Moi
Konetiellä hukku öljynpaineet ja ajoin auton noin 2km pois konetieltä, autolle takaisin tullessani auto kielsi ajamasta ja koneesta kuului kolinaa. Mitäs veikkaatte ? Onko kone ihan sökö ?
Jälkeenpäin voisi viisastella että olisi pitänyt pysähtyä heti ..
Autolla on ajetto alle 100tkm, joten jos öljypumppu on pettänyt niin meneekö maahantuojan piikkiin tms ?
BMW520 iA vm.2009 öljynpaineet hukkkus ja kone kolisee .. ?
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 1277
- Liittynyt: 14 Marras 2011, 16:10
- Auto: XE
350i DHC
159 Berlina
33 P4 - Paikkakunta: Janakkala
On ihan sökö. Käytännön vaihtoehtoina lie täysi koneremppa tai vaihtomoottori, jälkimmäisen ollessa yleensä halvempi ja parempi idea.
Puuttuuko koneesta pelkät paineet vai myös ylipäätään öljyt? Jos öljyt ovat karanneet esim. öljynjäähdyttimen (en tiedä onko tuossa) saatua osuman, voi olla vaikea yrittää saada maahantuojaa osallistumaan. Jos taas paljastuu mekaaniseksi valmistusvirheeksi, ovat mahdollisuudet paremmat, mutta öljypumpun pettäminen on tietääkseni äärimmäisen harvinaista.
Puuttuuko koneesta pelkät paineet vai myös ylipäätään öljyt? Jos öljyt ovat karanneet esim. öljynjäähdyttimen (en tiedä onko tuossa) saatua osuman, voi olla vaikea yrittää saada maahantuojaa osallistumaan. Jos taas paljastuu mekaaniseksi valmistusvirheeksi, ovat mahdollisuudet paremmat, mutta öljypumpun pettäminen on tietääkseni äärimmäisen harvinaista.
Silence! Is the moment between everyone
Is the best friend you have in the world
That moment in time will help you to survive
Lara Fabian - Silence
Is the best friend you have in the world
That moment in time will help you to survive
Lara Fabian - Silence
Moi, en tiedä muuta kuin että liikkeestä sanoivat että öljynpaineet olivat puuttuneet. Itse totesin kolkotuksen koneessa.
Öljyvaloa ainakin vilautti pari päivää aikaisemmin ja pyysi lisäämään litran öljyä, eli ainakin vähissä oli. Autoon oli tehty kesällä öljynvaihtohuolto
Öljyvaloa ainakin vilautti pari päivää aikaisemmin ja pyysi lisäämään litran öljyä, eli ainakin vähissä oli. Autoon oli tehty kesällä öljynvaihtohuolto
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 1277
- Liittynyt: 14 Marras 2011, 16:10
- Auto: XE
350i DHC
159 Berlina
33 P4 - Paikkakunta: Janakkala
Se, kun auto pyytää lisäämään litran öljyä, tarkoittaa yleensä samaa kuin öljytikullisissa autoissa MIN-merkki öljytikussa, eli se ei ole vielä huolestuttavaa - etenkin, jos tuolla litralla öljytaso nousi maksimimerkkiin ajotieturista tarkistaessa.
Mutta jos se nyt kerran pajalla on, niin eiköhän ne pysty tarkistamaan öljymäärän ja kertomaan tilanteen tarkemminkin. Jos öljyt on tallella mutta paineet puuttuu, niin joko pumppu ei onnistu pumppaamaan tai paineet katoavat pahasti jonnekin, mikä on sekin moottorin sisäinen vika.
Kallis tuollainen kolkotus, etenkin yhdistettynä öp-valoon, on joka tapauksessa :(
Mutta jos se nyt kerran pajalla on, niin eiköhän ne pysty tarkistamaan öljymäärän ja kertomaan tilanteen tarkemminkin. Jos öljyt on tallella mutta paineet puuttuu, niin joko pumppu ei onnistu pumppaamaan tai paineet katoavat pahasti jonnekin, mikä on sekin moottorin sisäinen vika.
Kallis tuollainen kolkotus, etenkin yhdistettynä öp-valoon, on joka tapauksessa :(
Silence! Is the moment between everyone
Is the best friend you have in the world
That moment in time will help you to survive
Lara Fabian - Silence
Is the best friend you have in the world
That moment in time will help you to survive
Lara Fabian - Silence
Onko noin? Itse olen kuullut että öljyn määrää ei auton ollessa ajossa voi oikein kunnolla mitata ja kun öljyn paineet (varoitusvalo syttyy) ovat alhaalla, on öljyä siellä TODELLA vähän. Eli paljon alle min-viivan tikussa. Siis edellyttäen että kyse on öljyn vähyydestä johtuvasta öljyn paineen alenemisesta. Jos öljypumppu on sökö, niin ei siinä auta vaikka olisi 6 litraa öljyä jos se ei kierrä.Aero kirjoitti:Se, kun auto pyytää lisäämään litran öljyä, tarkoittaa yleensä samaa kuin öljytikullisissa autoissa MIN-merkki öljytikussa
Yleisenä ohjeena on että pysähdy heti kun öljyvalo vilahtaa ja lisää öljyä. Älä jätä lisäämättä äläkä aja yhtään ennen lisäystä. Ei siis tarkoitus viisastella vaan saada muutkin toimimaan oikein että syntyisi mahdollisimman pienet vauriot.
Ex: BMW F36 420dA xDrive, BMW F30 320dA, BMW R 850 R, Volvo C30 2.0dA, Volvo S80 2.9, Opel Vectra 1.6 S, Peugeot 309 1.6
Itse tässä parhaillaan karvastelen tuota asiaa, olis pitäny välittömästi vetää auto konetien poskeen, ehkä olisi säästynyt pienemmillä vaurioilla ..salmol kirjoitti: Yleisenä ohjeena on että pysähdy heti kun öljyvalo vilahtaa ja lisää öljyä. Älä jätä lisäämättä äläkä aja yhtään ennen lisäystä. Ei siis tarkoitus viisastella vaan saada muutkin toimimaan oikein että syntyisi mahdollisimman pienet vauriot.
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 1277
- Liittynyt: 14 Marras 2011, 16:10
- Auto: XE
350i DHC
159 Berlina
33 P4 - Paikkakunta: Janakkala
On, ainakin mun bemarini (ja moni muukin auto, joita on alla ollut) osaa erotella öljyn määrän ja paineen ja jos se pyytää litran lisää (joo, tuo tekee sitä aina joskus), ei se varoita paineesta vain nimenomaan määrästä. Ainakin E90 tarkkailee öljyn määrää (myös?) ajon aikana. Käytännössä kesken ajamisen mittaristoon syttyy se yleinen huomiohuutomerkki ilman erillistä varoitusta ja sammuttaessa kolauttaa kongia ja sanoo että hei lisääppä litra ölppää. Öljyn paineesta se ohjekirjan mukaan (tätä ei minun ole vielä tarvinnut nähdä, eikä toivottavasti tarvikaan) antaa samantien punaisen öljykannun ruutuun.salmol kirjoitti: Onko noin? Itse olen kuullut että öljyn määrää ei auton ollessa ajossa voi oikein kunnolla mitata ja kun öljyn paineet (varoitusvalo syttyy) ovat alhaalla, on öljyä siellä TODELLA vähän. Eli paljon alle min-viivan tikussa. Siis edellyttäen että kyse on öljyn vähyydestä johtuvasta öljyn paineen alenemisesta. Jos öljypumppu on sökö, niin ei siinä auta vaikka olisi 6 litraa öljyä jos se ei kierrä.
Juuri näin. Tosin kuten sanoit, niin tuo auttaa jos paineet tipahtelee öljypumpun horiessa ilmaa öljyn ollessa vähissä, josta Bemari varoittaa jo aikaisemmin. Jos öljyä on jo tarpeeksi ja jossain vikaa, on oikea vaihtoehto soittaa hinuri paikalle viedä auto hoitoon moottoria pyörittämättä.salmol kirjoitti: Yleisenä ohjeena on että pysähdy heti kun öljyvalo vilahtaa ja lisää öljyä. Älä jätä lisäämättä äläkä aja yhtään ennen lisäystä. Ei siis tarkoitus viisastella vaan saada muutkin toimimaan oikein että syntyisi mahdollisimman pienet vauriot.
Silence! Is the moment between everyone
Is the best friend you have in the world
That moment in time will help you to survive
Lara Fabian - Silence
Is the best friend you have in the world
That moment in time will help you to survive
Lara Fabian - Silence
Onko muuten mitään keinoa saada automaattivaihteistoa vapaalle muuten kuin käynnistämällä auto hetkeksi ? Hinurin tullessa paikalle se oli ainoa keino jolla sain auton vapaalle, eli jouduin siinäkin käynnistämään koneen muutamaksi sekunniksi...
https://www.youtube.com/watch?v=1VeyhBGOO78tontze kirjoitti:Onko muuten mitään keinoa saada automaattivaihteistoa vapaalle muuten kuin käynnistämällä auto hetkeksi ? Hinurin tullessa paikalle se oli ainoa keino jolla sain auton vapaalle, eli jouduin siinäkin käynnistämään koneen muutamaksi sekunniksi...
Kiitos, tietää jatkossa jos jostain syystä joutuu käyttämään.Clavurion kirjoitti:https://www.youtube.com/watch?v=1VeyhBGOO78tontze kirjoitti:Onko muuten mitään keinoa saada automaattivaihteistoa vapaalle muuten kuin käynnistämällä auto hetkeksi ? Hinurin tullessa paikalle se oli ainoa keino jolla sain auton vapaalle, eli jouduin siinäkin käynnistämään koneen muutamaksi sekunniksi...
F-sarjassa vaihteen vapauttaminen vapaalle ilman moottorin käynnistämistä hoituu kätevästä auton alta ruuvaamalla 5mm ruuvi pohjaan kardaanin vierestä. Kiva tehdä esim. loskassa moottoritien varrella.
https://www.youtube.com/watch?v=9C-eA8UPgkI
https://www.youtube.com/watch?v=9C-eA8UPgkI
Ex: BMW F36 420dA xDrive, BMW F30 320dA, BMW R 850 R, Volvo C30 2.0dA, Volvo S80 2.9, Opel Vectra 1.6 S, Peugeot 309 1.6
Jos öljynpaine loppui ja kolina alkoi, on enää melko sama lähtikö tuho liikkeelle öljyn vähyydestä, öljypumpun hajoamisesta, vai jonkun osan murusista sihdissä. Lopputuloksena kone lienee entinen joka tapauksessa.
Melko nopeasti menevät.tontze kirjoitti:Soittelivat, ketjukiristäjä oli löystynyt jonka johdosta sieltä välistä oli tullut öljyt pihalle .. Olisko tuo kolkotus kuulunut sitten nokkaketjusta ?
Kuinka nopeasti laakerit menee öljynpaineen kadottua ?
Mitäpä noita täällä setvimään kun huoltoliike vastaa jatkosta. Hyvä tuuri kun kyseessä on valmistus- tai huollon virhe (öljyn karkaaminen) mutta, mahdollinen konerikko saattaakin sitten selittyä tekemilläsi väärillä päätöksillä ... joten, ....
Tekemäni virhe löytyy varmasti myös ajotietokoneesta. Hintalappua laittoivat 7k€ + työt ...
Sellainen ajatus tuli mieleeni, onko öljynpainevalon toiminta niin että se varoittaa matalasta öljynpaineesta, vai voiko olla niin että se ilmoittaa vasta kun öljynpainetta ei ole ?
Jos koneessa vielä on öljyä sen verran että pumppu sitä pystyisi imemään, alan kallistua siihen että laitan koneen takaisin ajoon
Sellainen ajatus tuli mieleeni, onko öljynpainevalon toiminta niin että se varoittaa matalasta öljynpaineesta, vai voiko olla niin että se ilmoittaa vasta kun öljynpainetta ei ole ?
Jos koneessa vielä on öljyä sen verran että pumppu sitä pystyisi imemään, alan kallistua siihen että laitan koneen takaisin ajoon
Mitähän kaikkea tuohon 7k€ summaan kuuluu kun Saksassa vaihtokone maksaa alkaen reilusta 4.5k€.
Öljynpainevalo ilmoittaa matalasta öljynpaineesta, mutta jos se johtuu öljynpuutteesta, se on samalla nollapaine sitten käytännössä. Ihan kuin pillillä imisi limpparia mukista, se loppuu kerralla kun loppuu.