonderi
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1855
Liittynyt: 20 Syys 2015, 00:39
Paikkakunta: Nokia

Jos öljynpaine loppui ja kolina alkoi, on enää melko sama lähtikö tuho liikkeelle öljyn vähyydestä, öljypumpun hajoamisesta, vai jonkun osan murusista sihdissä. Lopputuloksena kone lienee entinen joka tapauksessa.
tontze
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 27
Liittynyt: 25 Loka 2014, 14:01

Auto on nyt autokeskuksessa ja menee huomenna työn alle, ilmoittelevat sitten tarkemmin mikä on.

Mistä saisi vaihtokonetta sopivasti jos siihen joutuu lähtemään ?

-Tomi
tontze
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 27
Liittynyt: 25 Loka 2014, 14:01

Soittelivat, ketjukiristäjä oli löystynyt jonka johdosta sieltä välistä oli tullut öljyt pihalle .. Olisko tuo kolkotus kuulunut sitten nokkaketjusta ?

Kuinka nopeasti laakerit menee öljynpaineen kadottua ?
jutapa
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 37
Liittynyt: 16 Syys 2013, 16:10

tontze kirjoitti:Soittelivat, ketjukiristäjä oli löystynyt jonka johdosta sieltä välistä oli tullut öljyt pihalle .. Olisko tuo kolkotus kuulunut sitten nokkaketjusta ?

Kuinka nopeasti laakerit menee öljynpaineen kadottua ?
Melko nopeasti menevät.

Mitäpä noita täällä setvimään kun huoltoliike vastaa jatkosta. Hyvä tuuri kun kyseessä on valmistus- tai huollon virhe (öljyn karkaaminen) mutta, mahdollinen konerikko saattaakin sitten selittyä tekemilläsi väärillä päätöksillä ... joten, ....
tontze
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 27
Liittynyt: 25 Loka 2014, 14:01

Tekemäni virhe löytyy varmasti myös ajotietokoneesta. Hintalappua laittoivat 7k€ + työt ...

Sellainen ajatus tuli mieleeni, onko öljynpainevalon toiminta niin että se varoittaa matalasta öljynpaineesta, vai voiko olla niin että se ilmoittaa vasta kun öljynpainetta ei ole ?

Jos koneessa vielä on öljyä sen verran että pumppu sitä pystyisi imemään, alan kallistua siihen että laitan koneen takaisin ajoon :)
jutapa
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 37
Liittynyt: 16 Syys 2013, 16:10

Mitähän kaikkea tuohon 7k€ summaan kuuluu kun Saksassa vaihtokone maksaa alkaen reilusta 4.5k€.
Wonderi
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1855
Liittynyt: 20 Syys 2015, 00:39
Paikkakunta: Nokia

Öljynpainevalo ilmoittaa matalasta öljynpaineesta, mutta jos se johtuu öljynpuutteesta, se on samalla nollapaine sitten käytännössä. Ihan kuin pillillä imisi limpparia mukista, se loppuu kerralla kun loppuu.
Vastaa Viestiin